Ольга Овчар, вчитель математики
вищої категорії сзш №67 м.Львова
Про деякі методи розв’язування стереометричних задач.
В статті висвітлено питання розв’язування задач на перших уроках стереометрії в 10 класі..
Постановка проблеми. Формування навиків пошуку розв’язування задач, доведень теорем розглядається як один з основних аспектів навчально-виховного процесу. Учням цікавий сам процес пошуку, в них пробуджується інтерес.
Проблеми пошуку розв’язків задач хвилюють як вчителів, так і методистів та вчених. З цього приводу написано багато книг і статтей. Однак, не можна сказати, що ця проблема повністю розв’язана в школі.
Приступаючи до розв’язування, учень інтуїтивно шукає зв’язки між відомими елементами задачі і шуканими. Як правило, цей пошук ведеться хаотично. Просторові уявлення в багатьох десятикласниках розвинуті ще слабо. Досвід показує, що пошук розв’язків у цьому випадку сприяє попередній розгляд моделі до задачі. Учні швидше справляються з побудовою рисунка, глибше розуміють його особливості. Завдання вчителя заключається в тому, щоб систематизувати пошук розв’язку, привчати учнів аналізу умови. Перше, на що слід звернути увагу, це вимога задачі. Після цього учні разом з учителем складають схему розв’язування (це може бути короткий запис, скорочений схематичний запис та інше). Потім іде самостійне розв’язування задачі учнями.
Досвід показує, що на перших уроках на пошук розв’язку і складання схеми на уроці затрачається стільки часу, скільки і на саме розв’язування. Доцільно після повного розв’язку однієї задачі зробити аналіз 2-3 задач, накреслити шляхи їх розв’язування. Розв’язавши багато задач, учні набувають навиків розумової діяльності і знайомляться з такою діяльністю (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення), надалі набагато швидше справляються з пошуками розв’язків.
Мета статті. Ознайомити з деякими методами розв’язування задач при вивченні перших розділів стереометрії.
Виклад основного матеріалу. При переході до вивчення стереометрії в учнів часто виникають великі проблеми, особливо при розв’язуванні завдань з перших розділів. Учні відчувають великі труднощі при виконанні рисунків. Невміння зображати взаємне розміщення заданих точок, прямих і площин викликає розгубленість учнів, веде до хибних розв’язків.
Наведу деякі рекомендації, які допомагають учням при вивченні перших розділів стереометрії:
Задача 1. В просторі дано прямі l1 і l2 і точка М, яка не належить жодній прямій. Через точку М провести пряму l, перпендикулярну прямим l1 і l2.
Для розв’язування задачі необхідно уявити розміщення в просторі двох мимобіжних ( в загальному вигляді) прямих l1 і l2 і точки М, яка не належить жодній з прямих.
За рис.1 важко знайти розв’язок задачі. На практиці
учнів слід підводити до того, щоби вони вміли застосовувати раніше дані рекомендації. В даній задачі вибираємо площину, яка може проходити через задані в умові дві прямі, які перетинаються, пряму і точку поза нею, дві різні
рис.1 2
паралельні прямі і інше. Якщо дані мимобіжні прямі, то їх зручно розміщувати на двох паралельних площинах. Виходячи з такого розміщення фігур, можна зробити так, є дві паралельні площини, на яких розміщенні дві мимобіжні прямі l1 і l2 . Пряма перпендикулярна до двох прямих, перпендикулярна і даним площинам. Слід звернути увагу, що перпендикулярні прямі у просторі учні вважають як такі, що перетинаються,
а це приводить до помилкових висновків. Вони повинні засвоїти, що перпендикулярність прямих l1 і l2 в просторі означає перпендикулярність прямої l1 деякій площині α, якій належить пряма l2 ( або l2β, де l1Єβ). Опираючись на це, до задачі можна застосувати такі міркування: шукана пряма l перпендикулярна деякій площині α, проведеній через пряму l1, і деякій площині β, яка проходить через пряму l2. Але α l, β l, то α║β.
рис.2 В ході розв’язування задач учні можуть використовувати і метод доведення деяких теорем. Так, наприклад, аналіз доведення однієї з перших теорем з курсу стереометрії: «Через пряму і точку, яка не лежить на ній, можна провести площину і до того ж тільки одну». І розв’язання декількох задач, розв’язки яких даються у підручнику, дозволять учням вияснити я. що в курсі стереометрії означають слова «можна провести»,
«довести, що існує…», сформулювати етапи розв’язування задачі. Доцільно узагальнити план пошуку розв’язку задачі на доведення існування прямих і площин, які задовольняють дані умови. Цей план можна подати так:
а) визначити якою теоремою чи аксіомою можна скористатися для доведення існування прямої чи площини, які будуть задовольняти дані умови;
б) визначити, які і в якій послідовності допоміжні прямі і площини достатньо провести, і яким умовам вони повинні відповідати.
Основними моментами, які необхідно мати при формуванні умінь розв’язування задач являються: 3
Підбираючи систему задач в ході вивчення першого розділу стереометрії, слід враховувати, що уміння і навики, які учні набули при розв’язуванні задач, являються базою для формування загальнонавчальних умінь і навиків, основними з яких являються уміння виділяти суттєве, планувати, здійснювати самоконтроль у навчанні. Одним з важливих моментів у відборі задач являється врахування їх об’єктивної і суб’єктивної трудності, відповідності розвитку учнів. Рівень об’єктивної складності задачі суттєво впливає не тільки на діяльність учнів по її розв’язанню, але і діяльність вчителя по наданню їм необхідної допомоги. А тому слід користуватися такими поняттями:
Прикладом простої елементарної задачі може бути слідуюча:
Задача 2.Прямі a і b паралельні. Через пряму a проходить площина α. Яке взаємне розміщення прямої b і площини α?
Дана задача розв’язується на основі теореми:» Якщо пряма, яка не належить площині, паралельна якій-небудь прямій у цій площині, то вона паралельна і самій площині» і допомагає учням закріпити доведення теореми. Нехай α – площина, b – пряма, яка не лежить у ній,
рис.3 4
a – пряма у площині α, паралельна прямій b. Проведемо площину β через прямі a і b, вона відмінна від α, оскільки пряма b не лежить у площині α. Площини α і β перетинаються по прямій a. Якби пряма b перетинала площину α, то точка перетину належала б прямій b, але це неможливо, оскільки a і b паралельні. Отже, пряма b паралельна площині α.
Прикладом простої задачі, в якій можна виділити підзадачі є задача: Через точку однієї з двох паралельних прямих проведена пряма, паралельна другій площині. Доведіть, що пряма лежить у першій площині.
Дана задача відноситься до задач на доведення, зв’язаних із взаємним розміщенням прямих і площин, які відповідають певним умовам. Один із методів розв’язування спирається на використання методу від супротивного, проведення допоміжної площини, яка перетинає дані. Розглядаються лінії перетину даних і допоміжних площин. Задача зводиться до розв’язування простих підзадач, послідовне розв’язування яких приводить до протиріччя ( в даному випадку з аксіомою паралельних).
рис.4 Доведення задачі можна подати. Проведемо площину γ через пряму a і точку В, взяту на площині β. Вона перетне площини α і β по прямих с і b відповідно. Пряма с проходить через точку А і лежить у площині α , тобто має властивості, які потрібно довести. Дальше задача зводиться до доведення того, що пряма с паралельна площині β (задовольняє решту вимог) і , що прямі а і с співпадають. Обидві задачі є елементарні.
Після розв’язання декількох задач учні можуть узагальнити план розв’язування задач на доведення, пов’язаних із взаємним розташуванням прямих і площин, які розв’язуються з використанням одночасно методів побудови допоміжних площин і від супротивного.
Висновок. Досвід роботи по розв’язуванні задач показує, що виявлення і закріплення в пам’яті учнів тих методів, які використовується в даному розв’язуванні, визначення умов можливості їх використання сприяють формуванню умінь і навичок.