У статті обґрунтовано актуалізацію упровадження сучасних технологій навчання на уроках української мови та літератури як основної складової процесу виховання сучасної особистості. Розглянуто використання засобів ІКТ, які активізують навчальні можливості школярів; розкрито форми використання ІКТ на уроках української мови та літератури; доведено доцільність застосування даних технологій у навчально-виховному процесі.
Городецька Л. Д.,
учитель української мови і літератури,
спеціаліст
Роменська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 4
Роменської міської ради
Сумської області
місто Ромни
У статті обґрунтовано актуалізацію упровадження сучасних технологій навчання на уроках української мови та літератури як основної складової процесу виховання сучасної особистості. Розглянуто використання засобів ІКТ, які активізують навчальні можливості школярів; розкрито форми використання ІКТ на уроках української мови та літератури; доведено доцільність застосування даних технологій у навчально-виховному процесі.
Ключові слова: інтерактивні технології, філософські дослідження, навчальна співпраця, мультимедійні презентації, метод проектів, Інтернет-ресурси, критичне мислення.
Постановка проблеми. Сучасна школа повинна насамперед піклуватися про розвиток особистостей. Чи не тому ми часто бачимо світ у чорно-білих кольорах, що в ньому так мало людей, які мають свої думки, переконання? Справді вчитель творить людську душу, розвиває почуття. Ще Аристотель вважав: якщо ми піклуємося лише про розумовий розвиток молодої людини, забуваючи про необхідність розвитку її почуттів, ми йдемо назад, а не в перед. Наш час – це час змін, зміни відбуваються і в навчально- виховному процесі. Інформатизований світ дуже стрімко змінюється, дедалі важче в ньому орієнтуватися вчителю та звичайному учню, а ще важче творити і виховувати Людину. Постійно замислюєшся над тим, як зробити урок цікавим, сучасним, щоб учні з бажанням ішли в клас, як виховати людину, яка б уміла поєднати свій духовний світ, знання, практику, творчість. Потрібно, щоб кожен учень усвідомив: мова не просто засіб спілкування, а генетичний код, і порушення цього коду породжує хаос у душі, розриває генетичний зв’язок між поколіннями. К. Ушинський писав: "Відберіть у народу все – і він усе може повернути, але відберіть мову, і він більше ніколи не створить її". [7, с.239]
Ми вважаємо, що література й мова вивчаються в школі не для того, щоб через багато років людина могла розповісти всі правила, назвати біографічні дані кожного письменника, знати тему та ідею художнього твору. Ставимо перед собою інше завдання – навчити дитину жити, думати, володіти усним та писемним мовленням, розвивати критичне мислення.
Метою даної статті є обґрунтування актуальності впровадження сучасних технологій навчання на уроках української мови та літератури, а саме використання ІКТ як основної складової процесу навчання та виховання сучасної особистості і розкриття впливу на розвиток критичного мислення школярів.
Аналіз останніх досліджень. Використання сучасних технологій як основної складової процесу співнавчання, взаємонавчання учня та учителя розглядають О. Гофлєр, К. Поппер, К. Роджерс, Р. Барт, К. Баханнов, В. Паламарчук, Д. Румянцева, О. Антипова, М. Курщина, О. Пометун, Л. Пироженко. Ідеї щодо народності навчання та виховання у контексті співпраці знайшли своє відображення у працях В. Афанасьєва, Г. Волкова, М. Кузьміна, В. Коротова, І. Валєєва та ін.. Питаннями реформування системи освіти та інноваційними тенденціями в ній займаються В. Андрущенко, Т. Воробйова, Л. Даниленко, М. Данько, В. Довбищенко, І. Зязюн, Н. Кузьміна, О. Матвієнко, Н. Федорова, Л. Федулова, Р. Хмелюк та ін. Проблеми розвитку критичного мислення, як основного складника навчання та виховання сучасної особистості учня розглянуто у працях О.Тягла, С.Терно та ін. Науковці акцентують увагу на важливості і значущості розвитку критичного мислення особистості в умовах інформаційного суспільства, цей напрям сучасної освіти розвивається в освіті США та Канади вже майже півстоліття. Ми бачимо, що в наш час, використання сучасних технологій як основної складової процесу навчання та виховання учнів в умовах навчального закладу є вкрай важливим та актуальним, а тому хочемо розглянути доцільність і специфіку упровадження інноваційних технологій навчання на уроках української мови та літератури як основної складової процесу виховання сучасної особистості майбутніх фахівців різних галузей.
Виклад основного матеріалу. Сучасні технології в освіті розглядаються як засіб, за допомогою якого може бути реалізована нова освітня парадигма. Тенденції розвитку освітніх технологій безпосередньо пов'язані з гуманізацією освіти, що сприяє самоактуалізації і самореалізації особистості. Термін «освітні технології» - більш ємкий, ніж «технології навчання», бо він має на увазі ще й виховний аспект, пов'язаний із формуванням і розвиткомособистіснихякостей учнів. У документах ЮНЕСКО технологія навчання розглядається як системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодії. Це визначення технології, як і безліч подібних йому, не може претендувати на повноту і точність, незважаючи на те, що безперервно з'являються нові (екологічні, космічні, інформаційні) технології. У найзагальнішому вигляді технологія - це продумана система, яка втілюється в «конкретний вид продукції або її складову частину. Наприклад, з наукової та методичної літератури назвемо деякі варіанти визначення технології:
1. Технічний метод досягнення практичних цілей.
2. Сукупність способів, використовуваних для одержання предметів, необхідних для існуваннялюдини.
3. Набір процедур і методів організації людської діяльності. [6, с.15]
В Україні, яка «крокує» до єдиного світового простору, упровадження інформаційних технологій набуває все більш масштабного і комплексного характеру. Сучасних учнів уже мало цікавлять традиційні уроки - сьогодні вони надають перевагу інтерактивним технологіям. До того ж ці методи, на думку учителів, є дуже результативними (підвищується рівень як успішності, так і якості навчання).
Застосування комп’ютерів на уроках української мови та літератури значно підвищує інтенсивність навчального процесу. При комп’ютерному навчанні засвоюється набагато більше матеріалу, ніж в умовах традиційного навчання. Крім того, матеріал при використанні комп’ютера краще засвоюється. [2, с.40]
На думку багатьох учителів, найбільш зручним засобом у практичній діяльності є програмний засіб Microsoft Power Point, що входить до складу пакету Microsoft Office.
Мультимедійні технології на уроці мови повинні мати чітку мету, логічну структуру, продумані внутрішні зв’язки. Тобто йдеться про те, що настав час залучити до створення потрібного комп’ютерного забезпечення, крім учених, учителів та методистів, ще і програмістів. [1, с.8]
Призначення медіа-технологій на уроці літератури – замінити застарілі та примітивні дидактичні засоби, полегшити працю вчителя, показати «незавершену завершеність». Застосування медіа-технологій на уроці української мови – це тільки додатковий потужний дидактичний засіб, який має спрямовувати учнів не тільки на зацікавлення вивчення певного предмету, а й формування власної аргументованої оцінки мовного явища.
Використання ІКТ у навчально-виховному процесі дозволяє змінити роль учителя (виступає як дизайнер уроку, фасилітатор, менеджер), що в свою чергу створює умови для активної діяльності учня, а комп’ютер при цьому – це навчальний інструмент, засіб організації навчання, джерело інформації та банк довготривалого її збереження.
Основне завдання вчителя, який використовує ІКТ, – навчити дітей добувати інформацію і її аналізувати, розвивати вміння робити це швидко й ефективно, що формує навички, які знадобиться їм у житті, незалежно від обраної професії. Використання на уроках інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє поглиблено усвідомлювати та засвоювати учням навчальний матеріал. Це створює сприятливі умови для формування в дитини здатності сприймати предмети та явища різнобічно, системно, емоційно.
Головні дидактичні функції, які реалізуються за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури, це:
- пізнавальна (використовуючи комп’ютерні технології та Інтернет, можна отримати будь-яку необхідну інформацію, як ту, що зберігається на жорсткому диску власної комп’ютерної бази, так і розміщену на дисках CD-ROM чи відповідних сторінках Інтернету);
- дослідницька (у школярів з’являється можливість узяти участь у роботі літературних пошукових груп, Інтернет-конкурсах; виконувати творчі роботи різних видів, створювати власні творчі проекти, розробляти доповіді, реферати, учнівські презентації, публікації, дослідити певні проблемні питання);
- комунікативна (під час обміну інформацією між учнями створюється певна віртуальна єдність, у всіх є реальна можливість увійти на сайти популярних сучасних митців; вони мають можливість зіставити різні погляди, давати їм оцінку, формувати свої позиції). [4, с.87]
Систематичне використання комп’ютера на уроці сприяє наступному:
- підвищується якісний рівень використання наочності на уроці;
- зростає продуктивність уроку;
- реалізуються міжпредметні зв’язки;
- стає можливою організація проектної діяльності учнів;
- покращуються взаємини “учень-учитель”, особливо з учнями, “далекими” від мови та літератури, які, зазвичай, захоплюються інформатикою;
- учні починають сприймати комп’ютер як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.
Орієнтовна структура уроку з використанням ІКТ.
1. Мотивація уроку (короткий вступний матеріал).
2. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
3. Основна частина уроку (опанування навчальним матеріалом уроку). Складові цієї частини уроку – це робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, аудіозаписами, фотодокументами, таблицями, схемами.
4. Підбиття підсумків уроку . [5]
Серед форм використання ІКТ на уроках української мови та літератури виділяємо наступні:
Створення проектів.
Інтерактивна дошка.
Електронні словники, довідники, енциклопедії.
Мультимедійні презентації.
Різні Інтернет-ресурси.
Створення аудіо- та відеотеки.
На уроці з використанням ІКТ дуже вдало можна поєднувати з апробованими, результативними технологіями: інтерактивним, проблемним навчанням, проектною технологією тощо.
З упевненістю можна стверджувати, що ІКТ на уроках української мови та літератури створюють умови для розвитку вмінь та навичок, необхідних для життя, тобто формують ключові компетентності учнів, а саме:
інформаційна компетентність – учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію;
полікультурна компетентність - учні не тільки оволодівають досягненнями культури свого народу, але й мають можливість ознайомитися з культурою інших народів;
комунікативна компетентність – школярі беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають;
соціальна компетентність - діти переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вчаться співпрацювати. [3, с.11]
Висновки. Використання сучасних техгологій, а саме ІКТ в навчально-виховному процесі доводить, що комп’ютер, – не тільки потужне джерело інформації, а й дієвий засіб активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчого, інтелектуального потенціалу школярів, вільний простір для спілкування, широке поле для розвитку вмінь науково-дослідницької діяльності, а отже – результативний засіб формування компетентної особистості, компетентного громадянина сучасного інформаційного суспільства.
Література:
Слухач ______________ ___________________________________
Городецька Л. Д.
Керівник ______________ _________________________________Логвиненко Ю.В., к.ф н., доцент,
доцент кафедри СГО
Дата ________________
1