Стаття "Методика формування елементарних математичних уявлень дітей дошкільного віку за системою Монтессорі"

Про матеріал
Формування елементарних математичних уявлень на основі використання інтерактивних технологій є ефективним для отримання поставленої мети.
Перегляд файлу

Методика формування елементарних математичних уявлень дітей дошкільного віку за системою Монтессорі

Актуальність теми.

З раннього віку дитина пізнає оточуючий світ в сукупності усіх її показників — величина, форми, кількість. Відтак актуальним завданням є формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку.

В дослідженнях, які присвячені дослідженню математичного розвитку дітей, увага акцентується на формуванні у дітей математичних знань про кількісні відношення та форми, величину предметів, орієнтування в просторі і часі  (Р. Березіна, Л. Гайдаржийська, Л. Зайцева, В. Колечко, З. Лебедєва, Г. Леушина, К. Назаренко, Т. Степанова, А. Столяр, Т. Павлюк, К. Щербакова та ін.)

Проблема використання системи Марії Монтессорі в освіті України знаходимо у дослідженнях А. Андрушко, В. Горюнова, З. Борисової, Н. Прибильської, Б. Жебровського, Т. Мостової та інших. Вчені І. Дичківська та Т. Поніманська особливості використання системи Марії Монтесорі в українських дошкільних навчальних закладах висвітлили в книзі «М. Монтессорі: теорія і технологія». Дослідниця Д. Сорокова видала посібник методики застосування системи Марії Монтесорі на практиці з метою отримання якомога вищих результатів «Математика за методом Марії Монтессорі в дитячому садку та школі».

       Мета дослідження полягає у визначенні теоретичних засад  організації методики формування елементарних математичних уявлень дітей дошкільного віку за системою Марії Монтессорі.

Виклад основного матеріалу

   Формування елементарних математичних уявлень дітей дошкільного віку за методикою Марії Монтессорі є ефективною в усьому світі як система навчання та виховання, яка використовується і в зарубіжних країнах.

Італійський педагог стверджувала, що розум людини є математичним та він прагне точності, вимірювання, порівняння[1, c. 163].

Під час навчання дітей за методикою М. Монтессорі перевага надається предметно-практичній діяльності дітей, що забезпечує наочну основу для формування математичних понять та створення передумов для формування математичних понять і створення передумов для застосування математичних знань під час розв’язування практичних задач. На заняттях з математики у дітей формується науковий світогляд, відбувається розвиток пізнавальних здібностей, здійснюється підготовка до трудової діяльності.

Матеріали для математичного розвитку дітей, які пропонувала М. Монтессорі, спрямовані на засвоєння порядкової лічби, навчання додавання, віднімання та основних математичних дій. Монтессорі-матеріали вчать  дітей мислити логічно і точно[2].

 Дитячий розум одночасно вбирає різноманітний сенсорний і моторний досвід, природньо розвиваючи при цьому математичні здібності. Запорукою розвитку математичних уявлень є чуттєве сприйняття, здобуте з досвіду та спостережень. У процесі чуттєвого пізнання формуються уявлення про образи предметів, їхні ознаки. Оперуючи різноманітними множинами (іграшки, картинки, цукерки, фрукти тощо), діти вчаться встановлювати рівність та нерівність множин, називати кількість, ознаки предметів (розмір, довжина, ширина, висота, форма, колір). Для дитини з особливими потребами важливі не стільки логіко-математичні вміння самі по собі, скільки здатність використовувати їх у різних життєвих ситуаціях, розсудливо  поводитися, виявляти пізнавальну активність.

Дидактичний матеріал за методикою Монтессорі в загальному розумінні не є навчальним обладнанням, бо головна мета навчання дітей є передання знань через правильне використання та сприяти духовному розвитку дитини[3, c.99].

Сенсорні матеріали сприяють формуванню математичних знань дітей.  Дитячий розум одночасно всотує багатоманітний сенсорний і моторний досвід, природно розвиваючи при цьому математичні здібності. Математичні Монтессорі- матеріали складені так, щоб зримо поставав зв'язок арифметики та геометрії.

На думку М. Монтессорі математична освіта — це єдине ціле, яке формує здатність дитини осягнути світ природи,  культуру[4, с. 107].

За методикою Монтессорі під час навчання математики слід дотримуватися послідовності подачі нового матеріалу та використовувати різні засоби навчальної діяльності.

На початку дітям слід пояснити поняття кількості, а далі за допомогою максимальної кількості наочних приладів показують, як це поняття відображається в цифрах. Під час навчання важливо залучати як можна більше цікавих предметів для дитини - це може будь-що, що можна прив’язати до математики – яблука, кубики, цукерки, шнурочки, картинки, барвисті обгортки, іграшки тощо. Так у підсвідомості дитини процес навчання асоціюватиметься із чимось цікавим та приємним.

Італійський педагог розробила унікальний математичний матеріал для навчання математики дошкільників. Діти працюють з математичними штангами, веретенцями, картками, намистинками, ланцюжками та інше. Всі матеріали відповідають сенсомоторним потребам дітей. Після знайомства з матеріалами діти переходять до вправ з цими матеріалами, завдяки чому діти вчаться робити узагальнення.  Монтессорі-матеріал створений таким чином, щоб було чітко видно зв’язок арифметики і геометрії.[5]

Основними принципами роботи з матералами за методикою Монтессорі:

- простота;

- виокремлення поняття;

- перехід від простого до складного;

- перехід від конкретного до абстрактного;

- перехід від загального до конкретного.

Система математичного розвитку включає в себе декілька розділів:

1.  Лічба від 0 до 10

На цьому етапі діти знайомляться з поняттями нуль, парні та непарні числа, а також додавання за допомогою математичних штанг без фактичного виконання цієї дії. Для дітей використовують наступні матеріали: математичні штанги, веретенця, “цифри-шершавчики”, цифри і кружечки.

2. Десяткова система

На матеріалі цього розділу діти ознайомлюються з багатоцифровими числами та з чотирма основними діями — додаванням, відніманням, множенням і діленням. Приклад матеріалів для роботи — золотий матеріал (набір пофарбованих у золотистий колір намистин (окремих і у низках).

3. Лінійна лічба

За допомогою відповідного матеріалу діти вчаться лічити лінійним способом та запамʼятовують загальноприйняті назви чисел.  Для дітей використовують наступні матеріали: дошки Сегена/ дошка “100”, квадратні й кубічні ланцюжки (ланцюжки зі стержнями з намистин різних кольорів у певному розташуванні).

4. Математичні операції у десятковій системі числення

Цей розділ представлений матеріалами, на яких дитина відпрацьовує виконання дій додавання, множення, віднімання та ділення. Для дітей пропонуються наступні матеріали: фішки-марки (дерев’яна коробка з 6 відділами, в яких лежать різноколірні таблички з числами 1, 10, 100, 1000; зелені, сині і червоні фішки-кеглі).

5. Автоматизація навичок виконання математичних операцій

Матеріали розділу допомагають поступово запам’ятати таблиці додавання, множення, віднімання і ділення. Дитина навчається вільно виконувати математичні дії. Діти працюють з наступним матеріалом: золотий матеріал; велика коробка з намистинками для множення, різноманітні дошки для виконання операцій додавання, віднімання, множення, ділення.

6. Дроби

За допомогою матеріалу дитина отримує перше, імпресіоністичне, уявлення про ціле та поділ його на рівні частини. Приклади матеріалів для роботи: пластикові дроби-кружечки або дерев’яні дроби-кеглі.

Отже, формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку здійснюється ефективно за допомогою використання ефективної методики відомого педагога Марії Монтессорі, яка включає в себе певну сукупність матеріалів для математичного розвитку.

Список використаної літератури

1. Павлюк Т. О. Засоби та методи формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкілвіку / Т. О. Павлюк // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освітнаук. праць: наук. записки Рівненського держ. гуманітарного ун–ту. – Рівне : РДГУ. – 2012. – В4 (47). – С. 146-149.

2. Щербакова К. Й. Методика формування елементарних математичних уявлень у дошкільниК. Й. Щербакова. – К: Вища школа, 1996. – 356 с.

3. Шматко Н. Д. Інтеграція дітей з порушеним слухом в дошкільні установи загального тН. Д. Шматко, Е. В. Миронова // Дефектологія. – 1995. – No4. – С. 22-26.

4.  Пилюгина Э.Г. Занятия по сенсорному воспитанию с детьми раннего возраста: Пособие для воспитателей детского сада. – М.: Просвещение, 1983. – 96 с.

5.  Прибильська Н.В. Матеріал Монтессорі // Вісник / Асоціація  Монтессорі-вчителів  України;  Упоряд.: В.З. Горюнова, Т.П. Михальчук. – К.: Школяр. – 1999. – Вип. 5. – С. 18–27.

doc
Додано
29 травня 2020
Переглядів
5599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку