«КОМПЕТЕНТНИЙ ВИПУСКНИК ШКОЛИ»
Вчитель основ здоров»я
Боса Т.Г.
Березень
2012
Найціннішим скарбом прогресивного суспільства в період розвитку сучасних технологій є молоде покоління. Сьогодні школа відповідає за формування здорової особистості та розвиток життєвих компетенцій учнів на основі впровадження інноваційних педагогічних технологій.
Шкільний вік – пора інтенсивного становлення особистості, становлення свідомого "Я". В цей період у дитини закладаються якості, які потім усе життя визначатимуть її світосприймання, характер мислення, творчі здібності, вчинки, поведінку. Шкільні роки – це не підготовка до життя, а саме життя. Сьогодні випускник школи повинен бути фізично, психічно, соціально, морально здоровою особистістю з високим рівнем громадянської відповідальності, яка готова до самостійного вибору власного шляху в житті та компетентним в усіх сферах діяльності, щоб вміти вирішувати глобальні завдання, які ставить перед ним інформаційне суспільство ХХІ століття. Державі потрібна ініціативна, креативна й конкурентноздатна особистість, яка здатна до саморозвитку, має бажання та спроможність реалізувати себе творчо.
XXI століття - період стрімкого зростання значення науки й освіти в житті людства, і це значення зростатиме пропорційно їх здатності вирішувати конкретні життєві проблеми людини. Обновилася функція школи: не тільки навчання і виховання, але і соціалізація школяра - формування особистості, яка буде здатна отримувати глибокі знання, професійні навички, вільно орієнтуватися у світі, саморозвиватися і самостійно приймати правильні, морально-відповідальні рішення в умовах мінливого світу.
Пріоритетними якостями випускника на сьогоднішній день є компетентність, комунікабельність, психологічна стійкість. Освічена людина в сучасному суспільстві не тільки і не скільки людина, що володіє знаннями, а яка вміє цілеспрямовано здобувати знання і при потребі застосовувати їх у будь-якій ситуації.Тому одним із перспективних напрямів реформування освіти є впровадження компетентнісноспрямованого підходу.
Запровадження такого підходу в освіті почалося в 70-ті роки ХХ ст. в США та у 80-ті роки в розвинених країнах Європи. Це було пов’язано з невідповідністю традиційної системи освітніх послуг соціальному замовленню.
Зауважувалося, що більшість випускників навчальних закладів виявляються навченими , але не готовими до виконання професійних обов’язків, вирішення реальних професійних та життєвих проблем.
Стало зрозуміло, щотрадиційнасередняосвіта не дастьвирішення тих освітніхзавдань, якіпостають перед школою у XXстолітті.
Як відомо із відгуків сучасних українських випускників та їхніх батьків, знань, отриманих під час навчання у школі, достатньо. Але школа недостатньо навчала самостійності, не було можливості самореалізуватись, недостатньо було в навчанні ситуацій практичного спрямування, на яких учні мали змогу «програвати» життєві ситуації, самостійно знаходити вирішення проблем, що виникали; учні не навчились упевнено орієнтуватися в інформаційному просторі, відчули недостатність правової культури. Не навчила школа розбиратись у людях. У формуванні життєвих планів школа допомогає приблизно чотирьом цілим і семи десятим % випускників.
Тобто, школа зосереджує увагу на формуванні у своїх учнів предметних компетентностей. І при цьому залишає їх наодинці з життєвими проблемами, недостатньо працюючи над формуванням ключових життєвих компетентностей.
Компетентність- це здатність успішно задовольняти індивідуальні й соціальні потреби, діяти й виконувати поставлені завдання.
Поняття компетентності передбачає сукупність фізичних та інтелектуальних якостей людини і властивостей, необхідних для самостійного й ефективного виходу з різних життєвих ситуацій, щоб створити кращі умови для себе в конструктивній взаємодії з іншими. Отже, компетентність — це не тільки і не стільки знання, а знання плюс уміння і навички користуватися цими знаннями.
Актуальним завданням модернізації сучасної середньої освіти України у ХХІ ст. є підвищення якості підготовки випускників.І основоюцьогопроцесумає стати компетентніснийпідхід. Цезумовлено: 1. Широким визнаннямкомпетентнісногопідходу у країнахЄвросоюзу, активнимсхваленнямєвропейськимипрацедавцями. Цейпідхідперебуває в русліБолонськогопроцесу (на щонеобхіднозвернутиособливуувагу, аджесьогоднішніучні - цезавтрашністуденти та майбутніфахівці).
2. Цейпідхіддаєможливістьврахувати й адекватно відобразитивимогиXXIстоліття до особистості, їїжиттєвоїкомпетентності, розкрити і розвинутинавички, необхіднілюдині у сучасномусвіті.
3. Методичнимиперевагамикомпетентнісногопідходу є визначеність, зрозумілістьйого понять і категорій, наявністьперспективнихосвітніх методик та європейськогодосвідуйогореалізаці.
4. Значні теоретичні та практичні здобутки в упровадженні та реалізації компетентнісного підходу, мають і вітчизняні науковці. Компетентність має три складові:
1. Знаннєва (когнітивна);
2. Емоційно-ціннісна складова;
3. Діяльнісна складова.
Компетентнісний підхід тісно пов’язаний із такими підходами до навчання, як
q Особистісно зорієнтований (потребує трансформації змісту освіти, перетворення його з моделі “для всіх” на суб’єктивні надбання одного учня, які можна виміряти);
q діяльнісний(може бути реалізований тільки в діяльності, тобто в процесі виконання конкретним учнем певного комплексу дій). Перехід до компетентнісного підходу означає:
а) переорієнтацію з процесу на результат освіти в діяльнісному вимірі;
б) зміщення акценту з накопичування кількості знань, умінь і навичок на формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях.
Що означаєпереорієнтацію на компетентністий підхід в освіті?
• Мета уроку повинна задаватися в діяльнісній формі. Наприклад,
• Після цього уроку ви навчитесь…
Наприклад,емоційно-ціннісна складова компетентності може визначатись так:
Після цього уроку ви навчитесь: особисто формулювати…, оцінювати…; висловлювати ставлення… Соціальна компетентність:
Після сьогоднішнього уроку ви отримаєте досвід:
• виконання типових соціальних ролей: громадянина, члена сім’ї, споживача…,
Загальнокультурна:
• Навчитесь аналізувати й оцінювати досягнення національної, європейської та світової культури…
При переорієнтації на компетентісний підхід результатинавчальноїдіяльностірозглядають як особистідосягненняучня. Важливим стає не наявність у нього певної кількості знань, а здатність застосовувати компетентності в навчанні та житті.
Про такий підхід до формування змісту освіти йдеться в Державних Стандартах освіти, його реалізовано в Критеріях навчальних досягнень.
Цінормативнідокументинацілюють нас на таке:
Слід відмовитися від так званої енциклопедичності змісту шкільного навчання і формувати в школярів передовсім ті знання, які є необхідними для виконання практичних, ситуативних, особистісно - орієнтованих комунікативних завдань.
Оскільки життя сьогоднішнього суспільства є складним і багатогранним, щоб стати успішною людиною, учень має набути компетентності у різних його сферах: політичній, економічній, духовній, соціальній тощо. Тому в теорії компететнісного підходу до навчання висувається положення про систему компетентностей, які формуються у школярів за роки навчання. Таку систему складають:
q навчальна (уміння здобувати інформацію, виділяти головне, аналізувати, оцінювати, використовувати на практиці; складати алгоритм навчальної діяльності; здійснювати навчальну діяльність у взаємодії; прогнозувати результат такої діяльності, докладати зусилля до його досягнення; формулювати, висловлювати, доводити власну думку; здатність навчатися протягом усього життя, підвищувати професійний рівень);
qздоров’язберігаюча (здатність зберігати фізичне, соціальне, психічне та духовне здоров’я – своє та інших людей);
q соціальна (здатність до співробітництва в групі та команді, мобільність, уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі й функції в колективі, планувати, розробляти й реалізовувати соціальні проекти індивідуальних і колективних дій; уміння визначати й реалізовувати мету комунікації в залежності від обставин; підтримувати взаємини; розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях);
qзагальнокультурна (спроможність аналізувати й оцінювати досягнення науки й культури; знати рідну й іноземні мови,інтерактивно їх використовувати; опановувати моделі толерантної поведінки, створювати умови для конструктивної співпраці в умовах культурних, мовних і релігійних відмінностей між людьми та народами; застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на систему загальнолюдських цінностей);
q компетентність щодо інформаційних і комунікаційних технологій (уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, технічна компетентність, уміння раціонально використовувати комп’ютер для пошуку, опрацювання й систематизації, зберігання й передавання інформації, оперувати технологіями та знаннями, що задовольнять потреби інформаційного суспільства);
qгромадянська (здатність орієнтуватися в проблемах суспільнополітичного життя, здійснювати захист своїх громадянських прав та інтересів; взаємодіяти з органами державної влади на користь собі й суспільству);
q підприємницька (здатність співвідносити власні економічні інтереси з наявними матеріальними, трудовими й природними ресурсами,інтересами інших людей та суспільства; бути готовим активно діяти, організовувати власну трудову й підприємницьку діяльність і працю колективу; змінюватись і пристосовуватись до нових потреб ринку праці; оцінювати власні професійні можливості та здібності; складати й реалізувати плани підприємницької діяльності, приймати економічно обґрунтовані рішення; презентувати інформацію про результати власної економічної діяльності)
Ключовікомпетентностідосягаються в процесінавчання через усі без виняткупредмети й виховні заходи. За набуттяключових компетентностей відповідальна не тільки школа: на їхформуваннявпливаютьсім’я, масмедіа, релігійні та культурніорганізації.
Компетентність людини – це загальна життєздатність, що базується на знаннях, досвіді, ціннісних орієнтирах і здібностях.
Можна сформулювати загальні рекомендації щодо впровадження компетентісного підходу в навчанні:
§ Перевагу надавати особистісно зорієнтованому навчанню. Ця технологія сприяє індивідуалізації навчання, здійсненню диференційованого підходу.
§ Самовираженню, самореалізації особистості допомагає проблемне навчання.
§ Застосовувати інтерактивнітехнології, які є універсальними для розвитку життєвих компетентностей, формують уміння колегіально вирішувати завдання, сприяють активізації особистісних якостей школяра.
§ Створювати ситуації вибору: моральної оцінки на основі прочитаних творів або життєвих ситуацій; застосування тестових та різнорівневих завдань, що дають дитині право вибору, вчити їх обирати потрібний варіант, рівень; диференційовані домашні завдання.
§ Учити дітей висловлювати власну точку зору, вислуховувати думку товариша, узгоджувати та доходити до порозуміння.
§ Залучати учнів до використання комп'ютера як потужного інструмента здобуття та обробки інформації. (Формування ІК компетентностей).
§ Важливою умовою навчання і першим кроком до формування компетентності учня є правильна мотивація (самомотивація).
§ Залучення дітей до гурткової роботи.
§ Проведення тренінгів і заходів у формі ситуативних занять.
§ Необхідно давати й періодично змінювати громадські доручення, обговорювати їх виконання, підводити підсумки роботи.
Під час навчання у загальноосвітній школі в учня має бути сформований певний рівень готовності до дорослого життя, певна сукупність характеристик, так би мовити, життєва компетентність, що має забезпечити молодій людині здатність орієнтуватись у сучасному суспільстві, швидко реагувати на запити часу, ефективно та успішно самореалізуватисьза шкільними дверима.
Проблема виховання школяра як соціально компетентної особистості набула сьогодні важливого значення. Ми розуміємо, що дуже важливо сформувати у кожного учня оптимальний, притаманний йому рівень компетентності, який передбачає здатність самостійно і творчо приймати обґрунтовані рішення стосовно теперішнього й майбутнього на основі здобутих в школі знань, умінь та навичок, цінностей і досвіду і відповідати за них.
Яким буде світ у середині нинішнього століття, важко уявити. Тому школа як простір життя має готувати своїх вихованців до змін, розвиваючи в них такі якості, як мобільність, динамізм, конструктивність. Отже, знання як самоціль має поступитися місцем знанню як інструментові життя, що забезпечує молодій людині можливість жити в гармонії з власною природою та довкіллям, суспільством, окремими людьми, можливість оволодіти новими технологіями.
Сьогодні школа повинна і може допомогти дитині правильно зрозуміти життя, бо життя школи, на відміну від сім’ї , є більш діловим, конкурентним середовищем. Школа – це передусім простір життя дитини, тут вона не готується до життя, а живе. І тому важливо вибудувати виховний процес так,щоб він сприяв гармонізації стосунків між дітьми і вчителями, школою та родиною.
Головні риси випускника - творчість, активність, відповідальність, толерантність, освіченість. А головн якостями – обізнаність, конкурентоспроможність, демократичність, цілеспрямованість.
Самовизначення є важливою проблемою для людини на всьому її життєвому шляху, а для випускника воно виступає центром його життєвої ситуації. Йомунеобхідні відповідні якості, здатність організувати своє життя, вибрати власний життєвий напрямок, організувати життя як ціле, тобто стати творцем власного життя.