Урок "Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль".

Про матеріал

Конспект уроку з української мови на тему "Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль" для 7 класу

Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; сформувати вміння школярів відрізняти дієслово від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; уміти знаходити дієслова в тексті, розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення, розвивати творчі вміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях; виховувати у дітей любов до рідної мови, бажання вчитися, прищеплювати високі моральні якості, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу дітей до проблеми добра у світі.

Тип: урок вивчення нового матеріалу.

Форма: урок-детектив.

Методи й прийоми: бесіда, тестування, гра «Дешифрувальник», випереджувальне завдання, робота з підручником, таблицею, фізкультхвилинка, вибірковий диктант, робота за варіантами, дослідження-характеристика, лінгвістичний експеримент, міні-твір.

Обладнання: технічні засоби (комп'ютер, мультимедійний проектор, екран), мультимедійна презентація, аудіозапис, наочність (світлини відомих детективів, назва агентства «З'ясуймо все», схема «Дієслово», таблиця «Синтаксична роль дієслів», особова справа дієслова, світлофор), роздатковий матеріал (роздрукований тест, посвідчення детективів, тексти про добро, картки для індивідуальної роботи, конверти з тестами «Так-Ні», свідоцтва про успішну роботу).

Перегляд файлу

Урок української мови

Учитель: Герасименко С.В.

Клас: 7

Тема. Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; сформувати вміння школярів відрізняти дієслово від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; уміти знаходити дієслова в тексті, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення, розвивати творчі вміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях; виховувати у дітей любов до рідної мови, бажання вчитися, прищеплювати високі моральні якості, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу дітей до проблеми добра у світі.

Тип: урок вивчення нового матеріалу.

Форма:  урок-детектив.

Методи й прийоми: бесіда, тестування, гра «Дешифрувальник», випереджувальне завдання, робота з підручником, таблицею, фізкультхвилинка, вибірковий диктант, робота за варіантами, дослідження-характеристика, лінгвістичний експеримент, міні-твір.

Соціокультурна змістова лінія: я як особистість. Покликання людини: пізнавати істину, творити добро, примножувати красу.

Обладнання: технічні засоби (комп’ютер, мультимедійний проектор, екран), мультимедійна презентація, аудіозапис, наочність (світлини відомих детективів, назва агентства «З’ясуймо все», схема «Дієслово», таблиця «Синтаксична роль дієслів», особова справа дієслова, світлофор), роздатковий матеріал (роздрукований тест, посвідчення детективів, тексти про добро, картки для індивідуальної роботи, конверти з тестами «Так-Ні», свідоцтва про успішну роботу).

Хід уроку

І. Організаційний момент.

http://styknews.info/sites/default/files/basic-foto/2014/04/17/dev.png1. Вступне слово вчителя, привітання.

Доброго дня!

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Будемо старанно працювати,

Щоб мову рідну добре знати!

2. Бесіда.

Учитель: Діти, подивіться уважно на екран і скажіть: «Як назвати одним словом тих, хто зображений на фото?»

Очікувана відповідь дітей: Детективи.

Учитель: Правильно. А хто такий детектив?

Очікувана відповідь дітей: Це агент таємної служби розшуку; співробітник поліції, який розслідує якусь справу.

Учитель: Так! На вашу думку, яким повинен бути справжній детектив?

http://www.orosziskola.hu/arthur/2013-2014/detective.pngОчікувана відповідь дітей: Бути уважним, спостережливим, мати добре розвинену пам’ять, логіку, вміти приймати рішення, обґрунтовувати свою думку.

Учитель: А ви б хотіли спробувати себе у ролі детектива?

Очікувана відповідь дітей: Та-а-ак.

Учитель: Сьогодні у вас є чудова можливість це зробити. Адже ви потрапили до детективного агентства «З'ясуємо все!».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

А щоб пересвідчитися в тому, що ви дійсно готові до роботи, пройдіть тест на професійну придатність. (У кожного учня на парті лежить аркуш з роздрукованим тестом, який складається з 6 запитань і 3 відповідей. Учень повинен обрати одну з відповідей. За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали. Максимальна кількість балів – 12). За допомогою тестування перевіряється базовий рівень знань учнів.

Тестування

1. Що таке морфологія?

А. Розділ мовознавства, що вивчає звуки.

Б. Розділ мовознавства, що вивчає частини мови.

В.Розділ мовознавства, що вивчає слова.

2. Скільки всього частин мови?

А. 10.

Б. 6.

В. 9.

http://myrusakov.ru/images/tests.jpg3. На які групи поділяються частини мови?

А. Самостійні й службові.

Б. Самостійні й вигук.

В. Самостійні, службові й вигук.

4. Скільки самостійних частин мови?

А. 10.

Б. 3.

В. 6.

5. Назвіть усі самостійні частини мови?

А. Іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник, прийменник.

Б. Іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник.

В. Іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово.

6. Що спільного у всіх самостійних частинах мови?

А. Мають лексичне значення, відповідають на питання, виконують синтаксичну функцію.

Б. Мають лексичне значення, пов’язують слова в реченні, виконують синтаксичну функцію.

В.Відповідають на питання, виконують синтаксичну функцію, надають реченням певних відтінків.

Слово вчителя.

Самоперевірка. Увага на екран! (на екрані з’явились правильні відповіді: 1 - Б, 2-А, 3-В, 4-В, 5-Б,6-А). Перевірте себе та підрахуйте свої бали. А тепер підніміть руки ті, хто отримав 12 балів, 10 балів, 8 балів, 6 балів. Отже, ми бачимо, що більшість учнів отримала бали достатнього та високого рівня, і це свідчить про те, що ви пройшли тест на професійну придатність і готові працювати в детективному агентстві. А учням, які набрали менше 6 балів, я раджу бути більш уважними. Для роботи справжнім детективам не вистачає лише посвідчення. (учитель роздає учням посвідчення детективів).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

  1. http://yak-prosto.com/images/6/7/yak-napisati-lista-na-elektronnu-adresu.jpgСлово вчителя.

На електронну адресу нашого агентства надійшов лист від мешканців усім відомої вам країни Морфологія. Увага на екран!  

Доброго дня! Шановні детективи, нещодавно у нас викрали одного з братів. Без нього наша країна не може існувати. Допоможіть нам його віднайти. З повагою, мешканці країни Морфологія.

P.S. 34375626.

Слово вчителя.

Завдання зрозуміле, але незрозуміло, кого ж шукати. Єдине, що залишили нам мешканці Морфології – це якийсь код-шифр: 34375626. Але я вам трохи підкажу: цифри цього коду відповідають певним літерам абетки, яка розташована на кнопках мобільного телефону. Спробуйте відгадати, кого ж нам треба шукати.

  1. https://pp.vk.me/c629415/v629415560/fb04/YL1Ezgi7AuE.jpgГра «Дешифрувальник» (на екрані з’явились розкладка клавіатури мобільного телефону). Правильна відповідь - Дієслово.
  2. Слово вчителя.

http://info-svit.org.ua/wp-content/uploads/2014/01/%D0%91%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%BD%D0%BE%D1%82.jpgОтже, ми дізнались, кого нам слід знайти, а заодно і дізнались тему нашого уроку. (на екрані з’явились тема уроку: Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль). Кожен детектив повинен мати блокнот для записів. Ви їх бачите перед собою Таким блокнотом будуть ваші робочі зошити. А ще детектив повинен вміти гарно та розбірливо писати. Щоб потім самому не заплутатись у своїх записах. Отже, спочатку необхідно записати, коли ми почали справу, і хто ж є об’єктом наших пошуків. (Учні записують число, класна робота, тема уроку).

  1. http://ribalych.ru/wp-content/uploads/2014/01/11384.jpgВикрадач дієслова залишив нам голосове повідомлення. (Аудіозапис).

Пані Безграмотність вітає вас! Ха-ха-ха! Це я викрала дієслово. Якщо хочете повернути цю частину мови до країни Морфології, з’ясуйте про неї все, доведіть, що вона є потрібною та виконайте всі мої завдання. А в іншому випадку - дієслово навіки залишиться зі мною, а ви залишитесь неосвіченими. Ха-ха-ха!!!

  1. Слово вчителя.

Отже, давайте з’ясуємо мету наших пошуків (мету уроку).

http://www.cliparthut.com/clip-arts/381/dog-detective-clip-art-381787.pngОчікувана відповідь дітей: нам треба дізнатися про лексичне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, навчитися розпізнавати дієслово серед інших частин мови, складати власні висловлювання з цією частиною мови, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, культуру мовлення, творчі здібності.

 

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.

Слово вчителя.

А зараз до слова запрошується експертна група, яка розповість нам цікаву інформацію про дієслово.

  1. Виступ експертної групи (учні, які отримали випереджувальне завдання).

Очікувана відповідь:

Дієслово - це самостійна, повнозначна частина мови, що означає дію або стан як процес і виражає його у граматичних категоріях виду, стану, способу, особи, а також числа і роду. Дієслова відповідають на питання що робити? що зробити?

На відміну від прикметника, який позначає сталу, статичну ознаку, дієслово означає динамічну ознаку (дію) особи, предмета або явища: Дружні сороки і орла заклюють (Нар. творч.). Послухаю цей дощ. Підкрався і шумить (Л. Костенко).

Поняття дії, яку називає дієслово, досить широке. Це може бути:

  • конкретна фізична дія: рубати, малювати, орати, молотити;
  •  стан предмета: сидіти, хвилюватися, хворіти;
  • становлення предмета, зміни, що відбуваються з ним: старіти, рости, худнути, зеленіти;
  • рух і переміщення в просторі: бігати, ходити, плавати;
  • вияв різних відношень між предметами довкілля: межувати, належати, суперечити;
  • ставлення до кого-небудь: шанувати, кохати, поважати;
  • діяльність органів чуття: бачити, чути, нюхати.

Постійними граматичними ознаками дієслова, що властиві всім формам, є належність до певного виду (доконаного чи недоконаного, зворотньо-середнього), а також перехідність/неперехідність. До непостійних ознак, що властиві певним граматичним формам, належать категорії способу, часу, особи, роду, числа.

У реченні дієслово найчастіше виконує роль присудка, може виступати й іншим членом речення.

Слово вчителя.

http://1.bp.blogspot.com/-VE62XV0UxHo/UTdbMy32e5I/AAAAAAAABAg/ILf4loHaMCU/s1600/images.jpgДякуємо експертам! Ваша інформація була корисною. Вона нам дуже знадобиться для подальшої роботи.

  1. Робота з підручником.

А щоб ще більше дізнатися про дієслово, звернемось за допомогою в довідкове бюро (опрацювання теоретичного матеріалу підручника).

 

  1. Робота з таблицею.

Кожен детектив для зручності та економії часу намагається використовувати схеми, таблиці тощо. Ось і ми зараз опрацюємо таблицю, щоб більше довідатись про дієслово.

 

 

 

 

  1. «Особова справа».

На основі почутого, побаченого й прочитаного спробуйте самостійно заповнити особову справу дієслова (учні у зошитах заповнюють таблицю, учитель, вислуховуючи відповіді дітей, заповнює таблицю на дошці).

Особова справа № ____

ПІБ

 

Місце проживання

 

Лексичне значення

 

На які питання відповідає

 

Морфологічні ознаки

 

Форми дієслова

 

Синтаксична роль

 

 

  1. Фізкультхвилинка «Світлофор».

Отже, особову справу складено, можна рухатися далі. Як відомо, під час будь-якої подорожі потрібно обов’язково дотримуватись правил дорожнього руху. Пересвідчимось, як ви вмієте це робити.

C:\Users\Администратор\Desktop\pred055.gifУчні рухаються, а учитель показує та називає кольори світлофору. Якщо учитель каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» діти продовжують іти й плескати в долоні;якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися й підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. http://oknyomozo.files.wordpress.com/2009/12/detective.gif?w=300&h=221Вибірковий диктант.

Нарешті ми на місці злочину. Нам потрібно зібрати докази того, що дієслово тут дійсно було. Пані Безграмотність хоче перевірити, чи можемо ми відрізнити дієслово від інших частин мови. Ви повинні бути дуже уважними, щоб не пропустити жодного доказу. (Виписати з роздрукованого тексту дієслова, 1учень працює біля дошки, інші - в зошитах).

Добро – це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Милосердя, доброта ще з давніх часів були в традиціях нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалося допомагати нещасному, знедоленому, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, врятувати хворого і каліку, захистити скривдженого. Доброта і милосердя – багатоликі. Потреба в них повсякчасна. Милосердя і доброта - це два крила, на яких тримається людство.

А зараз, користуючись особовою справою, доведіть, що ви дійсно виписали дієслова.

  1. Дослідження-характеристика.

http://np.pl.ua/wp-content/uploads/2013/08/181.jpgОтже, дієслова зібрані, час вирушити в лабораторію та провести дослідження-характеристику деяких з них. Дослідження необхідно проводити в перчатках. Давайте їх надінемо на кожен палець та поправимо (проводиться невеличка пальчикова гімнастика). Далі учні працюють із дієсловами, виписаними з попереднього завдання (ланцюжком називають дієслова та їх характеристику: морфологічні ознаки, синтаксичну роль) .

  1. Слідчий експеримент.

Діти, спробуйте прочитати опрацьований текст без дієслів. Зробіть висновок про те, яку роль виконують дієслова у мовленні.

Очікувана відповідь дітей: без дієслів текст став незрозумілим, навіть важко його назвати текстом. Дієслова потрібні для того, щоб мова була багатою, «живою», гарною. Ми не зможемо нормально спілкуватися, висловлювати свої думки, нас не зрозуміють оточуючі.

Учитель: дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усному та писемному мовленні.

  1. Робота за варіантами.

Ми з вами знаємо, що дієслів у мові багато, і означають вони дію або стан предмета. Як справжні детективи розберіться в дієсловах та покладіть їх у кошики з речовими доказами. І варіант записує дієслова, що означають дію, ІІ варіант – ті, що означають стан.

Побажав, захоплюється, читає, замерзала, їжджу, переконуюсь,
розпитаєш, будеш допомагати, боролася, смієшся, побажав, переймаєшся,
бадьоришся.

 

  1. http://cdn-5.freeclipartnow.com/d/34058-1/boy-detective.jpg Синтаксична розминка.

Пані Безграмотність стверджує, що дієслово у реченні може виступати тільки присудком. Давайте доведемо їй, що це не так.

Прочитати вислови усної народної творчості. Прокоментувати їх зміст. Визначити, яку синтаксичну роль виконують дієслова.

1) Без діла сидіти — можна одубіти. 2) Багато спати — мало жити. 3) Батько просить поорати — гості просять танцювати. 4) Лінуватися та гуляти — достатку не мати (Нар. творчість).

  1. Творче завдання.

60401_600http://school-world.com.ua/lib/wp-content/uploads/2012/01/110.jpgВідомий детектив Шерлок Холмс для розслідування свої справ, як відомо, використовував дедуктивний метод, тобто на основі всіх фактів і доказів будував повну картину злочину. У вас уже є достатня кількість фактів і доказів, вам багато відомо про дієслово. А чи можете ви вміло користуватися дієсловом у своєму мовленні? Зараз вам необхідно переглянути світлини і скласти міні-твір, використовуючи дієслова в різних формах.

На фотографіях зображено добрі справи, які люди виконують разом. З давніх-давен український народ звик гуртом виконувати велику за обсягом роботу. У селах цей звичай існує до цих пір. Така одноразова праця гуртом для виконання великої за обсягом роботи називається ТОЛОКА. У своїх реченнях діти можуть використати такі дієслова: надати допомогу, відремонтувати, пофарбувати, частувати, подарувати, вручити, прибрати, упорядкувати, дбати, привести в належний стан.

  1. Індивідуальна робота з карткою.

А деякі детективи будуть працювати над індивідуальним завданням: доповнити прислів’я словами з довідки; підкреслити дієслова; визначити їх морфологічні ознаки.

Добре слово дім будує, а зле – … .

Не одяг красить людину, а добрі … .

Хто людям добра бажає, … .

Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла … .

Добрий чоловік у сусідів дім від вогню … .

Не сподівайся за добро …

Слова для довідки: той і собі має; дяки; руйнує; справи; збереже; сподівайся.

 

VІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Подивіться, діти, у вас на столах з’явились якісь конверти. А у мене ще й лист є:

Треба провести експертизу змісту конверту. У конвертах є твердження від Безграмотності, вам необхідно з’ясувати, правильні вони чи ні. Дуже часто для цього детективи у своїй роботі використовують детектор брехні.

  1. Тест «Так-Ні».
  1. Дієслово – це самостійна частина мови, що позначає дію, стан або процес.
  2. Дієслова змінюються за родами, числами й відмінками.
  3. Дієслова відповідають на питання що робити? що зробити?
  4. Дієприкметник – це неозначена форма дієслова.
  5. Незмінною дієслівною формою є дієприслівник.
  6. Будь-яким членом речення може виступати інфінітив.

Взаємоперевірка. Увага на екран!

Правильні відповіді: 1 – так, 2 – ні, 3 – так, 4 – ні, 5 – так, 6 – так.

VІІ. Підсумок уроку.

  1. http://biwork.ru/images/stories/2011/10/12/640_360.jpgСлово вчителя.

Ну ось і все, детективне агентство впоралось зі своєю роботу, Дієслово повернулось до країни Морфологія, а Безграмотність вирішила, що більше не хоче мати з вами справу, адже ви довели, що знаєте про дієслово дуже багато і вмієте ним користуватися.

Справа закрита і відправляється до архіву (діти здають «блокноти» із записами (зошити) на перевірку вчителю). На згадку про цю справу кожен із вас отримує свідоцтво про успішну роботу в детективному агентстві.

http://www.clker.com/cliparts/g/V/9/e/2/l/detective-md.pnghttp://img1.wikia.nocookie.net/__cb20141229161753/clubpenguin/images/1/1c/RATR-Detective.png

  1. Рефлексія («Інтерв’ю»).

http://balashov.com.ua/wp-content/uploads/2011/02/interview.jpgТепер скажіть декілька слів для ЗМІ про вашу роботу сьогодні.

  • Чим вам запам’яталась ця справа?
  • Що корисного ви взяли для себе з роботи в детективному агентстві?
  • Чи будете продовжувати вдосконалювати свої знання, уміння, навички?
  1. Слово вчителя.

Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію, рух. Скажіть, а до чого людина повинна рухатись у своєму житті, до чого вона повинна прагнути?

Очікувана відповідь дітей: творити добро, примножувати красу, оберігати природу, бути патріотом своєї країни …

Любі діти! Я вважаю, що сьогодні ми зуміли заповнити сторінку нашого уроку глибоким змістом і знаннями про дієслово. І разом з цим посіяли зерна Краси, Добра, Любові.

 

VІІІ. Домашнє завдання. «Обери завдання сам»  

6 б. - опрацювати теоретичний матеріал підручника, вивчити правила, виконати вправу__.

9 б.  - опрацювати теоретичний матеріал підручника, вивчити правила, виконати вправу__, записати 5-6 правил доброти (гасел, закликів), уживаючи дієслова, визначити морфолог. ознаки дієслова, синтаксичну роль.

http://www.bankoboev.ru/fons/NjM3OQ==/Bankoboev.Ru_otkrytaya_kniga.jpg12 б. -  опрацювати теоретичний матеріал підручника, вивчити правила, виконати вправу__., написати міні-твір на тему «Щоб сталося з мовою, якби Безграмотність не повернула Дієслово?» або скласти вірш про дієслово.

 

     ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Ліля Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 липня 2018
Переглядів
7153
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку