АВТОРСЬКИЙ ПРОЕКТ «МИ - УКАЇНЦІ»
Демчишина Вікторія Еммануілівна
Україна, м. Запоріжжя, Запорізький навчально-виховний комплекс «Запорізька Січ» військово-спортивного профілю Запорізької міської ради Запорізької області, педагог-організатор
"Єдиний шлях, який веде до знань, -
це діяльність".
Бернард Шоу
Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.[1]
В сучасному світі успіх багато в чому визначається тим чи може людина організувати своє життя як проект. По-перше, визначити далеку і най блищу перспективи. По-друге, винайти необхідні ресурси. По-третє, скласти план дій та здійснити його. А потім оцінити, чи вдалося досягти поставленої мети.
Дослідження вчених довели, що більшість з лідерів бізнесу, політики, спорту тощо є людьми, які володіють проектним типом мислення. На сьогодні в середній школі використовується проектна діяльність учнів саме для розвитку проектного мислення у дітей.
Поняття «метод проектів» першим увів, зробив науковий опис та надав класифікацію американський професор Вільям Герд Кілпатрик. Основним завданням школи він проголосив «виховання вільних громадян», яке повинно складатися з «з системи цільових проектів». Він класифікував проекти таким чином:
На початку ХХ століття Джон Дьюї використав метод проектів для організації цілеспрямованої діяльності дітей, при чому враховуються їхні особисті інтереси.
В результаті діяльності міжнародних організацій в останнє десятиліття метод проекту поширився в українській сучасній школі.
Метод проектів треба розглядати як одну з провідних технологій для створення процесу інтерактивного навчання.
Проект є роботою, яка спрямована на вирішення конкретної проблеми. Результат має бути запланованим заздалегідь, і досягненим оптимальним способом. Як способи досягнення результату до проекту можуть бути включені елементи доповідей, досліджень, рефератів і інших видів творчої самостійної роботи учнів.
Останнім часом в педагогічній практиці широко використовується метод проектів. Цей метод основується на постановці мети, яка є соціально значущою та її практичному дослідженні. За допомогою проекту ми можемо спрямувати діяльність учнів на розв’язання конкретної навчальної або виховної проблеми. Результатом має бути продукт, який розробили діти. Метою педагогічного проекту є формування компетенцій (вмінь, пов’язаних з використанням у практичній діяльності).
Великі переваги і гарні результати дає метод проектів в організації позакласної або виховної роботи. Виховний проект «Ми - українці» був ініційований Козацькою Радою комплексу - органом учнівського самоврядування ЗНВК «Запорізька Січ». Його створення повністю відповідає головному завданню виховної роботи у комплексі – це створення відповідних умов для формування і розвитку високоінтелектуальної свідомої особистості з громадянською позицією, яка готова до конкурентного обрання свого місця в житті.
«Ми - українці» - це загальношкільний проект, в якому задіяні усі учні комплексу. Діти працюють над проектом відповідно своїй віковій категорії.
Учні перших класів працювали над проектом «Рослини рідного краю». Другі класи вивчали тварин острова Хортиця. Підсумками цих проектів стала виставка «Барви Хортиці».
Проект третьокласників «Невідомий солдат. Хто він?». Цей проект було спрямовано на формування патріотичних відчуттів, які ґрунтуються на знайомстві з бойовими традиціями нашого народу. Діти дізналися про події на острові Хортиця в роки Другої світової війни. Навели порядок на могилі невідомого солдата на цвинтарі поруч зі школою. Завершили проект разом із мешканцями острова урочистим покладанням квітів на могилу невідомого солдата.
Четверті класи протягом роботи над проектом «Запорізьки козаки поруч із нами» відвідали музей історії запорізького козацтва, відвідали показовий виступ-урок запорізьких козаків, взяли участь в майстер класі з стрільби з луків.
Історію і значення Державних Символів України вивчали учні п’ятих класів. Саме вони виступили з пропозицією і організували загальношкільний флешмоб «Прапор своїми руками». До участі у флешмобі були залучені учні, батьки, усі працівники комплексу «Запорізька Січ». На білому полотні розміром 5 на 3 метри вони створили Прапор України своїми долоньками, змоченими у синю та жовту фарби.
Семикласники назвали свій проект «Спас - бойовий звичай характерників». Протягом роботи над цим проектом діти ознайомилися з історією виникнення цієї боротьби, вивчили нові прийоми з козацького бойового мистецтва спас. Підсумком став їх показовий виступ.
Учні восьмих класів займалися пошуковою роботою та оформленням стрічки пам’яті «Ветерани Другою світової війни». Діти розповіли одноліткам історії про своїх дідів та прадідів.
На острові Хортиця проживають одинокі люди похилого віку. Дев’яті класи за допомогою Ради ветеранів праці Вознесенівського району познайомилися з ними і надали посильну допомогу у прибиранні квартири чи двору, копанні городу тощо. Діти вирішили не припиняти цю роботи і продовжувати надавати допомогу і просто спілкуватися з цими людьми, запрошувати на шкільні свята.
Десятий клас створив фото колажі під загальною назвою «Наші батьки - герої, які пишуть нову історію». Вони із задоволенням зв’язувалися за допомогою інтернету, спілкувалися наживо та телефон з батьками учнів комплексу та випускниками школи, які захищають або захищали Україну в зоні АТО.
Проект учнів одинадцятого класу «Ми - майбутні захисники України». Під час роботи над своїм проектом одинадцятикласники сплели маскувальні сітки, організували збір солодощів для привітання воїнів АТО з Днем Захисника України. Дружня зустріч з добровольцями 37 батальйону у селі Широкому Запорізької області.
Презентації проектів та підведення підсумків відбулися з 1 по 10 жовтня. Загальношкільний проект «Ми - українці» закінчився 13 жовтня великим святом. На нього були запрошені шефи комплексу, представники ветеранської організації Вознесенівського району, батьки учнів, мешканці острова Хортиця.
Свято складалось з наступних блоків:
Закінчилося свято загальношкільним флешмобом.
Роботу з реалізації такого виховного проекту можна проводити що вересня, бо кожна паралель класів реалізовує окрему його частину. Тематику класних проектів можна змінювати.
Робота над проектом дозволяє учням набути особистого досвіду, засвоїти такі види діяльності, які можуть стати у пригоді в майбутньому. Діти вчяться проектувати результати, розраховувати ресурси, планувати діяльність свою і групи, взаємодіяти з людьми, приймати рішення і нести за них відповідальність, відстоювати власну точку зору, публічно захищати результати своєї діяльності.
1