Стаття на тему "Друкарська спадщина Івана Федорова"

Про матеріал

Життя Івана Федорова варте найщирішої пошани - не величний і прекрасний образ людини , без краю віддана культурній праці.
В. Романовськнй
Поява Нестюра -літописця важлива віха в історії культури . До винаходу друкарства за словами академіка Вернадського , « Людська особистість не мала ніякої можливості охоронят и свою думку від зникнення , поширити її широко , перечекати не сприятливий час і зберегти її до найкращих часів .Вічно і постійно все створювалося і знову руйнувалося згубним впливом руйнуючого часу .

Перегляд файлу

                                                                                                           Дроздова О.А

Кандидат філологічних наук

Викладач

Одеська морська академія

М.Одеса

                            Друкарська спадщина Івана Федорова

Життя Івана Федорова варте найщирішої пошани - не величний і прекрасний образ людини , без краю віддана культурній праці.

В. Романовськнй

Поява Нестюра -літописця важлива віха в історії культури . До винаходу друкарства за словами академіка Вернадського , « Людська особистість не мала ніякої можливості охоронят и свою думку від зникнення , поширити її широко , перечекати не сприятливий час і зберегти її до найкращих часів .Вічно і постійно все створювалося і знову руйнувалося згубним впливом руйнуючого часу « .

З винаходом друкарського верстата усне слово , будучи записано , а потім відтворено в десятках , сотнях , тисячах відбитків , стає активним засобом ,впливом на маси , знаряддям освіти і виховання , інструментом поширення знань . Книга стала дешевша , легша у виготовленні, і, отже , доступніша .Вона починає відігравати значну роль в історії людства , перетворюється на потужну політичну і ідеологічну зброю . Її вплив відтепер можна простежити в самих різних сферах суспільної о життя .

Винаходу друкарства присвячені тисячі праць .Поява способу багаторазового відтворення зображення і тексту зумовило початок друкарства в сучасному значенні цього слова . Відтворення тексту зі складальної форми революціонізувало техніку виготовлення книш , відкрило еру друкарства в сучасному розумінні цього явища . Принцип набору був відомий людству з глибокої давнини . Приклади набірного принципу зустрічаються у Цицерона . Можна говорити про початок друкарства лише тоді, коли текстова друкована форма стає набірною . Той же шлях пройшов Іван Федоров - засновник книгодрукування .

Постать Івана Федорова посідає одне з найпочесніших місць в історії української культури .3 цим іменем пов’язано багато загадок і припущень . Не збереглося ніяких документів про те , коли й де народився Іван Федоров , походження його не відоме .

( 1525- 1583). Деякі припущення можна зробити на підставі геральдичних знаків , якими користу -вався першодрукар . Геральдичні джерела друкарського знаку Івана Федорова дають підстави припустити , що походить він з білоруського дворянського роду Рогоз. Виникають сумніви і щодо самого прізвища Федоров . У всіх його українських книгах , а також у первісних документах , пов’язаних із діяльністю та побутом друкаря , прізвище Федоров не згадано жодного разу . Сам же Іван Федоров у виданнях випущених у Заблудові і в Україні, іменує себе так : «Іван Федорович Москвітін « , « Іван Федорович друкар Москвітін « . Припущення існують і стосовно питання , де Іван Федоров набув освіту ймовірно , ступінь бакалавра він отримав 1532р. у Краківському університеті.

У Москві Іван Федоров разом з своїм помічником Петром Мстиславцем взяли участь у створенні Друкарського двору царя Івана Грозного ,де протягом 1563 - 1564р. він надрукував свою першу книгу » Апостол «.Роком пізніше було випущено двома виданнями « Часопис «- своєрідний буквар для навчання письменності .Проте бояри та вище духовенство засновника друкарства в Московському царстві в Єресі, що змусило його та Мстиславця залишити Москву . У Заблудові Іван Федорович і Петро Мстиславець спорудили друкарню і в ній було надруковане « Євангеліє «

(1569). Для свого часу то була майстерно оформлена книга на 814 сторінок - шедевр друкарського мистецтва . В 1570р. вийшла друга книжка , виготовлена Іваном Федоровим , - « Псалтир «. Після цього Хоткевич закрив свою друкарню , а Івану Федорову запропонував зайнятися хліборобством , на що друкар відповів : « Имам вместо житних семян духовные семена но вселенной розсевати й  всем по чину раздавать духовную пищу»

Друга половина 16 ст. особливо знаменна в історії розвитку української культури .То була доба Острозької академії, розвиток книгодрукування на українських землях , культурно - освітнього розвитку , радикальних реформ церковного життя . Провідною рушійною силою тогочасного революційною зрушення  української культури були братства - громадські організації, до яких належала передова частина населення українських міст . Окремі наукові дослідження свідчать про те , шо у Львові на той час була і друкарня .

Організувати власну друкарню Івану Федорову допомогло Львівське братство . Наприкінці лютого 1573 р. він розпочав друкування своєї першої у Львові книги « Апостол», - дбайливо складена оформлена книга на 264 сторінки . У « Апостолі « вміщено широку і докладну післямову « Повість ... откуда начался й кого свершился  друкарня сия« .Післямова написана самим Іваном Федоровим , характеризує його не лише , як талановитого ремісника , а й високоосвіченого редактора та палкого патріота . Львівського « Апостола « було виготовлено близько 1000 примірників , з яких до сьогодні в різних книгосховищах світу збереглося тільки 85 штук .

Другим видатним львівським виданням Івана Федорова був « Буквар « - перший в Україні друкований посібник для навчання писемності, складений , як сказано в післямові, « ради скорого младенческого поучения « .Ця невелика книжка складається з 45 аркушів ( 90 сторінок ), оздоблена заставками , кінцівками й гербами Львова та її автора , Івана Федорова . Обидві книги надруковані на якісному білому папері місцевого виробництва . Друкарська - виробнича діяльність Івана Федорова мала великий вплив на подальший розвиток українського книгодрукування . Спадкоємцем традицій першодрукаря стала друкарня .Львівського братства , шо діяла протягом кількох століть .

На початку 1575р. Іван Федоров виїхав зі Львова і став на службу до князя Костянтина Осгроіького , залишивши львівську друкарню своєму синові. В Острозі за фінансової підтримки князя Острозького йому вдалося заснувати нову друкарню й видати декілька книг богослужбового змісту . Найвидатнішим виданням того періоду є Острозька Біблія що побачила світ 1581р.. Книга мала 617 сторінок .Текст у ній поділявся на колонки , та був складений різноманітним шрифтом у два кольори . Цей шедевр друкарської майстерності 15ст. багато років був неперевершений . У стислій передмові самого автора повідомлялося , що книга надрукована за сприяння князя Костянтина Острозького , а робота виконана Іваном Федоровичем Москвитіним .В Острозькій Біблії також вміщено книжковий особистий знак першодрукаря . Іван Федоров має великі заслуги і перед українським книжковим мистецтвом - він створив нові накреслення шрифтових літер . Його орнаментальні книжкові знаки - це оригінальні декоративні твори , часто виконані в українському стилі, що не втратили мистецького значення й досі. Наприкінці 1583 року він помер та був похований на подвірї Онуфріївського монастиря у Львові, де була перша друкарня Івана Федорова . В наш час У Львові діє Поліграфічна академія імені Івана Федорова , встановлено пам’ятник видатному українському просвітителю.

Невідємність Івана Федорова від розвитку української культури 2 половини 16ст. давно усвідомлювали , як українські ,так і деякі російські книгознавці. Наприклад , академік Запаско підкреслював , що « український період діяльності великого майстра проникнутий напруженою творчою роботою , пильними пошуками нових засобів оформлення і нових форм образотворчої мови , старанним вивченням досягнень місцевої і західної книжкової і взагалі книжкової культури «.

Безпосередню причетність Івана Федоровича до українського духовного життя свого часу визнавали й деякі російські фахівці . Зокрема , Мілевський у праці писав .що « в Західній Україні , першодрукарі долучилися до числа українських , білоруських діячів , що боролися проти полонізації, яку проходили прихильники Унії» . Видавнича і друкарська діяльність Івана Федорова стала внеском у демократизацію культури і пожвавлення літературного життя українського народу . Видання Івана Федорова засвідчують посилення зв'язку літератури з політичним Рухом. Значною була роль цих видань консолідації антикатолицького табору в Україні. Досягнення Івана Федорова у видавничій справі і літературній творчості стали потрібними тому , що вся його діяльність відповідала назрілим потребам суспільного розвитку . Саме завдяки цьому Іван Федоров , його співробітники і послідовники вписали яскраву сторінку в історії України . Заснування книгодрукування на Україні Іваном Федоровим було подією величезного історичного значення .Розвиток друкарства в Україні Іваном Федоровим в найближче століття після нього був швидкий і непереривний в усьому :ідейному спрямуванні , могутньому  світському струмені у виданнях , мистецтві оформлення книги . Наступні покоління пішли шляхом , вказаним Іваном Федоровим . Значна популярність острозького видання у багатьох країнах світу стала важливим чинником міжнародних культурних взаємин. ,Високий авторитет  острозької Біблії визнавали видавці 10-19 ст. які  не змогли їй протиставити більш досконалий текст . В 1663 р. вийшло перше видання Біблії. 3 усього сказаного можна зробити висновок : Україна , більш ніж будь-яка інша слов’янська держава , має моральне браво на творчу спадщину Івана Федорова «українського» . тобто основного періоду його життя творчої діяльності , а його  самого ,вважати визначним  діячем національного відродження України 2 половини 16 століття. У наші дні , коли друковане слово відіграє величезну роль в житті  людей особливою вдячністю згадуємо імена творців , стародруків , першопрохідників друкарської справи . Іван Федоров поправу займає почесне місце у плеяді європейських першодрукарів.

Дія розвитку української культури велике значення мала видавнича діяльність Івана Федорова — засновника друкарства на Україні.

На мою думку , Іван Федоров став високою історичною постаттю в Українській історії і та залишив велику літературну спадщину майбутнім поколінням .

 Література:

1. Баренбаум І. « До біографії Івана Федорова . Питання історії 1988р.М 1

2. Боканов В.А. Польовий Л.П. «Історія культури України К. МЛУГІ 2001р.

3. Биковський Л. « У службах українській книжці« НАНУ Львів 1997р. 328с.

4. Видашенко М.Б. « Місцями Івана Федорова на Україні« Львів 1982р. 123с.

5. Запаско Л.П. Мацюк О.Я. Львівські стародруки « Львів 1983р.

6. Запаско Л.П. « Памятки книжкового мистецтва « Львів «Вища школа « 1984р. 168с.

7. Ісаєнко Я.Д. « Першодрукар Іван Федоров . Виникнення друкарства на Україні « Львів , 1983р.

8. Ісаєнко Я.Д. « Першодрукар Іван Федоров і виникнення друкарства на Україні« Львів 1989р.

9. Ісаєнко Я.Д. « Літературна спадщина Івана Франка « Львів 1989р.

10. Карпінський В. « Зародження і розвиток друкарства на Волині « Луцьк 19 )8р.

11. Немировський €.Л. « Початок друкарства на Україні« М. 1971р.

12. Немировський Є.Л. «Іван Федоров « М. 1985р.

13. Немировський Є. «Іван Федоров біля 1510- 1583рр.» Київ 1993р.

14. Огієнко І.І. «Історія українського друкарства « Київ 1994р. 446с.

15. Огієнко І.І. « Українська культура « Київ 1995р. 245с.

16. Огнева О. « Бібліотеки Волині« Острог 1993р.

17. Почапська Л. « Історія розвитку українського друкарства « Вісник книжкової палати 2000р.№11

docx
Додано
16 липня 2018
Переглядів
1601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку