Виступ на науково-практичній конференції "Компетентний випускник"

Про матеріал
У виступі відображено важливі аспекти, які впливають на формування компетентного випускника, враховуючи вимоги Державного стандарту освіту та акцентована увага на які характеристики варто звертати увагу при роботі педагогічним працівникам
Перегляд файлу

 

 

ВИСТУП НА НАУКОВО –ПРАКТИЧНІЙ КОНФЕРЕНЦІЇ

 

 

«КОМПЕТЕНТНИЙ ВИПУСКНИК ШКОЛИ»

 

 

 

Вчитель  основ здоров»я

Боса Т.Г.

 

 

Березень

2012

 

Найціннішим скарбом прогресивного суспільства в період розвитку сучасних технологій є молоде покоління. Сьогодні школа відповідає за формування здорової особистості та розвиток життєвих компетенцій учнів на основі впровадження інноваційних педагогічних технологій.

Шкільний вік – пора інтенсивного становлення особистості, становлення свідомого "Я". В цей період у дитини закладаються якості, які потім усе життя визначатимуть її світосприймання, характер мислення, творчі здібності, вчинки, поведінку. Шкільні роки – це не підготовка до життя, а саме життя. Сьогодні випускник школи повинен бути фізично, психічно, соціально, морально здоровою особистістю з високим рівнем громадянської відповідальності, яка готова до самостійного вибору власного шляху в житті та компетентним в усіх сферах діяльності, щоб вміти вирішувати глобальні завдання, які ставить перед ним інформаційне суспільство ХХІ століття. Державі потрібна ініціативна, креативна й конкурентноздатна особистість, яка здатна до саморозвитку, має бажання та спроможність реалізувати себе творчо.

XXI століття -  період стрімкого зростання значення  науки й освіти в житті людства, і це значення  зростатиме пропорційно їх здатності вирішувати конкретні життєві проблеми людини. Обновилася  функція школи: не тільки навчання і виховання, але і соціалізація школяра - формування особистості, яка буде здатна отримувати глибокі знання, професійні навички, вільно орієнтуватися у світі, саморозвиватися і самостійно приймати правильні, морально-відповідальні рішення в умовах мінливого світу. 

Пріоритетними  якостями випускника  на сьогоднішній день є  компетентність, комунікабельність, психологічна стійкість. Освічена людина в сучасному суспільстві не тільки і не скільки людина, що володіє знаннями, а  яка вміє цілеспрямовано здобувати  знання і при  потребі  застосовувати їх  у будь-якій ситуації.Тому одним із перспективних напрямів реформування освіти  є впровадження компетентнісноспрямованого підходу.  

Запровадження такого  підходу в освіті почалося в  70-ті роки ХХ ст. в США та у 80-ті роки в розвинених країнах Європи. Це було  пов’язано з невідповідністю традиційної системи освітніх послуг соціальному замовленню.

         Зауважувалося, що більшість випускників навчальних закладів виявляються навченими , але не готовими до виконання професійних обов’язків, вирішення реальних професійних та життєвих проблем.

Стало зрозуміло, щотрадиційнасередняосвіта  не дастьвирішення тих освітніхзавдань, якіпостають перед школою у XXстолітті. 

Як відомо із відгуків сучасних  українських випускників та їхніх батьків, знань, отриманих під час навчання у школі, достатньо. Але школа недостатньо навчала самостійності, не було можливості самореалізуватись, недостатньо було в навчанні ситуацій практичного спрямування, на яких учні мали змогу «програвати» життєві ситуації, самостійно знаходити вирішення проблем, що виникали; учні не навчились упевнено орієнтуватися в інформаційному просторі, відчули недостатність правової культури. Не навчила школа розбиратись у людях. У формуванні життєвих планів школа допомогає приблизно чотирьом цілим і семи десятим % випускників.

Тобто, школа зосереджує  увагу на формуванні у своїх учнів предметних компетентностей. І при цьому залишає їх наодинці з життєвими проблемами, недостатньо працюючи над формуванням ключових життєвих компетентностей.

Компетентність-  це здатність успішно задовольняти індивідуальні й соціальні потреби, діяти й виконувати поставлені завдання. 

Поняття компетентності передбачає сукупність фізичних та інтелектуальних якостей людини і властивостей, необхідних для самостійного й ефективного виходу з різних життєвих ситуацій, щоб створити кращі умови для себе в конструктивній взаємодії з іншими. Отже, компетентність — це не тільки і не стільки знання, а знання плюс уміння і навички користуватися цими знаннями.

Актуальним завданням модернізації сучасної  середньої освіти України  у ХХІ ст. є  підвищення якості підготовки випускників.І основоюцьогопроцесумає стати компетентніснийпідхід. Цезумовлено: 1. Широким визнаннямкомпетентнісногопідходу у країнахЄвросоюзу, активнимсхваленнямєвропейськимипрацедавцями. Цейпідхідперебуває в русліБолонськогопроцесу (на щонеобхіднозвернутиособливуувагу, аджесьогоднішніучні - цезавтрашністуденти та майбутніфахівці).

2.                 Цейпідхіддаєможливістьврахувати й адекватно відобразитивимогиXXIстоліття до особистості, їїжиттєвоїкомпетентності, розкрити і розвинутинавички, необхіднілюдині у сучасномусвіті.

3.                 Методичнимиперевагамикомпетентнісногопідходу є визначеність, зрозумілістьйого понять і категорій, наявністьперспективнихосвітніх методик та європейськогодосвідуйогореалізаці.

4.                 Значні теоретичні та практичні здобутки в упровадженні та реалізації компетентнісного підходу, мають і вітчизняні науковці.  Компетентність має три  складові:

1.     Знаннєва (когнітивна);

2.     Емоційно-ціннісна складова;

3.     Діяльнісна складова.

Компетентнісний підхід тісно пов’язаний із такими підходами  до навчання, як 

q Особистісно зорієнтований (потребує трансформації змісту освіти, перетворення його з моделі “для всіх” на суб’єктивні надбання одного учня, які можна виміряти);

q діяльнісний(може бути реалізований тільки в діяльності, тобто в процесі  виконання конкретним учнем певного комплексу дій).  Перехід до компетентнісного підходу означає:                                 

        а) переорієнтацію з процесу на результат освіти в  діяльнісному вимірі;                                       

        б) зміщення акценту з накопичування кількості знань, умінь і навичок на формування й  розвиток в учнів здатності  практично діятизастосовувати  досвід  успішних  дій у конкретних  ситуаціях. 

Що означаєпереорієнтацію на компетентністий підхід в освіті?  

         Мета уроку повинна задаватися в діяльнісній формі.  Наприклад,

         Після цього уроку ви навчитесь…

Наприклад,емоційно-ціннісна складова компетентності може визначатись так:

Після цього уроку ви навчитесь:  особисто формулювати…, оцінювати…; висловлювати ставлення… Соціальна компетентність:

Після сьогоднішнього уроку ви отримаєте досвід: 

         виконання типових соціальних ролей: громадянина, члена сім’ї, споживача…,

Загальнокультурна:

         Навчитесь аналізувати й оцінювати досягнення національної, європейської та світової культури…

При переорієнтації на компетентісний підхід результатинавчальноїдіяльностірозглядають як особистідосягненняучня.  Важливим стає не наявність у нього певної кількості знань, а здатність застосовувати компетентності в навчанні та житті.

Про такий  підхід   до формування змісту освіти йдеться в Державних Стандартах освіти, його реалізовано  в  Критеріях навчальних досягнень.

          Цінормативнідокументинацілюють нас на таке:

Слід відмовитися від так званої енциклопедичності змісту шкільного навчання і формувати в школярів передовсім ті знання, які є необхідними для виконання практичних, ситуативних, особистісно - орієнтованих комунікативних завдань.

Оскільки життя сьогоднішнього суспільства є складним і багатогранним, щоб стати успішною людиною, учень має набути компетентності у різних його сферах: політичній, економічній, духовній, соціальній тощо. Тому в  теорії компететнісного підходу до навчання висувається положення про систему компетентностей, які формуються у школярів за роки навчання. Таку систему складають:

q навчальна (уміння здобувати інформацію, виділяти головне, аналізувати, оцінювати, використовувати на практиці; складати алгоритм навчальної діяльності; здійснювати навчальну діяльність у взаємодії; прогнозувати результат такої діяльності, докладати зусилля до його досягнення; формулювати, висловлювати, доводити власну думку; здатність навчатися протягом усього життя, підвищувати професійний рівень);

qздоров’язберігаюча (здатність зберігати фізичне, соціальне, психічне та духовне здоров’я – своє та інших людей); 

q соціальна (здатність до співробітництва в групі та команді, мобільність, уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі й функції в колективі, планувати, розробляти й реалізовувати соціальні проекти індивідуальних і колективних дій; уміння визначати й реалізовувати мету комунікації в залежності від обставин; підтримувати взаємини; розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях); 

qзагальнокультурна (спроможність аналізувати й оцінювати досягнення науки й культури; знати рідну й іноземні мови,інтерактивно їх використовувати; опановувати моделі толерантної поведінки, створювати умови для конструктивної співпраці в умовах культурних, мовних і релігійних відмінностей між людьми та народами; застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на систему загальнолюдських цінностей); 

q компетентність щодо інформаційних і комунікаційних технологій (уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, технічна компетентність, уміння раціонально використовувати комп’ютер для пошуку, опрацювання й систематизації, зберігання й передавання  інформації, оперувати технологіями та знаннями, що задовольнять потреби інформаційного суспільства); 

qгромадянська  (здатність орієнтуватися в проблемах суспільнополітичного життя, здійснювати захист своїх громадянських прав та інтересів; взаємодіяти з органами державної влади на користь собі й суспільству);

q підприємницька (здатність співвідносити власні економічні інтереси з наявними матеріальними, трудовими й природними ресурсами,інтересами інших людей та суспільства; бути готовим активно діяти, організовувати власну трудову й підприємницьку діяльність і працю колективу; змінюватись і пристосовуватись до нових потреб ринку праці; оцінювати власні професійні можливості та здібності; складати й  реалізувати плани підприємницької діяльності, приймати економічно обґрунтовані рішення; презентувати інформацію про результати власної економічної діяльності)

 

Ключовікомпетентностідосягаються  в процесінавчання через усі без виняткупредмети й виховні заходи.  За набуттяключових компетентностей відповідальна не тільки школа: на їхформуваннявпливаютьсім’я, масмедіа, релігійні та культурніорганізації.

Компетентність людини – це загальна життєздатність, що базується на знаннях, досвіді, ціннісних орієнтирах і здібностях.

 

Можна сформулювати загальні рекомендації щодо впровадження компетентісного підходу в навчанні:

§  Перевагу надавати особистісно зорієнтованому навчанню. Ця технологія сприяє індивідуалізації навчання, здійсненню диференційованого підходу.

§  Самовираженню, самореалізації особистості допомагає проблемне навчання.

§  Застосовувати  інтерактивнітехнології, які  є універсальними для розвитку життєвих компетентностей, формують уміння колегіально вирішувати завдання, сприяють активізації особистісних якостей школяра.

§  Створювати ситуації вибору: моральної оцінки на основі прочитаних творів або життєвих ситуацій; застосування тестових та різнорівневих завдань, що дають дитині право вибору, вчити їх обирати потрібний варіант, рівень; диференційовані домашні завдання.

§  Учити дітей висловлювати власну точку зору, вислуховувати думку товариша, узгоджувати та доходити до порозуміння.

§  Залучати учнів до використання комп'ютера як потужного інструмента здобуття та обробки інформації. (Формування ІК компетентностей).

§  Важливою умовою навчання і першим кроком до формування компетентності учня є правильна  мотивація (самомотивація).

§  Залучення дітей до гурткової роботи.

§  Проведення тренінгів і заходів у формі ситуативних занять.

§  Необхідно давати й періодично змінювати громадські доручення, обговорювати їх виконання, підводити підсумки роботи.

Під час навчання у загальноосвітній школі в учня має бути сформований певний рівень готовності до дорослого життя, певна сукупність характеристик, так би мовити, життєва компетентність, що має забезпечити молодій людині здатність орієнтуватись у сучасному суспільстві, швидко реагувати на запити часу, ефективно та успішно самореалізуватисьза шкільними дверима.

         Проблема виховання школяра як соціально компетентної особистості набула сьогодні важливого значення. Ми розуміємо, що дуже важливо сформувати у кожного учня оптимальний, притаманний йому рівень компетентності, який передбачає здатність самостійно і творчо приймати обґрунтовані рішення стосовно теперішнього й майбутнього  на основі здобутих в школі знань, умінь та навичок, цінностей і досвіду і відповідати за них.

Яким буде світ у середині нинішнього століття, важко уявити. Тому школа як простір життя має готувати своїх вихованців до змін, розвиваючи в них такі якості, як мобільність, динамізм, конструктивність. Отже, знання як самоціль має поступитися місцем знанню як інструментові життя, що забезпечує молодій людині можливість жити в гармонії з власною природою та довкіллям, суспільством, окремими людьми, можливість оволодіти новими технологіями.

 

Сьогодні школа повинна і може допомогти дитині правильно зрозуміти життя, бо життя школи, на відміну від сім’ї , є більш діловим, конкурентним середовищем. Школа – це передусім простір життя дитини, тут вона не готується до життя, а живе. І тому важливо вибудувати виховний процес  так,щоб він сприяв гармонізації стосунків між дітьми і вчителями, школою та родиною.

Головні риси випускника - творчість, активність, відповідальність, толерантність, освіченість. А головн якостями – обізнаність, конкурентоспроможність, демократичність, цілеспрямованість.

Самовизначення є важливою проблемою для людини на всьому її життєвому шляху, а для випускника воно виступає центром його життєвої ситуації.  Йомунеобхідні відповідні якості, здатність організувати своє життя, вибрати власний життєвий напрямок, організувати життя як ціле, тобто  стати творцем власного життя. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку