Стаття "ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ ЧЕСЬКОГО ПЕДАГОГА – ЯНА АМОСА КОМЕНСЬКОГО "

Про матеріал

У статті розглядаються основні педагогічні ідеї чеського педагога – Яна Амоса Коменського, зокрема принципи навчання, класно-урочна система, моральне виховання, особистість вчителя.

Перегляд файлу

І. В. Витрикуш

 

ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ ЧЕСЬКОГО ПЕДАГОГА – ЯНА АМОСА КОМЕНСЬКОГО

У статті розглядаються основні педагогічні ідеї чеського педагога – Яна Амоса Коменського, зокрема принципи навчання, класно-урочна система, моральне виховання, особистість вчителя.

Геніальний син чеського народу, педагог-класик, основоположник педагогічної науки, великий мислитель, патріот, демократ-гуманіст Ян 
Амос Коменський належить до тих історичних осіб, які своїми творіннями і відданою служінням народу здобули невмирущу славу і любов.

Я.- А. Коменський – фундатор педагогіки як окремої науки. Він першим у світі теоретично обґрунтував весь комплекс основних питань, які в сукупності визначають педагогіку як науку, зібравши і переробивши у своїх творах весь досвід попереднього розвитку теорії і практики навчання і виховання підростаючого покоління. У працях видатного педагога знайшли відображення народна чеська педагогіка, антична педагогічна спадщина, ідеї багатьох передових педагогів, особистий досвід Коменського.

Ідея створення цілісної педагогічної теорії виступає у системі поглядів педагога як частка загального плану удосконалення людства. У його багатющій педагогічній спадщині, і передусім у “Великій дидактиці”, вперше у світі педагогічна теорія набула якості науки. Тут розглянуті всі найважливіші питання педагогічної науки.

Цілком справедливо Я.- А. Коменського вважають батьком дидактики, оскільки йому належить вчення про сутність, основні принципи і методи навчання, класно-урочну систему. У “Великій дидактиці” він витлумачив сутність і завдання освіти, покликаної служити людині для вдосконалення її розуму, мови і рук, щоб вона могла все потрібне розумно споглядати, охарактеризувати словами і здійснювати дії. Виступав він за енциклопедичність, посильність і доцільність змісту освіти, єдність і наступність шкіл усіх типів, пропонував концентричний спосіб розміщення навчального матеріалу [2] .

Методологічною основою педагогічної теорії Коменського виявився принцип природовідповідності виховання. Йому підпорядковані всі теоретичні положення “Великої дидактики”.

Слід зазначити, що у своїх творах Я.- А. Коменський обґрунтував такі основні принципи навчання, як наочність, свідомість, міцність, послідовність і систематичність, посильність, емоційність, дотримання яких, на його погляд, зробить навчання легким і ґрунтовним [5, с. 488].

Принцип наочності. Цей принцип має на меті засвоєння знань учнів шляхом безпосереднього  спостереження над предметами та явищами, а також шляхом чуттєвого сприйняття. На думку педагога, наочність – “золоте правило” навчання школярів.

До принципу наочності зверталися ще тоді, коли не існувало писемності й самої школи. У школах давніх країн наочність мала широке розповсюдження. У середні віки, в епоху правління схоластики й догматизму, ідея наочності була забута і тому не використовувалась у педагогічній практиці. Коменський першим  увів використання наочності як загальнопедагогічного принципу.
Слід зауважити, що митець визначав наочність і її значення таким чином:

  •         “Якщо ми бажаємо розвивати в учнів справжні знання – нам необхідно навчати всьому через власні спостереження й чуттєві докази”.
  •         “Школи повинні звертати увагу на власні почуття учнів так, щоб вони самостійно бачили, чули, відчували усе те, що самі можуть і повинні бачити, чути. Таким чином, школи позбавлять людську природу від постійних непорозумінь”.
  •         “Хто сам одного разу уважно спостерігав анатомію людини, той правильно зрозуміє й запам’ятає, аніж прочитає пояснення, не бачивши всього цього на власні очі”.

Отже, з вище сказаного виходить, що Я.- А. Коменський вважав наочність не лише принципом навчання, але й принципом, який полегшує навчання.

Для реалізації наочності учений вважав доцільним використовувати наступне:

  •         реальні предмети і безпосереднє спостереження над ними;
  •         коли це не можливо – моделі та копії предмета;
  •         малюнки як зображення предмета чи явища.

Принцип свідомості. Метою цього  принципу є такий характер навчання, коли школярі не пасивно, шляхом зазубрювання й механічних вправ, а свідомо, глибше й ґрунтовно оволодівають знаннями й навичками.

Я.- А. Коменський вважає головною умовою успішного навчання розуміння сутності предметів і явищ, їх розуміння учнями. Він також вважає основною властивістю свідомих знань не лише розуміння, але й використання знань на практиці.

Свідомість у навчанні тісно пов’язана з активністю учнів та їх творчістю.

Принцип послідовності й систематичності. Послідовне вивчення основ наук і систематичність знань учений вважає обов’язковим принципом навчання. Зазначений принцип має на меті оволодіння школярами систематичними знаннями у певній логічній і методичній послідовності.
В першу чергу послідовність і систематичність стосується наступних питань: яким чином розподілити матеріал, щоб не порушити логіку науки; з чого починати навчання і в якій послідовності будувати його; як установити зв’язок між новим і вже вивченим матеріалом; які зв’язки й переходи слід установити між окремими етапами навчання та інші.
Як уже зазначалося вище, митець вважає, що навчання повинно відбуватися у певній послідовності. Тому він виділяє наступні вимоги:

  1.                 має бути установлений точний порядок навчання у часі, так як “порядок  душа всього”;
  2.                 уся сукупність навчальних занять повинна бути чітко поділена на класи;
  3.                 все повинно вивчатися послідовно – з початку й до кінця;
  4.               усьому вчити, вказуючи на причини, тобто не лише показувати, яким чином щось відбувається, але також показувати, чому воно не може бути інакшим.
    Я.- А. Коменський формулює ряд конкретних вказівок і дидактичних правил щодо реалізації зазначених вимог:
  • заняття мають бути розподілені таким чином, щоб на кожен рік, місяць, день і час були поставлені певні навчальні завдання, заздалегідь продумані вчителем і усвідомлені учнями;
  • зазначені завдання повинні вирішуватися з урахуванням вікових особливостей;
  • один предмет слід викладати до тих пір, поки з початку й до кінця не буде засвоєний учнями;
  • усі заняття мають бути розподілені таким чином, щоб новий матеріал завжди ґрунтувався на попередньому  й укріплювався наступним;
  • навчання повинно йти від більш загального до більш конкретного, від легкого до складного і т. д. [1].

За словами Я.- А. Коменського, цю послідовність необхідно дотримуватися крізь.
Необхідною умовою успішності процесу навчання Коменський вважав легкість і приємність процесу навчання. Опанування мудрості має проходити без труднощів, повинно бути зручним, доступним для всіх, приносити справжню насолоду. Вчитель покликаний прищеплювати дітям потяг до знань і навчання. Погано, коли дітей лише примушують вчитися. Необхідно використовувати лише ті методи, які зменшують труднощі навчання з тим, щоб воно не викликало в учнів незадоволення і огиди до занять [4, с. 25].
З метою прискорення навчання Коменський запропонував використовувати класно-урочну систему навчання. Він досить детально обґрунтував і розробив деталі цієї системи навчання і впроваджував її у практику. Він першим серед педагогів запропонував для освіти юнацтва чітку чотирьох ступеневу систему шкіл, демократичну як за метою, так і за організацією. Він вважав, що в межах певної кількості років повинен бути закінчений весь курс навчання і з цих шкіл мають вийти люди справді освічені [3, с. 32- 34].
Педагог вважав, що підручники мають бути окремими для кожного класу, доступними для розуміння учнями, відповідати вікові дітей, у них не повинно бути нічого зайвого. З огляду на це він створив нові підручники, найвідомішими серед яких є “Відкриті двері мов і всіх наук”, “Видимий світ у малюнках”.

Багато уваги приділяв він моральному вихованню та шкільній дисципліні, був переконаний, що освіта людини повинна сприяти підвищенню її моральності, формуванню мудрості, помірності, мужності й справедливості – головних моральних якостей гуманної людини. До основних засобів морального виховання відносив приклади порядного життя батьків, учителів, товаришів, вправи, привчання, дисципліну.

За переконаннями Я.- А. Коменського, успіхи школи в навчанні й вихованні учнів залежить передусім від учителя. Ця професія є “найпочеснішою під сонцем”. а тому “найкращі з-поміж людей нехай будуть учителями”. Педагог повинен любити свою справу, бути працьовитим, ентузіастом, життєдіяльним і чуйним, любити учнів, ставитися до них по-батьківськи, бути високоосвіченою людиною, живою бібліотекою і завжди прагнути до збагачення своїх знань і досвіду, добре володіти методикою передання знань учням.

 Отже, побудова системи шкільної освіти у відповідності до ідей та принципів чеського мислителя є ідеальним зразком успішного процесу організації навчання, з якого варто черпати та застосовувати ідеї українській педагогічній науці й сьогодні. Проте, проведена дослідницька робота не вичерпує усієї проблеми. Подальшого дослідження потребують питання взаємозв’язку педагогічного та творчого доробку Коменського із процесом навчання на сучасному етапі та їх використання у сучасних умовах освітнього простору.

 

 

ЛІТЕРАТУРА:

  1. Коваленко Є.  Коменський Ян Амос / Є. Коваленко // Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юніком Інтер, 2008. – С. 407-408.
  2. Кравець В. Зарубіжна школа і педагогіка ХХ століття. – Тернопіль, 1996.
  3. Кравець В. Педагогічна система Яна Амоса Коменського / В. Кравець // Історія класичної зарубіжної педагогіки та шкільництва: навч. посіб. для студ. пед. навч. докл. / В. Кравець – Тернопіль, 1996. – С. 122-178.
  4. Мітюров Б. Педагогічні ідеї Яна Амоса Коменського на Україні: [монографія] / Б. Мітюров. – К. : Рад. школа, 1971. – 107 с.
  5. Фіцула М. Педагогіка: навч. посіб. / М. Фіцула. – 3-тє вид., стер. – К. : Академвидав, 2009. – 560 с.

 

В статье расматриваются основные идеи чешского педагога – Яна Амоса Коменского, а именно принципы обучения, класно-урочная система, нравственное воспитание, личность учителя.

 

The article investigates the main idej Czech pedagogue – Jan Amos Comenius, in particular, the principles of teaching, class-lesson system of moral education, the teacher's personality.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
7073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку