Стаття "Шляхи формування компетентностей сучасного вчителяʼ

Про матеріал
У статті розглянуто шляхи формування педагогічних компетентностей сучасного вчителя історії (з досвіду роботи)
Перегляд файлу

Шляхи формування компетентностей сучасного вчителя історії  (з досвіду роботи)

 

Світ змінюється. Настали часи, коли просто здобувати знання і накопичувати їх «на колись» уже не потрібно. Наше завдання сьогодні: навчити дитину швидко орієнтуватися в такому мінливому світі, знаходити ефективні шляхи для розв’язання різноманітних завдань, навчати обирати. Для цього  сучасний вчитель повинен бути компетентним. Є багато підходів до визначення “педагогічна компетентність”, так як ця проблема  цікавить багатьох науковців. Для себе визначаю наступне: “Педагогічна компетентність вчителя - це єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності”. Професійна компетентність вчителя-предметника містить базові знання з педагогіки та спеціальні знання з власного предмету і методики його викладання.  Постать вчителя історії  є  важливою в плані роботи формування в учнів  якостей щодо розуміння історичних процесів та причинно-наслідкових зв’язків між ними, виховання почуття толерантності та патріотизму, відчуття свободи та громадянської позиції, що на сучасному історичному етапі є актуальним.

Відповідно до Наказу від 23 грудня 2020 року “Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти»,

«Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» професійних компетентностей сучасного вчителя за визначають такі компетентності сучасного вчителя: мовнокомунікативна, предметно-методична, інформаційно-цифрова, психологічна, емоційно-етична, педагогічного партнерства інклюзивна, здоровʼязбережувальна, прогностична та проєктувальна, організаційна, оцінювально-аналітична, інноваційна, здатність навчання протягом життя, рефлексивна.

Розглянемо основні шляхи  формування професійних  компетентностей вчителя історії, які,  на мою думку,  є доступними для кожного вчителя:

Професійна взаємодія з колегами, обмін досвідом, що передбачає участь у колективних та групових  формах методичної роботи:  майстер класи, співпраця у творчих групах, дослідній діяльності, організація консультативно-методичних груп, педагогічні чи психологічні тренінги, участь у форумах щодо  актуальних проблем, участь у діяльності навчального закладу (молодого вчителя, шкільного методичного об’єднання, тематичних педрадах, обмін досвідом з учителями, які викладають інші предмети), розробка та публікація навчально-методичних матеріалів, участь у професійних  конкурсах.

Інноваційна діяльність, організація творчого педагогічного процесу: впровадження сучасних науково-методичних концепцій, освітніх продуктивних технологій навчання, які допоможуть учням з успіхом виконувати навчальні завдання; попереднього  проектування процесу навчання з урахуванням дидактичних цілей і заданого рівня засвоєння; забезпечення методичного супроводу навчально-виховного процесу: (розробка навчальної програми на основі модельної, створення завдань, які спрямовані на формування вмінь і навичок, компетентностей здобувачів освіти); використання міжпредметних зв'язків     і міжпредметної інтеграції, тобто інтегративного підходу (одним із видів інтеграції є бінарні уроки); проведення   нестандартних уроків:    урок-тренінг,    урок-дослідження, урок-квест, урок-подорож,    урок-практикум,  дебати, дискусії.

Безперервна система освіти педагога, оскільки вчитель повинен постійно вчитися: самоосвітня діяльність вчителя (основна і додаткова), саморозвиток, пошук шляхів професійної самореалізації;  вивчення передового досвіду колег, цілеспрямована систематична робота над методичною темою; збір та укладання творчого портфоліо викладача – колекція власної бази кращих уроків, цікавих прийомів, знахідок на уроці й позаурочній діяльності, власних засобів наочності, дидактичних матеріалів, продуктивних педагогічних технологій, що відображають зусилля викладача, успіхи або досягнення з тієї чи іншої проблеми, індивідуальної творчої теми;  удосконалення методів, прийомів і форм навчально-виховної взаємодії з учнями; вироблення індивідуально-творчого стилю роботи; рефлексія, самоаналіз  та самокорекція.      

4. Доступ до інформаційно-освітніх ресурсів:  наявність технічних засобів навчання та інтернету.

Таким чином, обмін досвідом, інноваційна діяльність, самоосвіта та доступ до інформаційних ресурсів - це основні шляхи формування компетентностей сучасного вчителя.  

Використані джерела

1.Войцех Р. М. Самоосвіта педагога як умова неперервної освіти / Р. М. Войцех // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. - №7. – 2015. – С. 19 – 21

2. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти [Електронний ресурс]: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87. – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/59891/ 

3. Про освіту [Електронний ресурс]: Закон України. – Режим доступу: https://osvita.ua/school/reform/57472/ .

4. Професійна компетентність вчителя Нової української школи - Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/profesijna-kompetentnist-vcitela-novoi-ukrainskoi-skoli-338153.html

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
31 січня
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку