Стаття на тему "Рідна мова в педагогічній системі К.Д. Ушинського"

Про матеріал

В педагогічній системі К.Д. Ушинського чільне місце посідає вчення про рідну мову як основу навчання і виховання дитини. Вчений вважав, що ”... рідне слово є основою всякого розумового розвитку й скарбницею усіх знань: з нього починається всяке розуміння, через нього проходить і до нього повертається.”

Перегляд файлу

Педагогіка '3.Методичні основи виховного процесу Дроздова О.А.

Одеський державний Південноукраїнський педагогічний університет
імені К.Д Ушинського

Рідна мова в педагогічній системі К.Д. Ушинського

В педагогічній системі К.Д. Ушинського чільне місце посідає вчення про рідну мову як основу навчання і виховання дитини. Вчений вважав, що ”... рідне слово є основою всякого розумового розвитку й скарбницею усіх знань: з нього починається всяке розуміння, через нього проходить і до нього повертається.”

Мові,в ролі у формуванні особистості педагог надає особливого значення. Рідна мова, па його думку, це кращий цвіт духовного життя народу, в ній одухотворяється народ, батьківщина.

К.Д. Ушинський підкреслює виняткове освітнє і виховне значення мови, називаючи її найбільшим народним наставником. Мова, твердить учений,- це могутній засіб розвитку індивіда, за допомогою неї дитина здобуває, розвиває мислення. Мова поряд із трудовою діяльністю й іншими факторами виховання сприяє розвитку розумових сил дитини.

Яскраве відображення поглядів великого педагога знайшли в його класичних підручниках « Дитячий світ” та “ Рідне слово”. Використані в них взірці народної словесної творчості, вдало підібрані уривки з творів видатних письменників, твори написані самим автором, служать цілям навчання і виховання дитини.

Вивчення рідної мови педагог вважав найкращим і найпрямішим шляхом до самопізнання людини.

Особливо великої уваги К.Д. Ушинський надавав змісту і методиці початкового навчання рідної мови. Він розробив його систему, дав їй наукове психолога- педагогічне обгрунтування , вважаючи рідку мову центральним навчальним предметом і основою вивчення всіх інших загальноосвітніх предметів початкової школи. За допомогою мови відбувається процес пізнання

 і завдання вчителя полягає а тому, щоб мовними засобами розвинути розумові сили учня.

Навчання дітей рідної мови, на думку педагога має три мети: розвиток тієї “ природженої душевної здібності’', яку називають даром слова* введення дітей у свідоме володіння скарбами рідної мови й поясненням їм логіки цієї мови, тобто граматичних знаків у їх логічній системі. Пропонував різноманітні лексичні вправи на збагачення і розвиток словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови.

Розв'язання складних і різноманітних завдань початкового навчання вчений пов'язував з особистістю вчителя. Ці три мети, зауважував вчений, досягаються не послідовно, а у взаємодії. Пропонував різноманітні лексичні вправи на збагачення і розвиток словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови. Щоб повністю з’ясувати способи і засоби досягнення цих цілей, учитель повинен добре розуміти, що таке мова народу, якої ми хочемо навчити.

Навчання рідної мови учений не мислив без введення дітей у свідоме володіння скарбами рідної мови. Пропонував різноманітні лексичні вправи на збагачення і розвиток словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови.

Учений неодноразово зазначав, що розвитку мовлення учнів значно сприяє вдумливо дібраний дидактичний матеріал, пропонував різноманітні лексичні вправи на збагачення і розвиток словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови.

К.Д. Ушинський був противником будь- яких “ прикрас мови”, які не мають відношення до її змісту, дитячих блискіток і брязкалець”, пристрасті школи до квітів красномовності”. Усе це перешкоджає тому, хто говорить, вникнути у справжню суть його ж власного висловлювання. Добра школа повинна виривати з корінням квіти красномовності, привчати дитину “ подавати предмет, як він усвідомлюється в її душі, а усвідомлювати, по можливості, ближче до реальної дійсності”. Для бесіди з дітьми педагог радив

 

вибирати предмети, ЩО  їх легко і зручно вони зможуть спостерігати Домагатися, щоб школа най природа іншим шляхом увійшла в життя дитини й щоб непомітно для неї прийняла в своє розпорядження частину її розумової й сердечної діяльності. [»]

Погляди К.Д. Ушинського про значення рідної мови у виховному процесі відіграли важливу роль у справі подальшого розвитку методики початковою навчання рідної мови, у науковій і педагогічній розробці питань початкового навчання. Закономірним є широке використання н сучасних теоретичних дослідженнях та практичних рекомендаціях загально дидактичних положень вченого, які пов’язані з розвитком мислення і мовлення учнів. І Положення педагога словникового запасу учнів, володіння нормами літературної мови.

Тому ідеї, думки, висловлювання видатного вченого щодо ролі рідної мови в освітній системі мають стати особливо слушними для авторів сучасних програм і підручників, методичних посібників для вчителів з навчання української мови.

Література:

  1.   Ушинський К.Д. Твори в 6 тт.- Рад. школа, 1952-1955
  2. Ушинський К.Д. Твори в 11 тт.- Л: издательство АПН РСФСР, 1948- 1952.
  3.   Ушинський К.Д. Про сімейне виховання.- К: Рад. школа, 1974
  4.   “ Початкова школа ~К: 2002, №4, с.98

 

docx
Додано
16 липня 2018
Переглядів
7123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку