Стаття "РОЛЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ В СТАНОВЛЕННІ ТА РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ОСОБИСТОСТІ"

Про матеріал
РОЛЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ В СТАНОВЛЕННІ ТА РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ОСОБИСТОСТІ
Перегляд файлу

Корвегіна Марія

студентка І курсу (ОР бакалавр)

факультету соціальної педагогіки  та спеціальної освіти

 

 

РОЛЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ В СТАНОВЛЕННІ ТА РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ОСОБИСТОСТІ

 

 

У сучасному суспільстві існує запит на здоровий спосіб життя. Як відомо, це поняття включає в себе не тільки відмову від шкідливих звичок і правильне харчування, але й фізичні навантаження - найчастіше, саме у вигляді занять фізичною культурою і спортом. Серед гаджитилізованої  молоді, спортивний спосіб життя став модним, популярним явищем.

З іншого боку, сучасні умови життя, навпаки не сприяють розвитку спорту-це і сидячий спосіб життя (особливо характерний для офісних працівників), і надмірна поширеність комп'ютерної залежності, і слабкий розвиток спортивної інфраструктури в регіонах.

Національна система фізичного виховання дітей і молоді України має глибокий вплив на становлення сучасної особистост, зв'язок з традиціями народу, його життям, інтересами і моральними цінностями, її визначають науковість, інтегрованість, безперервність, відкритість. Фізичне виховання у дошкільних та інших навчальних закладах України базується на принципах індивідуального та особистісного підходу, пріоритету оздоровчої спрямованості, широкого використання різноманітних засобів і форм фізичного вдосконалення, безперервності цього процесу, врахування регіональних умов тощо. Критеріями ефективності фізичного виховання дітей і молоді є рівень фізичного розвитку та показники їхнього здоров'я, грамотність щодо використання ними основних засобів і форм фізичного виховання, дотримання здорового способу життя, відсутність негативних звичок, включеність у процес фізичного виховання [3].

Фізичну культуру та спорт вважають одним із засобів соціалізації особистості, вдосконалення її індивідуальних та професійних якостей, розвитку рухової сфери. Таким чином, фізична культура і спорт є найважливішою умовою, а фізичне виховання – найважливішим засобом всебічного і гармонійного розвитку особистості [4].

Як зазначають науковці, роль фізичних вправ в житті людини неможливо недооцінити, адже крім загальної очевидної користі фізичної культури для здоров'я, вона розвиває характер людини і сприяє психологічним розвантаженням. Сучасні вчені, наприклад в. с. Хегай і і. в. Барсагаєва, стверджують, що студенти, які регулярно займаються спортом, включаючи період іспитів, на 5-7% успішніше здають іспити ніж ті, хто не займається фізичними навантаженнями.

Основою фізичної  культури та спорту є доцільна рухова діяльність у формі фізичних вправ, які дозволяють ефективно формувати необхідні вміння і навички, фізичні здібності, оптимізувати стан здоров'я і працездатність.

Фізична культура-це частина загальної людської культури, це сукупність досягнень суспільства в створенні і використанні засобів фізичного вдосконалення особистості.

Науковцями доведено, що у людей, які займаються спортом (навіть у непрофесійних спортсменів) здоров'я в рази міцніше, ніж у тих, хтоне займаються ним. Заняття спортом зміцнюють серцево-судинну систему, нормалізують кров'яний тиск, благотворно впливають на роботу всіх життєво важливих систем організму, а також покращують мозкову активність і уповільнюють процеси старіння.

Фізична культура всебічно сприяє розвитку сильного духом індивідуума, адже  зміцнює віру себе і свої сили, підвищує самооцінку, розвиває волю, робить людину сильнішою як особистість. В  багатьох випадках тренування тісно взаємопов'язані з подоланням своїх слабкостей, роботою на межі своїх можливостей, переоцінкою своїх цінностей і багатьма іншими речами, які загартовують характер людини.

Характерною особливістю спорту є фізична діяльність, специфічною формою якої є змагання, що дозволяють виявляти, порівнювати людські можливості на основі чіткої регламентації зваємодії, уніфікації складу дій (вага снаряда, суперника, дистанція тощо), умов їх виконання і способів оцінки досягнень за встановленими правилами.

Спеціальна підготовка до змагальної діяльності в спорті здійснюється у формі спортивного тренування. Специфічним для спорту є те, що кінцевою його метою є фізичне вдосконалення людини, що реалізується в умовах змагальної діяльності, без якої він існувати не може. Змагальна діяльність здійснюється в умовах офіційних змагань з установкою на досягнення високого спортивного результату.

Вчені стверджують, що під час фізичної активності збільшується виробництво нейромедіаторів - хімічних речовин мозку, відомих як ендорфіни. Ендорфіни-це хімічні речовини, відповідальні за гарний настрій і відчуття щастя. Вони швидко позбавляють від симптомів стресу і напруги і навіть зменшують біль. Займаючись фізичними навантаженнями людина  стаєте більш соціалізованою, задоволеною станом свого  тіла, підвищується  самооцінка.  Спорт покращує якість сну, недолік якого часто  призводить до різних стресових станів.

Слід зазначити, що систематичні фізичні навантаження знижують рівень захворюваності населення, позитивно впливають на психіку людини — на його мислення, увагу, пам'ять, сприяють ефективному вихованню особистісних якостей, а саме наполегливості, волі, працьовитості, колективізму, товаристськості, формує активну життєву позицію .

Під час заняття фізичною культурою і спортом здійснюється моральний розвиток особистості. Цей розвиток націлений на встановлення у людини соціально значущих  якостей, які формують його ставлення до інших людей, до суспільства, до самого себе і представляють те, що прийнято називати моральною вихованістю. Ця характеристика-найважливіша у визначенні особистості. Її зміст обумовлено нормами моралі, які є головними в суспільстві.

Долучитися до фізичної культури і спорту можна декількома способами: займаючись в спортивній секції з будь-якого виду спорту, беручи участь в заняттях груп здоров'я за місцем роботи або проживання, а також тренуючись самостійно. Велика кількість варіантів дає кожній людині можливість вибрати той з них, який задовольняє його потребам  і перевагам, що дозволяє кожному знайти ідеальний спосіб підтримувати себе в прекрасній фізичній формі.

Останнім часом особливої популярності набули саме самостійні заняття фізкультурою — ними легко займатися в зручному для людини місці і в зручний час. Але для того, щоб домогтися найбільшого успіху, слід вивчити основні теоретичні знання в цій області для того, щоб не отримати травму в процесі тренувань.

Висновки. Таким чином, фізичну культуру слід розглядати як особливий вид культурної діяльності, результати якої є  корисними для суспільства і розвутку особистості. У соціальному житті в системі освіти, вихованні, у сфері організації праці, повсякденного побуту, здорового відпочинку фізична культура проявляє своє виховне, освітнє, оздоровче, економічне та загальнокультурне значення, сприяє виникненню такої соціальної течії, як здоровий спосіб життя, тобто спільна діяльність людей по використанню, поширенню і примноженню цінностей фізичної культури. спорт у вузькому розумінні можна визначити як власне змагальну діяльність, специфічною формою, якою є система змагань, історично склалася в області фізичної культури як спеціальна сфера виявлення і порівняння людських можливостей.

Спорт і фізична культура є багатофункціональним механізмом оздоровлення людей, самореалізації людини, його самовираження і розвитку. Тому останнім часом місце фізкультури і спорту в системі цінностей людини і сучасної культури різко збільшилася.

Література

  1. Варчуків І., Назаров Ю. Фізична культура і фізична підготовка. М., 2007. С. 432.
  2. Гужаловський, А. А. Основи теорії і методики фізичної культури: підручник для ин-ов физ. культ / А. А. Гужаловський // ФиС, 2005. - С. 6-33
  3. Концепція національної системи фізичного виховання дітей, учнівської і студентської молоді України / Р.Т. Раєвський, В.Г. Ареф’єв, М.Д. Зубалій, В.І. Кубасова, В.В. Столітенко // Початкова школа. – 1994. – № 8. – С.2.
  4. Литвиненко О.М. Формування здорового способу життя в студентської молоді / О.М. Литвиненко // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. Сер.: Педагогіка. — 2012. — Вип. 187. — С. 42—46.
  5. Соковня-Семенова, І. І. Основи здорового образу життя. / І. І. Соковня-Семенова. // - М.: Сфера, 2003 з. 321

 

docx
Додав(-ла)
Корвегина Маша
Додано
1 грудня 2022
Переглядів
2798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку