Стаття: Розвиток творчого мислення учнів початкотих класів

Про матеріал
Працюючи над розвитком творчого мислення , вчителі – початківці широко застосовують різноманітні ігри, поступово переходячи на більш складні форми і прийоми роботи.
Перегляд файлу

Пізнаючи великий і складний світ навколо себе, маленька людина прагне самоутвердитися в ньому, виявити себе як особистість. Один з найдоступніших і найпривабливіших  шляхів для цього – творчість. Це діяльність, в процесі якої виникає щось нове для самої дитини. Але вона має місце тоді, коли дитина фантазує, комбінує, змінює, утворює щось таке, чого раніше не бачила, чого в її особистому досвіді ще не було. В основі усілякої творчості лежить гіпотеза, здогадка, власний задум дитини.

      Працюючи над розвитком творчого мислення , вчителі – початківці широко застосовують різноманітні ігри, поступово переходячи на більш складні форми і прийоми роботи.

       Я не є винятком, тому завдання для учнів готую у вигляді ігор (ситуативних, імітаційних, рольових, інтелектуальних)

Наведу деякі приклади:

  1. Складання речень.

Вибираю три слова, (наприклад: ліс, лисиця, олівець), не пов’язаних за змістом.   Необхідно скласти якомога більше речень, включаючи всі слова (Дівчинка намалювала лисицю, що бігла лісом. Лисиця заховала олівця в лісі)

  1. Придумати власне закінчення прислів’ю

Наприклад:  « Без труда - …» (не буде успіху, не станеш розумним, залишишся голодним, не побудуєш дім і т. д.)

  1. Описати предмет

Яка гілочка? (сонна, весела, вона нам усміхається, напуває листочки, прикрашає сад …)

  1. Гра « На що схожа хмарка, пляма, листочок …».

Що треба домалювати аби вийшло щось конкретне чи абстрактне – курча, кораблик, порив вітру, хвилі, Чудо-Юдо і т. д.

     Поступово переходжу до інших методів ( дискусія, мікрофон, мозковий штурм, робота в парах та групах, коло ідей, метод гірлянд та асоціацій, пізнавальна суперечність, проблемна ситуація, задача чи питання і т. д.). вони розвивають творчі процеси, винахідливість і фантазію. Виникає потреба в нових знаннях, і на їх  основі здійснюється активна діяльність учнів. Ці методи спонукають їх висловлювати свої думки, вести діалог.

Наведу деякі приклади:

  1. Учні розподіляються на 4 групи  кожна отримує завдання визначити професії кожної пори року.

(Осінь – художниця, швачка, щедра господиня, вчителька… Весна  - агроном, модельєр, будівельник, дизайнер… ) Діти пояснюють свою відповідь, а потім кожна група складає колективну розповідь про свою пору року.

  1. Ставлю проблемну задачу.

Малий ведмедик  почув, що на світі буває зима. Одного разу він запитав у синички: «Що таке зима?». І вона відповіла…

А що йому відповіла ялинка? А річка? А ви?

( Діти обґрунтовують свої відповіді  )

  1. Приношу на урок горіхи.

Запитую яка тваринка їх полюбляє? (білка). Потім з’ясовуємо, де ростуть горіхи. Навіщо вони білці? Куди їх ховає? Як потім вишукує? Що буде з горіхами, які білка не знайшла?

    Після цього , залежно від віку, можна розіграти гру – казку, театралізовану виставу, скласти загадку чи казку, написати твір певного стилю.

  1. При вивченні теми « Іменник» задаю питання , що спонукають дітей до активної діяльності і пошуку:
  • Що ви чуєте ідучи в школу? (Стукіт, грукіт, шум, крик…)
  • Назвіть іменники, що супроводжують дощ, сніг, зиму, літо, ніч…
  • Назвіть іменники, найважливіші в нашому житті, (мир, дружба, мама, Батьківщина…)
  • Які іменники ви хотіли б викинути з нашої мови? ( Смерть, біль, війна, горе, хвороба…)

    Виконуючи такі завдання діти доповнюють один одного, виправляють,  уважно слухають товариша, переживають, щоб він правильно і цікаво доніс

до слухачів їх творчу роботу.

      Слід зазначити, що учні складають твори різних жанрів : оповідання, загадки,  приказки, віршики, казки.

       Хочу навести деякі з них:

              ***

Довгоногий, довгодзьобий

по озеру ходить,

 зелених жаб ловить.

               ***

Під березою в лісі росте,

Від людей ховається,

В кошик не збирається.

              ***

В рюкзаку у нас живе.

Завжди мовчить, але розуму вчить.

             ***

Найрідніша наша земля –

Це домівка мила твоя.

Де дерев і квітів багато

Й твоє найрідніше свято.

Руки лагідні в мами і тата,

І в бабусі красива хата.

Голубі озера і ріки,

І білі хмарки в блакиті.

Поля і луки квітучі

І дзвін пташок співучих.

Чарівна наша земля

Хай вічно існує вона.

                        Рома 8 р.

          ***

Білий боровик,

В зеленім лісі жити звик.

Як до лісу прийдеш

То не зразу знайдеш

Бо він боровик,

Він ховатись звик.

                       Владислав 8р.

            ***

Весною текла прозора річка,

А на бережку росла зелена травичка.

Сонце тепле засвітило,

Хмарне небо звеселили.

                  Рома 8р.

           ***

Як тільки сонечко встає,

І тихий ранок настає –

Дерева світло зустрічають,

Пташки пісні свої складають.

І квітів аромат густий

Пливе в повітрі голубім.

                   Світлана 8р.

                                                    Казка про зайчика

   Гуляли зайчики на галявині у лісі. Тут підійшла до них лисиця та давай роздавати солодку моркву. Але хитрюща зробила так, що одному із зайців нічого не дісталося.

  • Більше нема, - сказала лисиця, - але у мене вдома є, ходімо зі мною?

І пішов маленький зайчик  за злодійкою. Схопила лисиця бідолашного, як тільки вони увійшли, посадила зайчика у клітку, щоб потім з’їсти. Але, на щастя, друзі зайчика не гаяли часу та розповіли про все дорослим. На допомогу у пошуку прийшли собаки, які по сліду знайшли шляє до лігва лисиці та врятували зайчика.

  • Більше ніколи не буду ходити з незнайомцями !, - сказав зайчик своїй матусі

                                                 Озерна красуня

     Жила собі бабка. Дуже гарна. У неї були великі очі й довгі прозору крильця. І тому вона цілими днями сиділа на  гілці  й дивилася на себе в дзеркальце.

      Але якось бабка загубила своє дзеркальце.

       Стала літати вона над полями й луками але ніде не може знайти своє дзеркальце.

        Пролітала вона якось над озером, подивилася в низ і побачила своє відображення. Зраділо бабка, що тепер їй і дзеркальце не потрібно! І вона спустилась до самої води, щоб краще себе бачити

        Так досі й літає бабака над водою і все дивиться на своє відображення.

 

     Хочу зупинитися ще на одному методі – « Навчаючи вчусь». Він спонукає дітей на основі вже набутих знань, спостережень, досвіду підходити до нових висновків. Учні можуть, користуючись раніше засвоєними знаннями, самостійно розібратися, а потім в класі донести іншим учням нову тему.  Виконуючи роботу в групах, сильніші учні допомагають слабшим, готують доповіді і проєкти, використовуючи різні джерела інформації. Саме цей метод дозволяє вчить дітей оцінювати ситуацію, а на уроках математики не поспішати наслідувати відомий прийом, а шукати більш раціональний.

    Для зразка розглянемо таку задачу: швидкість машини 60 км/год, а велосипедиста в 5 разів менша. Велосипедист відстань від села до залізничної станції подолав за 2 год. Скільки часу потрібно, щоб подолати цю відстань машиною?

     Користуючись стандартним способом, має 3 кроки до розв’язання задачі . підходячи творчо, легко зрозуміти, що якщо швидкість машини в 5 разів більша, то і відстань можна подолати в 5 разів швидше. Потрібно 2 год. = 120 хв, 120 хв : 5 = 24 (хв)

   Такі завдання надзвичайно корисні і, як усяка творча робота, приносять насолоду. Діти відчувають себе більш впевненими у своїх знаннях та силах, у них виникає бажання дізнаватися  нове, творити і фантазувати. Значно розширюється коло їхніх духовних запитів, по-справжньому виявляються творчі здібності. Дитина успішно розвивається, якщо в навчанні чи у будь-якій іншій діяльності досягає вершини можливостей, а потім піднімає планку вище.  І після своїх перших сходинок впевненіше долатиме  подальші.

docx
Додано
19 січня 2022
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку