Стаття "Організація самостійної роботи студентів при вивченні дисципліни "Медична та соціальна реабілітація" (з досвіду роботи)

Про матеріал
В статті представлені мета, зміст, види та технологї організації самостійної роботи студентів.
Перегляд файлу

 

Організація самостійної роботи студентів при вивченні дисципліни «Медична та соціальна реабілітація» (з досвіду роботи)

 

Освіта в Україні за сучасних умов зазнала значних змін. Вузівська система покликана сьогодні дати випускникові, крім професійних знань, уміння орієнтуватись у постійно зростаючому потоці інформації, спроможність спілкування, уміння працювати в колективі, бути готовим до постійного поновлення знань, пошуку оригінальних професійних рішень в умовах конкуренції та економічної нестабільності в суспільстві. Для формування й закріплення цих навичок великого значення набуває самостійна робота студентів.

Cамостійна робота студента (СРС)  - це форма організації навчального процесу, при якій заплановані завдання виконуються студентом під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі та має становити не менше 50 % часу, передбаченого для виконання основної освітньої програми, з урахування рекомендацій Міністерства освіти і науки України щодо кількості годин аудиторних занять на тиждень (не менше 1/3 і не більше 2/3 загального обсягу навчального часу, відведеного для вивчення конкретної дисципліни)..

Метою самостійної роботи є: розвиток творчих здібностей та активація розумової діяльності студентів; формування вмінь і навичок самостійної розумової праці; розвиток морально – вольових зусиль; формування  в студентів потреби безперервного самостійного поновлення знань як необхідної умови професійного становлення.

Зміст самостійної роботи студента у форматі конкретної дисципліни визначається навчальною програмою дисципліни, методичними матеріалами, завданнями та вказівками викладача.

Результативність самостійної роботи значною мірою залежить від способу її організації. У зв’язку з цим технологія організації самостійної роботи (СР) студентів включає три етапи: інформаційно-адаптивний, процесуальний, контрольно-аналітичний

На інформаційно-адаптивному етапі визначається мета, проводиться відбір і структурування змісту самостійної роботи, здійснюється конструювання завдань для самостійного виконання студентами.

Процесуальний етап включає продуктивну самостійну навчальну діяльність студентів за участю викладача, який виконує функцію консультанта-тьютора.

Контрольно-аналітичний етап передбачає визначення рейтингу студентів з урахуванням результатів фактичного виконання завдань для самостійної роботи, а також коригування навчально-методичного забезпечення самостійної роботи.

Слід врахувати, що самостійна робота повинна ґрунтуватися на індивідуальному підході з урахуванням інтересів, мотивів, потенціалу кожного студента.

  • Види самостійної роботи студентів

Класифікаційна ознака

Вид самостійної роботи

1. За місцем виконання

  • аудиторна
  • позааудиторна

2. За формою подання результатів

  • усна доповідь, повідомлення, коментар, презентація ситуації
  • письмова опорні конспекти, таблиці, схеми, термінологічні

словники, реферати, контрольні роботи, курсові та дипломні

роботи

  • конструкторська моделі, макети, наочність
  • інтерактивна навчальне спілкування на форум-сторінці в
  • гіпермедійномусередовищі

3. За дидактичноюм етою

  • СР з метою формування нових знань
  • СР з метою формування нових практичних умінь і навичок
  • СР з метою закріплення знань, умінь, навичок
  • СР з метою розвитку навичок самоосвіти

4. За джерелом отримання інформації

  • СР із друкованими носіями (підручниками, посібниками,
  • атласами)
  • СР із використанням Інтернет-ресурсів

5. За ступенем самостійності студентів

  • СР за зразками (репродуктивна) частково-пошукова
  • СР (продуктивна)
  • дослідницька СР (евристична)

6. За видом управління

  • СР під безпосереднім керівництвом викладача
  • СР на основі співуправління (викладач студент)
  • СР на основі самоуправління (студент- студент)

7. За умовами виконання завдання

  • Індивідуальна СР
  • СР у парах
  • СР робота в малій навчальній групі
  • фронтальна СР

8. За видом контролюрезультативності

  • СР з обовязковим контролем кожного студента
  • СР із вибірковим контролем

Оцінка результативності самостійної роботи студентів здійснюється з урахуванням трьох критеріїв:

  • особистісного,
  • когнітивного,
  • академічного

Ядром будь-якої самостійної роботи виступає пізнавальна задача, яка відповідає конкретним дидактичним цілям і передбачає рух студентів від нижчих до вищих рівнів розумової діяльності. Самостійна робота може здійснюватись на заняттях під безпосереднім керівництвом викладача (аудиторна самостійна робота), так і у відсутності викладача і без його участі та допомоги, може використовуватись індивідуально або групою (позааудиторна самостійна робота).

Успіх виконання самостійної роботи можливий тільки при наявності серйозної та стійкої мотивації. Самий сильний мотивуючий фактор – підготовка до подальшої ефективної професіональної діяльності. Тому кожне заняття з  дисципліни Медична та соціальна реабілітація починається з мотиваційної характеристики теми.

Розвитку у студентів мотивації до самостійної роботи служать і методичні матеріали, якими забезпечені усі заняття з дисципліни: лекції, навчальні посібники, мультимедійний супровід, відеофільми, таблиці та інш.

Аудиторна самостійна робота реалізується в процесі лекційних та практичних занять.

Під час практичного заняття студенти працюють над оволодінням методики та техніки виконання фізіотерапевтичних процедур, обґрунтовують доцільність призначення тих чи інших фізичних чинників, детально аналізують ефективність реабілітаційних заходів, вчаться оформлювати медичну документацію реабілітаційних відділень.

У процесі практичних занять відбувається перевірка засвоєння здобутих знань шляхом застосування попередньо підготовленого методичного матеріалу — тестів для виявлення ступеня опанування студентами необхідних теоретичних і практичних положень. Крім того, застосовуються такі форми аудиторної діяльності, як опитування, вирішення клініко - ситуаційних задач, ділова гра.

Ділова (клінічна) гра є формою відтворення предметного і соціального змісту майбутньої професійної діяльності медичної сестри. У них відтворюються професійні обставини, притаманні реальній дійсності, створюються умови практики (предметний зміст), і студент працює увзаємодії з іншими представниками рольових позицій (соціальний зміст). Розігруються найчастіше ситуації: хворий – медична сестра фізіотерапевтичного відділення, відділення реабілітації. Студенти з задоволенням включаються в ділові ігри, де демонструють свої знання з семіотики ураження різних органів і систему визначенні сестринського діагнозу, призначені певного фізичного фактору та демонстрації фізіотерапевтичної процедури. При цьому формуються навички прийняття колективних рішень в складних ситуаціях, студенти вчаться дискутувати, знаходити найбільш правильний шлях вирішення конкретної клінічної ситуації.

Таким чином, ділові ігри дозволяють максимально наблизити клінічні ситуації до реальності, заставляють студента клінічно мислити у логічній послідовності.

Позааудиторна робота з дисципліни має характер пошуково-аналітичної роботи. Завдання, які виникають у студентів у процесі самостійної роботи, сприяють мисленню, формуванню умінь і навичок. Завдання для самостійної роботи поглиблюють та закріплюють знання та уміння, які студенти отримують на лекціях та практичних заняттях. При вивченні дисципліни “Медична та соціальна реабілітація застосовую такі форми проведення самостійної роботи:

  • пошук та огляд наукових джерел за заданою проблематикою;
  • підготовка рефератів;
  • відповідальне виконання домашніх завдань;
  • створення алгоритмів і структурно – логічних схем , кросвордів, тестів:
  • складання реабілітаційних індивідуальних програм;
  • виготовлення наочностей, таблиць;
  • створення презентацій;
  • Обовязковим є робота над проектом.

Використання проектного навчання формує та розвиває пізнавальну активність студентів, сприяє розвитку вмінь самостійно набувати знання, поєднувати їх в певну систему, використовувати набуті знання в реальному житті. Студенти долучаються до творчої діяльності й ставляться до неї з великою зацікавленістю, бо самостійно обирають  поле діяльності.

На початку вивчення дисципліни студентам пропонується створити групи по 3-4 чоловіка і дослідити проблему, пов'язану із методом застосування того чи іншого фізичного чинника в реабілітації пацієнтів. Метод проектів має на меті всебічне та систематичне дослідження проблеми й розробку конкретного кінцевого продукту. Результатом проектної діяльності є презентація та її захист. Успіх проекту значною мірою залежить від оформлення його результатів. Презентація матеріалів дослідження перед широкою аудиторією є неодмінною умовою роботи над проектом.

Під час роботи над проектами студенти вчаться ефективному пошуку інформації за допомогою Інтернету та електронних енциклопедій. Студенти опановують за допомогою комп'ютерних програм методику створення та використання на заняттях з дисципліни «Медична та соціальна реабілітація»  мультимедійних презентацій, публікацій.

На завершальному етапі проекту організовуємо обговорення, під час якої студенти мають змогу оцінити проектну діяльність в цілому та особистий внесок кожного в загальну справу, виявити недоліки діяльності та обговорити шляхи їх подолання.

Самостійна робота також включає участь студентів в роботі гуртка з поглибленого вивчення дисципліни.

Використання нових інформаційних засобів значно полегшує процес організації самостійної роботи студентів. Сучасний розвиток комп’ютерних технологій значно збільшив ефективність самостійної роботи. Пошукові системи дають можливість студентові знайти максимальний обсяг актуальної інформації в своїй професійній галузі знань. Комп’ютер дозволяє здійснювати інтерактивне спілкування за допомогою різних мультимедійних засобів

Застосування інноваційних комп’ютерних технологій дозволяє не лише більш раціонально організовувати самостійну роботу студентів, але й змінити її форми. Застосування моделюючих навчальних програм, використання різних електронних енциклопедій, довідників, посібників значно збільшує ефективність самостійної навчальної діяльності.

Організація самостійної роботи у вищому навчальному закладі вимагає посилення матеріальної та навчально-методичної бази. І якщо створення матеріальної бази залежить тільки від фінансових ресурсів та їх правильного використання, то створення методичної бази вимагає наявності професіоналізму викладача.

Самостійна робота студента при вивченні дисципліни: «Медична та соціальна реабілітація» забезпечується системою навчально-методичних засобів та інформаційних матеріалів, передбачених для вивчення дисципліни

Систему навчально-методичних засобів для дисципліни складають:

- навчально методичні комплекси з дисципліни: підручники, посібники;

- методичні рекомендації до виконання самостійної роботи;

- навчальні програми;

- банк тестових запитань з відповідями;

- завдання для самостійної роботи;

- мультимедійний супровід;

-відеофільми;.

Для самостійної роботи студенту також рекомендується відповідна наукова та фахова література.

Для підвищення ефективності самостійної роботи студента  та кращого засвоєння найбільш складної теми "Електролікування" складений електронний посібник, в якому зібрані основні поняття з теми, алгоритми маніпуляцій. Методичні матеріали передбачають можливість проведення самоконтролю з боку студента . З цією метою складено посібник: «Матеріали для контролю засвоєння теми: «Електролікування»»

Розроблено численний банк тестових завдань та клініко – ситуаційних задач за всіма темами, розроблені методичні матеріали на електронних носіях.

З розвитком інформаційних технологій, збільшеням кількості матеріалу, який повинні опанувати студенти, важливим є також створення електронних посібників. Тому наступним етапом методичного забезпечення є створення електронних комплексів  навчально – методичного забезпечення дисципліни , що дозволить студентові за допомогою компютера знаходити відповіді на питання, які його цікавлять.

Таким чином, на зміну періоду, коли студент залишався сам-на-сам з великою кількістю питань, зараз він має доступ до необхідної літератури й може готуватися до практичних занять  та заліку покладаючись на власне вміння опановувати представлену інформацію.

Отже, головним завданням організації самостійної роботи студентів є використання традиційних та інноваційних форм і методів навчання, які б, доповнюючи один одного, становили єдину систему, яку можна адаптувати до особливостей навчального процесу в конкретному вищому навчальному закладі з метою оптимізації навчання та підготовки висококваліфікованих фахівців.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
22 січня 2019
Переглядів
1912
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку