Стаття "ІКТ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МОДОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ"

Про матеріал
Матеріал для самоосвіти на тему "ІКТ як засіб формування пізнавальної активносі молодших школярів на уроках української мови"
Перегляд файлу

ІКТ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МОДОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Сучасна освіта цінується різноманітними інноваційними педагогічними технологіями, які спрямовані на реалізацію мети,  сучасних завдань науки й заслуговують на увагу вчителів. Серед них не останнє місце займають –  інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ). Незважаючи на те, що й досі існують протилежні точки зору щодо використання комп’ютера на уроці, не можна заперечувати його ефективності, адже однією з основних потреб сучасного суспільства є вміння знаходити потрібну інформацію та застосовувати її.

Під поняттям «інформаційно-комунікаційні  технології  навчання» ми розуміємо сукупність методів і технічних засобів застосування інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж та засобів зв’язку для забезпечення ефективного процесу навчання [1].

Використання ІКТ на уроках української мови сприяє вдосконаленню практичних умінь та навичок, дозволяє організувати самостійну роботу, підвищує інтерес до уроків української мови, активізує пізнавальну активність учнів початкової школи.

У науковій літературі поняття «пізнавальна активність» розуміється як властивість особистості, що формується впродовж її життя в суспільстві у процесі цілеспрямованого навчання й виховання. Так, на думку Г.Щукіної, пізнавальна активність – це особистісне утворення, яке виражає зосереджений відгук на процес пізнання, живу участь, розумово-емоційну чуйність учня в пізнавальному процесі [3,с.300]. Така активність супроводжує будь-яку самостійну дію, це, по суті, готовність (здатність і прагнення) до енергійного, ініціативного оволодіння знаннями, докладання вольових зусиль [2]. 

Найчастіше в сучасних школярів пропадає інтерес до уроків української мови. Учні починають відволікатися й не хочуть слухати вчителя.

Для того, щоб в учнів початкової школи розвивався пізнавальний інтерес, який є складовою сформованої активності, на уроках необхідно використовувати різноманітні засоби ІКТ.

На уроках української мови, з метою формування пізнавальної активності, використовуються такі засоби ІКТ, як презентації PowerPoint (як ілюстративний матеріал, засіб контролю, гра-презентація), онлайн-тренажери й онлайн-тести, що дозволяють миттєво оцінити роботу дитини й побачити, яку помилку допущено і як її виправити; аудіофайли-підказки, демонстраційні цікаві фільми. У зв'язку з цим ІКТ застосовуються на різних етапах уроку: актуалізації знань, пояснення нового матеріалу, первинної перевірки знань, узагальнення та рефлексії.

У своїх дослідженнях Г. Щукіна виділяє такі особливості організації уроку, що стимулюють пізнавальну активність учнів: інтелектуальний настрій школярів, в результаті чого в них виникає почуття радості пізнання; спільна захопленість діяльністю, в якій учитель разом із учнями проводить пошукову роботу; організація вчителем дискусії з метою збудження в школярів інтересу до предмета для обговорення; енергійний та діловий стиль проведення уроку; спокійний рівний тон у спілкуванні вчителя з учнями, що створює атмосферу доброзичливості на уроці. Серед причин зниження пізнавальної активності молодших школярів вчені виділяють наступні: негативне ставлення учня до вчителя або навпаки, навчальний матеріал не усвідомлюється як необхідний, особистісно значущий, недостатній розумовий розвиток учня, низька продуктивність навчально-пізнавальної діяльності, нерозуміння мети навчання, страх перед школою [3].

Отже, використання ІКТ на уроках рідної мови дозволяє раціонально організувати навчальний процес, активізувати пізнавальну діяльність учнів, підвищити ефективність уроку, збільшити обсяг виконуваної роботи на уроці, удосконалити контроль знань.

Список використаних джерел

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. К., Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005.1728 с.

2. Данилова Л. Розвивати пізнавальну активність учнів. // Рідна школа. – 2002. - № 6.- с. 18 – 20. 

3. Щукина Г.И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся. / Щукина Г.И. - М.: Педагогика, 1988. – 350 с.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 вересня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку