Стаття "ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НА УРОКАХ ХІМІЇ ТА БІОЛОГІЇ В УМОВАХ НУШ."

Про матеріал
стаття, в якій розповідається про взаємодію між батьками , учнями та вчителями на уроках хімії в умовах НУШ
Перегляд файлу

Штельмах Лариса Миколаївна

Вчитель хімії

Гімназії 191 ім. П. Г. Тичини з поглибленим

вивченням іноземних мов м. Києва

 

ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НА УРОКАХ ХІМІЇ ТА БІОЛОГІЇ В УМОВАХ НУШ.

 

 У статті розглянуто зміст поняття «педагогіка партнерства»,  висвітлено завдання, принципи, технології, форми і методи педагогіки партнерства як основної новації Нової української школи. Розкрито проєктну діяльність як одну з форм реалізації педагогіки партнерства на уроці хімії.

Ключові слова: педагогіка партнерства, взаємодія, індивідуальний розвиток, особистість, особистісно зорієнтовані технології навчання.

Вступ

 

Новий вектор освітніх можливостей  тісно пов’язаний з Концептуальними засадами реформування середньої освіти «Нова українська школа» [6] й має спрямування на активне впровадження в освітній процес педагогіки партнерства як одного із основних факторів ефективної  синергії його учасників.  Висуваються нові вимоги до «сучасної людини», яка повинна бути активною, цілеспрямованою, креативною, обізнаною, толерантною та мати низку вмінь щодо пошуку та обробки інформації. Тому, відповідно, це вимагає впроваджень нового механізму щодо функціонування «української школи» [4, с. 83].

Згідно концепції «Нова українська школа»  [6], освітні заклади працюють на засадах «педагогіки партнерства», що спрямована на вирішення вище вказаних питань.

Корінна Л. В. зазначає, що виклики сучасності стимулюють до формування у закладі освіти організаційно-педагогічних умов плідної співпраці педагогів, учнів, батьківської громадськості, соціальних інститутів,  закладів освіти та наукових установ з метою створення інноваційного розвивального середовища – «поля креативності», яке спонукає, мотивує, організовує та спрямовує їх до  творчої діяльності в ім’я спільної мети — формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації  компетентностей,  виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству  [2 ].

 Аналіз наукової літератури щодо реформування освітньої системи в Україні свідчить, що основними джерелами осмислення означеної проблеми є: стратегічні пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти (О. Вознюк, О. Дубасенюк, В. Кремень, О. Ляшенко, В. Огнев’юк, Л. Онищук, О. Савченко, В. Сидоренко, С. Сисоєва, Л. Хоружа та ін.);  педагогіки партнерства (співробітництва) та шляхи її реалізації у Новій українській школі (О. Вознюк, С. Довбенко, В. Желанова, В. Кириченко, О. Ліннік, Л. Любар, С. Савченко, В. Хрипун та ін. ).

Метою статті є обґрунтування необхідності застосування педагогіки партнерства як чинника формування ефективної взаємодії учасників освітнього процесу на уроках хімії та біології в умовах НУШ.

Педагогіка партнерства - це ключовий компонент формули НУШ, в основі якого спілкування, взаємодія та співпраця між вчителем, учнем та батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними прагненнями, є добровільними та зацікавленими «спільниками», рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат.

Доречними є слова міністра освіти Лілії Гриневич: «Педагогіка партнерства – буде однією з основ школи, заснованої на взаємній повазі до особистості, праві вибору і відповідальності за прийняті рішення – це один із принципів НУШ – освітній контент на основі компетентностей» [7, с. 9].

Савченко С.  у своїй доповіді «Педагогіка партнерства у проекті Концепції «Нової української школи» наголошує на тому, що в основі педагогіки партнерства лежить спілкування, взаємодія та співпраця між учителем та учнями й батьками. Також вона подає модель взаємодії у якій партнерство між батьками, учителями та учнями будується на повазі, довірі, діалозі, добровільності, рівності та відповідальності. Саме таке партнерство, на її думку, допомагає розкрити та розвинути здібності, таланти та можливості кожної дитини [9].

«Педагогіка партнерства повинна бути такою, що визначає істинно демократичний спосіб співпраці педагога і дитини, який не відкидає різниці в їхньому життєвому досвіді, знаннях, але передбачає безумовну рівність у праві на повагу, довіру, доброзичливе ставлення і взаємну вимогливість», - зазначає О. Вишневський [1, с. 58].

Коханова О. визначає партнерство як найвищу форму співробітництва, яку не можна набути автоматично. Будучи втіленими у процес соціалізації особистості партнерські стосунки дають людині можливість засвоювати та відтворювати конструктивний соціальний досвід під час спілкування та діяльності. Партнерство постає в якості способу формування особистості, що полягає в пробудженні та розвитку реальних можливостей дитини до самовизначення, самореалізації та самоформування [3, с. 25]

Головним завданням педагогіки партнерства, в центрі якої особистість дитини, її самобутність, самоцінність, є розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей дитини, максимальний їх вияв, ініціювання, використання індивідуального (суб'єктивного) досвіду кожної дитини; допомога батьків у самовизначенні та самореалізації, уникнення формування попередньо заданих якостей, формування в особистості культури життєдіяльності.

Базовими принципами партнерства «вчитель-учень», «вчитель-батьки», «учень-учень», «учень-батьки» є усвідомлення єдності цінностей для учнів, батьків та вчителів, а саме: визнання гідності та прав дитини, повага до особистості, доброзичливість, рівність сторін, взаємна підтримка, довіра у відносинах та стосунках, толерантність, позитивне ставлення, діалог-взаємодія-взаємоповага, право вибору та відповідальність; принципи соціального партнерства, які означають рівність сторін, добровільність прийняття зобов'язань, обов'язковість виконання домовленостей. Але така школа стане можливою лише за умови відкритого діалогу всіх учасників освітнього процесу[7, с.16].

Для реалізації принципів педагогіки партнерства в новому Законі України «Про освіту» закладена індивідуальна освітня траєкторія - персональний шлях реалізації особистісного потенціалу учня, що формується з урахуванням його здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду [8]. В учнів та їхніх батьків з'являється можливість обирати для себе види, форми і темпи здобуття освіти, відповідно до потреб і можливостей.

Розвиваючий комплекс педагогіки партнерства (співробітництва) - це набір дидактичного забезпечення, який дозволяє ефективно навчати дітей за умов, коли вчитель і учень володіють однаковими правами, учень отримує право на вільний вибір, має право на помилкові дії, вільно висловлює власне судження з того або іншого питання. Відносин між учнем та вчителем мають бути такими, щоб не заперечувати, а направляти; не керувати, а управляти разом; не примушувати, а спонукати до добровільної дії; не командувати, а організовувати; не обмежувати, а надавати право на власний пошук.

Бібік Н.М. звертає увагу на те, що утілюючи ідеї педагогіки партнерства, вчителю необхідно не лише використовувати в своїй роботі стандартні методи організації навчально-виховного процесу, а й більшою мірою виявляти ініціативу і спрямовувати навчання і виховання таким чином, щоб дитина була постійно залучена до спільної діяльності.

Як інструменти педагогіки партнерства можна використовувати цікаві й захопливі розповіді, відверту бесіду, справедливу і незалежну оцінку, заохочення творчих успіхів, особистий приклад, зустрічі з цікавими людьми, спільний пошук рішень, спільні суспільно корисні справи, благодійні акції тощо [7, с. 17].

Практикуючи в Долинській ЗОШ І-ІІІ ст. Хрестівської сільської ради,  Херсонської області (далі: Долинська ЗОШ І-ІІІ ст. )  педагогіку  партнерства, я використовую найрізноманітніші освітні технології, форми та методи : технологію розвитку критичного мислення, проєктну, навчання як дослідження, ігрові технології, створення ситуації успіху, колективно-групову роботу, колективну творчу  діяльність, роботу в мікрогрупах, роботу в змінних групах тощо.

Однією з форм реалізації педагогіки партнерства, на  мою думку є проєктна діяльність різного спрямування. Розглянемо декілька прикладів. Проєкт для учнів 7 класу «Проблема забруднення повітря та способи розв'язання її».

Рекомендації учням щодо виконання проекту:

1) спробуй відповісти на наступні запитання: чим ця тема тебе зацікавила? Чому проблема забруднення повітря така важлива? Що буде, якщо не звертати увагу на забруднення повітря? Наскільки актуальна ця проблема у твоїй місцевості, у класі, дома? Чи міг би ти особисто вплинути на стан забруднення повітря?

2) склади план роботи над виконанням проєкту. Він може мати наступний вигляд: а) з'ясуй, який стан має повітря у твоїй місцевості (кабінеті хімії, їдальні, дома тощо); б) що є головними забруднювачами повітря (які підприємства, звалища, газові плити, ферми, інші джерела забруднення) та які шкідливі речовини попадають у повітря у результати роботи вище перерахованих забруднювачів (формула, хімічна та фізіологічна дія); в) запропонуй, як можна перешкодити попаданням цих речовин у повітря (склади схему установки, порахуй, скільки грошей потрібно на конструювання та обслуговування такої установки. Окремо порахуй, скільки коштів буде потрібно для боротьби з наслідками попадання речовин у повітря);

3) виконай поставлені завдання сам, або у складі групи, розподіливши задачі між різними учнями. Стань керівником проекту, збери результати роботи, проаналізуй їх і вирішіть, як їх краще репрезентувати (це може бути презентація, відеоролик, стінна газета, плакат, виступ агітбригади тощо).

Проєкт для учнів 8 класу «З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів». Мета: дослідити історію відкриття періодичної системи хімічних елементів. Завдання:

1. Використовуючи Інтернет-ресурси та інші джерела інформації знайти дані про спроби класифікації хімічних елементів ученими до Д.І. Менделєєва. Розмістити їх у хронологічному порядку.

2. Ознайомитися із роботою Д.І. Менделєєва над створенням системи хімічних елементів.

3. Зробити висновок про значення відкриття Д.І. Менделєєвим Періодичного закону і Періодичної системи.

4. Скласти план доповіді про історію відкриття Періодичної системи.

5. Результати оформити (згідно власно розробленого плану) у вигляді презентації (до 12 слайдів), що висвітлює історію відкриття періодичної системи.

Основними вимогами до презентації є:

- Розкриття теми проекту із показом головних результатів дослідження (лаконічність, без зайвого тексту);

- Наявність ілюстрацій, що посилюють інформативність слайдів;

- Естетичне оформлення.

Термін виконання 14 днів від отримання завдання.

Наголосимо, що працюючи над створенням проєктів, учні залучаються до творчої діяльності, вчаться працювати в колективі не лише один з одним, але і з дорослими (вчителями, батьками), тобто таким чином реалізується педагогіка партнерства.

Головне, на мою думку – організація ефективного спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем та батьками: учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями,  налаштовані на успіх, постійний рух уперед, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат, залученими до побудови освітньої траєкторії школяра. Такий демократичний спосіб співпраці педагога та учня не відкидає різниці в їхньому життєвому досвіді, знаннях, але передбачає безумовну рівність у праві на повагу, довіру, доброзичливе ставлення і взаємну вимогливість.

 

Висновки

Із зазначеного вище можна дійти висновку про те, що сьогодення вимагає переосмислення ролі вчителя, потрібні постійний діалог і багатостороння комунікація між усіма учасниками освітнього процесу.

Педагогіка партнерства є важливим чинником ефективної взаємодії учасників освітнього процесу за умов Нової української школи, головною метою якої є підтримка учнів, яка сприяє розвитку їхніх можливостей, задовольняє інтелектуальні, емоційні й соціальні потреби дітей, що відповідає запитам сучасної освітньої теорії та практики

Однією з провідних форм реалізації педагогіки партнерства є проєктна діяльність, адже  працюючи над створенням проєктів, учні залучаються до творчої діяльності, вчаться працювати в колективі не лише один з одним, але і з дорослими (вчителями, батьками). Ця робота сприяє розвитку пізнавального інтересу, допомагає відкрити для себе нові знання, вчить експериментувати, виявляти шляхи рішення поставленої проблеми, нести відповідальність за свою діяльність, що позитивно впливає на якість засвоєння навчального матеріалу.

Наголосимо, що головною передумовою педагогіки партнерства є довіра до учнів, на ній базується співпраця з батьками, громадою, а також необхідно навчитися цінувати багатоманіття, поважати інших, уміти працювати в колективі. Успіх можливий лише за умови поваги та взаємодії одного з одним.

Питання педагогіки партнерства є надзвичайно актуальними та потребують подальшого теоретичного і практичного вивчення в умовах Нової української школи.

Література

  1.                   Вишневський О. І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: Посібник для студентів вищих навчальних закладів. Дрогобич: Коло, 2006. 326 с.
  2.                   Корінна Л. В. Педагогіка партнерства як основа оновленої системи особистісного та професійного розвитку учасників освітнього процесу. URL : https://conf.zippo.net.ua/?p=263. (дата звернення: 17.10.2020)
  3.                   Коханова О. П. Психологія партнерської взаємодії в освіті: навчально-методичний посібник. Київ: Вид-во: ПП Щербатих О. В., 2011. 104 с
  4.                   Ничипорчук К. Ю. Педагогіка партнерства в контексті реалізації концепції «Нова українська школа» //Професійний розвиток педагога. – 2019. – Т. 2019. – С. 83-84.
  5.                   Ніколенко, Л. Т. Педагогіка партнерства як умова реалізації завдань розвитку особистості дитини у контексті Нової української школи. Методист. 2018. Т. 6. С.84-92
  6.                   Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої освіти / Міністерство освіти і науки України.  2016. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. (дата звернення: 17.10.2020)
  7.                   Нова українська школа: порадник для вчителя / під. заг. ред. Бібік Н.М.  Київ ; ТОВ “Видавнича дія “Плеяди”, 2017. 206 с
  8.                   Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 . (дата звернення: 17.10.2020).
  9.                   Савченко С.В. «Педагогіка партнерства у проекті Концепції «Нової української школи». URL : https://www.slideshare.net/ippo-kubg/ss-67119769. (дата звернення: 17.10.2020)
docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали для друку
Додано
25 серпня 2023
Переглядів
473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку