Левандовська Людмила Федорівна,
вчитель
Геронимівський заклад загальної
середньої освіти І-ІІІ ступенів
Черкаської області.
У статті розглядаються ідеї Олександра Антоновича Захаренко – видатного педагога, організатора здоров’язберігального патріотичного шкільного середовища в умовах сьогодення, можливості ефективної організації позанавчальної діяльності учнів на прикладі Авторської школи Олександра Антоновича Захаренка, висвітлено значення цієї інноваційної педагогічної технології для самореалізації дитини як особистості.
Олександер Захаренко у діалозі з сьогоденням
«Майбутнє країни – це діти.
Діти – це завтрашні трудівники.
І виховувати їх треба так, щоб згодом
не перевиховувати, не перебудовувати.
Таке завдання школи я бачу в наш
історичний час»
О.А.Захаренко
Об’єктивне прискорення науково-технічного і соціального прогресу, кризові економічні, екологічні, демографічні, політичні та інші явища, що виникли у сучасному світі, неминуче позначаються на системі освіти.
Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.
Міністр освіти і науки наголосив: «Нам зараз потрібна нова українська школа. Школа, яка буде готувати громадян незалежної європейської країни. Нову українську школу ми маємо зробити через новий зміст освіти. Який дає навички та компетентності ХХІ століття».
Світ заговорив про компетентності як спроможність особистості застосовувати засвоєні знання й набуті уміння у нестандартних ситуаціях, «готовність і уміння діяти», здатність до саморозвитку.
Сьогодні школа змінює орієнтири. Нова модель освіти повинна відповідати реаліям посттоталітарного суспільства, бути національно зорієнтованою за сутністю і змістом, а також інтегрованою з глобальними реформаційними процесами, що відбуваються у світі.
Центром навчально-виховного процесу є дитина та партнерські стосунки між вчителем і учнем. Дитина як освічена особистість повинна виявляти і розвивати свої творчі здібності найперше в школі.
Одним з найважливіших стратегічних завдань на сьогоднішньому етапі модернізації освіти України є забезпечення якості підготовки молоді до самостійного життя. Розв’язання цього завдання можливе за умови застосування педагогічних методик та впровадження інноваційних технологій навчання.
Впровадження інновацій неможливе без педагога-дослідника, який володіє системним мисленням, розвиненою здатністю, сформованою й усвідомленою готовністю до інновацій. Педагогів-новаторів такого типу називають педагогами інноваційного спрямування, їм властиві чітка мотивація інноваційної діяльності, здатність не лише включатися в інноваційні процеси, але й бути їх ініціатором.
Таким ініціатором був академік АПН України, Народний вчитель, директор Сахнівської загальноосвітньої школи Олександр Антонович Захаренко. Він був одним із зачинателів нової, гуманної педагогічної культури. Мав особливий педагогічний такт – уміння будувати свої відносини з вихованцями. Олександр Антонович – вроджений педагог із великим і добрим серцем. Любов до своєї педагогічної праці – якість, без якої він себе не уявляв.
Його оригінальна педагогічна система у даний час викликає значний інтерес у науковців та практиків педагогічні ідеї, основою якої є виховання у тісному взаємозв’язку школи, сім’ї та громадськості. Актуальними для нас є його ідеї і досвід організації продуктивної праці школярів, її поєднання з навчанням, вирішення проблем родинного, превентивного, морального, духовного виховання. Теоретичні узагальнення і практичні висновки О.А. Захаренка є актуальними і новими у своїй суті, дозволяють якісно вирішувати проблеми виховання сучасною школою, слугують джерелом удосконалення педагогічного процесу з урахуванням соціальної і економічної перебудови суспільства.
В останні десятиліття до педагогічної спадщини Олександра Антоновича Захаренка прикута увага освітян України. На початку лютого 2017 року – педагогічна громадськість вшановувала його 80‑річчя.
Ідеї гуманістичної, особистісно зорієнтоваваної педагогіки О.А.Захаренка притаманні і сьогодні школі. Вивчаючи педагогічну спадщину земляка ми постійно відкриваємо і знаходимо «рецепти» створення позитивного психологічного мікроклімату у своєму педагогічному або учнівському колективі («Життя колективу – це розгалужений ланцюг спілкування, єдиних дій, взаємний обмін думками, переживаннями. Повноцінне життя колективу немислиме без його морального благородства, без емоційної чутливості») .
Великий педагог-новатор говорив: «Школа – це маленька держава, вона не може існувати без ідеї-задуму, що захоплює дітей, вчителів і батьків… Якщо така ідея зникає, а не народжується нова, горе тій установі, школі, державі, бо вона деградує, зупиняється в своєму розвитку, в ній безцільно жити, в ній нудьга і немає прогресу » («Слові до нащадків» ).
Наша школа тісно зв’язана із соціумом – з життям села, сільської громади, кожним мешканцем зокрема, тому для розбудови педагогічної систему школи ми використовуємо ціннісні підходи розроблені в свій час Олександром Антоновичем. У «Слові до нащадків» він заповідає свої смисли-цінності.
Серед ціннісних підходів привертають увагу такі як:
На основі цих цінностей виховуються, формуються кращі моральні якості, чесноти особистості.
В школі періодично проводяться педагогічні читання приурочені вивченню педагогічної спадщини О. А. Захаренка, оскільки ідеї і досвід видатного педагога-новатора ще недостатньо вивчені, не осмислені з точки зору їх впливу, зв’язку з усією теорією і практикою розвитку педагогіки і школи. Педагогічні читання мають за мету сприяти більш глибокому і науково-обгрунтованому підходу до педагогічної спадщини О. А. Захаренка,
організаціії всебічного вивчення, вдумливого і оперативного впровадження педагогічної спадщини видатного педагога у масову практику освітнього процессу. В методичному кабінеті школи створений куточок О. А. Захаренка.
Куточок поміщає зібрані фотографії, друковані матеріали про життя і педагогічну діяльність О. А. Захаренка та його книги, які розповідають про яскраве життя й багатогранну педагогічну, наукову, громадську діяльність заслуженого вчителя. Така робота сприяє підвищенню науково-теоретичного та організаційно-методичного рівня підготовки і перепідготовки вчителів.
У процесі науково-теоретичного і методичного оволодіння педагогічною спадщиною О. А. Захаренка педагогічним колективом використовуються наступні форми роботи:
Вивчаючи досвід О. А. Захаренка, педагогічний колектив школи, намагається послідовно та продумано реалізувати його у професійній діяльності. У своїй педагогічній діяльності застосовують кожного дня його мудрі уроки:
В школі запроваджена ідея виховних центрів. Такими центрами є: будівля школи із предметними кабінетами та рекреаціями, шкільний двір з клумбами, доріжками, березовим сквером, лавочками для відпочинку, зелені куточки класів, шкільний краєзнавчий музей, спортивні зали та стадіон, актовий зал, шкільна їдальня. Дані центри мають цілеспрямований вплив на особистість та активну участь кожного педагога і учня в їх роботі.
На думку О.А.Захаренка – справжня суть виховної роботи полягає не у наших розмовах з дитиною, а в організації життя дитини «Рідна земля, домівка, сім’я – це цінності, що формують гідність людини, прагнення до свободи, її патріотизм і громадянськість. Лише в діяльності, в активному пошуку і практичному застосуванні набутого досвіду дитина стане сама носієм цих цінностей і залучить до дії своїх однолітків. Головне, щоб школа стала домівкою для дітей, джерелом знань і духовності, щоб жили в ній всі цікавими справами, добрими традиціями».
Виховна робота в школі спрямована на формування в учнів світоглядної свідомості, ідей, поглядів, традицій світової та вітчизняної культури.
Формування свідомого громадянина-патріота в школі проходить через вивчення історії рідного краю, державної та національної символіки. Державна символіка використовується на всіх урочистих лінійках і загальношкільних заходах. В школі та навчальних кабінетах оформлено куточки із затвердженим текстом Державного Гімну України, Державним Гербом і Прапором. У бібліотеці школи представлено добірку матеріалів про Державний Герб, Гімн і Прапор України. На уроках правознавства вивчається Конституція та закони України.
Проводяться комплекси заходів з військово-патріотичного виховання. Це – Уроки мужності, лінійки слави, зустрічі з ветеранами війни та праці. За кожним класом закріплено вчителів-ветеранів, людей похилого віку та одиноких людей, які потребують допомоги. Починаючи з молодшого шкільного віку проводиться формування патріотизму у школярів, поваги до героїчного минулого свого села, до рідних і односельців. Проводяться бесіди та виховні заходи для учнів 1-11 класів, щодо увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні, вшанування подвигу учасників Революції гідності та героїв АТО, догляд на сільському кладовищі за могилами героїв другої світової війни Кулакова Віктора Ільїча та Кисленка Констянтина Климовича.
До Дня партизанської слави, Дня визволення села Геронимівка та Черкаського району від фашистських загарбників 17 листопада 2017 року відбулася зустріч учнів 8-11 класів з ветераном Другої світової війни Василенком В.П. 15 лютого 2018 року була проведена зустріч з воїнами-афганцями та учасниками АТО (випускниками школи). О.Захаренко у своїй книзі «Поради колезі, народжені в школі над Россю» писав «Патріотами не народжуються. Ними стають у процесі становлення особистості, в процесі виховання і впливу засобів масової інформації на кожну людину».
Цікаво організована виховна робота на базі шкільного краєзнавчого музею. В ньому працюють екскурсоводами учні, які вважають – це громадське доручення великою честю. У музеї уміло поєднаний виставковий матеріал із найдавніших часів до сьогодення. Ми переконались, що музей став місцем, котрим пишається кожен учень школи.
Зібраний матеріал, створені експозиції музею вихованцями школи про історію свого села та про його жителів пробуджують почуття патріотизму в юних геронимівців. Вони продовжується збір матеріалів про пам’ятні і визначні місця нашого села. Проводяться зустрічі із старожилами села, робляться записи їхніх спогадів.
Мотиви такої діяльності для звичайної сільської школи можна пояснити словами Захаренко О. А.: «Створювалось все це не заради примхи або чисто зовнішнього ефекту…».
Трудове виховання у Сахнівській середній школі – це була ціла система добре продуманих заходів. Олександр Антонович говорив: «Загальновідомо, що основою становлення громадянина є виховання у нього з дитячих років шани й любові до праці. Здійснити трудове виховання без посильної продуктивної праці – така ж утопія, як навчити плавати без води. І тут школі має належати вирішальна роль. Залучення учнів до різноманітних видів суспільно-корисної праці сприяє виробленню у них трудових умінь, навичок, формуванню професійних інтересів та нахилів».
Трудове виховання в нашій школі здійснюється у різноманітних видах трудової діяльності: самообслуговування, ручна праця, заняття в шкільних майстернях, робота по благоустрою шкільної території (висаджування біля школи декоративних кущі та квітів на клумбах), суспільно корисна праця, а також у таких формах позакласної роботи (бесіди, екскурсії, виставки різних виробів, допомога людям похилого віку, зустріч з людьми різних професій). За кожним класом закріплено вчителів-ветеранів, людей похилого віку та одиноких людей, які потребують допомоги. Учні допомагають своїм підшефним по господарству: впорядковують присадибну ділянку, двір, допомагають у зборі врожаю. Кожного року проводиться ярмарок «Милосердя», кошти від якого ідуть на закупку продуктових наборів для дитини-інваліда школи та черкаському поету-художнику Забудському Ігорю Володимировичу.
Розроблені та реалізуються заходи щодо профорієнтації учнівської молоді. Проводяться місячники профорієнтації. Школа співпрацює з районним центром зайнятості.
Уже кілька років поспіль учні нашої школи долучаються до Всеукраїнської акції «Майбутнє лісу у твоїх руках». Мета акції – це не лише відновлення лісового фонду, а й екологічно-просвітницька робота із учнівською молоддю. Кожного року школярі беруть участь у посадці лісових культур. Учні розповідають, що їм цікаво долучатися до створення лісових масивів, а потім спостерігати, як із маленьких тендітних пагінців виростають могутні дерева. А ще для дітей неабияк важливо відчувати свій вклад у збереження навколишнього середовища.
На думку О.А.Захаренко одним із пріоритетних завдань школи є виховання любові до природи («Емоційні багатства колективу поповнюємо також з джерела, яке ми називаємо любов’ю до природи, до всього живого. У школі кожне деревце є об’єктом доторкання чутливого дитячого серця»).
На базі Черкаського лісхозу діє шільне лісничество, членами якого є учнівська молодь нашої школи. Мета якого – плекати у дітей дбайливе ставлення до природи, розширювати і поглиблювати знання у галузі лісівничої науки, формувати практичні уміння та навички ведення роботи у лісовому господарстві, залучати їх до охорони та збереження довкілля.
Кожного року у Черкасах проводяться обласні етапи Всеукраїнського зльоту учнівських лісництв загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів. Переможцем Зльоту неодноразово ставала команда Черкаського лісгоспу – «Лісова варта» Геронимівського ЗЗСО I-III ступенів, яка виборола Гран-прі. Це означає, що саме команда нашого закладу представляла Черкащину на Всеукраїнському зльоті шкільних лісництві.
Питання щодо ефективної організації виховання учнів в позанавчальний час є актуальним і важливим. Традиційний навчально-виховний процес сучасної школи не може в повній мірі задовольнити потреб дитини і забезпечити достатній рівень її розвитку. Сучасна класно-урочна система навіть в навчальних закладах нового типу не спроможна врахувати особливості кожної дитини в її прагненні до самореалізації як особистості. Досвід Авторської школи О.А. Захаренка доводить, що вихователь, який нестандартно й ефективно організовує роботу учнів у позанавчальний час, отримує багатий арсенал засобів всебічного розвитку особистості. Аналізуючи досягнення Авторської школи О.А.Захаренка як особистісно-розвивальної моделі навчального закладу, неможливо не визначити значення гурткової і позакласної роботи з учнями.
3 метою організації змістовного дозвілля учнів на базі школи діє 23 гуртки, в яких задіяно 262 учні, що становить 90,8% від загальної кількості учнів в школі. З них 12 предметних, 5 – спортивно-художньо-естетичного циклу, 7 позашкільних.
Олександр Антонович Захаренко твердив, що «Гуртки допомагають навчанню. Якщо урок вважати теорією, то гурток – його практична матеріалізація». Тож на своїх уроках слід давати учням ґрунтовні знання. Та все ж урок має певні рамки. Тому поглибити знання дітей можна під час занять гуртка . А для цього потрібне лише наше з вами бажання.
З метою організації змістовного дозвілля учнів школи, розвитку їх творчих здібностей, здобуття дітьми та підлітками додаткових знань, умінь та навичок за інтересами, допрофільної підготовки та професійного самовизначення, а також з метою профілактики дитячої бездоглядності та бродяжництва, у школі діє 7 позашкільних гуртків: «Бокс», «Школа Мистецтв», «Судномоделювання», «Перлина», «Туризм. Спортивне орієнтування», «Бісероплетіння», «Футбол».
Можна стверджувати, що саме залучення школярів до цікавої творчої діяльності в позаурочний час спонукало їх до набуття нових знань і навичок.
О.А.Захаренко визначав як основний принцип власної виховної системи те, що стало актуальним сьогодні – виховувати дітей через ставлення – ставлення до себе, до родини, до оточуючих, до певних життєвих цінностей.
Цей принцип – визначення особистісного ставлення через організацію конкретної діяльності – був визначальним і в системі шкільного самоврядування. Перш за все, слід відмітити, що самоврядування у Сахнівській школі було не фіктивним, а дієвим і творчим. У великій мірі забезпечувало його ефективність те, що органи учнівського самоврядування мали цілком конкретні і достатньо вагомі повноваження.
Учнівське самоврядування Геронимівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів – добровільна організація учнів, яка забезпечує право і надає можливість здійснювати регулювання і управління справами, які належать до їхньої компетенції та в інтересах учнів школи. Учнівське самоврядування здійснює свою діяльність у співробітництві з адміністрацією та колективом вчителів, а також з батьківським комітетом. Завдання шкільного дитячо-юнацького об’єднання – сприяти національному вихованню дітей, підлітків, молоді на основі загальнолюдських цінностей, норм і традицій української та світової культури.
Основними функціями учнівського самоврядування є:
Шляхом впровадження системи учнівського самоврядування формуються навички відповідальної поведінки, розвиваються організаторські здібності особистості, вміння планувати роботу і працювати в команді, розподіляти доручення і здійснювати контроль за їх виконанням.
Актуальною є також порада видатного земляка - дбати про здоров’я дітей, уникати їхнього перевантаження («Нинішні вимоги до учнів настільки високі, що у відмінників, які цілком віддаються навчальній практиці, бувають відхилення у стані здоров’я. Здоров’я дитини – це теж усміхнене обличчя, щасливе дитинство»).
Фізичне виховання учнів в школі спрямоване на їхній всебічний фізичний розвиток та на підготовку до трудової діяльності.
На базі школи працюють:
У школі проводяться шкільні спартакіади з різних видів спорту: міні-футболу, шахів, шашок, настільного тенісу. Організовуються і проводяться змістовні і цікаві спортивні заходи. Наприклад, змагання з різних видів спорту, спортивні ігри, естафети, Олімпійський тиждень, спортивний фестиваль серед учнів 5-11 класів «Старти надій», «Нумо, хлопці», козачата та ін. Крім цього фізичне виховання здійснюється і у режимі дня, зокрема: фізкультурні хвилинки на уроках, прогулянки на свіжому повітрі. Учні школи є активними учасниками районної та обласних змагань, де займають призові місця в командному заліку (волейбол, футбол).
Проводився під час яко спортивні ігри та конкурси,».
Наша школа, як і школа Захаренка, не тільки виховує, навчає, дбає про
здоров’я учнів, звертає увагу на емоційне життя дітей, а й спонукає нас, вчителів, до творчої праці.
Олександр Антонович Захаренко в книзі «Енциклопедія шкільного роду» писав: «Школа – це постійне об’єднання маленьких душ навколо єдиної мрії, щоразу нової, щоразу захоплюючої і здійсненної. Так і велика держава України має об’єднатись навколо однієї, загальнолюдської ідеї !»
Ідеї О.А. Захаренка потребують більш широкого впровадження на теренах сучасної освіти України. Їх використання при проектуванні інноваційних педагогічних технологій дозволить суттєво підвищити ефективність навчально-виховної роботи на основі створення цілісного простору для гармонійного розвитку і повноцінної самореалізації особистості кожного учня.
1. Любченко І. Космосу сродни // Учительская газета. – 1983. – № 3.
2. Захаренко О.А. Енциклопедія шкільного роду (автобіографічні дані, спогади, роздуми). – с. Сахнівка Корсунь-Шевченківського району, 2000. – Т.
3. Захаренко О.А. Дитина – то є центр всесвіту! – 2013. Черкаси .
4. Крутенко О.В. Азбука педагогічних істин від Олександра Антоновича. – 2011. Черкаси .
5. Захаренко О.А., Мазурик С.М. Школа над Россю. – К.: Радянська школа, 1979.
6. Захаренко О.А. Поспішаймо робити добро. – Черкаси, 1997.
7. Авторська школа О.А. Захаренка : матеріали міжвузівської наукової конференції / ред. кол. : В.Г. Кузь та інші. – К. : Науковий світ, 2000.
8. Бібік Н.М. Школа О.А.Захаренка як феномен живої педагогіки. // Педагогічний вісник. – 2004. – № 2.