STEM-освіта на уроках історії
STEM-освіта спрямована на розвиток особистості через формування компетентностей, природничо-наукової картини світу, світоглядних позицій і життєвих цінностей з використанням трансдисциплінарного підходу до навчання, що базується на практичному застосуванні наукових, математичних, технічних та інженерних знань і вмінь для розв'язання практичних проблем для подальшого використання їх у професійній діяльності.
Розвиток STEM-освіти забезпечується шляхом співпраці представників закладів освіти та академічних наукових установ, науково-дослідних лабораторій, наукових музеїв, природничих центрів, підприємств, громадських та інших організацій, у тому числі із залученням їх до створення освітнього середовища закладів освіти.
Для ефективного розвитку напрямів STEM-освіти першочерговим завданням є: розробка науково-методичного забезпечення та упровадження сучасних засобів навчання; підготовка та підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників; розширення мережі регіональних STEM-центрів/лабораторій; проведення науково-прикладних досліджень; аналіз процесу розбудови та динаміки розвитку STEM-освіти, виявлення проблем та прогнозування подальших тенденцій впровадження напрямів STEM-освіти. (Джерело: STEM-освіта. Інститут модернізації змісту освіти. URL: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/)
Прикладом застосування STEM-освіти на уроках історії є поєднання математичних навичок та історичних даних. Наведемо зразок:
1) До року початку правління другого Президента України додати роки ж його правління і отримаємо дату початку Помаранчевої революції.
Відповідь: 1994 р. + 10 р. = 2004 р.
Примітка: 1994 р. – початок правління другого Президента України.
2004 р. – початок Помаранчевої революції.
Таке поєднання математичної та історичної складової дозволяє урізноманітнити виклад матеріалу та зацікавити учнів, розвивати їх всебічні навички.
Не менш важливими є застосування інформаційних технології у навчальному процесі. Платформа LearningApps.org дозволяє створювати інтерактивні вправи, що стимулюють логічне і абстрактне мислення.
Приклад таких вправ:
Розвиток науки та технологій невпинно крокує вперед. Тому надзвичайно важливо впроваджувати їх у освітній процес. Платформа «Віртуальний тур українськими музеями просто неба» - це можливість ознайомитись з музеями прямо на уроці історії. Саме такі ресурси підігрівають інтерес як до історії України, так і всесвітньої.
Віртуальний тур українськими музеями просто неба (https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/)
Одним із кроків до STEM-освіти є використання методики кругів Ейлера. Тобто учні опановують елементи логічних дій: аналіз об'єктів з метою виділення ознак (істотних та неістотних), синтез складання цілого з частин, вибір основних критеріїв для порівняння, класифікації об'єктів, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, вибудування логічного ланцюжка.
Отже, використання STEM-освіти – це чудова можливість стимулювати інтерес учнів до історії як науки і до міждисциплінарних досліджень. Нові методики і проєкти допоможуть освітньому процесу модернізуватись, реально враховувати інтереси і потреби учнів, стимулювати педагогічну творчість.
Кроками до STEM-освіти є:
1. Використання онлайн-середовища.
2. Запровадження практики бінарних уроків, наукових пікніків.
3. Залучення різних видів діяльності на уроках, поєднання практики з теорією.