Стаття на тему: « Організація роботи гуртожитку ПТНЗ»

Про матеріал
Життя учнів у гуртожитку повинно сприяти формуванню у них відповідальності за себе та за інших членів колективу, і ця відповідальність повинна формуватися щоденно. Лише за таких умов можна сподіватися, що в майбутньому кожен випускник посяде гідне місце в суспільному житті і принесе якнайбільше користі родині, державі, суспільству.
Перегляд файлу

            ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»

 

 

 

 Стаття на тему: « Організація роботи гуртожитку ПТНЗ»

 

Вступнику - ДНЗ "Борщівський професійний ліцей"

 

 

 

 

 

 

 

Підготував:  вихователь Вахула С.С.

 

 

 

Стаття на тему: « Організація роботи гуртожитку ПТНЗ»

Переважна більшість учнів, які навчаються у професійно-технічних навчальних закладах   – іногородні.

Без сумніву для багатьох із них учнівський гуртожиток в роки навчання стає не просто місцем проживання, а другою домівкою. Звісно, не менш вагомим чинником, ніж навчально-виховний процес, який зумовлює підготовку висококваліфікованих робітників, виховання розвиненої свідомої особистості громадянина є забезпечення належних соціально-побутових умов проживання, навчання, змістовного відпочинку і дозвілля учнів у гуртожитках.

 Середовище учнівського гуртожитку, з одного боку, загартовує, дисциплінує характер молодої людини, надає їй можливість набуття життєвого досвіду та навичок самостійного дорослого життя, виховує вміння відповідати за своє життя, здоров'я, вчинки, з іншого, учнівська громада гуртожитку формує в учня колективізм, надає досвід співіснування в колективі, можливість відчуття ролі й значення дружньої підтримки і взаємоповаги між людьми.

 Все це, безумовно, сприяє успішній соціальній адаптації майбутнього робітника.

Основні вимоги щодо організації життєдіяльності в учнівських гуртожитках ПТНЗ відображені у «Положенні про учнівський гуртожиток»  , «Правилах внутрішнього розпорядку в учнівських гуртожитках»,   та «Переліку прав та обов’язків мешканців гуртожитку» .

З метою організації сприятливих умов духовного і фізичного розвитку учнів, розкриття їхнього творчого потенціалу та особистої самореалізації в гуртожитках розробляються та затверджуються плани виховної роботи на навчальний рік.

 Робота в гуртожитку планується згідно з вимогами Державної національної доктрини розвитку освіти України в ХХІ столітті, Національної програми «Діти України», Концепції виховання дітей та молоді у національній системі освіти.

Плануючи виховну роботу доцільно брати до уваги учнівський колектив   (склад учнів, індивідуальні особливості, рівень вихованості, самосвідомості, ставлення до навчання, праці, набуття елементарних трудових та побутових умінь і навичок, морально-етичний розвиток).

Відомо, що вдало спланована робота – це половина успіху. Система виховної роботи складається з цілої низки взаємопов’язаних елементів, які охоплюють весь педагогічний процес, включаючи навчальні заняття, позаурочне життя учнів, різноманітну діяльність і спілкування в колективі та поза його межами, вплив соціального, природно-естетичного середовища.

Для досягнення цих цілей доцільно роботу розпочинати з планування.

Складність полягає у виборі форм і методів виховання, тому що кожен з учнів, які мешкають у гуртожитку, потребує індивідуального підходу. А наші вихованці мають свій стиль поведінки з різною мотиваційної спрямованістю.

Головне завдання вихователя — зайняти учнів у позанавчальний час, тобто організувати дозвілля в гуртожитку. Необхідно навчити раціонально і з користю проводити свій вільний час, залучити учнів до організованої дозвільної діяльності.

   Вивчення вікових та індивідуальних особливостей учнів - обов´язок кожного педагога, у тому числі вихователя гуртожитку. Тільки добре знаючи своїх вихованців, можна досягти успіхів у їх навчанні й вихованні.

 Для того, щоб краще пізнати учня необхідно співпрацювати з учасниками виховного процесу: заступником директора з виховної роботи, класними керівниками, майстрами, психологом, медичним працівником. 

Особливості характеру, інтереси і нахили, сім´я, вулиця, товариші, - усе це впливає на поведінку, яка виявляється не тільки в позитивних, а й у негативних вчинках. Без знання індивідуальних особливостей, умов життя учня, під впливом яких формується його особистість, вихователь не зможе вибрати відповідних методів виховного впливу.

 К.Д. Ушинський у праці «Людина як предмет виховання» писав: «Якщо педагогіка хоче виховувати людину в усіх відношеннях, то вона повинна попереду пізнати її також в усіх відношеннях». А для того, щоб знати своїх вихованців, потрібно їх вивчати. Отже, вивчення учнів - одна з найважливіших ділянок у системі роботи вихователя.

 Воно допомагає усунути чинники, що негативно позначаються на учневі, і правильно вплинути на нього.

Кожному вихованцю гуртожитку необхідно допомагати в розвитку його здібностей і інтересів, боротися з факторами, що можуть негативно вплинути на нього.

Вивчаються не окремі риси особистості, а особистість у цілому. Лише цілісне вивчення особистості допоможе відповісти на ті запитання, які виникають у вихователя в процесі роботи.

«Знання вихованця повинно прийти до вихователя не в процесі байдужого його вивчення, а тільки в процесі спільної з ним роботи і найактивнішої допомоги йому. Вихователь повинен дивитися на вихованця не як на об´єкт вивчення, а як на об´єкт виховання», - писав А.С. Макаренко. 

Виходячи з цих даних, визначається мета та виховні завдання.

При складанні плану  звертається увага на те, щоб він був   реальним, конкретним, мав оптимально поєднувати словесно інформаційні форми роботи з різноманітними видами діяльності, які носять практичний характер . Крім того, він повинен логічно продовжувати загальноліцейний  план. План виховної роботи в гуртожитку передбачає розділи :

І. Організаційна робота (розміщення учнів по кімнатах, укладання угод про збереження майна, організація роботи ради гуртожитку, залучення учнів до гурткової роботи тощо).

 ІІ. Морально-етичне виховання (через національне, патріотичне, правове, трудове, естетичне, фізичне, статеве, екологічне виховання).

ІІІ. Індивідуальна робота з учнями. Робота з батьками (на основі спостереження на кожного важковиховуваного учня  складена психолого-педагогічна характеристика, заплановані бесіди, індивідуальні консультації з питань самовиховання, дотримання статуту гуртожитку, правил власної гігієни, культури спілкування, виконання доручень та ін.. Зв'язок з батьками).

 ІV. Культурно-масова робота (експрес-інформації, тематичні вечори, зустрічі з цікавими людьми, диспути, телеогляди, гуморини, екскурсії тощо).

V. Самообслуговування та житлово-побутова робота (організація самообслуговування,  благоустрій зовнішньої території).

VI Спортивне і фізичне виховання молоді

Головним завданням на початку навчального року в гуртожитку є формування дружнього колективу, а це - довготривалий і складний процес.

В.О. Сухомлинський зазначив: «Колектив – це дуже чутливий інструмент, який творить музику виховання, необхідну для впливу на душу кожного вихованця. Творіть тільки тоді, коли цей інструмент настроєно».

Формування колективу починається з вивчення особистості. А вивчення особистості  починається із співбесіди. 

В подальшому  вивчення особистості проходить  у формі індивідуальних бесід з учнями, окремо - з батьками.

Доцільно вивчати особливості характеру  учня, внутрішній стан, здоров’я, темперамент, внутрішній світ, життєві проблеми, здібності, інтереси,  мікроклімат сім’ї.

Одночасно визначаються види діяльності, які сприятимуть подальшому розвитку кожної особистості. З перших днів залучаються учні до активної різнобічної діяльності, з урахуванням їх індивідуальних особливостей.

 Зусилля вихователя спрямовуються на створення позитивного морально-психологічного клімату колективі, забезпечую умови захищеності кожного мешканця.

Підкреслюю, що в гуртожитку всі рівні незалежно від матеріального становища, раси, національності.

Ніхто не повинен відчувати себе приниженим або ображеним. З учнями будуються довірливі стосунки на основі взаєморозуміння, вимогливості та поваги.

Вихователь допомагає раціонально організовувати вільний час учнів, уникаючи дріб’язкової опіки над ними та грубого втручання в інтимні питання.

 Так, як учні відірвані від сім’ї,  вихователь намагається створювати побутові умови, близькі до домашніх.  

  Вихователь ознайомлює учнів з правилами проживання та поведінки в гуртожитку, правами і  обов’язками.

Організація життєдіяльності учнів у гуртожитку має великий виховний потенціал, а допомога вихованцям раціонально використовувати його з метою розвитку, вдосконалення моральних, естетичних і фізичних якостей особистості, а також відпочинку, культурних розваг, занять улюбленою справою, самообслуговування в побуті, дотримання норм особистої гігієни, – найважливіші завдання, які постають перед вихователем.

 У гуртожитку поряд із загальними виховними завданнями велике значення приділяється організації побуту і дозвілля учнів. Життя учнів у гуртожитку також спрямовується на створення в ньому необхідних побутових зручностей силами самих учнів. Ця господарсько-побутова діяльність сприяє формуванню особистості.

Невірно вважати, що матеріально-побутові проблеми стоять за межами виховної роботи, так як це є одним із головних важелів виховання учнів в умовах гуртожитку. Учні самостійно створюють умови здорового побуту: чергують, прибирають в кімнатах, один раз на тиждень роблять генеральне прибирання. 

 З метою формування побутової культури учнів проводяться конкурсні змагання на кращу кімнату. Досвід вказує на те, що гарно сплановане дозвілля учнів дозволяє формувати їх внутрішню культуру. Організація дозвілля передбачає використання різноманітних методів і форм. 

Основною метою   роботи вихователя в гуртожитку є формування загальної культури особистості учнів, їх адаптація до життя суспільства, виховання почуття громадянина, працьовитості, поваги до прав і свобод людини, любові до навколишньої природи, Батьківщини, сім'ї, формування здорового способу життя.

 Завдяки співпраці всіх учасників виховного процесу, перш за все вихованців і вихователя, педагогів, психолога, батьків, я сподіваюсь, що наші випускники будуть не тільки професіоналами своєї справи, а й духовно багатими особистостями.

Для досягнення поставлених цілей планується виховна робота основу якої  складає індивідуальний підхід до учнів. Методика індивідуального виховного впливу залежить від індивідуальних особливостей учня і його психологічного стану, темпераменту. В кожному конкретному випадку слід створити педагогічну ситуацію, яка б сприяла формуванню позитивних якостей чи усуненню негативних.

Основна робота вихователя - це спілкування з учнями, в ході якого проводиться розбір конкретних життєвих ситуацій. Кожна така зустріч  вихователю допомагає ближче пізнати внутрішній світ учня, його ставлення до реальної дійсності. Індивідуальний підхід - це виховання з опорою на особистісні якості.

Важливим чинником у формуванні здорових взаємин у колективі є індивідуальний підхід до учня, що сприяє гармонійному, всебічному розвитку особистості.

В роботі з батьками  вихователь вивчає атмосферу у сім’ї, ставлення підлітка до своїх батьків. Чимало відомостей вихователь бере, вивчаючи особові справи учнів, з анкетного опитування, шляхом проведення з учнями та батьками індивідуальних бесід.

Особливу увагу вихователь приділяє роботі з неблагополучними сім‘ями. Неодноразово доводиться чути від учнів негативні вислови про своїх батьків, які п’ють горілку, агресивно ставляться до своїх дітей, не приділяють їм ніякої уваги. Учні, які мають конфлікти у сім’ ї, яким не вистачає тепла і уваги, вимагають посиленої уваги та спостереження за їх поведінкою.

 У вихованні учнів, які проживають у гуртожитку, головне – не кількість проведених масових заходів і не самі заходи, а правильна організація життєдіяльності колективу

Система виховної роботи в гуртожитку, як і  в ліцеї, заснована на учнівському самоврядуванні. Учнівське самоврядування у гуртожитку – явище багатогранне, воно охоплює різні сфери діяльності, сприяє зростанню соціальної активності, ініціативи, розвиває організаторські здібності, формує навички та звички майбутнього робітника. 

Участь учнівської молоді в діяльності органів самоврядування – це можливість знайти себе, здобути навички професійного самовдосконалення, досвід спілкування, принциповості, пройти школу лідера та керівника. 

 Тому важливим тут є активізація учнівського самоврядування в  ліцеї, а особливо в гуртожитку, яке є однією із головних умов залучення учнів до громадської діяльності.

Самоврядування потребує від учнів самостійності, проте неможливе без тактовного грамотного педагогічного керівництва. Отже, необхідна взаємодія вихователів, майстрів виробничого навчання, класних керівників, заступника директора з виховної роботи та учнівського колективу.

Їх спільна мета – формування ініціативної, соціально-активної, здатної приймати нестандартні рішення особистості. Важливо побудувати роботу таким чином, щоб у колективі не було «зайвих».

  Про органи учнівською самоврядування цікаві думки висловив видатний педагог А.С. Макаренко. На його думку, робота органів самоврядування буде активною і важливою лише в тому випадку, коли все життя виховної установи побудоване так, що завмирання діяльності того чи іншого органу зразу відображається на роботі установи і відчувається колективом як недолік.

Рада гуртожитку планує  передбачає організацію цілого ряду роботи: культурно - масової, спортивно - оздоровчої, побутово-контролюючої і т. д. 

 На засіданнях ради доцільно систематично  заслуховуються питання:

• культура побуту(підсумки за місяць, півріччя);

• організація чергувань у гуртожитку;

• поведінка окремих учнів;

• виконання рішень попередніх засідань і т.д.

 

 Вихователь проводить з мешканцями гуртожитку виховну, культурно-масову роботу, виховує молодь у дусі колективізму, взаємодопомоги та поважання правил співжиття.

   Він сприяє підвищенню трудової та громадської активності, культурного рівня мешканців,   Вивчає їх інтереси і запити з метою поліпшення умов проживання та підвищення змістовності дозвілля.

Однак є певні проблеми у позаурочній роботі, а саме посилення участі

чергових педпрацівників у самопідготовці учнів до занять.

  В покращенні організації роботи гуртожитку важливі такі заходи:

1. Підбір раціонального змісту виховання відповідно до його мети і рівня вихованості колективу й окремих учнів.

2. Розумне співвідношення між інформаційними методами впливу на учнів і залученням їх до різних видів діяльності.

3. Своєчасне проведення виховних заходів, акцентування уваги на профілактиці негативних явищ в учнівському середовищі.

4. Використання різноманітних форм і методів виховного впливу, що відповідають віку учнів.

5. Підвищення емоційності виховних заходів.

6. Створення умов для розвитку самостійності та ініціативи учнів, їх самоврядування, самоосвіти та самовиховання;

7. Створення в  гуртожитку морально-психологічного клімату поваги до знань.

8. Впровадження ігрових технологій, які формують навички розв’язувати творчі завдання на основі вибору альтернативних варіантів;

9. Впровадження інтерактивних технологій (робота в групах, метод проектів, «мозковий штурм», «ажурна пилка», «кейс-метод», «акваріум», рольові й ділові ігри, «велике коло», «шкала думок»,   «відкритий мікрофон»,  групова дискусія, взаємне навчання). 

 

 Система організації виховної роботи в гуртожитку ПТНЗ залежать від професіоналізму вихователів та якісного змісту виховних заходів.

 Життя учнів у гуртожитку повинно сприяти формуванню у них відповідальності за себе та за інших членів колективу, і ця відповідальність повинна формуватися щоденно. Лише за таких умов можна сподіватися, що в майбутньому кожен випускник посяде гідне місце в суспільному житті і принесе якнайбільше користі родині, державі, суспільству.

 Гуртожиток повинен бути привабливим і затишним для учнів, у ньому необхідно створити умови для задоволення потреб у вільному спілкуванні, занятті улюбленою справою, фізичному розвитку, корисному та змістовному відпочинку. Організація життєдіяльності учнів у гуртожитку має величезний виховний потенціал, а допомога вихованцям раціонально використовувати його з метою розвитку, вдосконалення моральних, естетичних і фізичних якостей особистості, а також відпочинку, культурних розваг, занять улюбленою справою, самообслуговування в побуті, дотримання норм особистої гігієни – одне з найважливіших завдань, які постають перед педагогічним колективом ПТНЗ.

 Лише за таких умов можна сподіватися, що в майбутньому кожен випускник посяде гідне місце в суспільному житті і принесе якнайбільше користі родині, державі, суспільству.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
8 червня 2023
Переглядів
1146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку