стаття на тему " Освітні технології у викладанні англійської мови"

Про матеріал
Тема статті є актуальною сьогодні особливо під час дистанційного навчання. У ній поданий перелік основних сучасних технологій навчання англійської мови.
Перегляд файлу

Лимар Наталія Петрівна,

учитель англійської мови

опорного закладу

«Охтирська ЗОШ І-ІІІ ступенів»

Охтирської міської ради

Сумської області

м. Охтирка, вул. Фабрична, буд.5

 

ОСВІТНІ  МОЖЛИВОСТІ  ІНФОРМАЦІЙНО - КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ  НА  УРОКАХ  АНГЛІЙСЬКОї  МОВИ

Відмінними рисами сучасного суспільства є інтеграція інформаційних і комунікаційних технологій з науковими і виробничими сферами, що вимагає від усіх членів інформаційного суспільства готовності до використання ІКТ у своїй професійній діяльності. Тому одним із пріоритетних напрямків інформатизації сучасного суспільства є процес інформатизації освіти, основним напрямком якого є впровадження засобів інформаційних та комунікаційних технологій у предметні сфери. В якості одного з шляхів модернізації середньої освіти багато дослідників розглядають раціональне поєднання традиційних освітніх технологій і сучасних ІКТ. Традиційні педагогічні технології навчання іноземним мовам обмежені в можливості змоделювати іншомовне середовище, врахувати індивідуальні відмінності учнів і створити умови для аутентичного спілкування на досліджуваній мові. Тому педагогіка включає у навчальний процес комп'ютерну та телекомунікаційну техніку і розробляє способи її застосування. Навчання іноземній мові спирається на комплексне застосування технологій з метою формування необхідного освітнього інформаційно-комунікативного середовища. Використання засобів ІКТ на уроках іноземної мови забезпечує імітацію іншомовного середовища, створює умови для аутентичного спілкування, дозволяє враховувати індивідуальні особливості учнів, дає можливість підвищити мотивацію до вивчення іноземної мови та інтенсифікувати освоєння специфічних для цієї дисципліни умінь і навичок.  

Бурхливий розвиток програмно-технічних засобів створення, збереження й обробки інформації у світі дедалі швидше змінює орієнтації сучасного суспільства. Входження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у різні сфери діяльності людини не оминає й галузь освіти. У зв’язку з цим особливого значення набуває переорієнтація мислення сучасного педагога на усвідомлення принципово нових вимог до його діяльності, готовність використовувати ІКТ як допоміжний навчальний ресурс. Законом України «Про освіту», Національною доктриною розвитку освіти України в ХХІ столітті та іншими офіційними документами передбачається забезпечення ефективного впровадження й використання ІКТ на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання.                                                                                                                           

Постійний інтерес вчених до залучення ІКТ у процес навчання іноземної мови не вщухає з часів їх винайдення. Історичний підхід до вивчення розповсюдження різних типів комп’ютерних технологій у навчальному процесі представлено у роботі О.І. Агапової, А.О. Кривошеєва, А.С. Ушакова, де відокремлено три типи розвитку комп’ютерних технологій. Вивченням і залученням ІКТ у навчальний процес займалися Е.С. Полат, М.Ю. Бухаркіна, Т.И. Голубева,  С.О. Репина; дослідження особливостей запроведження ІКТ у процес самостійної роботи учнів проводять С.К. Гучетль, Я.С. Грищенко, а створенням авторських Інтернет-ресурсів з іноземної мови займаються        П.В. Сисоєв, М.Н. Євстигнєєв.                                                  

Мета і завдання дослідження.  Метою статті є огляд різноманітних сучасних засобів використання ІКТ у процесі навчання англійської мови, дослідження та аналіз сучасних освітніх можливостей використання технологій на практичних уроках англійської мови. Згідно мети я ставила такі завдання: на основі аналізу існуючих підходів науковців до проблеми використання інформаційних технологій у процесі вивчення іноземної мови розкрити поняття інформаційно-комунікаційних технологій навчання; на основі аналізу різноманітних підходів застосування комп’ютерної комунікації розкрити суть цього поняття та обґрунтувати способи його подальшого використання під час вивчення іноземної мови.            

Об’єкт дослідження: новітні технології навчально-виховного процесу.

Предмет дослідження: особливості застосування інформаційно-комунікаційних технологій.

Методи дослідження: під час виконання дослідження були використані такі методи дослідження як літературний метод, методи аналізу, синтезу, класифікація, порівняння, узагальнення та інше.

  «Інформаційно-комунікаційні технології» – технології опрацювання інформації за допомогою комп’ютера та телекомунікаційних засобів. Перш за все виділяють: зв'язок термінів "комунікація" та "інформація" з технологіями зафіксований у терміні, який з’явився порівняно недавно – інфокомунікаційні технології, які підкреслюють подвійний характер технології – інформаційний зміст (інформаційне середовище) та комунікативні можливості (засіб зв’язку), створеним словосполученням під яким ми розуміємо систему методів і способів вводу, обробки, збереження, виводу, пошуку та передачі інформації в комп’ютерних мережах . Традиційно їх поділяють на технології синхронної та асинхронної. Дані технології забезпечують як міжособистісну, так і однобічну комунікацію; інтерактивний режим роботи з навчальним матеріалом, зручний доступ до інтегрованих баз знань, довідників, зосереджених у комп’ютерних фондах, включених у телекомунікаційну мережу; діалогізацію навчального процесу, який здійснюється в особливому інформаційно-комунікаційному середовищі (найближче оточення учнів та інших суб’єктів освітнього процесу з використанням комп’ютерних і комунікаційних технологій, що забезпечує сприятливі умови їхньої діяльності для досягнення цілей освіти) .

Сьогодні існує велика різноманітність мультимедійних навчальних програм і курсів для вивчення англійської мови. Робота з цими програмами дозволяє краще зрозуміти запропоновані теми і проконтролювати свої знання.  

Існує кілька типів комп'ютерних програм. Демонстраційні комп'ютерні програми дозволяють наочно представити новий навчальний матеріал. Інформаційно-навчальні програми використовуються для формування основних понять, відпрацювання основних умінь і навичок шляхом їх активного застосування в різних навчальних ситуаціях. Так звані тренажери використовуються для закріплення матеріалу та відпрацювання навичок, а також дають можливість індивідуалізувати процес навчання. Засоби ІКТ дозволяють підняти на якісно новий рівень процеси, пов'язані з вимірюванням знань тих, хто вивчає англійську мову. Контролюючі програми дозволяють оцінити знання і уміння кожного учня в групі, а методи тестування постійно удосконалюються.                                                                                           

    Поточна оцінка знань дозволяє швидко і якісно отримати об'єктивну інформацію про рівень підготовки учнів, визначити розділи, що засвоєні слабо, і дати рекомендації до їх повторного закріплення. Контроль знань за допомогою засобів ІКТ полегшує перевірку знань групи учнів, до того ж автоматизований контроль відрізняється повнотою охоплення матеріалу і виключає будь-яку суб'єктивність оцінки, тому вона не може залежати від ступеня «суворості» педагога. Автоматизований контроль зводить до мінімуму кількість випадкових оцінок, а також звільняє викладача від рутинної роботи. Для полегшення роботи по складанню тестів у даний час розроблені різні системи, котрі дозволяють створювати розгалужені тести, анкети, багато-альтернативні і одно-альтернативні питання, автоматично виставляти оцінки учням, обробляти і переглядати результати тощо.   

Можливості комп'ютерної техніки в навчанні найбільш повно реалізуються в електронних підручниках і цілісних комп'ютерних курсах, проектування і використання яких сьогодні є одним із головних напрямків оптимізації та інтенсифікації філологічної освіти. Як будь-яка навчальна комп'ютерна програма, електронний підручник є інтерактивним, його зміст реалізується на базі гіпертексту і мультимедіа, він може включати в себе різні програми, у тому числі контролюючого або ігрового характеру.       

Особливістю електронного підручника є наявність у ньому гіпертексту, звуку, анімації, відео та кінофрагментів, що полегшують засвоєння нового матеріалу. Останнім часом розроблено підручники, що дозволяють вибирати за гіперпосиланнями рівень складності досліджуваного матеріалу. Електронний підручник орієнтований на самостійну роботу учнів з інтерактивними матеріалами на локальному комп'ютері, а також у локальних мережах та в Інтернеті. Використання електронного підручника в процесі навчання англійської мови дозволяє забезпечити індивідуальність, адаптивність та інтерактивність навчання, цілісність викладу матеріалу, візуалізацію навчальної інформації та розвиток інтелектуального потенціалу студента. Однією з переваг використання електронних навчальних посібників полягає в тому, що учень може знайомитися з навчальними матеріалами не тільки в передбачені розкладом години занять, але й у зручний для нього час. Він може повертатися до необхідної теми стільки разів, скільки йому буде потрібно. Використання електронного підручника при самостійній підготовці студентів полегшує варіативність та індивідуалізацію навчання, а також сприяє розвиткові їх пізнавальної активності. За допомогою комп'ютерної технології створюється віртуальне середовище навчання, яке можна побудувати так, що в нього буде власна пам’ять про те, що робили учні. Користувач за допомогою ІКТ може отримувати інформацію про зміст та режими роботи з інформаційним ресурсом, а також може ефективно використовувати зміст цього ресурсу.                                    

 Впровадження комп’ютерних комунікацій підвищує вимоги до писемного мовлення, передбачає уміння користуватися інформаційними ресурсами комп’ютерних технологій. До основних комунікативних можливостей комп’ютерної комунікації належать: мультимедійний зв'язок, який поєднує голос, відеозображення та текст, що передаються по одній фізичній лінії звучання; гіпер-медіа системи, що стимулюють внутрішній діалог користувача, розкриваючи способи мислення, сприяючи зіставленню різних позицій, спонукаючи до самостійного розмірковування та оцінювання висловлених гіпотез, прийняття самостійних рішень; телекомунікаційні технології, які базуються на спілкуванні, зближенні, вільному обміну думками, ідеями, інформацією учасників спільного проекту. Серед інформаційних систем підтримки міжособистісної комунікації можна виділити такі типи: інтерактивне особисте листування; відстрочене особисте листування; колективне інтерактивне листування; відстрочене колективне листування (форуми). Відомо, що застосування інформаційних технологій під час навчання іноземної мови детермінує інтенсивність діалогу. Мається на увазі, якщо обмін інформацією здійснюється за допомогою електронної пошти, діалог уповільнюється, оскільки здійснюється у письмовій формі. Високий ступінь інтенсивності діалогу досягається  за допомогою комп’ютерних конференцій, у процесі яких вчителі та учні відповідають на питання інших і кожен бере участь у діалозі, інформаційно збагачуючи його.                                                   

 Викладання іноземної мови за допомогою інформаційно-технічних засобів визначається такими критеріями:  сприяти підвищенню ефективності навчального процесу; забезпечувати негайне і постійне підкріплення правильності навчальних дій кожного учня;  підвищувати усвідомленість та інтерес до вивчення мови; забезпечувати оперативний зворотній зв’язок і поопераційний контроль дій всіх учнів;  володіти можливістю швидкого введення відповідей без довготривалого їх кодування.  Діяльність сучасного педагога пов’язана з необхідністю застосовувати візуалізовані засоби представлення інформації в електронній формі; збирати інформацію, отриману з різних джерел урізний час, та з’єднувати її у зв’язану структуру.    

Для цього вчитель використовує можливості комп’ютерних мереж,  які забезпечують користування засобами обміну інформацією і колективного використання апаратних, програмних та інформаційних ресурсів. Крім того, необхідно також постійно надавати супутню підтримку у вигляді консультацій, інструктажу або тренінгу. Наприклад, при роботі з матеріалами сайту ВВС потрібно пояснити, як виконувати завдання з граматики, під час роботи з навчальними текстами, вказати, які із запропонованих на сайті навчальних текстів потрібно прослуховувати тощо. Дана платформа надає можливість не лише прочитати, але й прослухати новини, причому учень може навіть вибрати для себе відповідний рівень володіння англійською мовою. При роботі з такими навчальними матеріалами необхідно буде самостійно вводити в Інтернет браузер адреси сайтів, знайомитися з інформацією сайтів, а вже потім виконувати відповідні завдання. Підібраний матеріал буде автоматично розміщений в мережі Інтернет. Для виконання завдання учням необхідно буде зайти на конкретний сайт розробленого навчального матеріалу в мережі Інтернет і використовувати зазначені посилання для навігації. При використанні Інтернет ресурсів учень отримує можливість реалізації різних видів інформаційної взаємодії, а також можливість працювати в різних режимах Інтернет.                                                                                    

ВИСНОВКИ

  Отже, використання засобів ІКТ при навчанні англійської мови дає можливість створення індивідуальної освітньої траєкторії. При розробці електронно-освітніх ресурсів для самостійної роботи учнів, доцільно передбачити градуювання ступенів труднощів і складності підібраного матеріалу, наявність процедур для полегшення процесів узагальнення, наявність узагальнюючих схем, супровід теоретичних описів практичними прикладами і гіперпосиланнями на відповідні ресурси, опис зв'язку навчального матеріалу з додатковими дидактичними ресурсами профільного освітнього порталу з підтримки самостійної пізнавальної діяльності учнів. 

При самостійній роботі з іншомовної літературою можна використовувати комп'ютерні (електронні) словники, що дозволяє значно збільшити швидкість пошуку незнайомих слів, а також почути вимову слів як в англійському, так і в американському варіанті. Вибір навчальних програм і тематичних словників для самостійної роботи з англійської мови визначається рівнем володіння англійською мовою, інтересами і профілем підготовки учнів. Перспективою подальших досліджень є проведення експериментальних досліджень практичного застосування різних типів ІКТ у процесі навчання англійської мови з метою обрання найбільш ефективних з них.

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

 

1.Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006.

 – 240 с.

2.Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс] / С. Дишлєва. Режим доступу : http://osvita.ua/school/technol/6804

 

3.Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Видавничий центр «Просвіта», «Книга пам’яті України», 2000. – 368 с.

4.Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу при комп’ютерному навчанні в умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби і технології єдиного

 інформаційного освітнього простору: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атіка, 2004.

5.Сутність поняття «Інформаційно-комунікаційні технології» та їх значення на сучасному етапі модернізації освіти [Електронний ресурс]/ Н.Ю.Фоміних.

 

6.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Наук.-метод. посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. – К.: А.С.К., 2006.

 

 

 

                1

 

docx
Додано
7 травня 2020
Переглядів
975
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку