У статті розглядаються основні педагогічні ідеї польського педагога – Януша Корчака, зокрема ідеї гуманізму в навчально-виховному процесі. Даний матеріал можна використати на педагогічних радах, педагогічних читаннях тощо.
І. В. Витрикуш
ПРОВІДНІ ГУМАНІСТИЧНІ ІДЕЇ ЯНУША КОРЧАКА
У статті розглядаються основні педагогічні ідеї польського педагога – Януша Корчака, зокрема ідеї гуманізму в навчально-виховному процесі.
Входження України до європейського освітнього простору, демократизація суспільних відносин обумовлюють якісно нові вимоги до освіти: сучасність, доступність, модернізація і конкурентоспроможність. Попереду ґрунтовна і тривала робота: закріплення вже здобутих результатів, подальше впровадження особистісно орієнтованого і компетентнісного підходів до навчання і виховання, справжнє реформування освітньої галузі.
Провідним принципом реалізації державної політики є “гуманізація освіти, що полягає в утвердженні людини як найвищої соціальної цінності, у найповнішому розкритті її здібностей та задоволенні різноманітних освітніх потреб, забезпеченні пріоритетності загальнолюдських цінностей, гармонії стосунків людини і навколишнього середовища, суспільства і природи” [1, с. 9].
Януш Корчак – відомий польський діяч, письменник, лікар, педагог, який зробив визначний внесок у розвиток світової педагогічної думки. Міжнародною організацією ЮНЕСКО Я. Корчака визнано одним із найвидатніших педагогів XX століття. Його педагогічні ідеї досліджувались у Великобританії, Німеччині, Польщі, Росії, Україні, Швейцарії, Японії та інших країнах [4].
Все життя свої сили, невичерпну снагу і благородство душі Януш Корчак присвятив дітям, прагнучи виховати їх у дусі морального прогресу й гуманізму.
“Педагогіка серця” Я. Корчака є надзвичайно актуальною і справляє значний вплив на формування гуманістичних педагогічних переконань у нинішніх вітчизняних умовах.
У науковій літературі відзначається, що гуманізм – це система ідей і поглядів на людину як на найбільшу соціальну цінність, створення сприятливих обставин для повноцінного життя і фізичного та духовного розвитку дитини, допомога їй у життєвому самовизначенні, в інтеграції у суспільство і самореалізації у ньому. Гуманізм, тобто людяність, є системою світогляду, основу якого складає захист гідності самоцінності людини, її свободи і права на щастя [4; 5]. Зазначається, що завдання педагога полягає не лише у тому, щоб самому любити дітей, а й у тому, щоб навчити їх любити: щоб розуміти і бути зрозумілим, щоб співробітничати, любити, творити добро [5].
Гуманізм – обов’язкова умова досягнення особистісно розвивальної мети виховання. Визначальною при цьому є орієнтація сучасної педагогіки на особливості дитини – дитиноцентризм, – утвердження її як найвищої цінності, відповідне ставлення дорослого до неї. Особистісно розвивальний напрям виховання, чуйне ставлення до дитини забезпечується завдяки основним позиціям вихователя стосовно неї (І. Бех): розуміння – здатність сприймати, правильно інтерпретувати, оцінювати поведінку дитини; визнання дитини як особистості, індивідуальності, її право на свободу; прийняття – позитивне, терпляче ставлення до дитини незалежно від її сьогоднішніх успіхів чи невдач.
В основу педагогічних концепцій Я. Корчака покладена ідея гуманістичного виховання – визнання самоцінності дитячого життя. Період дитинства – унікальний, особливий, початковий етап становлення особистості. Януш Корчак засуджує помилкову позицію дорослих, пов’язану з очікуванням майбутнього життя дитини, нехтування тим, що “дитину радує, засмучує, дивує, гніває, втішає сьогодні” [3, с. 37]. Педагог виокремлює специфічність внутрішнього світу дитини, відмінність від дорослих, але не меншовартість, висуває вимогу створення умов для повноцінної самореалізації в дитинстві: “Діти не відрізняються від дорослих: в їхньому житті чогось не вистачає, а чогось більше, ніж у нашому, але та відміна від нашого саме і є дійсністю, а не привидом” [2; с. 112].
Януш Корчак дійсно був гуманістом, адже він стверджував високі людські цінності, які сам утілював у своє життя і діяльність та власним прикладом надихав учнів на людяність, творчість, добро і любов, відповідальність перед власною совістю. Педагог писав: “Коли я з дітьми, я їхній супутник, а вони мої супутники. Ми розмовляємо або ж мовчимо. (...) На годиннику мій час і їхній час, коли ми разом; наше спільне щасливе життя – моє і їхнє. Воно не повернеться...” [2; с. 126]. Я. Корчак шанував і беріг право дитини на щастя і мав за власний обов’язок розділити час, що лишився йому, зі своїми вихованцями.
Януш Корчак глибоко вірив, що в зміненому суспільстві дорослі і діти поводитимуться інакше, що недоліки виховної роботи обумовлені недосконалістю соціального життя. Виховання він вважав надзвичайно серйозною функцією суспільства, що потребує поглибленої уваги дорослих “виховання дитини – це не мила забава, а справа, в яку слід вкласти зусилля безсонних ночей, капітал важких переживань і багато думок...” [3, с. 31].
З погляду Я. Корчака, педагогіка не відповідала запитам і вимогам практики, потребувала тіснішого зв’язку з живим виховним процесом. Він виступає творцем оригінальної, наукової педагогічної системи. Працюючи в будинку сиріт, педагог виявляв гаряче співчуття до бідних дітей, всебічно розвивав їхні сили і здібності, формував життєздатність, активність та самодіяльність.
Сьогодні очевидним є визнання нових орієнтирів виховання в педагогічній теорії і практиці роботи освітніх закладів. Їх завдання полягає у сприянні соціалізації особистості, створенні умов для задоволення потреб саморозвитку дитини: потреби у самореалізації (виявлення та ствердження себе серед інших людей), потреби у самовизначенні у соціокультурному просторі (знайти своє місце у світі соціальних зв’язків). Водночас, вагомого значення набуває індивідуалізація навчання і виховання – збереження у процесі засвоєння соціального досвіду власного “Я”, розвиток та збагачення свого внутрішнього світу.
Митець неодноразово писав про те, що дорослі повинні любити дітей, що всі діти потребують прихильності й любові батьків і вихователів: “Ми любимо дітей. Незважаючи ні на що, вони наша втіха, опора, надія, радість, відпочинок, світоч життя. Не лякаємо, не обтяжуємо, не пригнічуємо; вони почувають себе вільними й щасливими” [3, с. 90].
Педагог своєрідно, досить оригінально відстоює право дитини на повагу: “Поважаймо її незнання!.. Поважаймо працю пізнання! Поважаймо невдачі й сльози! Поважаймо таємниці й відхилення тяжкої праці росту! Як дитина зуміє жити далі, якщо ми не даємо жити їй сьогодні свідомим, відповідальним життям?” [3, с. 98–99]. “Що ж ми зробили, щоб пізнати дитину і створити умови, в яких вона могла б існувати і дозрівати?” [4, с. 36–37]. Пізнати дітей досить складно, адже вони не такі вже прості й наївні: “Дитина – це сто масок, сто ролей здібного актора. З матір’ю вона така, з батьком, бабусею, дідусем інша, ще інша із суворим чи лагідним учителем, інша на кухні, серед однолітків, інша з багатими, бідними, інша в буденному і в святковому одязі” [2, с. 52].
Я. Корчак був передвісником боротьби за права дитини, а його виховна концепція брала до уваги потреби і сподівання дитини, водночас заохочувала їх до праці над собою, активності та самостійності [5].
Януш Корчак рішуче виступає протии педагогіки заборон і покарань. Він роз’яснює батькам і вихователям, як важливо для нормального розвитку дітей і спокою дорослих довіряти дитині, поважати її право бути такою, якою вона є. Все досягнуте муштрою, насильством, заборонами – нетривке і ненадійне, проблеми насильства та покарань. Януш Корчак рішуче виступає проти педагогіки заборон і покарань. Він роз’яснює батькам і вихователям, як важливо для нормального розвитку дітей і спокою дорослих довіряти дитині, поважати її право бути такою, якою вона є. Все досягнуте муштрою, насильством, заборонами – нетривке і ненадійне.
Із-поміж кардинальних цінностей – біотичних, пізнавальних, моральних та естетичних – митець висунув моральні цінності. Цей гуманіст усіх часів цінував зокрема любов, дружбу, повагу, шляхетність, людяність, істину, доброту, вірність дитині – людині, гідність, чесність, відповідальність за свої слова і вчинки, доцільність дій, розсудливість і мужність, солідарність, самовиховання, самокритику, надійність, вірність, силу волі, наполегливість, вдячність, ретельність, порядність, толерантність, великодушність, перфекціонізм [4].
Згадані моральні цінності, які визнавав Корчак, однозначно доводять його людяність, а також опосередковано всіх тих, для кого життя і багатостороння діяльність були, є і будуть близькими.
У своїх роботах Корчак неодноразово висловлював переконання, що видатні, непересічні люди, добрі духи людства, з’являються як наслідок розвитку багатьох поколінь. На думку Януша Корчака, баланс чийогось життя має таке значення для світу, яку суспільну цінність мало це життя і що від нього залишилося для людства. Інакше – навіщо нам життєписи? – запитує він.
Януш Корчак вимагав від дорослих:
а) поваги до неосвіченості дитини;
б) поваги до його невдачі і сліз;
в) поваги до власності дитини і її бюджету;
г) поваги до таємниць дітей;
д) поваги до поточного моменту;
е) поваги до життя свідомого і відповідального.
Педагогічні ідеї Корчака зараз вже належать до історії освіти, але все ще живе в сьогоденні педагогіка віри в універсальні цінності людства, серед яких можна назвати насамперед дитинство і юність; педагогіка невід’ємних прав кожної дитини на розумний, всебічний розвиток і виховання; педагогіка серця і довіри, яких очікує кожна дитина як особистість, а також педагогіка такого вихователя, якому дитина може цілком довіритися, оскільки він не розчарує і буде опорою навіть у найважчих обставинах. Ці істини посвідчив Януш Корчак власним життям [2; с. 167].
Януш Корчак постійно вчить нас радості пізнання, потреби творення, дає взірець безкорисливого служіння знедоленим і нужденним людям, особливо дітям та молоді. Його творчість, як учителя практичного гуманізму, випромінює силу натхнення. Нехай доробок Корчака стане джерелом натхнення для українських освітян.
Відтепер, ми дійшли висновку: педагогічні погляди Януша Корчака
прогресивні, гуманістичні та демократичні. Він щиро заповідали нащадкам поважати дітей, зігрівати їх душу ласкою та любов’ю, виховувати в них творчу, цілеспрямовану, самодіяльну особистість. Заклики педагогів до розуміння дитини, проникнення в її душу, глибокого аналізу її поведінки на ґрунті наукового знання та педагогічної спостережливості, любові та поваги до дитини, зважання на її природні особливості, потреби, власну гідність повинні знайти резонанс у системі національної освіти нашої держави. Без цього неможливий індивідуальний підхід до дітей, особистісно орієнтована модель спілкування з ними.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ