Стаття "Особливості співпраці вчителя та асистента вчителя на уроках трудового навчання"

Про матеріал
У статті подані рекомендації щодо співпраці вчителя та асистента вчителя в інклюзивному класі на уроках трудового навчання.
Перегляд файлу

Ярослав ЛАЗОВСЬКИЙ

Вчитель трудового навчання

Комунального закладу загальної середньої освіти

«Ліцей № 7 Хмельницької міської ради»

 

ОСОБЛИВОСТІ СПІВПРАЦІ ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ

 

Забезпечення права і комфортних умов на освіту дітей з особливими освітніми потребами є необхідною характеристикою демократичного цивілізованого суспільства. Інклюзивна освіта – перший крок до визнання ціннісної значимості і поваги до особистості кожної дитини, прийняття її індивідуальності й неповторності, забезпечення її подальшого повноцінного та гідного життя в суспільства [1]. Успішна інклюзія неможлива без спеціального супроводу дітей та командної взаємодії спеціалістів.

Уроки трудового навчання (технологій) покликані формувати технологічно освічену особистість, підготовлену до самостійного життя і активної перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства. Метою трудового навчання для учнів з обмеженими можливостями є створення умов для отримання та розвитку знань і умінь в галузі трудової підготовки, підвищення рівня пізнавальної активності, розвиток здатності учнів до усвідомленої регуляції трудової діяльності, виявлення і розвиток індивідуальних особливостей, схильностей кожного учня до того чи іншого виду діяльності (профорієнтація) [3].

Одним із завдань предмета є створення умов для самореалізації кожного учня, адже заняття трудовою діяльністю завжди були і будуть фізичною та інтелектуальною потребою людини. Для учнів з особливими освітніми потребами повинні враховуватись певні умови, без яких навчання буде мати значні труднощі. Одне з найважливіших і, на жаль, часто не дотримуваною умовою є ергономічно продумане середовище. У широкому сенсі, безбар'єрний, або доступний дизайн – це дизайн, який створює найбільш легкі та безпечні умови для найбільшої кількості людей і сприяє їхньому незалежному способу життя.

На уроках трудового навчання співпраця вчителя-предметника та асистента вчителя має свої особливості. Ефективна співпраця передбачає вирішення таких питань:

 − формувати у дітей позитивне ставлення до праці, як вищої цінності в житті;

− мотивувати дітей до соціальної трудової діяльності;

− виховувати пізнавальний інтерес до трудового навчання, застосовувати свої вміння на практиці та розвивати потреби у творчості;

− навчити школярів різноманітним трудовим навичкам та вмінням;

− виховувати такі моральні якості, як чесність, працьовитість, відповідальність і цілеспрямованість;

− викликати бажання та інтерес до фізичної праці.

Потрібно розуміти, що універсального підходу до учнів з особливими потребами не існує. Одну дитину потрібно вчити годинами робити одну і ту ж операцію, тренувати один і той же навик виконання стандартного виробу. І опанування його буде досягненням. Для інших можливе вивчення різного матеріалу й інструменту, для чого потрібно той чи інший виріб, де і як його можна застосовувати. А є діти, які з задоволенням виконують всі процеси виготовлення виробу.

Учитель й асистент вчителя повинні володіти професійною та психологічною готовністю до роботи з особливими дітьми. Професійна готовність передбачає: інформаційну готовність; володіння педагогічними технологіями; знання основ психології та корекційної педагогіки; знання індивідуальних відмінностей дитини; готовність педагогів моделювати урок і використовувати варіативність у процесі навчання; знання індивідуальних особливостей дітей з різними порушеннями у розвитку; готовність до професійної взаємодії і навчання. Психологічна готовність включає емоційне прийняття дітей з різними типами порушень у розвитку (прийняття-відторгнення); готовність залучати дітей з різними типами порушень до діяльності на уроці; задоволеність власною педагогічною діяльністю [3].

Співпраця вчителя трудового навчання та асистента вчителя передбачає готовність до пошуку рішень під час підготовки до уроків,мобільності, вміння перелаштовуватись під час уроків, адже для виконання учнями завдань на уроках трудового навчання потрібна здебільшого здатність фізично виконувати ті чи інші дії. І лише спробувавши це на практиці, вчитель може з’ясувати, що під силу його учневі, чи досягнута ціль, поставлена в індивідуальній програмі розвитку. Саме тому ми з асистентами вчителя ведемо щоурочний щоденник спостережень за розвитком вмінь учнів з особливими освітніми потребами з метою корегування наступних завдань, тем тощо. Власне, підготовка до уроку в інклюзивному класі – це своєрідна педагогічна творчість, оскільки часом вчитель та асистент вчителя змушені відступати від наміченого плану, від послідовності тем тощо.

Наприклад, однією з педагогічних «знахідок» для роботи з учнями з особливими освітніми потребами стало використання елементів роботи з глиною. Ми з учнями 8-9 класів втілили в життя їхній проєкт зі створення саморобного гончарного круга. Асистенти вчителів зацікавилися таким видом роботи, ознайомилися з техніками виготовлення глиняних виробів, з методами арт-терапії і запропонували ввести на уроках для дітей з ООП елементи роботи з глиною.

Варто зазначити, що результати були справді досить гарні, адже недаремно глина у наших предків мала сакральне значення. Енергетика, піддатливість матеріалу, розміреність роботи дають можливість зняти напругу, заспокоїти дитину, гармонізувати її психологічний стан. Якщо немає можливості працювати з глиною, доступною є зараз полімерна глина чи пластилін.

Ще одним дієвим і доступним видом роботи є виготовлення виробів у техніці оригамі. Опанування цього вміння є легким і для асистента вчителя, і для учнів. Використовувати такі завдання можна не лише на уроках трудового навчання. Виготовлення геометричних фігур в техніці оригамі допомогло учням з особливими освітніми потребами на уроках геометрії зрозуміти навчальний матеріал.

Особливого значення під час роботи над виробами для учнів з ООП є мотивація. Серед ефективних прийомів застосовуємо такі: вироби даруємо батькам на спільних заходах, продаємо на благодійних ярмарках, використовуємо для декору загальношкільних фотозон тощо. Наприклад, учні виготовляли ялинкові прикраси, якими потім оздоблювали шкільну ялинку. До благодійного ярмарку класи робили обереги – брелоки. Вже другий рік виготовляємо окопні свічки для наших воїнів.

Протягом років роботи з учнями з особливими освітніми потребами ми виробили алгоритм співпраці або взаємодії вчителя-предметника та асистента вчителя під час уроків трудового навчання.

Підготовчий етап.

  1. Опрацювання нормативної бази щодо організації інклюзивного навчання.
  2. Планування діяльності: вибір програми, складання індивідуальної програми розвитку.
  3. Підготовка до уроку: добір матеріалу, адаптація/модифікація програми, обговорення послідовності дій в кожному окремому випадку.

Взаємодія на уроках.

  1. Вибір моделі спільного викладання:

Підтримуюче викладання. Цей підхід також відомий як «один викладає, інший допомагає», або «ведучий і помічник».

Паралельне викладання. Паралельне викладання відбувається тоді, коли педагоги працюють одночасно з різними групами учнів в одному класі.

Додаткове викладання практикується тоді, коли треба, щоб один з педагогів підсилив якість викладання іншого педагога.

Викладання в команді – це одночасне/почергове ведення уроку двома педагогами. За такої форми спільного викладання учні взаємодіють з усіма вчителями в класі, що є ключовим для дітей з ООП.

Вибір моделі викладання залежить від складності теми, вмінь асистента вчителя тощо.

  1. Аналіз засвоєння матеріалу, використаних методів, прийомів.

Позаурочна співпраця.

  1. Участь у засіданнях команд супроводу.
  2. Співпраця з батьками.
  3. Підвищення кваліфікації з питань організації роботи з учнями з особливими освітніми потребами.

Таким чином, основне у роботі вчителя та асистента вчителя − зрозуміти потреби учня та усвідомити необхідність адаптації та модифікації навчального матеріалу, що покращить успішність навчання не лише дитини з особливостями психофізичного розвитку, а й інших учнів класу. Вчитель повинен бути гнучким у зв'язку з реаліями сьогодення, вміти долати перешкоди та знаходити толерантне рішення у розв'язанні будь-якої педагогічної ситуації, пов'язаної з учнем. На вчителя покладена величезна відповідальність, але результат того вартий. Адже учні з особливими освітніми зможуть адаптуватися та жити повноцінним життям у суспільстві.

Учителі та асистенти виконують різні ролі задля досягнення спільної мети. І розуміння цього та місії педагога в інклюзивному класі, вміння не перекладати відповідальність один на одного – запорука ефективної співпраці вчителя та асистента вчителя для створення безпечних та комфортних умов навчання дитини.

 

Список використаних джерел:

 

  1.  Бербец Т.М. Підготовка майбутніх учителів трудового навчання до роботи в закладах середньої освіти в умовах інклюзії. Актуальні проблеми підготовки вчителя трудового навчання та технологій: теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць / О. В. Марущак (голова) та ін. Вінниця: ПП Бакалюк І.Б., 2019. Вип. 2. С. 9-11.
  2.  Миронова С.П. Педагогіка інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. 164 с.
  3.  Омельчук О., Омельчук В. Особливості викладання трудового навчання в інклюзивних класах за допомогою проектного методу / Зб. статей І Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції «Інклюзивна освіта: ідеї, стратегія, результат». Тернопіль, 2022. С. 141-144. URL:http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/18718/1/38_Omelchuk_Omelchuk.pdf
  4.  Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text
docx
Пов’язані теми
Трудове навчання, Інші матеріали
Інкл
Додано
6 грудня 2023
Переглядів
212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку