В даній статті розглянуті шляхи підвищення рівня професійної компетентності вчителів. Розвиток професійної компетентності вчителя розглядається як розвиток його творчої індивідуальності, готовності до сприйняття нового. Також в статті приділяється увага пріоритетним напрямкам діяльності методиста, заступника директора з НВР
ВІДДІЛ ОСВІТИ КРАСНОАРМІЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 4
м. Красноармійськ, 2016
Управління професійним зростанням педагога
Завдяки моїй професії я маю можливість допомагати людям - і собі.
Це робить моє .життя багатим і наповнює його сенсом.
Хелен Хейс
В умовах швидкого зростання інноваційних процесів усе гостріше постає необхідність у високопрофесійних кадрах .
Які ж якості вчителя можуть указувати на те, що педагог є сучасним, професійно компетентним і рівень його майстерності відповідає вимогам інноваційної педагогіки?
В умовах швидкого зростання інноваційних процесів усе гостріше постає необхідність у високопрофесійних кадрах .
Які ж якості вчителя можуть указувати на те, що педагог є сучасним, професійно компетентним і рівень його майстерності відповідає вимогам інноваційної педагогіки?
На мою думку сучасна школа потребує:
Як стверджують наукові дослідження, професійно компетентною є така праця вчителя, в якій на досить високому рівні здійснюється педагогічна діяльність, педагогічне спілкування, реалізується особистість учителя, досягаються добрі результати у навчанні та вихованні учнів.
Розвиток професійної компетентності я,.як методист,розглядаю як розвиток творчої індивідуальності вчителя, формування готовності до прийняття нового.
Погоджуюсь із думкою науковців про те,що вчитель у своєму фаховому зростанні долає декілька професійних сходинок. Задача методиста полягає в тому , щоб спільними зусиллями допомогти педагогу якомога раніше розкрити його потенційні можливості, створити організаційно- методичні умови для вдосконалення
Етапи професійного зростання вчителя
Етап |
Зміст роботи |
Форми роботи |
Початковий етап- входження в професію (адаптація) |
Самооцінка педагога, робота з професійною свідомістю, цілями, цінностями, уявленнями, професійними позиціями, знаннями. Формування потреби в постійному саморозвитку і самовдосконаленні «Я - концепція» педагога |
Стажування. Участь у роботі школи молодого вчителя, активне залучення до участі в різних формах методичної роботи школи. Самоосвіта вчителя |
Професійне становлення |
Самоаналіз діяльності. Діагностика професійних умінь. Розвиток мотивації. Формування професійної компетентності педагога «Я - фахівець» педагога |
Самоосвітня діяльність, активна участь у міських та шкільних формах методичної роботи. Залучення до пошуково-творчої діяльності |
Професійна зрілість |
Саморозвиток, зміна способу та стилю мислення, творчий пошук, формування професійної майстерності, моделювання власного досвіду роботи «Я - майстер» педагога |
Самоосвітня діяльність. Активна презентація своєї діяльності, участь у професійних конкурсах, науково- дослідній, творчій діяльності |
Упродовж останніх років школа знаходиться в процесі розвитку, модернізації цілей, змісту, форм та методів роботи, тому на кожному етапі виконує свої функції.
У цьому поступовому неперервному процесі змін є ускладнення. Самоосвітня діяльність не стала дороговказом, головним показником професійного самовдосконалення.
Наявні труднощі і в адаптуванні наукової інформації, переведенні її в практичну площину.
І найголовніше, в школу прийшов зовсім інший учень, і це відмічають усі вчителі, а його методичний арсенал, на жаль, змінюється не так швидко, тому вчитель не завжди готовий сприйняти школяра таким, яким він є, знайти індивідуальний підхід до нього і своєчасно надати йому кваліфіковану допомогу. Вважаю,що саме стереотипи в роботі не дають можливості йому гнучко реагувати на зміни в освіті, приймати правильні управлінські рішення.
Треба також відмітити, що сьогодення вимагає від учителя бути конкурентно спроможним на ринку праці, а значить вміти не тільки добре працювати, а й професійно розказати про свою роботу, вдало презентувати її.
Уже розпочата системна робота щодо формування методичної культури вчителя. А саме:
візитку творчого вчителя, презентацію, методично-педагогічний кейс тощо;
Кілька років поспіль вчителі школи реалізують науково-методичну тема (проблему):
« Підвищення якості освіти на основі впровадження нових технологій навчання, досягнень психолого-педагогічної науки».
Тому пріоритетними напрямками діяльності методиста, заступника директора з навчально-виховної роботи, керівників шкільних методичних об’єднань є:
Система методичної роботи з учителями багато років опрацьовується і вже має свої особливості.
По-перше, необхідний зв’язок щодо координації та корегування діяльності здійснюється у процесі роботи методиста з керівниками шкільних методичних об’єднань вчителів ,їх у школі 4.Особливо важливим у цій роботі є постійний науково-методичний супровід учителя в між атестаційний період: пропедевтична робота перед початком проходження курсів, курсова підготовка, відслідковування результативності роботи та управління його самоосвітньою діяльністю,процесом самовдосконалення та саморозвитку.
По-друге, на рівні міста методичною роботою охоплені вчителі, які мають більш високий рівень професійної майстерності. Це вчителі з педагогічними званнями, вищою та першою кваліфікаційними категоріями.
По- третє, обов'язкове створення освітніх продуктів ( для вчителів, учнів та їх батьків) - як результат роботи в різних методичних формах. А саме:
контрольні роботи.», «Навчально-мовленнєві ситуації на уроках
б
української мови », «Збірник завдань для перевірки рівня навчальних досягнень учнів з української та російської мов», «Живі букви та цифри»);
ліворукими дітьми», «Про деякі аспекти вербального оцінювання першокласників», «Сучасний урок позакласного читання в початкових класах» та інші.
По-четверте, щорічно у структурі передбачена така форма роботи, у якій може взяти участь кожен педагог, якщо є про що розказати колегам, чим поділитися. Наприклад:
Учителями накопичено позитивний педагогічний досвід, який широко розповсюджується в останні роки через таку досить поширену форму роботи, як майстер-клас. Ось перелік деяких тем, які внесено до банку педагогічного досвіду:
.
Для втілення поставлених задач у цьому навчальному році запропонована модель компетентнісно- орієнтованого професійного навчання вчителів,
представлена в таблиці 2.
Професійні компетентності |
Форма реалізації |
Зміст діяльності |
Прогнозований результат |
Управлінська |
Семінар « Самоосвіта педагога як умова підвищення його професійної компетентності» |
-Визначення основних напрямків діяльності. -Робота з нормативними |
-Навчитися самому і навчити інших - колег школи. -Розвиток цілісних орієнтацій, переконань. |
|
|
документами, знайомство з науковими досягненнями, ппд, педагогічними технологіями. -Аналіз професійної діяльності. Колективний пошук шляхів розв'язання невирішених проблем. |
-Надання адресної допомоги. -Упорядкування системи роботи вчителя. |
Професійно- методична |
Авторська майстерня вчителя « Технології формування навчальної творчої активності учнів початкових класів в контексті Державного стандарту початкової освіти» |
Презентація досвіду роботи творчих вчителів |
-Підвищення резул ьтати вності роботи над науково- методичною темою (проблемою). -Позитивна динаміка якості навчання. |
Педагогічні читання «В.Сухомлинський: п’ять поглядів на проблему свободи і відповідальності |
Вивчення,освоєння та впровадження в досвід роботи основних поглядів Сухомлинського на проблему громадянського виховання |
-Розвиток навичок позитивного педагогічного мислення - Уміння трансформувати наукові досягнення в практичну діяльність. |
|
в контексті громадянського.» |
|
|
Діяльнісна |
Творча група «Впроваджена ІКТ в професійну діяльність педагога» |
Створення сайту початкової школи |
Підвищення поінформованості, кругозору, ерудиції, направлених на перспективний професійний розвиток |
Соціально- комунікативна |
Творча галерея |
Творчі звіти вчителів, що атестуються на встановлення вищої кваліфікаційної категорії та присвоєння педагогічних звань |
-Здатність до самовдосконалення. -Позитивні зміни в професійних знаннях та вміннях. -Відкритість до педагогічного спілкування. -Формування самодостатньої особистості |
Мотиваційна |
-Конкурс «Кращий класний керівник» -Конкурс "Учитель року". |
|
-Самоствердження у власній професійній діяльності, набуття авторитету серед колег. -Реалізація особистого творчого потенціалу. |
Постійна цілеспрямована робота з педагогічними кадрами має певні результати:
Все це свідчить про те, що вчителі школи не стоять осторонь інноваційних процесів, а знаходяться в постійному пошуку нового.
Які ж перспективи на майбутнє? В останні роки зростає попит на використання інформаційно -комунікативних технологій не тільки в навчально-виховному процесі, а і в методичній роботі з педагогічними кадрами. Створено сайт школи, який плануємо активно використовувати для підвищення рівня інформаційної компетентності вчителів.
Література