Пізнаючи великий і складний світ навколо себе, маленька людина прагне самоутвердитися в ньому, виявити себе як особистість. Один з найдоступніших і найпривабливіших шляхів для цього – творчість. Це діяльність, в процесі якої виникає щось нове для самої дитини. Але вона має місце тоді, коли дитина фантазує, комбінує, змінює, утворює щось таке, чого раніше не бачила, чого в її особистому досвіді ще не було. В основі усілякої творчості лежить гіпотеза, здогадка, власний задум дитини.
Працюючи над розвитком творчого мислення , вчителі – початківці широко застосовують різноманітні ігри, поступово переходячи на більш складні форми і прийоми роботи.
Я не є винятком, тому завдання для учнів готую у вигляді ігор (ситуативних, імітаційних, рольових, інтелектуальних)
Наведу деякі приклади:
Вибираю три слова, (наприклад: ліс, лисиця, олівець), не пов’язаних за змістом. Необхідно скласти якомога більше речень, включаючи всі слова (Дівчинка намалювала лисицю, що бігла лісом. Лисиця заховала олівця в лісі)
Наприклад: « Без труда - …» (не буде успіху, не станеш розумним, залишишся голодним, не побудуєш дім і т. д.)
Яка гілочка? (сонна, весела, вона нам усміхається, напуває листочки, прикрашає сад …)
Що треба домалювати аби вийшло щось конкретне чи абстрактне – курча, кораблик, порив вітру, хвилі, Чудо-Юдо і т. д.
Поступово переходжу до інших методів ( дискусія, мікрофон, мозковий штурм, робота в парах та групах, коло ідей, метод гірлянд та асоціацій, пізнавальна суперечність, проблемна ситуація, задача чи питання і т. д.). вони розвивають творчі процеси, винахідливість і фантазію. Виникає потреба в нових знаннях, і на їх основі здійснюється активна діяльність учнів. Ці методи спонукають їх висловлювати свої думки, вести діалог.
Наведу деякі приклади:
(Осінь – художниця, швачка, щедра господиня, вчителька… Весна - агроном, модельєр, будівельник, дизайнер… ) Діти пояснюють свою відповідь, а потім кожна група складає колективну розповідь про свою пору року.
Малий ведмедик почув, що на світі буває зима. Одного разу він запитав у синички: «Що таке зима?». І вона відповіла…
А що йому відповіла ялинка? А річка? А ви?
( Діти обґрунтовують свої відповіді )
Запитую яка тваринка їх полюбляє? (білка). Потім з’ясовуємо, де ростуть горіхи. Навіщо вони білці? Куди їх ховає? Як потім вишукує? Що буде з горіхами, які білка не знайшла?
Після цього , залежно від віку, можна розіграти гру – казку, театралізовану виставу, скласти загадку чи казку, написати твір певного стилю.
Виконуючи такі завдання діти доповнюють один одного, виправляють, уважно слухають товариша, переживають, щоб він правильно і цікаво доніс
до слухачів їх творчу роботу.
Слід зазначити, що учні складають твори різних жанрів : оповідання, загадки, приказки, віршики, казки.
Хочу навести деякі з них:
***
Довгоногий, довгодзьобий
по озеру ходить,
зелених жаб ловить.
***
Під березою в лісі росте,
Від людей ховається,
В кошик не збирається.
***
В рюкзаку у нас живе.
Завжди мовчить, але розуму вчить.
***
Найрідніша наша земля –
Це домівка мила твоя.
Де дерев і квітів багато
Й твоє найрідніше свято.
Руки лагідні в мами і тата,
І в бабусі красива хата.
Голубі озера і ріки,
І білі хмарки в блакиті.
Поля і луки квітучі
І дзвін пташок співучих.
Чарівна наша земля
Хай вічно існує вона.
Рома 8 р.
***
Білий боровик,
В зеленім лісі жити звик.
Як до лісу прийдеш
То не зразу знайдеш
Бо він боровик,
Він ховатись звик.
Владислав 8р.
***
Весною текла прозора річка,
А на бережку росла зелена травичка.
Сонце тепле засвітило,
Хмарне небо звеселили.
Рома 8р.
***
Як тільки сонечко встає,
І тихий ранок настає –
Дерева світло зустрічають,
Пташки пісні свої складають.
І квітів аромат густий
Пливе в повітрі голубім.
Світлана 8р.
Казка про зайчика
Гуляли зайчики на галявині у лісі. Тут підійшла до них лисиця та давай роздавати солодку моркву. Але хитрюща зробила так, що одному із зайців нічого не дісталося.
І пішов маленький зайчик за злодійкою. Схопила лисиця бідолашного, як тільки вони увійшли, посадила зайчика у клітку, щоб потім з’їсти. Але, на щастя, друзі зайчика не гаяли часу та розповіли про все дорослим. На допомогу у пошуку прийшли собаки, які по сліду знайшли шляє до лігва лисиці та врятували зайчика.
Озерна красуня
Жила собі бабка. Дуже гарна. У неї були великі очі й довгі прозору крильця. І тому вона цілими днями сиділа на гілці й дивилася на себе в дзеркальце.
Але якось бабка загубила своє дзеркальце.
Стала літати вона над полями й луками але ніде не може знайти своє дзеркальце.
Пролітала вона якось над озером, подивилася в низ і побачила своє відображення. Зраділо бабка, що тепер їй і дзеркальце не потрібно! І вона спустилась до самої води, щоб краще себе бачити
Так досі й літає бабака над водою і все дивиться на своє відображення.
Хочу зупинитися ще на одному методі – « Навчаючи вчусь». Він спонукає дітей на основі вже набутих знань, спостережень, досвіду підходити до нових висновків. Учні можуть, користуючись раніше засвоєними знаннями, самостійно розібратися, а потім в класі донести іншим учням нову тему. Виконуючи роботу в групах, сильніші учні допомагають слабшим, готують доповіді і проєкти, використовуючи різні джерела інформації. Саме цей метод дозволяє вчить дітей оцінювати ситуацію, а на уроках математики не поспішати наслідувати відомий прийом, а шукати більш раціональний.
Для зразка розглянемо таку задачу: швидкість машини 60 км/год, а велосипедиста в 5 разів менша. Велосипедист відстань від села до залізничної станції подолав за 2 год. Скільки часу потрібно, щоб подолати цю відстань машиною?
Користуючись стандартним способом, має 3 кроки до розв’язання задачі . підходячи творчо, легко зрозуміти, що якщо швидкість машини в 5 разів більша, то і відстань можна подолати в 5 разів швидше. Потрібно 2 год. = 120 хв, 120 хв : 5 = 24 (хв)
Такі завдання надзвичайно корисні і, як усяка творча робота, приносять насолоду. Діти відчувають себе більш впевненими у своїх знаннях та силах, у них виникає бажання дізнаватися нове, творити і фантазувати. Значно розширюється коло їхніх духовних запитів, по-справжньому виявляються творчі здібності. Дитина успішно розвивається, якщо в навчанні чи у будь-якій іншій діяльності досягає вершини можливостей, а потім піднімає планку вище. І після своїх перших сходинок впевненіше долатиме подальші.