Стаття "ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ЗП (ПТ)О"

Про матеріал
Стаття розкриває особливості та актуальність формування науково-методичної компетентності педагогів ЗП (ПТ)О. Описує ефективність впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес
Перегляд файлу

ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ЗП (ПТ)О

Теслюк Наталія Іванівна,

методист ДНЗ «Житомирське вище професійне технологічне училище»

 

Зміна освіти з традиційної на інноваційну спонукає професійну (професійно-технічну) освіту до вдосконалення науково-методичної роботи.  Ключова роль у процесі модернізації  П(ПТ) освіти  належить компетентним, підготовленим на сучасному рівні педагогам. Педагогічний працівник повинен добре володіти науково-методичними аспектами, легко орієнтуватися в новітніх наукових дослідженнях та бути професійно компетентним.

Сучасний навчальний заклад потребує ерудованого фахівця, професійно компетентного, який вільно і критично мислить, готовий до дослідницької роботи, здатний до самоактивізації в професійній діяльності. У зв’язку з цим, розширюються управлінські функції методиста ЗП (ПТ)О. Методист виступає менеджером, а місія сучасного менеджера в освіті –  створення сприятливого середовища для динамічної взаємодії освітніх процесів та розвитку професійних компетентностей усіх учасників освітнього процесу. Методист ЗП (ПТ)О сьогодні впроваджує  кадровий менеджмент, стратегічний, менеджмент інновацій, психолого-управлінське консультування, організаційний менеджмент, фінансовий  менеджмент для розвитку науково-методичної компетентності педагогів [2].

Вивчення літератури з питань професійної освіти дало змогу, також виокремити кілька підходів до визначення місця методичної і науково-методичної роботи в освітньому процесі ЗП (ПТ)О. Так, педагоги-науковці та дослідники проблеми освіти Н.Клокар, Н.Протасова, С.Сисоєва та інші розглядають методичну роботу як ланку неперервної освіти; Ю.Бабанський, М.Ващенко, Н.Кологород, Л.Мороз та інші – як структурну одиницю системи підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних кадрів; В.Олійник, Е.Ричихіна, Г.Ніколаєва відносять її до структурних компонентів управління освітнім закладом.

Науково-методична компетентність – це багатокомпонентна система, яка включає знання, вміння та навички, практичний досвід у галузі методики, готовність та спроможність ефективно розв’язувати стратегічні та проблемні методичні завдання, здатність до творчої самореалізації і постійного самовдосконалення [1].

Тому метою статті є розкриття і визначення сучасних підходів для розвитку науково-методичної компетентності педагогів ЗП (ПТ)О, розгляд ефективних форм для здійснення методичної роботи.

Сформувати методичну компетентність може тільки професійний компетентний методист, який володіє інноваційними методиками. Необхідно виділити інформаційну (ІТ) компетентність, тобто готовність використовувати сучасні Інтернет-технології в управлінській діяльності та здатність здійснювати усвідомлену, продуману стратегію впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес для забезпечення інформатизації навчального закладу. Професійне вдосконалення та самоосвіта з використанням комп’ютерних технологій допомагає в ефективній організації методичної роботи та розвитку науково-методичної компетентності педагогів ЗП (ПТ)О [2;5].

Структура методичної компетентноості (ав.О.Зубков) включає такі елементи: методичне мислення, методичну культуру, методичну творчість, методичну рефлексію. Таким чином, педагог, що поєднує в собі методичне мислення, методичну культура, методичну творчість та здійснює методичну рефлексію, здатний створювати нові інноваційні методичні продукти, які необхідні освітньому процесу. Поєднання всіх цих якостей дозволяє стверджувати, що у педагога сформована  методична компетентність, він орієнтується у змінах, які відбуваються в цей час в освіті.

 

Процес формування науково-методичної компетентності потребує використання не традиційних технологій, форм, методів, засобів, а інноваційних, сучасних. Необхідно диференціювати педагогів, використовувати тренінги, методи мозкового штурму, організовувати наукові дослідження, застосовувати дослідницькі технології  в освітній діяльності та включати педагогів у проектну діяльність; включати до складу творчих груп, шкіл, лабораторій, секцій, діяльність яких спрямована на впровадження, модернізацію інноваційних технологій, перспективного педагогічного та виробничого досвіду; напрацьовувати певні методики викладання навчальних предметів; апробовувати нові навчальні програми, підручники, посібники [1;4].

Для удосконалення процесу зростання науково-методичної компетентності педагогів ми застосовуємо сучасні форми методичної роботи та особливу увагу звертаємо на впровадження інформаційно-комунікаційних технологій.

Науково-методична робота ЗП (ПТ)О потребує широкого використання інноваційних технологій, зокрема цифрових, відео та Інтернет-технологій.

Це дозволяє створювати електронні навчальні посібники, інтерактивний комплекс навчально-методичного забезпечення предмета, тестові системи для комп’ютерної перевірки знань, використовувати публічні бібліотеки, інформаційні бази даних тощо.

Сучасний педагог може самостійно розробляти різноманітні навчальні засоби та багато дидактичних матеріалів засобами програм пакету Microsoft Office, графічних редакторів, хмарних сервісів, додатків Google та інших сервісів мережі Інтернет. 

Працює ефективно той навчальний заклад, де створено сучасне ІТ-середовище: комп’ютеризоване робоче місце педагога, мультимедійне забезпечення, офісна техніка та підключена мережа Інтернет.

Для вдосконалення професійної компетентності педагогів у сфері інформаційно-комунікаційних технологій доцільно постійно організовувати комп’ютерне навчання, майстер-класи з використання мультимедійного та інтерактивного обладнання. Для урізноманітнення роботи доцільно практикувати відеозапис виступів, конференцій, звітів, здійснювати моніторинг за допомогою Інтернет-сервісів.

До сучасних форм удосконалення науково-методичної компетентності потрібно віднести і роботу з онлайн-журналами, участь у всеукраїнських інтернет-конференціях, вебінарах.

Для популяризації власного досвіду роботи та роботи навчального закладу в цілому доцільно зареєструвати та вести ютуб-канал.

Розвитку науково-методичної компетентності сприяють зустрічі з науковцями, на яких обговорюються актуальні теми, вивчаються нові напрямки педагогіки та психології.

Результатом сформованої науково-методичної компетентності є створення власних доробок, організація та здійснення наукових досліджень, застосування дослідницьких технологій у навчанні, підготовка здобувачів освіти до участі в конкурсах, олімпіадах, керівництво підготовкою наукових робіт, публікація статей, розробка електронних засобів навчання.

Власний досвід роботи педагоги можуть презентувати у вигляді  Інтернет-блогу та сайту. Інформаційний блог – сучасна, інноваційна форма узагальнення науково-методичної діяльності педагога. Перевага блогу в тому, що педагог висвітлює свою педагогічну діяльність, організовує процес навчання учнів, ділиться досвідом роботи,  і тим самим створює власне електронне портфоліо.

Таким чином, потрібно відзначити, що якісна й ефективна науково- методична робота у ЗП (ПТ)О – важлива складова цілісного педагогічного процесу, який передбачає формування та творче використання умінь і навичок професійної діяльності; цілеспрямовану творчу діяльність педагога, що передбачає колективну чи індивідуальну науково-дослідницьку, методичну роботу з метою пошуку та впровадження нових прогресивних (інноваційних, продуктивних, ефективних тощо) педагогічних методів і технологій, створення оптимального освітнього середовища; форму підвищення кваліфікації та професійної майстерності кожного педагога, що передбачає цілісну систему дій і заходів щодо вдосконалення [3].

Крім того, науково-методичну роботу можна і слід розглядати як базу створення сприятливого освітнього середовища для розвитку професійно-педагогічної компетентності педагога, формування у нього готовності до самоосвіти, саморозвитку і самовдосконалення.

 

Список використаної літератури

  1. Введенський В.Н. Моделювання професійної компетентності педагога / В.Н. Введенський // Педагогіка. – 2003. – № 10. – С. 54-55.
  2. Вітченко А.О. Теоретико-технологічні засади методичної роботи у вищому навчальному закладі / А.О. Вітченко // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. –2011. – Випуск 60. – С. 34.
  3. Соколова І.В. Технологія організації методичної роботи у ВНЗ /І.В. Соколова // Педагогічні технології у неперервній професійній освіті: – К. : ВІПОЛ, 2001. – С. 441-442.
  4. Стрельніков В.Ю. Розвиток професійної компетентності вчителів у закладах післядипломної освти: дис… к.пед.н.: 13.00.01 / В.Ю. Стрельніков. – К., 1990. – 223 с.
  5. Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи : [навч. посібн.] / М.М. Фіцула. –К. : Академвидав, 2006. – С. 328.
  6. Химинець В.В. Інноваційна освітня діяльність – Ужгород: Інформаційно видавничий центр ЗІППО, 2007.

 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку