Стаття КОМП’ЮТЕРНЕ ТЕСТУВАННЯ ЯК ОДНА З ФОРМ ДІАГНОСТИКИ ТА КОНТРОЛЮ ЯКОСТІ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ

Про матеріал

Розвиток сучасного суспільства і системи освіти пред'являють все більш високі вимоги до якості підготовки студентів. Особливу роль в підвищенні якості освіти відіграє його комп'ютеризація, яка розуміється не як просте передавання навчальної інформації в цифровому вигляді, а як створення спроектованого з психолого-педагогічної та методичної точок зору інформаційно-освітнього середовища навчального закладу. Цей момент представляється одним з найважливіших в межах роботи над даною проблемою, оскільки саме він розкриває новизну та актуальність статті

Перегляд файлу

КОМП’ЮТЕРНЕ ТЕСТУВАННЯ ЯК ОДНА З ФОРМ

ДІАГНОСТИКИ ТА КОНТРОЛЮ ЯКОСТІ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ

 

В.О. Тирон, викладач-методист вищої категорії,

магістр менеджменту освіти і педагогіки вищої школи

ВСП «Василівський коледж ТДАТУ», м. Василівка, Україна

e-mail: vovaok33@gmail.com

 

Актуальність і постановка проблеми.  Розвиток сучасного суспільства і системи освіти предявляють все більш високі вимоги до якості підготовки студентів. Особливу роль в підвищенні якості освіти відіграє його компютеризація, яка розуміється не як просте передавання навчальної інформації в цифровому вигляді, а як створення спроектованого з психолого-педагогічної та методичної точок зору інформаційно-освітнього середовища навчального закладу. Цей момент представляється одним з найважливіших в межах роботи над даною проблемою, оскільки саме він розкриває новизну та актуальність статті.

Стан дослідження проблеми. У звязку з недостатнім до останнього часу різним розвитком і доступності компютерних ресурсів в навчальних закладах, а також практичною відсутністю можливості їх застосування в освітньому процесі, ідеї компютерного контролю знань не отримали належного вивчення. Але важливість цього питання в підвищенні мотивації студентів до навчання та активізації пізнавальної роботи доведена багатьма дослідниками (В.Биков, Л.Брескіна, М.Жалдак, Р.Гуревич, Ю.Дорошенко, М.Кадемія, О.Співаковський, Ю.Триус та ін.), очевидна та зрозуміла їх допомога у розвантаженні викладача. Важливим завданням освіти є вдосконалення професійної підготовки студентів, яке можна в деякій мірі вирішити шляхом використання програмованих компютерно-орієнтованих систем навчання для обліку та контролю знань.

Виклад основного матеріалу. Компютерні програми в навчанні – це реальність теперішнього часу, а їх оптимальне використання в освітньому  процесі – вимога майбутнього. В ході вдосконалення  процесу навчання йде розробка якісної системи контролю знань, вмінь і навичок, основною метою якого є обєктивна оцінка знань студентів, визначення недоліків і методів їх ліквідації. Аналіз педагогічної теорії, передового та особистого досвіду застосування інформаційних технологій в освітньому процесі дозволили сформулювати деякі дидактичні умови ефективного застосування даних технологій. До таких належать: своєчасна діагностика і контроль професійного зростання студентів; організація якісного управління їх пізнавальною діяльністю; психологічна і методична підготовка викладачів і студентів до застосування інформаційних технологій; формування в студентів і викладачів позитивної мотивації.

Контроль знань з використанням комп’ютерного програмного забезпечення має значні переваги перед традиційною формою: такий контроль дозволяє полегшити роботу викладача, звільнивши його від рутинної перевірки письмових робіт, тим самим, потративши заощаджений час на індивідуальні заняття. І найголовніше – на лице підвищення обєктивності контролю знань. У компютерних програмах, що забезпечують такий контроль, здійснюється формування індивідуального набору контрольних завдань кожному студентові, виводяться завдання на екран, йде аналіз відповідей і виставляється оцінка. Також передбачено збереження результатів контролю і даних про роботу студента з компютерною програмою, що може бути використано викладачем в ході подальшого процесу навчання.

Виділяючи систему компютерного контролю, прийнято розглядати два аспекти: методичний і організаційний. Методичний аспект характеризує рішення педагогічних і психологічних задач, компютерний контроль знань розглядається з точки зору дидактики. Тут мова йде про вибір завдань для перевірки знань студентів, планування проведення контролю знань, визначення вимог до формування набору контрольних завдань. При організації компютерного контролю необхідно визначити цілі проведеного контролю на кожному етапі навчального процесу. Оцінка якості знань досягається використанням різних типів завдань [1, с. 366].

Важливим методичним – власне педагогічним – аспектом контролю прийнято вважати формування набору контрольних завдань, в залежності від виду і мети контролю. Необхідно виділити наступні методи формування завдань для контролю: комплекс завдань, що пропонується в порядку зростання рівня складності; випадкова послідовність питань різної складності; спеціальний набір завдань різної складності, сформований для перевірки певного або комплексного рівня підготовки, який пропонується в обраній послідовності [2, с. 104].

Організаційний аспект – це проблема реалізації запланованого контролю знань, з вибором необхідного алгоритму для оцінки контрольних завдань, це формування набору контрольних завдань на основі обраного підходу (на основі обраного методу формування контрольних питань відбувається автоматична підготовка завдання для контролю і видача його тому, хто навчається), вибір і використання в системі контролю параметрів контролю знань (до параметрів можна віднести тип завдання, час на його виконання, час виконання завдання студентом, кількість використовуваних підказок, кількість завдань, кількість відповідей, кількість правильних відповідей, кількість неправильних відповідей, загальний час, витрачений на виконання завдання тощо), вибір алгоритму для оцінки знань студентів (під алгоритмом розуміється збір та аналіз даних, отриманих в процесі контролю і формування оцінки у вигляді суми балів, рейтингу).

Важливим фактором у процесі компютерного контролю знань є методи проведення контролю. Тут мова йде, головним чином, про ступінь адаптації до індивідуальних психологічних характеристик студента і можливість застосування оптимальних параметрів проведення контролю знань, тобто, наприклад, про кількість і тип завдань, часу контролю, видах допомоги. В ході навчального контролю студенти можуть проходити визначену автором програми послідовність перевірочних завдань. Ця послідовність не залежить від дій студента під час контролю, в результаті, всім студентам видаються контрольні питання однакової складності або в вигляді фіксованого набору, або випадковим чином. Кількість завдань тут є постійним для всіх студентів, незалежно від їх рівня підготовки. Також використовуються методи, де частково чи повністю враховуються особливості студентів, рівні їх підготовки, тобто послідовність і число контрольних завдань різні для сильних, середніх і слабких студентів. В першому випадку підбір завдань відбувається з урахуванням відповідей студента або на основі підготовленого викладачем сценарію проведення контролю знань [3, с. 343].

Для наочності продемонструємо компютерну програму, яка використовується автором в повсякденній роботі для контролю знань.

Програма easyQuizzy. Для установки програми easyQuizzy використовується єдиний файл. Остання версія easyQuizzy 1.6 дає можливість використовувати в тестах малюнки, діаграми та схеми. Особливості даної програми:

  • створений тест зберігається в одному файлі, зберігає свою повну функціональність при роботі і оцінюванні, представлення протоколу, роздруківка  результатів незалежно від того, чи була інстальованою програма в повному вигляді, цей файл працює автономно без додаткових інсталяцій або використання інших програм;
  • передбачені підказки, які вказують на кількість можливих відповідей на окреме питання;
  • можливість фіксувати час проходження тесту;
  • створення протоколу відповідей на питання тесту та його роздруківка;
  • автоматичне фіксування службової інформації: дата тестування, тривалість проходження тесту в разі обмеження часу роботи, загальна кількість питань і опрацьованих питань тесту, кількість правильних відповідей і процентне співвідношення правильних відповідей до загальної кількості питань;
  • за бажанням можна зберегти протокол тестування в окремому файлі з розширенням RTF;
  • конвертація тестів, створених в програмі test-W, в робочу оболонку програми easyQuizzy з можливістю їх коригування, доповнення та збереження;
  • існує можливість збереження (зависання) ​​протоколу на комп'ютері на вказаний проміжок часу;
  • захист тестових файлів парольним доступом на їх завантаження та реконструкцію.

Мінімальні системні вимоги до програмі easyQuizzy:

  • компютер під управлінням MS Windows 95 OSR2;
  • процесор не менше Intel Pentium 2 (600 MHz);
  • ОЗП не менше 32 Мб.

Рекомендовані системні вимоги до програми easyQuizzy:

  • компютер під управлінням MS Windows XP або Vista;
  • процесор Intel Celeron 1 GHz або вище;
  • ОЗП 256 Мб або більше.

Мінімальні системні вимоги для запуску виконуваних файлів тестів:

  • компютер під управлінням MS Windows 98;
  • процесор Intel Celeron 600 MHz;
  • ОЗУ не менше 32 Мб.

Програма easyQuizzy сумісна з операційними системами Windows 95 OSR2, Windows 98, Windows Me, Windows 2000, Windows XP (SP1 і SP2), Windows.NET Server, Windows 2003 Server, Windows Vista, Windows Longhorn Server [4].

Спочатку проект easyQuizzy був розроблений, щоб полегшити роботу вчителів і викладачів вищих навчальних закладів, для спрощення «швидкого» опитування.

Зазвичай такі опитування проводять наступним чином:

1) викладач готує та роздруковує питання і варіанти відповідей тесту;

2) аркуші з тестами роздає студентам;

3) протягом 10-15 хв. студенти повинні відповісти на всі питання тесту, виділивши правильні варіанти відповідей;

4) аркуші з тестами студенти повертають викладачу, і він виставляє оцінки.

Швидке опитування за допомогою easyQuizzy виглядає аналогічно:

1) викладач друкує питання і варіанти відповідей тесту в програмі easyQuizzy, вказавши довільне обмеження часу тестування;

2) програма генерує виконуваний файл тесту;

3) викладач копіює виконуваний файл тесту на компютери студентів або відкриває доступ до файлу тесту по мережі;

4) студенти запускають виконуваний файл тесту і відповідають на поставлені запитання;

5) після проходження тесту кожен студент отримує оцінку, яку він повідомляє викладачу. Також студент може відразу після закінчення тестування роздрукувати детальний звіт на мережевому принтері або зберігати його в RTF-файл.

Компютерне тестування дозволяє набагато прискорити процес швидкого опитування і подальшої перевірки відповідей студентів, оскільки видання оцінки відбувається автоматично на основі обраної шкали (5-бальною, 12-бальною або заліковою).

Захист компютерного тестування. Файл тесту зберігає питання і варіанти відповідей в зашифрованому і неможливому для перегляду вигляді. Кожен виконуваний файл тесту може бути за бажанням автора захищений паролем на редагування, щоб тести не змогли редагувати сторонні особи, навіть якщо у них є програма easyQuizzy. Захист тесту паролем здійснюється за допомогою  команди меню «Файл Встановити пароль». При цьому відкриється вікно завдання пароля, в якому треба ввести пароль двічі, щоби запобігти помилки введення [4].

Висновок. Отже, представлені тези дозволяють просунутися у вирішенні наступних проблем педагогічної теорії і практики:

1) конкретизовані загальнотеоретичні уявлення про інформатизацію освіти, а також психолого-педагогічні вимоги до відбору автоматизованих програм контролю знань;

2) розкриті незаперечні переваги такого виду контролю: індивідуалізація навчально-виховного процесу за рахунок забезпечення інтерактивного діалогу і негайного зворотного звязку, максимального вивільнення часу для більш продуктивної роботи педагога, забезпечення об'єктивності контролю знань і підвищення мотивації студентів;

3) представлені організаційно-методичні аспекти контролю навчальних досягнень студентів в контексті автоматизації процесу освіти;

4) на основі особистого досвіду застосування компютерної форми контролю знань запропоновані деякі оригінальні методичні рекомендації для викладачів по використанню компютерних програм-тренажерів для діагностики знань студентів, що забезпечують дієвість на практиці стратегії особистісно-орієнтованого підходу.

 

Література

1. Зайцева Л.В., Прокофьева И.О. Проблемы компьютерного контроля знаний // Proceedings. IEEE International conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2002). 9-12 September 2002. - Kazan, Tatarstan, Russia, 2002. - P. 102-106.

2. Прокофьева H. О. Методические аспекты компьютерного контроля знаний // Труды X научно-методической конференции ТЕЛЕМАТИКА 2003. Том 2. Секции D, Е. - СПб., 2003. - С. 366- 367.

3. Шкиль А.С., Чумаченко С В., Напрасник С.В. Методика оценивания в компьютерной сис­теме тестирования знаний // Образование и вир­туальность-2002. Сборник научных трудов 5-й Международной конференции. - Харьков - Ялта: УАДО, 2003. - С. 340-345.

4. Биков В.Ю., Кухаренко В.М., Сиротенко Н.Г., Рибалко О.В., Богачков Ю.М. Технологія розробки дистанційного курсу: за ред. Бикова В.Ю. та Кухаренка В.М. — Київ: Міленіум, 2008. — 324 с.

 

 

docx
Додано
1 травня 2018
Переглядів
1615
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку