У статті розглядається дидактична модель виховної діяльності вчителя щодо гендерного виховання учнів початкових класів.
Ключові слова: гендер, гендерна педагогіка, гендерне виховання.
ПЕДАГОГІКА
УДК 37.011.33
Булгару Олена
(м. Ізмаїл)
ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Анотація. У статті розглядається дидактична модель виховної діяльності вчителя щодо гендерного виховання учнів початкових класів
Ключові слова: гендер, гендерна педагогіка, гендерне виховання.
Abstract. In the article the didactics model of an educate activity of teacher is examined in relation to gendernogo education of students of initial classes .
Key words: gender, gender pedagogic, gender education.
Постановка проблеми. Проблема гендерної освіти та виховання є відносно новою. Багато її аспектів ще й сьогодні залишаються малодослідженими і потребують ґрунтовного вивчення. Вітчизняна психолого-педагогічна думка ще й досі, здебільшого, стоїть осторонь від досягнень у цьому напрямку світової науки. У зв’язку зі змінами, які мають місце в соціальному житті нашого суспільства, в останні роки виявилась недосконалість попередніх підходів до гендерної проблеми, незадовільний стан її вивчення в Україні. Тому для вирішення завдань гуманізації суспільства потребує кардинальної переорієнтації наукових досліджень, під час якої відбувається поворот до людини, до її особистості, індивідуальності, коли починають враховуватися не лише її потреби і здібності, а й якісна своєрідність як представника певної статі. Специфічні риси виховання дівчаток і хлопчиків завжди були в центрі уваги психолого-педагогічної теорії та практики, оскільки уявлення про „жіноче” і „чоловіче” в сім’ї і суспільстві опосередковує ментальність кожного народу [4, c. 75]. Норми поведінки, виконання чоловіками і жінками певних сімейних і соціальних ролей не тільки виявляють рівень суспільної демократії, а й зумовлюють зміст і характер гендерного виховання дітей. У сучасній педагогічній науці проблема гендеру вивчена ще недостатньо. Відсутність повноцінного гендерного виховання і гендерної просвіти не лише призводить до відхилень у формуванні особистості, поведінкових порушень, виникнення труднощів у процесі соціалізації, але, інколи, є наслідком виникнення серйозних психічних розладів. Не випадково в останні роки гендерна тематика у психолого-педагогічній науці набуває все більшої актуальності.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Актуальні питання ґендерної проблематики досліджувалися в працях В.П.Агеєвої, С.Г.Айвазової, І.А.Жерьобкіної, І.Д.Звєрєвої, Г.М.Лактіонової, Н.В.Лавриченко, О.Б.Кізь, Л.І. Міщик, Л.О.Смоляр, С.Ф.Хрисанової, у тому числі, проблеми ґендерної політики в сфері освіти – Л.В.Гонюкова, Н.В Грицяк, Л.С.Кобелянської, Т.М.Мельник, Н.Д.Чухим та ін. У сучасній українській педагогіці гендерну проблематику ґрунтовно досліджують В.Кравець, І.Мунтян, О.Цокур; особливості гендерної соціалізації дошкільників та молодших школярів вивчають Т.Говорун, О.Кікінеджі; підлітків С.Вихор, В.Москаленко. Зауважимо, що певні освітні аспекти гендеру в Україні, зокрема ті, що стосуються виховання в початковій та середній школі, потребують глибшого та повнішого висвітлення.
Мета статті - проаналізувати дидактичну модель виховної діяльності вчителя щодо гендерного виховання учнів початкових класів
Виклад основного матеріалу дослідження. Визнання дискримінації жінок, обмеження їхнього доступу до влади та інших ресурсів – одна з важливих умов гендерного виміру навчально-професійної підготовки майбутніх вчителів. Готовність вчителя до гендерного виховання має комплексний характер та визначається такими критеріями:
Кожна маленька людина - учень, вихованець, це не абстрактна нейтральна цілісність, а майбутня доросла жінка або чоловік. На розумінні цього і ґрунтується гендерна модель виховання. Таке виховання передбачає виховання гармонійного розвитку у вихованців рис фемінності та маскулінності з врахуванням психофізіологічних особливостей
(інтелектуальної та емоційної сфер особистостей чоловіків і жінок, поведінки і характеру, взаємодії між ними).
Дидактична модель гендерного виховання молодших школярів має свою мету і завдання, основні принципи, зміст і складові частини.
Метою гендерного виховання у молодшому шкільному віці є таке формування особистості юнаків і дівчат, щоб вони були [1, c. 219]:
До завдань гендерного виховання належать:
Базується гендерне виховання на таких принципах:
При формуванні змісту гендерного виховання необхідно дотримуватися таких підходів:
діяльнісний – цей підхід виховує активну життєву позицію, спрямовує зміст гендерного виховання молодших школярів на розвиток таких уявлень та умінь, що сприяють становленню гендерної соціалізації особистості. Гендерна соціалізація – це процес засвоєння людиною соціальної ролі, визначеної для неї суспільством від народження, залежно від того, чоловіком або жінкою вона народилася. Гендерна соціалізація - процес засвоєння людиною соціально – статевої ролі, визначеної для неї суспільством з моменту народження [4, c. 78].
Реалізація цього підходу передбачає створення навчальних ситуацій щодо гендерної рівності через залучення учнів в окремих діях, акціях і проектах для одержання особистого досвіду.
Гендерна рівність – це умови рівноправності перед законом, рівні можливості (рівність в одержанні нагороди за рівноцінну роботу, рівність доступу до людських ресурсів) у всіх сферах життя незалежно від статі людини. Гендерна рівність припускає однаковий статус для жінок і чоловіків (хлопчиків і дівчаток), а це означає, що жінки й чоловіки мають однакові умови для реалізації своїх прав, однаковий потенціал для свого внеску в національний, політичний, економічний, соціальний, культурний розвиток і рівні права на те, щоб користуватися результатами цього розвитку [1, c. 209].
Гендерна рівність – справедливий розподіл можливостей для чоловіків і жінок у суспільстві.
- конкретно – історичний підхід враховує історичні реальності, конкретні вимоги суспільства щодо підготовки молодших школярів, майбутніх чоловіків і жінок до життя і діяльності в сучасному непростому і незрозумілому світі; спрямовує зміст усього гендерного виховання на вирішення найбільш актуальних завдань розвитку сучасної української шкільної навчально – виховної системи.
Гендерна система знань сприяє формуванню світоглядної орієнтації особистості, створенню її власної життєвої філософії, її самоідентифікації та самореалізації в кожній сфері суспільного життя [5, c. 98].
Висновки. Таким чином, сутність гендерного виховання полягає в тому, щоб допомогти студентам подолати стереотипні орієнтації лише на свою стать, привчати їх розуміти і адекватно сприймати поєднання традиційно жіночих і чоловічих позитивних якостей в одній людині, як – от: самостійність, впевненість, сміливість і чуйність, турбота і тактовність, що є цінними і корисними рисами для особистостей двох статей, а не тільки для однієї з них.
Як бачимо, спектр методів і форм роботи щодо формування гендерного компонента професійної компетентності достатньо широкий, однак існує цілий ряд труднощів у здійсненні такої роботи.
Література
1. Cагарда В., Прокопович Ю, Колесник Л. Актуальність гендерної освіти педагога // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія „Педагогіка. Соціальна робота”. – Вип.8. – Ужгород, 2005. – С.175 2. Говорун Т.В., Кікінеджі О.М. Гендерна психологія: Навчальний посібник. – К.: Видавничий центр „Академія”, 2004. – 308 с.
Відомості про автора
Булгару Олена Костянтинівна – студентка 5 курсу педагогічного факультету Ізмаїльського державного гуманітарного університету; 0676024754; lena.bulgaru.97@gmail.com; Звєкова В.К., кандидат педагогічних наук, доцент; сертифікат: ТАК; про конференцію дізналася від наукового керівника.