Стаття на тему "Специфіка освітньої технології розвитку критичного мислення"

Про матеріал
Нова епоха занурює нас у величезне конкурентне середовище. Безперервна освіта перетворюється в життєву необхідність. Тому головним завданням сьогодні є навчити учнів мислити критично. У статті описано специфіку освітньої технології розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

Специфіка освітньої технології розвитку критичного мислення

 

         В даний час українська школа знаходиться в процесі якісних змін змісту освіти та процесу навчання. Перед кожним вчителем поставлена задача – досягти підвищення рівня якості навчання та виховання підростаючого покоління. Сучасному суспільстві, яке постійно розвивається, потрібні освічені, заповзятливі, мобільні та творчі, здатні до співпраці люди, які вміють конструктивно керувати емоціями, можуть самостійно приймати відповідальні рішення в ситуації вибору, прогнозуючи їх можливі наслідки.         

        Нова епоха занурює нас у величезне конкурентне середовище.  Безперервна освіта перетворюється в життєву необхідність.  Тому головним завданням сьогодні є навчити учнів мислити критично.  Сучасна освіта, розрахована на перспективу і має будуватися на основі двох принципів: вміння швидко орієнтуватися в стрімко зростаючому потоці інформації і знаходити потрібне, і вміння осмислити й застосувати отриману інформацію.  Отримуючи нову інформацію, учні повинні навчитися розглядати її з різних точок зору, робити висновки щодо її точності та цінності.

         У зв'язку з цим формування критичного мислення школярів засноване на вмінні працювати з інформацією (знаходити, відбирати, аналізувати, оцінювати її достовірність тощо), є одним із актуальних завдань сучасної освіти.  У свою чергу, здатність логічно аналізувати інформацію, вміння виносити обґрунтовані судження, рішення і застосовувати отримані результати, як в стандартних, так і в нестандартних ситуаціях в значній мірі сприяє успішній самореалізації особистості.

         Технологія розвитку критичного мислення – різновид особистісно-орієнтованого навчання, система формування навиків роботи з інформацією, яка дозволяє розвивати у школярів творче, аналітичне, конструктивне мислення. Вона є сукупністю різних прийомів, направлених на те, щоб спочатку зацікавити учня, потім розбудити дослідницьку, творчу активність, створити умови для осмислення матеріалу і, нарешті, допомогти узагальнити отримані знання.

 

Особливості даної технології:

  • важливий не об’єм чи кількість отриманої інформації, а те, як учні вміють керувати та користуватися нею;
  • важливе не отримання готових знань, а конструювання своїх, які народжуються в процесі навчання;
  • навчальний процес будується на закономірностях взаємодії особистості та інформації, закономірностях та механізмах процесів пізнання;
  • на етапах технології можуть застосовуватися різноманітні форми та стратегії роботи з текстом, організації дискусій;
  • стратегії технології дозволяють все навчання проводити на основі принципів співробітництва, партнерства, спільного планування та рефлексії.

          Уроки, побудовані за технологією "критичного мислення", спонукають дітей самих задавати питання і активізують до пошуку відповіді.

 

Структура уроку розвитку критичного мислення

                Технологія проведення уроку з розвитку критичного мислення залежить від його предметного наповнення і дидактичних завдань, від типу уроку (це набуття нових знань чи формування умінь), від власне навчального предмету. Та загалом такий урок традиційно складається з трьох основних частин: вступної, основної та підсумкової. Пропоную детальніше ознайомитися зі структурою уроку з розвитку критичного мислення.

 

        Виклик або Вступна частина уроку - (відновлення в пам'яті - пробудження цікавості), готує, налаштовує на ту інформацію і процес, які передбачаються на наступних етапах.  Цей етап підсилює мотивацію навчання.  На стадії виклику учневі надається можливість згадати та проаналізувати те, що він уже знає.

 

             Осмислення - усвідомлення значення нової інформації (смислова стадія), передбачає введення нової інформації.

 

           Рефлексія (міркування), є особливо значущою частиною таких уроків, так як сприяє усвідомленню нової інформації і творчому розвитку особистості. На стадії осмислення учень вступає в безпосередній контакт з новою інформацією. У процесі рефлексії та інформація, яка була новою, перетворюється у знання.

 

           У чому ж специфіка освітньої технології розвитку критичного мислення?  По-перше, навчальний процес будується на науково-обґрунтованих закономірностях взаємодії особистості та інформації. По-друге, фази цієї технології (виклик, осмислення, рефлексія) інструментально забезпечені таким чином, що викладач може бути максимально гнучким в будь-який момент часу: мова йде про різноманітні візуальні форми і стратегії роботи з текстом, організації дискусій і  процесу реалізації проектів.  По-третє, стратегії технології дозволяють все навчання проводити на основі принципів співробітництва та спільного планування.

            Термін «технологія» в даному випадку не має на увазі алгоритмічну заданість, механістичність.  Це, скоріше, відкрита система стратегій, що обумовлюють процес формування самостійного, критично мислячого фахівця.

           Критичне мислення неможливо відділити від творчого. Як тільки-но ми починаємо аналізувати проблему, ми одразу будуємо гіпотези, шукаємо альтернативні способи розв'язання тощо. А все це є актами творчості.

          Розвивається критичне мислення шляхом розв'язування проблемних задач, робота над якими вимагатиме відповідального ставлення до ухвалення рішень. Необхідно буде не просто заявити про свою позицію щодо окресленої проблеми, а й довести та обґрунтувати її. Зважити усі "за" та "проти", передбачити наслідки ухвалених рішень. Для цього важливо розглянути проблему з різних точок зору, врахувати різні думки. 

 

         Технологія розвитку критичного мислення це не просто створення вчителем творчої атмосфери, а й постійне звернення до суб’єктного досвіду школярів, як досвіду їх особистої життєдіяльності.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
662
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку