МЕТОДИ НАВЧАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
Вчитель української мови і літератури
Балас Оксана Олександрівна
Білоцерківська гімназія-початкова школа № 4
2022
1. Що таке метод навчання, прийом та стратегія навчання
2. Як пов'язаний метод із частиною уроку
3. Базова техніка формування критичного мислення
4. Майстерність ставити запитання
Метод навчання — одна з найбільш обговорюваних категорій теорії навчання. Свої варіанти її визначення в різні роки пропонували усі провідні вчені-педагоги, але й досі не існує єдиної думки із цього приводу. Тому в сучасній літературі збереглася різноманітність підходів до визначення понять «методи», прийоми», «способи», «стратегії» навчання, різні підстави їх систематизації і деяка суперечливість у вживанні термінів у спеціальній літературі. Тому вважаємо за потрібне запропонувати власне робоче визначення, яке допоможе у вибудовуванні логіки наших наступних міркувань.
Отже, під поняттям «метод навчання» розуміємо упорядкований спосіб взаємодії учасників навчального процесу (вчителя і учнів), спрямований на досягнення цілей і завдань освіти на певному проміжку часу (наприклад, на уроці). Правильний добір методів відповідно до мети та змісту навчання, до вікових особливостей учнів сприяє розвитку їхніх пізнавальних здібностей, опанування ними знань і компетентностей, готує до самостійного навчання протягом життя, формує їхній світогляд.
Поняття «метод» і «прийом навчання» часто пов’язують, хоч і трактують по-різному. Найбільш придатним нам здається розуміння прийому як елемента методу, тобто з позицій цілого і частини. Тобто прийом використовують у різних методах (наприклад, об’єднання в пари є частиною багатьох методів), тому й називають деталлю методу.
Останнім часом в українському освітньому середовищі розповсюдилось і поняття стратегії навчання. Особливо час то його вживають щодо технології розвитку критичного мислення.
Як термін «стратегія» побутує в різних сферах людської діяльності й не має єдиного вичерпного тлумачення. Проте цілком можливо виділити риси, що характеризують її за галом поза межами певної конкретної діяльності людини. Виокремлення стратегій навчання як феномену відбулося в середині 80-х років ХХ століття і засвідчило важливість свідомого ставлення до навчального процесу та навчальних дій.
Більшість дослідників тлумачать поняття «стратегія» як феномен діяльності того, хто навчається, учня або студента, і вказують, що цілеспрямований розвиток учителем, викладачем стратегій навчання сприяє особистісній орієнтації учнів чи студентів, підвищенню рівня автономності їх як суб’єктів навчання, активізації мислення . За загальним підходом, навчальні стратегії тлумачаться як прийоми чи техніки, власне, будь-який набір дій, кроків, застосовуваних учнем для отримання, зберігання, і використання інформації. Це предметні та розумові дії, які суб’єкт навчання застосовує у певній послідовності, продумано поставлених таким чином, щоб можна було досягти обраної мети. Застосовуючи стратегію, наприклад, критичного читання, учень вирішує, які навички і в якому порядку він використає.
Отже, в нашому розумінні цей термін постає складником методу, асоційованого з алгоритмізованою діяльністю того, хто навчається, під безпосереднім і опосередкованим (наприклад, через пам’ятку-алгоритм) керівництвом педагога.
Виходячи з такого тлумачення наших висхідних категорій, важливим критерієм для класифікації методів навчання критичного мислення може бути сутність такої взаємодії, насамперед між учителем і учнями.
Свідоме використання учителем запропонованих технологією розвитку критичного мислення прийомів і методів дає високі результати в розвитку самостійного мислення школярів та підвищенні рівня їх навчальних досягнень. Проте, продуктивним навчання за такою методикою стає лише тоді, коли вчитель сам вирішує дві основні проблеми:
− якою має бути інформація, що сприяє розвитку критичного (творчого, свідомого, аналітичного) мислення?
− який метод (прийом, стратегію) слід застосувати для ефективної реалізації обраної мети уроку?
Тільки правильно розуміючи і використовуючи потенціал кожної із частин уроку, можна оптимально дібрати методи. Ігнорування цього породжує багато помилок у практиці вчителів. Вибір методів навчання з інструментарію технології розвитку критичного мислення залежить від завдань тієї чи іншої частини уроку. Деякі методи є більш багатофункціональними і використовуються в різних частинах уроку, деякі — лише в одній. Проілюструємо ці думки таблицею.
Розподіл методів розвитку критичного мислення згідно з частинами уроку
Частина уроку |
Методи |
Примітки |
Вступна |
Кластер. Бортовий журнал. Дерево передбачень. Асоціативний кущ. Таблиця «З-Х-Д» (Знаємо — Хочемо дізнатися — Дізналися): 1 та 2 колонки. Мозковий штурм. Робота в парах. Кошик ідей та ін. |
Методи цієї частини передбачають завдання, що займають мінімум часу для вико- нання. Не передбачають коментування чи виправлення помилок учнів; іноді (як «З-Х-Д») лише починаються в цій частині
|
Основна |
Формулювання визна- чення поняття через най- ближчий рід та вид. Читання в парах і узагаль- нення в парах. Читання з позначками. Картографування тексту чи інформації (майнд- меппінг). Опорні слова. Карта понять. Бортовий журнал. Т-таблиця. Концептуальна таблиця «Тонкі» і «товсті» запитання. Дискусія. Робота в парах та в малих групах. Займи позицію. Кубування. Коло ідей. ПРЕС. Запитаймо одне одного. Кластер. Навчаючи — вчуся. Запитай в автора. Таблиця «З-Х-Д» («Знаємо — Хочемо дізнатися — Дізналися»): третя колонка та узагаль- нення. Дискусія та ін. |
Названі методи оптимальні для першо- го етапу цієї частини уроку: читання й уза- гальнення в парах, формулювання визначення поняття, всі методі роботи з текстом та ін. Решта методів — для другого етапу, бо потребують від учнів обізнаності з матеріалом — кубу- вання, ПРЕС та ін.
|
Підсумкова |
Синквейн. ПМЦ («плюс», «мінус», «цікаво»). Обговорення у загальному колі. Аркуші самооцінювання. Подвійний щоденник. Лінія оцінки та ін. |
На цьому етапі, окрім названих, застосовуються також методи само- і взаємооцінки, як-от: Мішень, Одне слово, Смайлики та ін.
|
Головне пам’ятати: ми не прагнемо вразити когось яскравим методом чи прийомом, не прагнемо розважити учнів. А виходимо тільки з бажання зробити процес навчання більш ефективним — результативним.
Всі ми знаємо, що діти – допитливі від природи та прагнуть пізнавати світ. Вони здатні висувати дуже багато оригінальних ідей. Тому головне завдання вчителя на уроці чи у проектній роботі – бути в першу чергу помічником, що стимулює учнів до пошуку інформації, пізнанню та осмисленню нового, генеруванню власних ідей. Можна щодня розвивати в учнів базові навички, необхідні для критичного мислення: спостережливість; схильність до інтерпретації, аналізу, виведення висновків; властивість давати оцінки (ідеям, предметам, явищам тощо). Також важливо стимулювати та схвально оцінювати всі прояви критичного мислення в учнях.
Базова техніка формування критичного мислення може застосовуватися вчителем щодня.
Її ключові етапи:
1. Виклик. Ціль – формування особистого інтересу для отримання інформації. Учні мають подумати та розповісти іншим (за допомогою індивідуальної, парної, групової роботи; бреінстормінгу; спільних прогнозувань; озвучування проблемних питань тощо) про те, що вони знають з обраної теми для обговорення – так отримані раніше знання усвідомлюються і стають базою для засвоєння нових. Задача вчителя на цьому етапі – узагальнити знання дітей, допомогти кожному визначити «своє особисте знання» і основні цілі для отримання нових.
2. Осмислення. Діти знайомляться з новою інформацією. При цьому вони мають відслідкувати своє розуміння і записувати у вигляді питань те, що вони не зрозуміли – для того, щоб пізніше заповнити ці «білі плями». Після ознайомлення з інформацією кожен учень має сказати про те,які орієнтири/фрази/слова допомогли йому зрозуміти інформацію, а які, навпаки, заплутували. Головний принцип етапу осмислення – вчитель має давати учням право/установку на індивідуальні пошуки інформації з подальшим груповим обговоренням та аналізом.
3. Рефлексія. Учні мають обдумати те, що вони взнали та як включити нові поняття в свої уявлення; обговорити, як це змінило їхні думки, бачення, поведінку.
Підготовка вчителя для застосування цієї техніки:
Подумайте, що ви вже знаєте про це?
Щоб навчитися критично і правильно мислити, необхідно навчитися ставити продумані запитання. Гарний спосіб допомогти учням міркувати над задачею - ставити питання. правильно сформульоване запитання може допомогти зіставити факти і проаналізувати свої думки. Запитання, поставлені з метою допомогти навчанню інших, відомі як як “ Запитання Сократа”. Вони вимагають уважно слухати опонента, щоб оцінити його висловлювання та сформулювати конструктивні запитання. Розглянемо різновиди спонукальних запитань.
Запитання загального характеру:
Запитання для уточнення:
Запитання, що перевіряють припущення:
Запитання, що перевіряють факти:
Запитання, що перевіряють розуміння перспектив:
Запитання, що перевіряють зрозумілість задач:
До продуманих запитань також відносяться такі:
Отже, методика розвитку критичного мислення має забезпечувати комплекс умов: створювати проблемні ситуації у процесі навчання; пропонувати проблемні задачі; ознайомити учнів із принципами, стратегіями та процедурами критичного мислення; регулярно створювати ситуації вибору; організувати діалог у процесі розв'язування проблемних задач( інтерактивні форми навчання); передбачати письмове викладання розмірковувань учнів з подальшою рефлексією; й нарешті, надавати учневі право на помилку та моделювати ситуації виправлення помилок. дотримання цих вимог забезпечують усвідомленість, самостійність, рефлексивність, обґрунтованість, контрольованість та само організованість мислення, тобто розвиватиметься критичне мислення здобувачів освіти.