Матеріал містить досвід організації роботи учнів в малих групах в умовах дистанційної форми навчання за допомогою розширення Google Meet Роздільні кімнати Robert Hudek.
ОРГАНІЗАЦІЯ ГРУПОВОЇ РОБОТИ УЧНІВ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Компетентнісний підхід є актуальною проблемою сучасної освіти. Компетентна особистість повинна не тільки володіти певною кількістю знань, а й вміти самостійно їх здобувати, застосовувати набуті знання на практиці, вільно орієнтуватися в інформаційному просторі. Важливим в сучасному суспільстві є також вміння вести діалог, формулювати свою точку зору, здійснювати комунікацію в межах своєї компетентності. Від багатства словникового запасу, рівня культури мови, комунікативних здібностей значною мірою залежать професійна майстерність, імідж та успіх особистості.
Вважаю, що саме групова робота учнів на уроці та у позаурочний час сприяє формуванню ключових компетентностей здобувачів освіти. Адже в основу технології навчання в малих групах покладено чотири основні принципи:
- соціальна взаємодія,
- позитивна взаємозалежність,
- особиста відповідальність кожного учасника групи,
- рівна частка участі кожного.[2]
Велике значення має групова робота й для формування самостійності учня. Працюючи в команді, учень має можливість проявляти ініціативу, планувати свої дії, переконувати, нести відповідальність за себе і команду.[1] Важливим є те, що оцінюється робота всієї групи, а не окремого учасника.
Крім того, технологія роботи в малих групах підвищує мотивацію до навчання, покращує соціальний мікроклімат в класі та дає можливість кожному учню самореалізуватися.
Після переходу на дистанційний формат навчання, організувати групову роботу учнів на уроці стало можливим завдяки розширенню Google Meet Роздільні кімнати Robert Hudek. В цьому розширенні вчителем створюються головна та роздільні кімнати за кількістю питань, над якими будуть працювати учні. Урок розпочинається в головній кімнаті, де учні знайомляться з темою, метою уроку, відбувається актуалізація знань. Саме в головній кімнаті створюється проблемна ситуація або пропонується вирішення завдань, для чого учні об’єднуються в групи та продовжують працювати в роздільних кімнатах. Існує декілька принципів формування груп:
- різнорідні групи за критерієм навчальних результатів для забезпечення балансу в кожній групі;
- однорідні групи за критеріями навчальних результатів, якщо ставиться мета розв’язання завдань, диференційованих за ступенем складності;
- тематичні групи учнів з різними точками зору (у випадку обговорення теми).[2]
Посилання на роздільні кімнати автоматично генерується в розширенні Google Meet Роздільні кімнати Robert Hudek та зберігається там. Тобто, на кожен урок їх створювати не потрібно. Посилання учитель розміщує в чаті головної кімнати і в потрібний момент пропонує учням перейти за ним. У вчителя є можливість переключатися з однієї кімнати до іншої, спостерігати та коригувати, якщо треба, роботу учнів у кожній кімнаті. Учні також можуть переходити з однієї кімнати до іншої, якщо цього вимагає мета уроку. Розширення Google Meet Роздільні кімнати дає можливість кожній групі працювати, не заважаючи іншим, адже учні чують тільки обговорення в своїй кімнаті. Спільне обговорення, представлення результатів роботи, підведення підсумків уроку відбувається в головній кімнаті.
Завдання для групової роботи будуються таким чином, щоб кожен із учасників групи виконав частину роботи, а загальний результат міг бути досягнутий лише за участі всіх членів групи.
Завдання повинні носити проблемний характер, наприклад: «Чи ліквідувала Версальсько-Вашингтонська система мирних усі суперечності у післявоєнному світі?», «Чи можливо було уникнути Другої світової війни?», «Чому зазнала поразки Українська революція?», «Навіщо США був потрібен «План Маршалла?», «Розпад СРСР – закономірна чи випадкова подія?», «Чи було згортання непу закономірним явищем?» тощо.
Групова робота доцільна для порівняння історичних явищ, їх оцінки, характеристики діяльності історичних постатей. В такому разі в класі формуються групи «прихильників» - «противників», «позитивне»- «негативне».
Представлення результатів колективної роботи учнів може бути у вигляді спільної презентації, структурно-логічної схеми, таблиці тощо. Для цього вчителем створюється на Google Диску документ чи презентація зі спільним доступом. Завдання відправляється в кожну роздільну кімнату, а після завершення групової роботи представляється одним із учасників групи через демонстрацію екрану.
Таким чином, групова робота на уроці забезпечує взаємодію між учнями і робить непрямим керування вчителя. Він виступає організатором початку і кінця роботи: формулює завдання, спільну інструкцію по його виконанню, разом з учнями оцінює результати роботи. Етап спільної оцінки допомагає формуванню самооцінки і самоконтролю здобувача освіти.[1] Оцінка діяльності учня на уроці повинна складатися з оцінки його особистої діяльності і діяльності в цілому групи.
Існує думка, що не можна ідеалізувати групову роботу і застосовувати її занадто часто. У неї є свої недоліки. Наприклад, відзначають, що вона створює відчуття помилкового товариства.[3] Але,з іншого боку, групова робота дозволяє зробити урок цікавим, вирішує багато дидактичних та виховних завдань, створює оптимальні умови для формування ключових компетентностей учнів, здатних самореалізуватися в сучасному суспільстві.
Список використаних джерел:
1. Авраімова О.А.Організація парної та групової роботи на уроках у початковій школі. URL: https://osvita.ua/school/method/technol/6630/
(Дата звернення 01.04.2023 р.)
2. Горяча Л.О., Коломієць І.В., Прокопенко Т.С. Технологія роботи в малих групах: можливості і обмеження. URL: http://surl.li/eocet (Дата звернення 31.03.2023 р.)
3. Розвиток навичок групової роботи і мовлення учнів. Педагогічні читання. URL: http://surl.li/gcqco (Дата звернення 02.04.2023 р.)