Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки Львівської облдержадміністрації
КЗ ЛОР «Львівська загальноосвітня санаторна школа-інтернат № 1
І-ІІІ ст. імені Б.-І. Антонича»
Шкільна STEM і STEAM-освіта. Чому вона така популярна?
( виступ на педраді )
Підготувала
вчитель християнської етики
Юрків Руслана Сергіївна
Львів – 2020 р.
STEM-освіта зараз фактично в усіх на вустах. Це тренд (основна тенденція зміни, актуальний напрям), який останнім часом набирає швидких обертів в освітньому просторі України. Що означає дана абревіатура і чому така популярна STEM-освіта? Спробуємо розібратися.
STEM (S – science, T – technology, Е – engineering, М – mathematics). Акронім STEM вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент + інноваційні технології. Технології використовують навіть у вивченні творчих, мистецьких дисциплін. Наприклад, за кордоном музикантів навчають не тільки музикувати, але й використовувати комп’ютерні програми для створення музичних творів.
Чому STEM-освіта така актуальна? Стрімка еволюція технологій веде до того, що незабаром найбільш популярними, перспективними та затребуваними фахівцями стануть програмісти, IT-фахівці, інженери, професіонали в галузі високих технологій і т.п. Постає питання: як підготувати таких фахівців?
Навчання – це не просто передача знань від учителя до учнів, це спосіб розширення свідомості і зміни реальності. Саме тому STEM-освіта – низка чи послідовність курсів або програм навчання, які готують учнів до освіти після школи та успішного працевлаштування, дають можливість зробити кар’єру в інженерно-технічній сфері. STEM об’єднує всі природничо-математичні науки в одне ціле. Діти отримують можливість не просто вивчати, наприклад, певні закони, а одразу випробовувати їхню дію на практиці, створюючи справжні наукові проєкти. STEM-освіта покликана формувати в учнів навички й уміння, які зроблять їх конкурентоспроможними на сучасному ринку праці.
На жаль, уроки теорії, які не викликають інтересу, – реалії більшості нинішніх шкіл. Вони переважно нудні для дітей. Адже протягом занять учні вивчають теоретичні відомості, численні формули, але практично не мають уявлення, як це насправді працює, і де всі ці знання можна використати у повсякденному житті. Уроки фактично позбавлені практичних занять, творчості та будь-яких експериментів. Наука повинна захоплювати!
STEM-підхід є значно ефективнішим в організації освітнього процесу: навчання шляхом моделювання, проєктування та експериментування перетворюється на своєрідну гру, тому сприймається школярами із величезним задоволенням.
Освіта в галузі STEM є основою підготовки співробітників в області високих технологій. У всьому світі спостерігається дефіцит фахівців із технічних напрямків, попит на них росте набагато швидше, ніж на інші спеціальності. Саме тому, у відповідь на виклики часу, такий тип освіти виходить на перший план. Розвинені країни світу вчасно зрозуміли цей тренд. Австралія, Китай, Великобританія, Ізраїль, Корея, Сінгапур та США вже давно впроваджують державні програми в галузі STEM-освіти.
STEАM – це не просто технічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме: вдале поєднання креативності та технічних знань. Саме тому у STEM-освіті активно розвивається креативний напрямок, що включає творчі та художні дисципліни (промисловий дизайн, архітектура, індустріальна естетика і т.д.). STEM-освіта без мистецьких дисциплін і креативності – це вже вчорашній день. Таким чином, STEM трансформується у STEАM (STEM + Art – мистецтво) – вдосконалена версія STEM-світи, в яку інтегроване мистецтво.
STREAM (STEAM + Reading + wRiting + Robotics + Religion) – освітній підхід, який передбачає, окрім інтеграції п’яти дисциплін, також розвиток навичок мислення, читання, письма, робототехніки, релігії. Як бачимо, акцент робиться на залученні абсолютно всіх навчальних дисциплін.
STEAM та STREAM є різновидами STEM, а отже, передбачають інтегрований процес навчання, орієнтований на здобуття практичних навичок! Для повноцінної реалізації такого підходу обов’язковими є наявність STEM-лабораторій, що обладнані сучасними технічними засобами (3D-принтерами, новітніми наборами навчальної електроніки, голографічної фото-відео студії і т.п.). Головною перевагою STEM-освіти для школярів є їхня підготовка до реального життя.
STEM-освіта символізує початок нової епохи та відмову від застарілої предметної системи на користь інтегрованого навчання. А саме такий підхід (вміння логічно і математично мислити, наукове розуміння природи і сучасних технологій, впевнене користування інформаційно-комунікаційними технологіями, обізнаність і самовираження у сфері культури тощо) на 100% відповідає концепції Нової української школи, формує в учнів компетентності, необхідні для успішної самореалізації в суспільстві, та навички, затребувані у ХХІ столітті.
STEM-освіта ґрунтується на інтеграції знань, кооперації умінь та
залученні великої кількості ресурсів. Ось чому проєктна робота є найбільш ефективною для реалізації STEM-підходу в освітньому процесі.
Переваги STEM-освіти:
Скажемо декілька слів про міжнародний досвід щодо впровадження STEM-освіти.
Science on Stage – міжнародна платформа, метою якої є популяризація ідей STEM-освіти, а також обмін ідеями серед найкращих викладачів Європи.
Платформа була створена у 2000 році у Берліні, наразі вона об’єднує понад 100 тисяч викладачів із 30 країн світу.
У межах Science on Stage проводяться такі заходи:
На YouTube-каналі Science on Stage можна переглянути ідеї реалізації STEM-проєктів від найкращих європейських вчителів.
Впровадження STEM-освіти в Україні.
Модернізація системи освіти, підвищення конкурентоспроможності економіки, інформатизація суспільства та розвиток науково-технічного прогресу визначають якісно нові підходи до організації освітнього процесу і в Україні. Посилення ролі STEM-освіти зумовлюється підвищенням мотивації учнівської молоді до вивчення предметів природничо-математичного циклу й, водночас, високим запитом виробничої сфери на працівників, що володіють компетентностями для постановки і виконання завдань у сферах: інженерії, медицини, екології, IT, фармацевтики, нанотехнологіях, авіабудуванні та інших.
Відділ STEM-освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» визначив пріоритетні напрями розвитку STEM-освіти на всеукраїнському рівні і розробив методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти у закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2019/2020 навчальному році (Лист ІМЗО № 22.1/10-2876 від 22.08.19 р.) та пропозиції до плану роботи закладів освіти на 2019/2020 навчальний рік.
Інформацію з питань STEM-освіти педагогічні працівники можуть отримувати з офіційних сайтів Міністерства освіти і науки України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» та зі сторінок соціальних мереж, наприклад, приєднавшись до групи на сторінці Facebook – Відділ STEM-освіти ІМЗО (https://www.facebook.com/groups/805895179541236/?ref=bookmarks).
Замість висновків.
На останньому Світовому економічному форумі у Давосі однією із центральних тем була проблема кардинальної зміни ринку праці. Близько 60% нинішніх професій людини можуть бути замінені роботами, а це величезний виклик для людства. Крім того, на форумі були визначені пріоритетні навички, затребувані у ХХІ столітті, а саме:
Таким чином, величезний попит буде на фахівців, що навчалися саме за технологією STEM-освіти. Знайти роботу даним спеціалістам буде дуже легко. Крім того, оплата праці таких фахівців є однією з найвищих на сьогоднішній день. Отож батьки можуть бути впевненими за майбутнє своїх діточок.