Стаття на тему "Використання перевернутого навчання при викладанні фізики"

Про матеріал
В статті розглядається використання інноваційних технологій при викладання фізики, зокрема, методу «перевернуте навчання», яке ґрунтується на мотивації навчання та сприяння підвищенню якості освіти та розвитку школяра.
Перегляд файлу

Десятник Оксана Олександрівна

Матусівський навчально-виховний комплекс «Заклад дошкільної освіти   - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2»Матусівської сільської ради

 

Використання перевернутого навчання при викладанні фізики

 

Анотація: В статті розглядається  використання інноваційних технологій при викладання фізики, зокрема, методу «перевернуте навчання», яке ґрунтується на мотивації навчання та сприяння підвищенню якості освіти та розвитку школяра.

Ключові слова: інноваційні технології, індивідуалізація навчання, інформаційні технології,мотивація, фізика.

 

На даний час одним із пріоритетів розвитку освіти є впровадження інновацій, інформаційних технологій до освітнього процесу.

Інноваційна освітня технологія – це сукупність форм, методів і засобів навчання, що покращує мотивацію учнів до навчального процесу. Інновація – це формування та втілення нових ідей, а новація є результатом творчого пошуку, що відкриває нове в науці і практиці.

Впровадження різноманітних інноваційних технологій – це необхідна реальність на сьогоднішній день. Тому частіше при викладанні фізики відходять від переважного використання  традиційних методів навчання, впроваджуючи сучасні технології, що забезпечує формування необхідних якостей майбутнього фахівця.[1]

Однією з  інноваційних технологій загально педагогічного характеру, які впроваджуються в сучасних школах є технологія особистісно орієнтованого навчання. Особистісно орієнтоване навчання – організація  процесу навчання,  в основі якої лежить визнання індивідуальності, самобутності, самоцінності кожної людини, що вимагає забезпечення розвитку і саморозвитку особистості учня,  виходячи із виявлення його індивідуального, неповторного, суб’єктивного досвіду, здібностей, інтересів, ціннісних орієнтацій, можливостей реалізувати себе в пізнанні, навчальній діяльності, поведінці.

Існує кілька технологій навчання, зокрема:

  • технологія проблемного навчання;
  • технологія розвивального навчання;
  • ігрова технологія;
  • технологія розвитку критичного мислення;
  • інтерактивне навчання;
  • інформаційні технології.

Отже, інформаційні технології, саме ця технологія тісно пов’язана з іншими технологіями, тобто поєднання традиційних технологій і технологій інформатики, які розширюють можливості учнів щодо  якісного формування систем знань, умінь і навичок, їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для навчальної діяльності учнів і вчителя.

Причин комп’ютеризації навчання фізики можна назвати дуже багато. Існує багато програмних продуктів, які вчителі можуть використовувати під час проведення уроків із застосування інформаційних технологій. Такі уроки підвищують інтерес до вивчення предметів, активізують їх пізнавальну діяльність, сприяють формуванню наукового світогляду.[2; 3]

Нові державні стандарти, стандарт другого покоління, як раз і передбачає зміну  принципів організації освітнього процесу, в центрі якого знаходиться учень. Учитель при цьому виявляється в ролі організатора, партнера, помічника. Я звернула увагу на все частіше зявляється інформація про технологію змішуваного навчання – перевернутий клас.

Перевернуте навчання - це викладання предмета, в основі якого лежить поєднання класно-урочної системи, інтерактивних і дистанційних занять. Термін "перевернуте" відноситься до навчальних матеріалів. Учень вивчає їх самостійно (он-лайн, в електронному або друкованому підручнику) і в класі з учителем. Технологія перевернутого навчання розвиває самостійність учнів при вивченні навчального матеріалу, допомагає вибрати зручний темп і форму контролю. Це призводить до підвищення мотивації і відповідальності учнів за отримані результати.

Модель «перевернутий клас» простіше інших інтегрується в звичну класно-урочну систему. Вживання терміну «перевернутий» пов'язано з місцем і часом вивчення матеріалу: те, що має даватись учителем на уроці, учні опановують вдома, а в класі відбувається обробка і закріплення навичок. На уроці, час що звільнився, учитель розподіляє продуктивно:

- закріплює отримані знання;

- пояснює незрозумілі для учнів елементи навчального матеріалу;

- організовує групову роботу;

- контролює результати за допомогою індивідуальних комп'ютерних тестів.

Інакше кажучи, основні навчальні дії помінялися місцями: те, що раніше було класною роботою, освоюється в домашніх умовах. На уроці акцент зміщується від оглядового знайомства з новою темою в сторону її спільного вивчення і дослідження.

Така побудова уроку сучасна, зрозуміла учням, які звикли отримувати інформацію за допомогою гаджетів і мережі Інтернет. В той же час воно привчає розбиратися в темі самостійно, контролювати ієрархічну систему основних елементів знань при повторенні на уроці.[5]

Головним недоліком «перевернутого класу» можна назвати відсутність електронного змісту курсу дистанційного навчання, який являється необхідним елементом.

У цій технології багато переваг:

1.Можливість навчання в будь-який час з будь-якого місця і у власному темпі;

2. Учень може спокійно переглядати і прослуховувати завдання, робити паузу в будь-якому місці або повторювати потрібний фрагмент;

3. Інтернет-матеріали доступні,  для учнів, що пропустили урок;

4. Увага вчителя зосереджено на конкретній роботі учня;

5. Вільний час на уроці надається для відпрацювання важливих умінь, наприклад, для фізики це вирішувати завдання;

6. Підвищення мотивації, відповідальності і самостійності учнів;

7. Отримання навичок самостійної та групової роботи з інформацією;

8.Розвиток -  мета предметних результатів.

Але є і недоліки:

1.Учень не може безпосередньо задавати питання вчителю, якщо вониу нього виникли;

2. Не кожен учень виконує домашнє завдання.

Курс «перевернутого навчання» в фізиці, наприклад в 9 класі, створений у віртуальному навчальному середовищі Moodle.[4] Головна мета цього курсу - надання учням можливості отримувати інформацію різними способами і в зручному темпі, а вчителю - контролювати навчання за допомогою електронних тестуючих матеріалів.

Я хочу поділитися досвідом проведення уроків за даною технологією.  Використовую існуючі електронні ресурси, які пропоную учням. У процесі підготовки учень робить домашнє завдання, конспектує матеріал. Урок проводиться в такому варіанті:

  • проводиться коротке опитування, що дозволяє виявити учнів, краще за інших готових до уроку;
  • групова робота, учні розділяються на групи 4-5 чоловік, отримують завдання за варіантами. Всі учасники групи повинні вирішити завдання в зошиті, вони працюють спільно, допомагають один одному, можуть користуватися всіма доступними засобами: своїм конспектом, електронним підручником, допомогою товаришів. Мені здається, це найбільш продуктивний етап навчання. Учитель за урок встигає 5-7 разів підійти до кожної групи, проконтролювати виконання завдання кожним учнем, пояснити те, що все одно залишилося незрозумілим, виправити помилки. Кожен учень просто змушений виконати завдання, він іде з уроку з розумінням пройденої теми і умінням вирішувати типові завдання.
  • в кінці уроку залишено трохи часу для рефлексії, обговорення того, що нового дізналися на уроці, чому навчилися.

За підсумками роботи за такою технологією можу сказати, що хоча впровадження технології відбувається не без проблем, але отримані оцінки об'єктивніші і є динаміка навчання.

Результатами впровадження такої моделі уроку являються:

  • різноманітність і можливість вибору  джерела інформації за навчальними предметами: підручник, навчальні дистанційні курси, мережа Інтернет;
  • індивідуальність процесу навчання. Кожен учень, готуючись вдома до уроку, може ознайомитись з теоретичним матеріалом різними способами, в залежності від індивідуального сприйняття та в індивідуальному темпі;
  • індивідуальність контролю;
  • формування відповідальності учня за досягнуті результати – наслідки індивідуальних контрольних завдань;
  • можливість виправити  отриману оцінку, підвищення психологічного комфорту учня;
  • можливість використовувати нетрадиційні завдання, що формують міжпредметні  освітні результати.

Кожен новий урок – нова  маленька ціль, досягнення якої підвищує самооцінку учня, а також формує мотивацію. Якщо вийшло сьогодні, значить, може вийти і завтра. Таке навчання не визиває відторгнення із-за  складності предмету.

Отже, вважаю, що в сучасній школі необхідно поєднувати традиційну методику, спрямовану на формування знань, умінь, навичок, і сучасні засоби навчання. Перевернуте навчання являє собою одну з перспективних технологій навчання.

 

Список використаних джерел:

 

  1. Атаманчук П.С. Інноваційні технології управління навчанням фізики/П.С.Атаманчук. – Камянец-Подільський: Камянець-Подільський державний педагогічний університет, інформаційно-навчальний відділ, 1999. – 174с.
  2. Наволокова Н. П. Практична педагогіка для вчителя/ Н.П. Наволокова, В.м. Андрєєва. – Х. : Основа, 2009. – 120 с.
  3. Андрєєва В.М. Настільна книга педагога/В.М. Андрєєва, В.В. Григораш. – Х. : Основа, 2006. – 352 с.
  4. http://www.moodle.distance.dp.ua/course/index.php?categoryid=50
  5. Електронний журнал «Cправочник заместителя директора школы» №1 - 2016. (https://e.zamdirobr.ru/434635)

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
875
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку