стаття"МАТЕМАТИКА В ОСВІТНЬОМУ КОНТЕКСТІ: ВІД ТЕРНОПІЛЬЩИНИ ДО СВІТОВОГО РІВНЯ "

Про матеріал
У цій статті розглядається важливість математики в сучасному світі та її вплив на розвиток суспільства та освітньої спільноти. Математика виступає фундаментом для розвитку інших наук і містить застосування в природничих дисциплінах. Вона сприяє розвитку аналітичного мислення, логічних навичок та творчого потенціалу учнів, покращуючи якість освіти загалом. Стаття також звертає увагу на вивчення математики на Тернопільщині та значний внесок видатних математиків у розвиток математичної науки в Україні.
Перегляд файлу

МАТЕМАТИКА  В ОСВІТНЬОМУ КОНТЕКСТІ: ВІД

ТЕРНОПІЛЬЩИНИ ДО СВІТОВОГО РІВНЯ 

 

Анотація: У цій статті розглядається важливість математики в сучасному світі та її вплив на розвиток суспільства та освітньої спільноти. Математика виступає фундаментом для розвитку інших наук і містить застосування в природничих дисциплінах. Вона сприяє розвитку аналітичного мислення, логічних навичок та творчого потенціалу учнів, покращуючи якість освіти загалом. Стаття також звертає увагу на вивчення математики на

Тернопільщині та значний  внесок видатних математиків  у розвиток математичної науки в Україні.  

Ключові слова: Математика, освіта, наука, розвиток, аналітичне мислення, відомі математики, Тернопільщина, освітня програма, фундаментальні праці.

 

Математика є одна із основних галузей знань, як найбільший спектр застосування в сучасному світі. Вона не лише є основою для розвитку інших наук, але і впливає на розвиток суспільства, нації та глобальної освітньої спільноти.

Математика – це фундаментальна наука, її методи активно використовують у багатьох природничих дисциплінах. Ця галузь знань спеціалізується на вивченні абстрактних відношень і взаємозв’язків, які є самостійними та не пов’язані з конкретними природними явищами.

Математика виконує ключову роль у сучасній освіті. Вона розвиває аналітичне мислення, логічні навички та творчий потенціал учнів. Підвищення математичної грамотності сприяє покращенню якості освіти загалом. У Тернопільщині, так само як і в усьому світі, вивчення математики є компонентом освітньої програми.

 Фундатора української математичної культури вітчизняної науки Мирона Зарицького можна порівняти з видатною особистістю епохи Ренесансу [1, с. 21].

Він відзначався як вчений, чий внесок у математику є надзвичайно високим та різноманітним. До нього входять фундаментальні праці в таких галузях, як теорія множин, математична логіка, теорія функції дійсної зміни, теорія ймовірностей та математична статистика.  Як особа із широким колоритом та ерудицією, Мирон Зарицький підтвердив свою велику грамотність і в багатьох інших сферах. Також, він написав "Хрестоматію грецької математики"), у якому міститься особисті обрані уривки з творів видатних давньогрецьких математиків, таких як Евклід, Архімед, Аполлоній Перзький,

Діофант Александрійський та Клавдій Птоломей. Крім цього, Мирон Зарицький також автор унікального наукового дослідження "Ґенеза назв зоряних констелцій" (1937), яке присвячене міфології зоряного неба.  [2, с. 11].

У цій роботі дослідник вивчає процес перетворення об’єктів із давньогрецької міфології – богів, людей, тварин і предметів – у зоряні констеляції, намагаючись знайти їхні витоки в космічних об’єктах. Це дослідження дозволило відкрити архівні зв'язки між міфологією і астрономією, і воно стало вагомим поза межами вивчення міфології зоряного неба.

 Володимир Левицький відомий як один із перших видатних західноукраїнських математиків, і його внесок в українську математику є надзвичайно високим.  Народився він 31 грудня 1872 року в Тернополі у сім'ї юриста. Після завершення навчання в польській Львівській гімназії в 1890 році він розпочав своє навчання на філософському факультеті Львівського університету. Варто зазначити, що мова навчання як у гімназії, так і в університеті була польська, і сім’я Левицького також використовувала польську мову.  Важливим етапом у кар'єрі Володимира Левицького була публікація першої статті з вищої математики українською мовою. Ця стаття під назвою «Про симетричні вираженні функцій по модулю m» була надрукована в 1894 році  [3, с. 41].

Варто відзначити, що ця робота спочатку пролежала у видавництві "Записок НТШ", потім у той час було малоймовірним видавати вищу математику українською мовою через вихід відповідної математичної термінології. Тим не менше, Володимир Левицький відважно взявся за це завдання та створив важливий відлік у розвитку української математики, вперше подолавши мовні бар'єри. Вчений, відомий своїми вражаючими науковими досягненнями, залишив незабутній слід у світі математики та інших галузей науки.  Левицький автор близько 100 наукових праць, а також численних науково-популярних статей і перекладів. Його рецензії та критичні замітки з математики, фізики, астрономії та історії наук видалися дуже цінними. Він був багатомовним дослідником і друкував свої праці на українській, польській, німецькій, французькій, англійській та іспанській мовах, розширюючи географію впливу своєї наукової діяльності.  Основним напрямком у науковій роботі Володимира Левицького була теорія аналітичних функцій, у якій він досягає високого рівня освіти та розвинув важливі концепції [4, с. 19]. 

Левицький також відзначався написанням двох підручників високого наукового рівня з алгебри, які створив у співавторстві з Петром Огоновським, та фізики. Велика заслуга Володимира Левицького полягала в його зусиллях зі збору та систематизації матеріалів з української математичної, фізичної, астрономічної та хімічної термінології. Він вніс величезний вклад у розвиток української наукової мови.  Більшість наукової та громадської діяльності Володимира Левицького пройшла в Науковому товаристві ім. Т. Шевченка. Крім того, він був активним членом Польського астрономічного товариства, а також Французького та Німецького наукових товариств, допомагаючи в утвердженні української науки у світовому контексті.  Володимир Левицький мав відвагу розвивати українську математичну культуру в дуже важких умовах і завжди був щирим учителем та порадником для молодих науковців [5, с. 16]. 

Ще до війни в Україні відбувалися дискусії щодо того, якою має бути математична  освіта. Було багато хороших слів про якісне навчання та його значимість для нашого майбутнього. Ще суспільство може переконатися в тому, наскільки це важливо, тепер останні сучасні конфлікти насправді є війнами технологій. Суперсучасне обладнання може стати непотрібним, , якщо не розуміти, як воно працює і як ним користуватися. Артилерист не може розрахувати траєкторію втягнення снаряду без математичних знань.

Важливими динамічними факторами для впровадження, поширення та оцінювання інновацій у галузі математичної освіти

Європейського союзу є об'єднання та асоціації вчителів математики. також, у Великій Британії успішно функціонує Центр інновацій у викладанні математики (Centre for Innovation in Mathematics Teaching, CIMT). Місією цього є проведення наукових досліджень та розробка методичних матеріалів, таких як програми, підручники, відеоуроки, презентації, навчальні плани, розробки уроків, ребуси та збірки посилань на спеціалізовані веб-сайти. Також цей центр активно співпрацює зі школами та коледжами Великої Британії в реалізації партнерських дослідницьких проектів, спрямованих на підвищення якості математичної освіти [6, с. 17]. 

Методом CIMT є забезпечення доступу до сучасних та ефективних навчальних ресурсів, а також створення стимулу для постійного підвищення математичної освіти. Цей центр є основним ресурсом для вчителів математики, який бажає вдосконалити свої педагогічні методи та підвищити професійну компетентність.

12 січня 2023 року в Інституті вищих наукових досліджень (IHES) у Франції відбулася перша зустріч світової наукової спільноти на підтримку нового Міжнародного центру математики в Україні.  

У заході взяли участь ініціатори створення Центру, видатні математики, представники європейських математичних інститутів, провідні діячі наукової філантропії, представники української влади та установ, шість лауреатів Медалі Філдса. Серед них – відомий український і американський математик Володимир Дрінфельд та лідер Координаційного комітету новоствореного Центру української математики Марина Вязовська.  Як було досягнуто наук під час зустрічі, місія Центру – підтримувати дослідження високого рівня в галузі математики, виховувати молодь та сприяти розвитку математики в Україні.  Організатори і партнери Центру Створення є ініціативою української наукової діаспори. До його

Координаційного комітету входить низка українських математиків, які працюють у закордонних університетах та наукових інститутах.  Одним із стратегічних партнерів центру є Національний фонд досліджень України [7, с. 11]. 

Сьогодні математика має важливий вплив на технології та науку, а також успішно важливу роль у прийнятті рішень у галузі публічної політики та економіки. Аналіз даних, моделювання та статистика стали ключовими інструментами для прогнозування та управління процесами в суспільстві. Математика також лежить в основі розвитку нових технологій, таких як квантові обчислення, які в перспективі змінюються підхід до обробки інформації.Усе це підтверджує той факт, що математика вже давно перестала бути простою наукою про числа та формули; вона стала фундаментом для розвитку сучасного світу. 

Вивчення математики сприяє розвитку логічного мислення, аналітичних навичок та творчого підходу до розв'язання проблеми. Таким чином, знання математики є ключовим компонентом для успіху та просування у світі, де технології та наука залишаються все більшими досягненнями. Вчені-математики є особливою категорією науковців, які поєднують у собі любов до математики та патріотизм до своєї країни та світу загалом. Їх внесок у розвиток сучасної математики важливий не лише для науки, але й для подальшого прогресу людства.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1.  Бевз Г.П. Методика викладання математики: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 2021. – 367 с.

2.  Сафонова І. Я. Формування математичної компетентності . Математика у світі та Україні / І. Я. Сафонова // Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. – 2021. – Вип. 2. – С. 397-402.

3.  Раков С. Формування математичних компетентностей випускника школи як місія математичної освіти. / С. Раков // Математика в школі. – 2021. – №5 – С. 2-

4.  Іванов Д.А. Математичний  підхід в сучасній освіті. // Завуч. Управління сучасною школою. –  №1, 2021. – с. 4 – 24.

5.  Солодченко Л.О. Відомі математики.- Т.-Х. : Ранок, 2021.

 6.Сайт Інституту модернізації змісту освіти URL: https://imzo.gov.ua/proimzo/struktura/viddil-stem-osviti/ (дата звернення 20.12.2019

7. Центр інновацій у викладанні математики (Centre for Innovation in Mathematics Teaching, CIMT) / Д.В. Васильєва, Н.І. Василюк. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2022. – 112 с.

 

 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Математика, Виховна робота
Додано
18 березня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку