Ранкова зустріч — це запланований, структурований збір учнів, якому вчителі присвячують 20—25 хвилин кожного дня вранці для того, щоб створити позитивну атмосферу на весь період перебування дітей у школі.
Планування тематичних ранкових зустрічей повинно базуватися на темі дня або тижня. Окрім цього, така форма роботи може ґрунтуватися на будь – якій інформації. В такому випадку, ранкові зустрічі будуть інформаційними, тобто містити якусь інформацію.
Завдання ранкової зустрічі:
- налаштувати дітей на конкретну тему;
- актуалізувати або частково перевірити рівень знань з даної теми;
- створити позитивну емоційну атмосферу для навчання.
Ранкова зустріч повинна містити 4 основних компоненти
1) Вітання. Кожна зустріч розпочинається з привітання, яке налаштовує дитину на позитивну роботу протягом цілого дня. Вітання, дивлячись як його організувати , може бути як окремою активністю, так і частиною зустрічі.
Цей компонент ранкової зустрічі допомагає створити атмосферу дружби та приналежності до групи, створює спокійний, гарний настрій для наступного елементу зустрічі.
2) Групове заняття. У класі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, виконання цікавих завдань. Ігри та заняття, позбавлені елементів суперництва, кооперативні за суттю, враховують індивідуальний рівень розвитку певних навичок дітей. Такі групові заняття, здебільшого, пов’язані з навчальною програмою чи темою, яка в цей час вивчається в класі.
3) Обмін інформацією. Учні висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми для обговорення. Цей компонент допомагає розвивати навички, які дають змогу навчатися впевнено говорити й слухати. Тут діти діляться своєю радістю чи сумом, вчаться співпереживати, радіти і сумувати разом зі своїми однокласниками. Учням дуже важливо відчувати, що їх люблять, що вони потрібні в класі. І коли всі сідають в коло на килимі, чи просто тримаються за руки, вони бачать очі один одного, відчувають захищеність, що сприяє формуванню міцного і дружного колективу.
4) Щоденні новини. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання (повідомлення теми уроку(тижня), заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди) або ж коментування письмового оголошення, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці.
Ранкова зустріч 1
Тема: «Дари осені»
Вчитель: «Голосно сопілочка співає, дітлахів у коло зазиває». Діти збираються у коло.
1. Привітання
Здрастуй, небо блакитне (Дивляться вгору),
Здрастуй, сонечко рідне (Руки вгору),
Здрастуй, матінко Земле (Нахиляються до підлоги),
Здрастуй, ти (Тиснуть один одному руки),
І здрастуй, я (Руки до грудей)!
2. Групове заняття
- Діти, уявіть собі, що ми рослини, які зростають на городі. Давно не було дощу і рослини зів'яли: спочатку опустилися голівки, потім - листочки, а потім зігнулася вся стеблинка до землі. (Діти на рахунок 1 опускають голову, 2 - руки вздовж тулуба, 3 - присідають).
- Раптом пішов дощик і рослини почали оживати. (Діти повторюють вправу в зворотному порядку).
- Які плоди можуть бути у рослин, що ростуть на городі?
3. Інформаційні повідомлення.
Бесіда за аналогією «трьох питань» (мені б хотілося дізнатися «хто садить овочі», «як доглядати за овочами», «які мама робить заготовки»).
(Діти висловлюються по черзі, передаючи один одному - осінній листочок).
4. Щоденні новини
Робота з календарем (число, місяць, день тижня).
Ранкова зустріч 2
Тема «Овочі та фрукти»
1. Привітання.
Діти вітаються від імені овочів і фруктів «Привіт, я Малинка (Картопелька, Огірочок…) »
2. Щоденні новини.
- В овочах та інших корисних продуктах міститься велика кількість вітамінів, і кожен вітамін має своє ім'я і велике значення для організму.
- вітамін А дуже важливий для зору;
- вітамін В допомагає хорошій роботі серця;
- вітамін Д робить наші руки і ноги міцними;
- вітамін С зміцнює весь організм, робить людину більш здоровим. (Вчитель вивішує малюнки).
3. Обмін інформацією.
- Подивіться в кошик. На які дві групи можна розділити те, що в ньому лежить? (Овочі та фрукти). Що ми називаємо овочами? Які овочі ви знаєте? Що ми називаємо фруктами? Які фрукти вам відомі? Назви свій улюблений фрукт. А ти знаєш, що він росте - на гілочці дерева? Чому овочі та фрукти корисні? Що таке вітаміни? Вітаміни - це корисні речовини, які потрібні нам для зміцнення здоров'я.
- Як ви думаєте, перед вживанням в сирому вигляді овочі та фрукти потрібно мити? Чому?
4. Групове заняття.
Вчитель проводить рухливу дидактичну гру з теми «Зберемо врожай»
Ранкова зустріч 3
Тема «Космос»
Організація кола.
1. Привітання.
Діти по черзі обіймають один одного, назвавшись якимось вигаданим космічним ім'ям.
2. Обмін інформацією.
- Діти, часто, коли ми виходимо ввечері на вулицю, то піднімаємо наші очі вгору і намагаємося розглянути, що там, в космосі. Космічний світ дуже широкий і різноманітний. Іноді ми можемо ввечері розглянути на небі безліч зірок, що для нас здаються маленькими. Насправді ж, зірки - це величезні небесні світила, схожі на Сонце, і навколо них є свої планети. А хто знає, на якій планеті живемо ми з вами? (Земля). Земля обертається навколо величезної вогняної кулі, яку ми називаємо Сонце. Навколо цієї кулі обертаються й інші планети: Плутон, Нептун, Уран, Сатурн, Юпітер, Меркурій, Марс, Венера.
3. Щоденні новини.
Календар: сьогодні 12 квітня - день космосу, який сьогодні день тижня? Повторити весняні місяці.
4. Групове заняття.
Гра «Сонце - чемпіон». Потрібно 10 учасників (ведучий, Сонце, 8 планет) та наліпки або стікери з назвами планет.
Вчитель обирає ведучого, який промовляє «космічну» лічилку, в ході якої діти стають однією з планет (кому планета не дісталась, той Сонце:
Жив на Місяці звіздар.
Він планети рахував:
Раз - Меркурій,
Два - Венера,
Три - Земля,
Чотири - Марс,
П'ять - Юпітер,
Шість - Сатурн,
Сім - Уран,
Вісім - Нептун.
Діти прикріплюють стікери із зображенням планети, яка їм випала по лічилці, під музику починають рух, за звуковим сигналом шикуються в потрібній послідовності щодо Сонця.
Отже, анкова зустріч - це продумана, щоденна, запланована діяльність, яка сприяє зближенню дітей і дорослих, вихованню поваги та інтересу до особистості та індивідуальних особливостей кожного члена групи, розвитку уміння розпізнавати і коригувати свій емоційний стан та інших людей. Окрім цього ця щоденна діяльність сприяє удосконаленню навичок і культури спілкування, створенню емоційного настрою (позитивного, ділового), формуванню та згуртуванню колективу.
1