До питання використання комп’ютеру як засобу наочності
Спрямованість системи освіти на засвоєння знань, яка була традиційною і виправданою ще декілька десятиліть тому, вже не відповідає соціальному замовленню, що вимагає виховання самостійних, ініціативних членів суспільства. Це потребує формування в учнів здатності діяти на основі здобутих знань, а не виконувати лише дію за аналогією, за зразком. Тому сучасні дидакти шукають такі засоби навчання, які б допомагали всім дітям фундаментально засвоїти навчальний матеріал, набути вміння самостійно вчитися, сприяли б їхньому розвиткові.
Одним із таких питань, яке на сучасному етапі вимагає перегляду і уточнення, є використання засобів наочності й моделювання у процесі формування знань і вмінь учнів.
Принцип наочності передбачає навчання на основі живого сприймання конкретних предметів і явищ дійсності або їх зображень. Науковці виокремлюють наступні види наочності: натуральну (рослини, тварини, гірські породи, зоряне небо, прилади, машини, явища природи), образну (картини, таблиці, моделі, муляжі, математичні фігури), символьну (географічні карти, графіки, діаграми, схеми, формули).
В педагогічній науці обгрунтовано, що використання наочності сприяє розумовому розвитку учнів, допомагає виявити зв'язок між науковими знаннями і життевою практикою, полегшує процес засвоєння знань, стимулює інтерес до них (розвиває мотиваційну сферу учнів), допомагає сприймати об'єкт у розмаїтті його виявів і зв'язків.
Залежно від органів почуттів, наочні посібники поділяють на такі групи: фонічні (сприймаються слухом), візуальні (сприймаються зором) і змішані. До них належать: статичні посібники (діафільми, діапозитиви, посібники для епіопроекції); динамічні (кінофільми, кінофрагменти); фонопосібники (грамзаписи, магнітофонні записи).
Використання наочності потрібно підпорядковувати конкретній меті, розвитку самостійності й активності учнів з урахуванням їх вікових особливостей. Наочність має бути змістовною, естетично оформленою, відповідати психологічним законам сприймання, не повинна містити нічого зайвого і не викликати додаткових асоціацій, разом с тим, готуючи учнів до сприймання наочності, її не слід переоцінювати або недооцінювати у процесі навчання.
На практиці, зазвичай, використовують наступні способи подачі наочних посібників: безпосередня демонстрація, опосередкована демонстрація (за допомогою ТЗН), створення в процесі навчання таблиць, схем.
В педагогічних дослідженнях виділяють наступні функції наочності в залежності від дидактичної мети. Наочність виступає як:
З розвитком технологій та інтересу молоді до них ефективним способом реалізації даних функцій стає використання інформаційно-комунікативних технологій, таких, як комп’ютер.
При вивченні математики зараз у досить широкому обсязі використовуються програми динамічної математики. Питання використання таких програм у процесі навчання математики учнів та майбутніх учителів математики досліджувала доктор педагогічних наук, професор Семеніхіна О. В. Науковець характеризує ці програми, як засоби комп’ютерної візуалізації математичних знань, що передбачають динамічне оперування різними математичними, зокрема геометричними, об’єктами й можливість інтерактивного одержання відомостей про їх властивості. Основними характеристиками програм такого типу є:
Дані програми мають доволі простий інтерфейс та не потребують багато часу для оволодіння ними та можуть допомогти учням, у яких недостатньо розвинена просторова уява.
Одним з відоміших представників програм динамічної математики є програма «Geogebra». GeoGebra — це вільний педагогічний програмний продукт, призначений для вивчення і викладання математики в середніх і вищих навчальних закладах, який поєднує динамічну геометрію, алгебру, математичний аналіз і статистику. Дана програма була розроблена в 2002 році як дипломний проект Маркуса Хохенватера під час навчання в університеті Зальцбурга і згодом стала міжнародним проектом, який розвивається стрімким темпом. Над ним працює інтернаціональна команда, яка налічує більше 20 розробників та понад 100 перекладачів.
Звісно використання даних програмних засобів не означає, що вчитель повинен перекласти всі завдання на комп’ютер. Використання подібних програм є ефективним тільки тоді, коли воно супроводжується словом учителя.
Відомий науковець Л.В.Занков обґрунтував раціональність наступних форм поєднання слова і наочності у навчальному процесі:
З урахуванням вищезазначеного вважаємо за доцільне використовувати комп’ютер як засіб наочності в «проблемних питаннях». Наприклад у процесі розв’язування завдань з параметрами.
Наведемо приклад використання програми GeoGebra у процесі розв’язування систем рівнянь другого порядку з параметром.
Завдання1: Установити, скільки розв’язків залежно від значень параметра має система рівнянь
Дати відповідь на таке запитання аналітичними методами досить складно і потребує громіздких записів. Значно простіше це зробити графічно.
Створюємо динамічний малюнок за умовою (Рис.1). Графік першого рівняння будуємо у програмі GeoGebra, далі створюємо повзунок для зміни параметра і будуємо графік другого рівняння в залежності від .
Рис.1
Учитель коментує кожний крок побудов і динамічно змінюючи значення параметра підводить учнів до висновку про кількість розв’язків системи.
Відповідь:
система має один розв’язок
система має два розв’язки;
система не має розв’язків.
Завдання2: Установити, при яких значеннях параметра система рівнянь має рівно два розв’язки
Змінюємо вже готовий динамічний малюнок у програмі GeoGebra просто замінивши рівняння на панелі об’єктів (Рис.2,3).
Рис.2
Рис.3
Відповідь: система має два розв’язки при а=1
Отже, для встановлення кількості розв’язків системи рівнянь з двома змінними доцільно використовувати графічний спосіб, а якщо це можливо, то і використати програми динамічної математики.
Список використаних джерел