Стаття "Організація рухової активності школярів під час дистанційного навчання"

Про матеріал
В статті відображено дослідження стану рухової активності учнів початкових класів, розкрито вплив занять фізичними вправами на здоров’я учнів, визначено шляхи профілактики гіподинамії під час дистанційного навчання, запропоновано методичні рекомендації для учасників освітнього процесу. Робота призначається для вчителів, батьків, вихователів, здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Городнянська Ольга Іванівна,

завідувач філії,

 вчитель початкових класів

 

  Організація рухової активності школярів під час дистанційного навчання 

З досвіду роботи

   Освітній процес у режимі онлайнового навчання – є однією з причин зниження рухової активності молодшого школяра, і як наслідок – погіршення здоров’я. Тому проблема профілактики малорухомого способу життя є сучасною, актуальною, важливою, а гіподинамія – хворобою цифровізованого освітнього процесу в системі дистанційного навчання.

   Гіподинамія - (від hypo – під, dynamis – сила) – порушення функцій організму (опорно-рухового апарату, кровообігу, дихання, травлення), яке сталося через обмеження рухової активності, зниження сили скорочення м’язів [5].

   Прояви гіподинамії:

  • млявість, сонливість, поганий настрій, дратівливість;
  • загальне нездужання, утома;
  • зниження апетиту;
  • порушення сну, зниження працездатності [2].

   Дослідження у закладі проводилось протягом  навчального року. До онлайнового опитування були залучені здобувачі освіти 1- 4 класів закладу. Загальна кількість респондентів – 41 особа. Була запропонована анкета на GOOGL - формі. Батьки допомагали дітям в анкетуванні (додаток А, додаток Б).

   Всесвітня організація охорони здоров’я встановила норми зросту і ваги для дітей, на які можна спиратися при інтерпретації параметрів росту і ваги дітей -  важливими параметрами, за допомогою яких   оцінюється здоров’я дитини.

  Дослідження показали, що більшість дітей гімназії мають  зріст і вагу, які відповідають нормам. Хвилюють показники дітей, які мають надлишкову вагу (11 осіб) що становить 32% опитаних.

  Не аналізуючи усіх складових здоров’я,  97,1 % учнів закладу відповіли, що вони ведуть здоровий спосіб життя.

   Підтримання належного індексу маси тіла здебільшого вимагає правильного харчування. 94, 1 % респондентів упевнені у дотриманні норм харчування.

   Більшість учнів збалансовано харчуються. Знають, що різні  овочі, фрукти, нежирне м'ясо, риба, яйця містять корисні харчові речовини, тому важливо споживати їх щодня.

   Лише незначна кількість дітей вживає їжу з переважним вмістом вуглеводів:

 

   Опитування показали, що більшість учнів-початківців ( 85,3%) усвідомлюють користь вживання чистої негазованої питної води (випивають за день до 1,5 літри води).

   Цікавими і різними є відповіді щодо вживання шкідливих продуктів:

   Усі учні добре знають про важливість ранкової гімнастики, але чесно признаються:

   Тішить те, що під час дистанційного навчання більшість респондентів знаходить час на рухову активність:

   Сільські мешканці вважають велосипед бюджетним видом транспорту, діти ж залюбки катаються на них, підсвідомо розвиваючи витривалість, спритність, зміцнюючи м’язи ніг, тренуючи дихальну систему:

   Вивчивши різні види фізичної активності, австралійські вчені дійшли висновку, що танці є найефективнішою активністю для поліпшення психічного і фізичного здоров’я. Розуміючи цю істину,  заклад спеціалізувався як хореографічний. Здебільшого у цьому віці люблять танцювати дівчатка.

   Перевагами сільського школяра є проживання у власних будинках, де батьки активно займаються   господарством (домашні тварини, сад, город). Хазяйство потребує щоденного  догляду. Тому усі діти (100% за опитувальником) залучаються до рухових активностей на свіжому повітрі. Корисно, цікаво, регулярно.

   Прогулянки-походи, екскурсії в природу розвивають витривалість. Перебування на свіжому повітрі загартовує і зміцнює організм, ходьба сприяє створенню активного рухового режиму. Сучасним видом корисної активної діяльності є плогінг (екорух). Ходьба, біг, велоспорт поєднуються з прибиранням сміття в балці, на узбіччі доріг, узбережжі річки, луках. Діти залюбки проводять час з родиною, загартовуються, ростуть не байдужими до проблем довкілля:

   Під час дистанційного навчання у закладі значна увага приділяється урокам фізичної культури. Вчителі не ігнорують ці уроки, використовують освітні платформи, мобільні застосунки. Грамотно сплановані заняття фізичними вправами,  рухливі ігри, веселі і цікаві руханки із застосуванням інноваційних технологій, залучення школярів до  челенджів, флешмобів, фізкультурних конкурсів сприяють підвищенню рівня рухової активності. Але не всі діти брали участь у спортивних заходах, які проводились у закладі дистанційно протягом навчального року.

   Завдяки територіальному розташуванню нашого села (річка Самара) учні закладу мають можливість навчатись плаванню, важливої життєвої навички, активного способу подолання гіподинамії. Багато дітей уже навчились плавати, деякі планують навчитись під час літнього відпочинку. У цьому виді рухової активності значна роль відводиться батькам.

   Невтішними показниками опитування були причини малоактивного способу життя молодших школярів:

Дефіцит рухів, їх тривалості, міри вираженості вносять негативні зміни в організм дитини:

  • погіршення роботи серцево-судинної системи;
  • зниження станової сили;
  • зниження життєвої ємкості легенів;
  • поява надлишкової маси тіла;
  • підвищення рівня холестерину, цукру в крові та ін.

Можливо тому і зверталися респонденти до лікарів?

 

   Для того, щоб мати резерв здоров’я, потрібно тримати свій організм в певному режимі, систематично дбати про здоров’я. Діти не усвідомлюють цього, тому педагоги, лікарі повинні допомогти їм. З метою підвищення аеробних можливостей організму дитини потрібний достатній рівень рухової активності.

   В умовах дистанційного навчання система організації активного рухового режиму  у закладі освіти потребує інших підходів. Навіть новітні технології не сприяють ефективному і цілеспрямованому залученню усіх здобувачів освіти до належного рівня фізичної підготовленості, здоров'я, а головне – мало мотивують до занять фізичною культурою, до ведення здорового способу життя.

   Аналіз проведеного анкетування дав змогу молодшим школярам, їх батькам  усвідомити важливість рухової активності для поліпшення здоров’я,    педагогам – виявити, знайти, впровадити пріоритетні шляхи, технології фізичного виховання школярів, підвищити якість профілактичних заходів подолання гіподинамії  в умовах дистанційного навчання. Профілактика гіподинамії має включати достатню фізичну активність, тривалі прогулянки на свіжому повітрі, чергування розумового і фізичного навантаження, привернення уваги до своєчасного лікування соматичних захворювань, до корекції надмірної ваги, навчання збалансованому харчуванню, усвідомленій відмові від шкідливих звичок.

   Гіподинамія – поширена проблема сучасного школяра, але не хвороба! Позбутися її симптомів можна, змінивши спосіб життя!

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 грудня
Переглядів
15
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку