Дурбасенко В. В.
Херсонський державний університет
НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА (НУШ) В ІНФОРМАТИЧНІЙ ГАЛУЗІ: ВИМОГИ ДО ВЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ ТА ЗМІНИ У НАВЧАННІ ШКОЛЯРІВ
НУШ — це головна реформа освіти МОН України, основною метою якої є створення такої школи, де учням цікаво навчатися, де вони отримують знання та уміють їх застосовувати у повсякденному житті.
У 2019-2020 н. р. НУШ тільки приторкнулася до інформатичної освітньої галузі, тому зараз постає багато запитань, серед яких є і такі: Яким сьогодні повинний бути вчитель інформатики? Які навики він повинний набути та які курси пройти, щоб відповідати сучасним запитам суспільства? Як змінилося навчання інформатики для школярів 2-х класів сьогодні? Що очікує на зміни на далі у навчанні учнів 3-х і 4-х класів?
Відшукуючи відповіді на всі ці запитання, що постають перед вчителями інформатики початкової школі ми погоджуємося з тим, що оновлення змісту предмету «Інформатика» у загальноосвітніх навчальних закладах пов’язане зі змінам стратегічних напрямків освіти – орієнтацією на діяльнісний підхід та формування в учнів життєвих компетенцій [3].
У новому Стандарті галузі інформатики ставиться загальна ціль, на реалізацію якої спрямовані «загальні очікувані результати» (ЗОР) та «конкретні очікувані результати» (КОР).
Завдяки стандарту з’явилися нові програми вивчення інформатики в початковій школі, які побудовано лінійно-концентрично, де зміст понять поступово розширюється і доповнюється [4].
Ще один документ – Концепція- висвітлює особливості організації навчального процесу в школі І ступеню за новою структурою. Зокрема, в початковій школі виокремлено два цикли навчання: перший – адаптаційно-ігровий (1-2 класи); другий – основний (3-4 класи).
У результаті засвоєння навчального матеріалу пропедевтичного курсу «Інформатика» за новою програмою, учні повинні набути таких компетентностей: осягати ключові поняття; звертатися до різних джерел; використовувати різні методи опрацювання інформації тощо) [1].
Але для набуття цих компетентностей учнями, вчитель повинний бути вимогливим до себе, працюючи на засадах «педагогіки партнерства», зокрема, ставитися з повагою до учня; бути доброзичливим; зберігати довіру, тобто діяти за формулою: діалог–взаємодія–взаємоповага).
У 2-3 класі вчитель обирає такі вправи та завдання, які не вимагають від учнів виконання складних завдань під час їх ознайомлення з основами ІКТ, для чого й саме і має сенс використувати комп’ютерну техніку.
Для проведення практичних робіт учитель інформатики сам обирає чи це буде онлайн-середовище Інтернету або додатки для мобільних пристроїв, при чому для дотримання норм безпеки рекомендовано організовувати навчання у закритому інформаційному середовищі [6].
У 2018 році був затверджений професійний стандарт, який визначив такі компетентності, знання та вміння вчителя НУШ: планування і здійснення освітнього процесу; забезпечення і підтримка навчання, виховання і розвитку учнів в освітньому середовищі; створення освітнього середовища; рефлексія та професійний саморозвиток; проведення педагогічних досліджень; надання методичної допомоги колегам з питань навчання, розвитку, виховання й соціалізації учнів початкових класів з предмету «Інформатика» ЗЗСО; узагальнення власного педагогічного досвіду та його презентація педагогічній спільноті.
Наголосимо, що сьогодення потребує змін, які з’явилися і у навчальному процесі предмету «Інформатика» в учнів 2-4 класів.
Так, програму курсу «Інформатика» було спрощено та оновлено для ЗЗСО І ступеню в наслідок громадського обговорення. Також відбулося полегшення деяких термінів та осучаснення самої програми за рахунок вивільненого змісту та видалення тем, що не несли змістового наповнення даними науки «Інформатика» [2].
Опис змісту та державні вимоги до навчання інформатики молодших школярів мають нове формулювання із зосередженням уваги на тому, що діти можуть працювати на стаціонарному, портативному або мобільному пристрої, не залежно від різноманіття операційних систем та від того чи скористаються інстальованої версії, чи хмарного середовища [5].
На нашу думку, до впровадження нової реформи проблем було багато, але їх поки що не стало менше. Але зміни цінностей не відбуваються легко і швидко. Діти змінюються і школа змінюється разом з ними. Вчителі ж початкової школи готові до експериментів і роботи у нових умовох. Тому – вчитися потрібно всім: і дітям, і вчителям, і батькам.
ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ