В педагогічній системі К.Д. Ушинського чільне місце посідає вчення про рідну мову як основу навчання і виховання дитини. Вчений вважав, що ”... рідне слово є основою всякого розумового розвитку й скарбницею усіх знань: з нього починається всяке розуміння, через нього проходить і до нього повертається.”
Педагогіка '3.Методичні основи виховного процесу Дроздова О.А.
Одеський державний Південноукраїнський педагогічний університет
імені К.Д Ушинського
Рідна мова в педагогічній системі К.Д. Ушинського
В педагогічній системі К.Д. Ушинського чільне місце посідає вчення про рідну мову як основу навчання і виховання дитини. Вчений вважав, що ”... рідне слово є основою всякого розумового розвитку й скарбницею усіх знань: з нього починається всяке розуміння, через нього проходить і до нього повертається.”
Мові,в ролі у формуванні особистості педагог надає особливого значення. Рідна мова, па його думку, це кращий цвіт духовного життя народу, в ній одухотворяється народ, батьківщина.
К.Д. Ушинський підкреслює виняткове освітнє і виховне значення мови, називаючи її найбільшим народним наставником. Мова, твердить учений,- це могутній засіб розвитку індивіда, за допомогою неї дитина здобуває, розвиває мислення. Мова поряд із трудовою діяльністю й іншими факторами виховання сприяє розвитку розумових сил дитини.
Яскраве відображення поглядів великого педагога знайшли в його класичних підручниках « Дитячий світ” та “ Рідне слово”. Використані в них взірці народної словесної творчості, вдало підібрані уривки з творів видатних письменників, твори написані самим автором, служать цілям навчання і виховання дитини.
Вивчення рідної мови педагог вважав найкращим і найпрямішим шляхом до самопізнання людини.
Особливо великої уваги К.Д. Ушинський надавав змісту і методиці початкового навчання рідної мови. Він розробив його систему, дав їй наукове психолога- педагогічне обгрунтування , вважаючи рідку мову центральним навчальним предметом і основою вивчення всіх інших загальноосвітніх предметів початкової школи. За допомогою мови відбувається процес пізнання
і завдання вчителя полягає а тому, щоб мовними засобами розвинути розумові сили учня.
Навчання дітей рідної мови, на думку педагога має три мети: розвиток тієї “ природженої душевної здібності’', яку називають даром слова* введення дітей у свідоме володіння скарбами рідної мови й поясненням їм логіки цієї мови, тобто граматичних знаків у їх логічній системі. Пропонував різноманітні лексичні вправи на збагачення і розвиток словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови.
Розв'язання складних і різноманітних завдань початкового навчання вчений пов'язував з особистістю вчителя. Ці три мети, зауважував вчений, досягаються не послідовно, а у взаємодії. Пропонував різноманітні лексичні вправи на збагачення і розвиток словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови. Щоб повністю з’ясувати способи і засоби досягнення цих цілей, учитель повинен добре розуміти, що таке мова народу, якої ми хочемо навчити.
Навчання рідної мови учений не мислив без введення дітей у свідоме володіння скарбами рідної мови. Пропонував різноманітні лексичні вправи на збагачення і розвиток словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови.
Учений неодноразово зазначав, що розвитку мовлення учнів значно сприяє вдумливо дібраний дидактичний матеріал, пропонував різноманітні лексичні вправи на збагачення і розвиток словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови.
К.Д. Ушинський був противником будь- яких “ прикрас мови”, які не мають відношення до її змісту, дитячих блискіток і брязкалець”, пристрасті школи до квітів красномовності”. Усе це перешкоджає тому, хто говорить, вникнути у справжню суть його ж власного висловлювання. Добра школа повинна виривати з корінням квіти красномовності, привчати дитину “ подавати предмет, як він усвідомлюється в її душі, а усвідомлювати, по можливості, ближче до реальної дійсності”. Для бесіди з дітьми педагог радив
вибирати предмети, ЩО їх легко і зручно вони зможуть спостерігати Домагатися, щоб школа най природа іншим шляхом увійшла в життя дитини й щоб непомітно для неї прийняла в своє розпорядження частину її розумової й сердечної діяльності. [»]
Погляди К.Д. Ушинського про значення рідної мови у виховному процесі відіграли важливу роль у справі подальшого розвитку методики початковою навчання рідної мови, у науковій і педагогічній розробці питань початкового навчання. Закономірним є широке використання н сучасних теоретичних дослідженнях та практичних рекомендаціях загально дидактичних положень вченого, які пов’язані з розвитком мислення і мовлення учнів. І Положення педагога словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови.
Тому ідеї, думки, висловлювання видатного вченого щодо ролі рідної мови в освітній системі мають стати особливо слушними для авторів сучасних програм і підручників, методичних посібників для вчителів з навчання української мови.
Література: