Стаття на тему: Роль інформаційних технологій під час тренерських занять.

Про матеріал

Найдоступнішим джерелом інформації сьогодні виступають нові медіа, які уособлюють сучасний інформаційний простір.

Аналіз даних власних досліджень і матеріалів літературних джерел дозволяє стверджувати, що у сучасних тренерських заняттях проблему використання інформаційних технологій розроблено недостатньо ефективно.

Стаття містить аналітичну інформацію щодо впровадження інформаційних технологій на уроках фізичної культури.

Перегляд файлу

Роль інформаційних технологій під час тренерських занять.

Вступ.

ХХІ ст. знаменується переходом до інформаційного суспільства, де провідними компонентами культури стали знання, інформація, інформаційно-комунікативні технології (ІКТ).  Застосування ІКТ здатне значно підвищити продуктивність праці учасників педагогічної діяльності за рахунок високоякісної передачі навчального матеріалу, концентрації уваги на вузлових моментах навчального матеріалу і водночас зменшити непродуктивні втрати сил та часу на пошук, опрацювання, сприймання і засвоєння інформації.

Найдоступнішим джерелом інформації сьогодні виступають нові медіа, які уособлюють сучасний інформаційний простір.

Аналіз даних власних досліджень і матеріалів літературних джерел дозволяє стверджувати, що у сучасних тренерських заняттях проблему використання інформаційних технологій розроблено недостатньо ефективно.

Мета дослідження: охарактеризувати сучасний стан проблеми використання інформаційних технологій в підготовці юних спортсменів.

Результати дослідження.

Загальновідомо, що використання інформаційних технологій у будь -якому виді спорту робить тренувальний процес більш якісним. Аспекти впровадження сучасних інформаційних технологій у галузі фізичної культури і спорту цікавили багатьох фахівців, адже їх використання дає можливість ефективно збирати, обробляти та передавати інформацію, якісно змінювати методи і організаційні форми підготовки висококваліфікованих спортсменів, підвищувати результативність діяльності тренерів.

Автоматизовані інформаційні системи педагогічного контролю, розроблені з урахуванням специфіки окремих видів спорту, допомагають упорядкувати інформаційні потоки, що йдуть від спортсмена до тренера, раціонально побудувати всю систему інформаційного забезпечення етапного управління тренувальним процесом, забезпечити цілеспрямовану обробку інформації в поєднанні з наочною формою уявлення, зручною для аналізу. Використовування автоматизованих інформаційних систем педагогічного контролю дозволяє:

— здійснювати збір інформації і створювати архіви (бази даних);

— обчислювати похідні показники і проводити статистичну обробку даних;

— розробляти індивідуальні моделі підготовленості спортсменів і порівнювати їх з наявними модельними характеристиками;

— відображати динаміку основних параметрів тренувальних і змагальних навантажень;

— складати різні види звітів для різних категорій користувачів: тренерів, дослідників, адміністративних працівників.

Інформаційно-комп’ютерні технології використовують: як засіб навчання й організації інтелектуального дозвілля; для біомеханічного аналізу техніки руху спортсменів, створення моделей тренувальних і змагальних ситуацій і як засіб автоматизації процесів обробки результатів змагань і наукових досліджень; для інформаційно-методичного забезпечення та управління навчально-виховним процесом у навчальних закладах, спортивних установах і організаціях; при організації моніторингу фізичного стану та здоров’я тих, хто займається; як засіб автоматизації процесів контролю, комп’ютерного тестування фізичного, функціонального, розумового і психологічного станів тих, хто займається, і корекції результатів навчально-тренувальної діяльності.

Освітні сайти сприяють кращому оволодінню матеріалом, що подається на тренуваннях, роблять процес навчання більш гнучким, спрямованим на перспективу, варіативним та публічним через можливість його інтерактивного обговорення та є допоміжним засобом для координації самостійних занять фізичною культурою.

Дослідники Ладика П., Бучок В. відзначають, що використання ІКТ, а саме автоматизованих систем і прикладних програмних продуктів, які спрощують керування тренувальним процесом, створює абсолютно нові можливості для розвитку спорту. Для підвищення спортивних результатів доцільно використовувати не окремо взяті методи, а ефективно поєднувати біомеханічні, психологічні і статистичні тести з відповідною кореляцією з фізіологічними показниками спортсменів. Автори поділяють названі напрями застосування ІТ в спорті на три взаємопов’язані групи: довідковометодичні: розроблення мультимедійних посібників, створення інформаційних баз даних; ті, що пов’язані з вивченням фізичних аспектів організму спортсмена: біомеханічні, психологічні і статистичні напрями; аналітичні: моделювання спортивних рухів і створення комп’ютерних тренажерівстимуляторів. Також науковці приділяють увагу підвищенню якості технічної підготовленості спортсменів. Для цього створюються програмно-апаратні комплекси, які автоматизують введення даних у комп’ютер і обчислення необхідних біомеханічних параметрів, що дає змогу підвищити ефективність навчання рухових дій і не допускати помилок. Наразі визначення підготовленості спортсменів забезпечується створенням і застосуванням спеціальних експертних систем і програм.

Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить про те, що в сучасних видах спорту оптимізації потребує процес підготовки спортсменів на етапах початкового, попереднього базового та спеціалізованого базового тренування. Один зі шляхів такої оптимізації – застосування новітніх інформаційних технологій. Особливо актуальною є розробка та обґрунтування власних підходів, пов’язаних із такими технологіями.

Встановлено, що на сучасному етапі розвитку інформаційних технологій можна виділити два підходи, пов’язані із застосуванням цих технологій на практиці. Перший передбачає використання різних комп ’ютерних систем та програм з метою підвищення якості навчання спортсменів техніці обраного виду спорту, розвитку тактичної майстерності та придбання теоретичних знань. Цей підхід дозволяє реалізовувати на практиці один із головних методів навчання – метод наочного сприйняття. Так, за допомогою спеціальних програм у початківців формуються уявлення про якісне виконання будь -якої вправи; моделюються ситуації, які необхідно вирішувати найбільш раціональним способом; подаються теоретичний матеріал і спеціальні тестові завдання, використання яких дозволяє оцінити рівень засвоєння цього матеріалу.

Другий підхід забезпечує визначення реакції організму спортсмена на різні навантаження на основі використання різноманітних приладів та програм. Особливий інтерес представляє реєстрація характеристик компонентів внутрішньої сторони навантаження, аналіз яких дозволяє оперативно керувати тренувальним процесом та здійснювати реалізацію на практиці індивідуального підходу до побудови занять зі спортсменами будь-якого віку та кваліфікації. Таким чином, ці прилади та програми забезпечують формування зворотного зв’язку між тренером та спортсменом, а їх використання може значно підвищити якість процесу підготовки. Спираючись на аналіз даних літературних джерел та матеріалів власних досліджень, установили, що в Україні різноманітні прилади, які дозволяють фіксувати реакцію організму спортсменів на навантаження, застосовують у циклічних видах спорту, переважно починаючи з III етапу багаторічної підготовки. Для навчання техніці та озброєння теоретичними знаннями у цих видах досить рідко використовують спеціальні комп’ютерні програми. За кордоном інформаційні технології набули більш широкого розповсюдження. Так, показники реакції організму на різноманітні навантаження, отримані на основі використання спеціальних приладів, застосовують з метою корекції тренувального процесу як дорослих, так і юних спортсменів у таких дисциплінах, як плавання, легка атлетика, велоспорт, хокей, баскетбол та футбол.

Використання аудіо візуальних засобів стало важливою складовою освіти в сучасному світі. . Це дозволяє здобувачам освіти не тільки чути, але й бачити матеріал, що сприяє кращому засвоєнню інформації. Аудіовізуальні засоби створюють стимулююче навчальне середовище, зацікавлюючи здобувачів у навчанні. Вони демонструють реальну професійну діяльність та ілюструють теоретичний матеріал.

Аудіовізуальні засоби, такі як відео, аудіозаписи, презентації та графіка, надають здобувачам новий спосіб засвоєння знань. Вони візуалізують інформацію, створюючи реалістичні ситуації, що полегшує розуміння матеріалу. Однією з основних переваг є здатність привертати та утримувати увагу. Відеоролики можуть демонструвати реальні ситуації, що полегшує освоєння матеріалу. Це робить навчання цікавішим і допомагає розуміти інформацію в контексті її застосування.

Ще одна важлива функція аудіовізуальних засобів навчання  – це можливість демонстрації складних процесів та операцій. Такі засоби також можуть бути використані для створення віртуальних середовищ, які дають змогу проводити  тренування без необхідності доступу до реального обладнання. Зрештою, аудіовізуальні засоби навчання дозволяють тренерам індивідуалізувати освітній процес. За допомогою таких засобів можна адаптувати матеріал під різні рівні розуміння та способи навчання.

Електронні освітні ресурси і створене на їх базі інформаційно-освітнє середовище мають чималий потенціал для підвищення якості навчання. Проте він буде реалізований повною мірою тільки в тому випадку, якщо навчання будуватиметься з орієнтацією на інноваційну модель, найважливішими характеристиками якої є особистісно-орієнтована спрямованість, установка на розвиток творчих здібностей здобувачів.

Висновок.

Сучасні інформаційні технології відіграють все більш важливу роль у підготовці та тренуваннях спортсменів. Їх використання дозволяє:

1. Отримати доступ до великої кількості інформації:

  • Спортсмени та тренери можуть отримати доступ до інформації про різні аспекти тренувань, такі як:
    • Техніка виконання вправ
    • Планування тренувань
    • Харчування
    • Відновлення
    • Психологія
  • Це дозволяє їм краще розуміти процес тренувань та приймати більш обґрунтовані рішення.

2. Здійснювати моніторинг та аналіз даних:

  • За допомогою спеціальних датчиків та програмного забезпечення можна збирати дані про:
    • Фізичні показники спортсмена (частоту серцевих скорочень, рівень м'язової активності, швидкість, дистанцію тощо)
    • Технічні параметри виконання вправ
    • Психоемоційний стан
  • Ці дані можна використовувати для:
    • Оцінки ефективності тренувань
    • Виявлення та корекції помилок
    • Прогнозування результатів
    • Профілактики травм

3. Створити віртуальну реальність:

  • Технології віртуальної реальності (VR) дозволяють спортсменам:
    • Відпрацьовувати техніку виконання вправ у безпечному середовищі
    • Імітувати змагальні умови
    • Проходити реабілітацію після травм
  • VR може допомогти спортсменам:
    • Поліпшити концентрацію уваги
    • Знизити рівень тривоги
    • Підвищити мотивацію

4. Індивідуалізувати тренування:

  • За допомогою інформаційних технологій можна створювати індивідуальні плани тренувань, які враховують:
    • Фізичні особливості спортсмена
    • Рівень його підготовки
    • Цілі тренувань
  • Це дозволяє спортсменам:
    • Досягти кращих результатів
    • Уникнути травм

5. Здійснювати дистанційне тренування:

  • За допомогою онлайн-платформ та програмного забезпечення тренери можуть:
    • Спілкуватися з спортсменами
    • Контролювати їх тренування
    • Надавати їм необхідну допомогу
  • Це дозволяє спортсменам:
    • Тренуватися в будь-якому місці
    • Отримувати допомогу від кращих тренерів світу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

  1.  Ахметов Р.Ф. Сучасні тенденції використання інформаційних технологій у технічній підготовці спортсменів / Р.Ф. Ахметов, Т.Б. Кутек // Вісник Чернігів. держ. пед. ун-ту.– Чернігів, 2011. – № 86.– С. 15–18.
  2. Гуревич Р.С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід : навчальний посібник / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, Л. С. Шевченко ; за ред. Гуревича Р. С. – Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. – 348 с.
  3. Державний стандарт загальної середньої освіти.
  4. Кир’янов А. В. Сучасні тенденції використання інформаційних технологій у закладах освіти. / Кир’янов А. В., Іриневич Ю. В., Горна М. «Освітня аналітика України”, 2021, № 4 (15)
  5. Концепція Національної програми інформатизації.
  6. Ладика П. Сучасні комп’ютерні технології у фізичному вихованні і спорті / П. Ладика, В. Бучок // Актуальні аспекти фізичного виховання, спорту і здоров’я людини : зб. наук. пр.– Тернопіль, 2013. – С. 128–134.
  7. Максименко І.Г. Перспективи використання інформаційних технологій в підготовці юних спортсменів, які спеціалізуються зі спортивних ігор./ Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2009р.
  8. Наталя Чухланцева. Застосування інформаційних технологій у галузі фізичної культури і спорту. /Н.Чухланцева. Запорізький національний технічний університет, м. Запоріжжя, Україна,

 

docx
Додав(-ла)
Лісунов Ігор
Додано
14 березня
Переглядів
365
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку