Розвиток самоефективності здобувачів освіти за допомогою позитивних можливостей дистанційної форми навчання
Дистанційна освіта –це форма навчання, при якій учень перебуває на відстані від педагога, і (або) навчальних засобів і освітніх ресурсів. Будь-яка людина при бажанні може здобувати освіту в дистанційному форматі. Для тих, хто обмежений у можливості відвідувати навчальний заклад очно в силу проблем зі здоров’ям або іншими обмеженнями мобільності, таке навчання – найоптимальніший вибір.
Однак, все частіше вибір на користь дистанційного навчання роблять батьки і діти, які мають реальні можливості вчитися в очній загальноосвітній школі. Частіше застосовується змішана форма роботи, де невід’ємною частиною є саме дистанційний формат.
В умовах дистанційного навчання можна і треба дбати про формування і розвиток самоефективності (почуття власної компетентності) здобувачів освіти. Серед маси гнучких моделей організації навчального процесу треба обирати ті, що характеризуються позитивними можливостями дистанційної форми навчання.
Основа формування компетентності учня в певному предметі – впевненість в тому, що вся інформація йому доступна в такому ж обсязі, як і іншим однокласникам. Чітка організація класруму. (посилання на урок, підручник, хрестоматія, розклад уроків тощо). Діти повинні знати, що в зазначений день, в зазначений час відкриється завдання для самостійного опрацювання (якщо урок асинхронний) чи домашнє завдання з чіткою інструкцією (синхронний урок) – функція «поставити в розклад». Стрічка – лише для термінових оголошень.
Якщо урок в синхронному режимі – прописується лише домашня робота, але можна додати і той матеріал, що розглядався на уроці. Під час ЗУМ-конференції обов’язково повинна бути демонстрація екрана (презентація, завдання у вордівському документі чи дошка для письма, чи підручник). Робота з підручником сприяє розвитку навичок працювати з різними джерелами інформації (підкреслювати на екрані прямо в підручнику).
Якщо урок в асинхронному режимі – наповнюваність класруму має бути інформативною (уроки від ВШО, відеоуроки – лайфхаки, презентації, візуалізації, запис-пояснення вчителя, якщо немає готового уроку чи не задовольняє контент тощо).
Важлива складова – зворотній зв’язок. Можна використовувати тести на різних платформах(«На урок», «Кластайм» або створювати гугл-форми). Також використовується перевірка «ручна». І завдання «Напам’ять» прикріпляються у відповідний розділ.
Усі це доводить, що формувати і розвивати самоефективність здобувачів освіти можна успішно і під час дистанційного навчання. Важливо пам’ятати, що завдання – не використати нескінченну кількість методів та ресурсів, а створити середовище розвитку та підтримки дитини.