Без високої культури читання, наголошував цей педагог, немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту.
Шляхи удосконалення техніки читання молодших школярів – ця проблема хвилює багатьох вчителів початкових класів. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, пам'ять, уява, слухові та звукові аналізатори.
На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовлення, кут зору учня, постановка дихання, характер тексту (зміст, легкий чи складний – цікавий - нецікавий), образ слова (шрифт, чіткість друкування).
Читання є складним процесом, але оволодіти навичками читання повинен кожен учень, незважаючи на його вміння, бажання, природні задатки, тому перед мною постає ряд проблем.
Досвід роботи
вчителя початкових класів
Миронівської ЗШ I - II ступенів
Світловодського району
Рак Любові Борисівни
Читання – це віконечко, через
яке діти бачать і пізнають світ.
В. О. Сухомлинський
2018 рік
Шляхи удосконалення техніки читання молодших школярів
Читання – це віконце, через яке
діти бачать і пізнають світ і
самих себе…
В.О. Сухомлинський
Без високої культури читання, наголошував цей педагог, немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту.
Шляхи удосконалення техніки читання молодших школярів – ця проблема хвилює багатьох вчителів початкових класів. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, пам’ять, уява, слухові та звукові аналізатори.
На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовлення, кут зору учня, постановка дихання, характер тексту (зміст, легкий чи складний – цікавий - нецікавий), образ слова (шрифт, чіткість друкування).
Читання є складним процесом, але оволодіти навичками читання повинен кожен учень, незважаючи на його вміння, бажання, природні задатки, тому перед мною постає ряд проблем.
А саме:
радісним для дитини, а не приносив відразу розчарування.
В чому ж полягає робота по навчанню швидкому читанню?
Формування навичок читання – тривалий і складний процес, що
потребує постійної уваги. Тому кожний урок починаю з ранкових зустрічей.
Ранкові зустрічі
Отже, розпочинаю урок. Важливу роль відіграє емоційне налаштування. Часто використовую віршики, які встановлюють настрій для сумлінного навчання, приємну атмосферу в класі.
Починається урок. До роботи швидше в клас.
Учитель усміхається, Біля парти станем чемно -
Школярики стараються Хай мине час недаремно.
Працюватимем старанно, Будем уважні й старанні всі.
Щоб побачити в кінці, Сядемо рівненько на місця свої.
Що у нашім першім класі
Діти просто молодці.
Він вчить багато нас чому. Один одному всміхнулись.
Хай буде він для вас повчальний, На урок старання не забудьте
За це подякуєм йому. взяти.
А що ми будемо робити? Сіли всі рівненько.
Про кого будемо читати ? Починаєм працювати.
Ви можете усі сказать,
Як спробуєте …(загадку, ребус) відгадать.
Кожен урок розпочинаю з читання прислів’я, девізу уроку про навчання, що виховують у дітей повагу до праці, бажання старанно вчитись. Наприклад.
Чітко відповідаємо. той багато знає.
Мову свою розвиваймо.
Швидко старанно,
Щоб кожна хвилинка
не втратилась марно.
Це такі прислів’я :
Усі ці види діяльності спонукають дітей до активної роботи на уроці. Також використовуємо ,,мішечок знань’’, в який складаємо: увагу, пам’ять, спостережливість, розум … - все це необхідне для уроку.
Використання педагогічних технологій, інноваційні форми, методи, прийоми
№ п/пр |
Етапи уроку |
Види робіт |
I. |
Організаційний момент. Повідомлення цілей, задач. |
Створення проблемної ситуації. Вправи ,,Мікрофон’’, ,,Мозковий штурм’’, ,,Асоціативний кущ’’. |
II. |
Актуалізація опорних знань, умінь. |
Робота в парі, бліц – опитування, гра, діалог, метод дискусії. |
III. |
Мотивація навчальної діяльності. |
Створення проблемної ситуації, дискусія. |
IY. |
Засвоєння нових знань. |
Дослідницька робота, пошук розв’язання проблеми, робота в парах, групах, інсценізація. |
Y. |
Закріплення, повторення, узагальнення. |
Творчі завдання, змагання, робота в парах, групах, індивідуальна робота, ігрові методи, тестування. |
YI. |
Контроль знань, умінь, навичок. |
Робота в парах, ,,Аукціон знань ’’, самоконтроль, взаємоперевірка. |
YII. |
Підсумок уроку. |
Рефлексія, ,,Асоціативний кущ’’, ,.Мікрофон’’, тест – опитування, самооцінка, рольова гра, диференціація домашнього завдання |
Мовні і артикуляційні розминки
Для мовних розминок використовую чистомовки, добавлянки, скоромовки, які заучуємо напам’ять і читаємо з різними завданнями :
-А якби цю скоромовку промовив ведмідь? лисичка ? зайчик?.
Отже, вчу дітей вимовляти ці скоромовки з різною інтонацією та швидкістю мовлення.
(Здивовано.) (Радісно.) (Сумно.)
Наприклад. Чистомовки
а) на – на – на – рідна сторона
ай – ай – ай – наш Кіровоградський край
жу – жу –жу – природу бережу
ки – ки – ки – вічнозелені ялинки.
б) ато – ато – ато – чистомовок є багато
ті – ті – ті – та найкращі будуть ті,
ята – ята – ята – що поможуть вам, малята,
ув – ув – ув – ротик, щоб слухняним був!
На цьому етапі уроку обов’язково використовую дихальні вправи, щоб язичок був слухняний, а очі далеко бачили:
А де ж це наш пустун язичок ?
Заховався за біленький тиночок,
Ліг на бочок і мовчок,
А зараз ми його розбудем.
Вправи :
Інші вправи :
Використовую різноманітні ігри.
Наприклад гра ,,Хто як голос подає?’’
Гра ,,Голоси птахів’’
- Покажіть голос зозулі, жаб?
I ряд – кум ,,Квакушки – говорушки’’
II ряд – ква і навпаки
Після мовної розминки розпочинаю проводити вправи з логічним навантаженням.
Наприклад:
А коли бачу, що учні вже втомилися читати, проводжу декілька раз на уроці гру ,,Зарядка для очей’’.
а) Настав час відпочити вашим очам. Погляньте на чорний кружечок, переведіть погляд на білий, потім на червоний. А тепер у іншому напрямку. Погойдаємося на гойдалці.
б) Подолаємо вершини гірського хребта.
Рух очей вгору – вниз.
Ігри та вправи, що сприяють формуванню і вдосконаленню навичок читання
Для вироблення швидкості читання учнів використовую таблиці, які є в папці кожного школяра.
Тут є різні таблиці. Наприклад, таблиця 1 ,,Читаємо самі’’ – основна. Вона вводить у техніку читання. Літери розташовані за алфавітом: голосні – горизонтально, приголосні – вертикально. На перетині голосної та приголосної – два склади: відкритий та закритий.
Таблиця № 1
а е и і у о
В ва ве ви ві ву во
ав ев ив ів ув ов
Після того, як учні навчаться читати склади й усвідомлять їх структуру, переходжу до таблиці №2. Це, по суті, дидактична гра, яка називається ,,Літак – парашут’’. Діти починають читати з приголосних ліворуч до приголосних угорі - ,,літак підіймається’’, учні читають відкриті склади, а потім від голосних до приголосних праворуч - ,,парашут опускається’’, йде читання закритих складів.
Таблиця № 2
А Е И І У О Ї Ю Я
Б Б
В В
Г Г
Д Д
Для читання складів зі збігом 2 – 3 приголосних використовую таблицю № 3
Таблиця № 3
а е и і о у ю я
ск ска ске ски скі ско ску скю скя
аск екс иск іск оск уск юск яск
Закінчивши працювати з таблицями 1 – 3, першокласники успішно читають будь – який склад у різних словах.
Далі працюю з таблицею № 4, де записані слова.
Таблиця № 4
Струна зламав
Слова зловити
Стріла злість
Стрічка злива
Стрибок розлука
Гостро узлісся
Айстри стрімкий
Ці слова діти читають хором, поодинці, сусід сусідові. Від повільного темпу до швидкого, дотримуючись послідовності слів.
Для розширення кута зору використовую різні ігри та вправи.
Читалочки – розширялочки
за пах
пі сок
си лач
са док
бу ряк
ди ван
по хід
Читалочки – з’єдналочки
ло жа
ва ри
сльо ба
гро шу
Чарівні квадратики
Прочитай слова в рядках
Та з’єднай їх у стовпцях.
в |
о |
в |
к |
о |
р |
е |
л |
в |
е |
н |
и |
к |
л |
и |
н |
в |
і |
с |
к |
і |
к |
л |
а |
с |
л |
і |
д |
к |
а |
д |
р |
п |
л |
о |
в |
л |
і |
с |
и |
о |
с |
е |
л |
в |
и |
л |
а |
Сходи – читалочки
Сходами униз зійди,
Нову літеру знайди.
Кмітливчик
Прочитай оці склади,
Потім з них слова склади.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
бо, ник, гор, ко
|
|
|
|
|
|
|
|
|
на, ро, ди, смо
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ди, кро, ко, ли
Читалочки – переставлялочки
Уважно прочитай слова.
З них вийде речення аж два!
Марина тепер
кущі прикрашають
троянд гарні
посадила ці
запашних квіти
будинку її
біля оселю
Мудрі читалочки
Прочитай прислів’я, з’єднавши його частини.
Слово – не горобець, щоб з криниці води напитися.
Треба нахилитися, а невчення – тьма.
Доки не впріти, що собі не миле.
Вчення – світ, вилетить – не впіймаєш.
Зробив діло – доти не вміти.
Не роби другому, гуляй сміло.
Шостий зайвий
Чи уважно ти читаєш?
Зайве слово чи впізнаєш?
шафа рояль Київ помідори
диван баян Африка картопля
крісло гітара Одеса кропива
ліжко телефон Харків цибуля
піаніно скрипка Полтава часник
стіл бандура Львів буряк
Логічні читалочки
Сови, щуки і коти, Клен, кульбаба, полуниця
Оси, равлики, кроти. Кропива, осот, пшениця.
Спробуй слово підібрати, Спробуй слово підібрати,
Щоб усіх їх об’єднати. Щоб усе це об’єднати.
т |
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
Дослідники
Тверді (дзвінкі, м’які) приголосні звуки
Знайдемо ми для науки.
риба діти сир
мило небо ліс
день хліб чай
Ланцюжки
Склади читай,
Слова складай.
ло за ла
са ди во да ри ба
му ха та ка ва за
си ро са ло ви ла
Приховані слова
Слова у слові заховались.
А які, чи здогадались?
ГРАМОТНІСТЬ
Слова – підказки
Наприклад: ніс, гість, міст, сніг, маг, гном,
гра, гора, сіно, гомін, матрос, трос, трон,
тост, грань, тьма, тісто, стіна.
Котигорошко
В ,,Котигорошка’’ граємо –
З букв слова складаємо.
г |
|
|
|
|
к |
|
|
|
|
Завдання щоуроку ускладнюю. Привчаю учнів до взаємодопомоги, взаємоперевірки. Дуже важливо сполучати індивідуальну і групову форми роботи, за яких учні об’єднуються в пари та невеликі групи з урахуванням індивідуальних особливостей кожного з учасників. Часто використовую такі ігри, що сприяють формуванню і вдосконалення навичок читання.
Гра ,,Веселі рими’’
Учитель називає слово і пропонує учням дібрати до нього рими ( так, щоб останній склад повторювався).
Гілка – бджілка, …. , … .
Олівець - …
Лисичка - …
Кішка - …
Гра ,,Відлуння’’
Учитель називає слова, а учні хором – останній склад. Ігрова ситуація: ,,Уявіть, що ми знаходимось у лісі. Навкруги дерева, кущі, лунає пташиний спів, і на кожне промовлене слово відгукується відлуння’’.
Дерево – во, квіти – ти, ромашка – ка, соловейко – ко, трава – ва …
Гра ,,Назви слово’’
Учитель пропонує дітям назвати по черзі слова, які мають один склад
( два склади, три склади …). Гра проходить ,,ланцюжком’’. Перемагає той, хто назве останнє слово.
Гра ,,Продовжуйте’’
Учитель читає речення, а діти виразно повторюють останній склад останнього слова, дотримуючись інтонації.
У лисиці є нора – ра – ра – ра.
Укусила ніс оса – са – са – са.
Стоїть у глечику вода – да – да –да.
Ми знайшли вужа – жа – жа – жа.
Гра ,,Навпаки’’
Учитель називає слово – ознаку, а діти називають протилежне слово – ознаку.
Веселий – сумний Білий - …
Широкий - … Добрий - …
Великий - … Старий - … .
Гра ,, Назви точно і швидко’’
Учитель називає слово, а учні швидко згадують, яку дію воно виконує.
Учитель – навчає Продавець - …
Кухар – … Письменник - …
Лікар - … Двірник - … .
Гра ,, Назви ознаку’’
Учитель називає слово – назву предмета, а учні мають назвати його ознаки. Огірок – зелений, довгий, гіркий, смачний, овальний, стиглий …
Перемагає той, хто назве найбільше ознак.
Словникова робота
Словникову роботу на уроці допомагають проводити Зайчик – словознайчик та Словарик – школярик. Використовую цікаві завдання. Вправи ,,Гірка’’ , ,,Пірамідка’’ , ,,Блискавка’’, розвивають швидкість мовлення, виявляють рівень знань. Звичайно для першокласників завдання даю простіші і ускладнюю з кожним уроком.
,, Не можна вимагати від дитини неможливого – до певного рівня і певного кола знань різні діти йдуть по – різному’’.
В. О. Сухомлинський
Гра ,,Пірамідка’’.
а) у . рок б) кни . жка
у . чні учи . тель
к . лас підру . чник
шко . ла
зна . ння
в) Дивись лише на крапку і читай склади та з’єднай їх у слова.
Р А НО РА
Н І ГО РИ
К О КІ НО
Л У СЕ ЛО
М И ТА ТО
г) На хмаринці написані букви, вчитель швидко показує деякі з них. Учні повинні уважно стежити за ними, щоб прочитати слово.
Наприклад : лось, літо.
Отже, використовую різні таблиці, які сприяють розвиткові в учнів уваги, пам’яті, розвитку кута зору діапазону бачення.
Чарівна скринька школяра
Готуючись до уроків читання, користуюся пам’ятками ,,Як працювати над текстом’’, ,,Читаємо оповідання’’, ,,Як прочитати казку’’ , ,,Читання поезій’’, ,.Як читати байку’’. При опрацюванні творів краще зрозуміти їхній зміст допомагає ,,торбинка запитань’’, звідки вчитель дістає питання. Діти самі вчаться ставити запитання за змістом твору, працюючи в парах, групах. Приносить цю торбинку Хлопчик – питайлик. Він організовує конкурс на наймудріше запитання за змістом прочитаного. У кожного з учнів є така індивідуальна папка.
У класі зберігаються картки, заведені на кожного учня, куди записуються результати перевірки техніки читання за кожен місяць навчального року та за чотири роки навчання в молодших класах.
Для удосконалення техніки читання кожен урок розпочинаємо з презентації книги, тобто ,,Мандрівки в читальний зал’’, де учні по черзі цікаво розповідають про прочитане.
При перевірці техніки читання у 2 – 4 класах кожному школяреві виставляється на аркуші – “екрані” кількість прочитаних слів за хвилину, у 1 класі – фішками. Це дає можливість простежити за вдосконаленням навички у кожного вихованця.
У шестиліток за І півріччя темп читання не перевіряється, контролюється тільки спосіб: складами, словами, складами-словами. У ІІ півріччі перевіряється й швидкість.
У 2 – 4 класах перевірку проводять за програмовими вимогами. Техніка читання контролюється на новому тексті, а виразність перевіряється на вже відомому.
Основна частина уроку
Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результа-
тів – забезпечує розуміння учнями змісту їхньої навчальної діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти на уроці й чого від них чекаю.
Цей урок навчить мене :
Для цього потрібно:
В кінці уроку запитую:
- Чи справдились ваші очікування ?
- Напишіть про свої досягнення в чарівних намистанках.
- Я знаю ..
- Я вмію …
- Я ціную .. .
- На сьогоднішнім уроці найбільшим відкриттям було для мене …
- Мені цікаво дізнатися про …
- Після уроку я обов’язково прочитаю додаткову літературу про …
Дітям моїм подобається, коли я підсумок уроку проводжу грою ,,Розмова по телефону”. Учням роздаю іграшкові мобільні телефони, і вони запитують один одного про вивчену тему на уроці. Спочатку діалог ведуть учитель і учень, а потім два учні розмовляють між собою.
Зокрема, дуже важливо вчити молодших школярів радитися між собою, давати один одному поради. Наприклад:
- Дозволь дати тобі пораду …
- Я б тобі порадила …
- На мій погляд, ти недостатньо уважно прочитав завдання до тексту, тому …
- На жаль, мушу сказати, що …
- Я знаю, що ти можеш краще, але в цьому разі …
- Ти так гарно працював на уроці! Я дуже рада за тебе!
Вчимося читати
Діти перестають думати, коли перестають читати.(Д. Дідро)
Дітям подобаються такі вправи, вони із задоволенням їх виконують і продовжують цю роботу вдома.
1.Читання тексту ,,Бджілка”. Вчитель говорить: ,,Бджілки у вулику”. Діти читають тихенько. Коли кажу:,,Бджілки вилетіли!”, діти читають голосно.
2. ,, Дощик”.
Дощик накрапає.(Читають тихенько).
Дощик сильнішає. ( Голосніше).
Злива. ( Голосно).
Дощ затих. ( Замовкають).
3. ,,Вовк і заєць”.
Беруть участь двоє учнів. Перший починає читати, а другий продовжує після того, як перший прочитає перше речення і намагається його наздогнати.
4.,,Хвиля”.
Діти читають текст і за сигналом вчителя змінюють швидкість.
( ,,Повільно”, ,,Швидше”, ,,Блискавка”).
5. ,,Земля – небо’’.
Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою ,,Небо’’припинити читати і помітити те місце, де застала команда, а очі підняти догори і відірвати від тексту. За командою ,.Земля’’, продовжити читати від поміченого ,,місця’’.
6. ,,Засічка – кидок’’.
При слові ,,Кидок’’ всі починають читати для фіксування часу: коли звучить ,,Засічка’’ – учні зупиняються, помічаючи останнє засвоєне слово. Відводять погляд. Відпочинок 10 – 20 секунд.
7. ,, Розсипані склади’’.
З поданих складів утворити слова.
8. ,, Луна’’.
Один школяр (сильніший ) читає, другий як луна повторює читання першого.
9. ,,Розвідка’’.
На дошці записані склади чи незрозумілі слова. Після опрацювання цих слів
шукаємо їх у тексті.
10.,, Незнайко’’ або ,, Рибалочка’’.
Один учень читає, допускаючи помилки, а інший ,,ловить’’ неправильно прочитані слова. Діти читають ланцюжком по одному реченню
11. ,,Буксир”. Спочатку веде учитель, беручи на буксир весь клас. Потім сильніший учень – слабших товаришів. Тривалість 2 – 3 хв. – повторювати 3 – 4 рази за урок.
12.,,Ігрові команди”. Систематичне читання на час (3 – 5 хв.) кожній
команді різними способами почергово: вголос, про себе, пошепки.
13.,, Ану, наздожени” ( робота в парах).
Слабший учень читає, а через 2 – 3 секунди сильніший доганяє.
14.Гра ,,Хвостик”
Вчитель читає речення, а учні відшукують і вставляють слово, якого не вистачає.
Читаємо з радістю
На уроці читання проводжу екскурсію до ,,читального залу”, де діти пошепки читають за 3 -5 хвилин свою додаткову літературу і декілька учнів переказують прочитаний уривок, тобто відбувається презентація книжки.
Самостійне читання
З метою підготовки до самостійного читання опрацьовують колонки складів та слів, читають тлумачення слів та виразів, поданих після тексту. Колонки слів зачитують спочатку два – три учні, а потім всі вголос. Слова можна читати так : учитель чи один з учнів, який добре читає, зачитує тільки перше слово, усі повторюють. Потім читає два слова, знову усі повторюють. Далі три слова і т. д. , поки не прочитають усю колонку. Аналогічно читають іншу колонку.
стіл котлети
глечик вареники
чашка омлет
чайника тарілка
пиріжки графин
Найважливіший етап уроку – усвідомлення змісту, протягом якого учні здійснюють пошукову діяльність. усвідомлюють нові знання. Поєднують нове з тим, що вже знайоме. Проводиться об’єднання учнів у групи і розподіл ролей; виконання завдань, коли вчитель – організатор, помічник – надає учням можливість самостійної роботи і співпраці; презентації результатів; рефлексія результатів.
Коли текст невідомий, то для мовчазного перечитування ставлю завдання, які б мотивували це перечитування. Підбираю різні запитання до учнів, щоб зрозуміти, які діти усвідомили і зрозуміли героя (героїв) твору. Наприклад.
Завершальний етап роботи над змістом читання усього тексту – визначення його головної думки, характеру героїв та цілісного сприйняття прочитаного. З’ясовую, чи всі зрозуміли, над чим працювали протягом уроку, що хотіли уточнити, що їм найбільше сподобалося. Плануємо завдання н На уроках читання всім цікаво. Діти хвилюються, радіють, обурюються, переживають, сміються – живуть життям героїв творів …
Часто на уроці при роботі в групі використовую ,,схеми – фішки’’. Діти читають текст самостійно, якщо щось здивувало або зацікавило, то учень кладе на парту таке символічне позначення:
Я про це знаю, то
Це для мене нове.
Коли ми подивимося на ваші зорові ряди, то побачимо, що ми отримали нові знання, вас щось зацікавило, ви про щось хотіли дізнатися. Обміняйтеся інформацією, яка вам відома.
На уроках немає байдужих, пасивних учнів. Для всіх є посильна робота. Усі читають, слухають, висловлюють свої думки, сперечаються, доводять правоту. І при цьому поважають думку товариша, тактовно доповнюють чи виправляють один одного. Пам’ятають правило: на уроці не повинно звучати двох однакових відповідей. Кожен говорить те, що бажає, що відчуває, чим схвильований.
Як же організувати роботу на уроці так, щоб діти читали охоче,
без примусу ?
Вивчаючи твори, потрібно давати лише мінімум запитань і завдань до тексту. Уміло, вдало поставлене запитання – талант учителя. Бо тільки добре продумане запитання викличе інтерес, захоплення учня, бажання знайти відповідь Кожне з них обов’язково мусить пожвавлювати мислення учня.
Види діяльності на уроці читання
10.Пояснення їхнього змісту, відновлення деформованих прислів’їв.
10.Доповнення, поширення, відновлення казки (вірша, оповідання).
Цікаво проходить обговорення твору у формі гри ,, Прес – конференція’’, яку проводять на уроці. Діти по черзі головують біля дошки, а весь клас – журналісти.
Звучать фрази:
Можна давати додому завдання підготувати запитання до ,,конференції’’, де учні шукають певний матеріал з цієї теми: приносять цікаві статті, вирізки з газет, журналів, цікаві факти з біографії автора. Тому домашні завдання бувають з ,,хитринкою’’, щоб було над чим подумати. Наприклад:
Підсумковий етап уроку.
Рефлексія (Самоаналіз. Самооцінка)
,,Якщо хочете поліпшити школу, навчіть учителів оцінювати учнів. Якщо хочете використати повний потенціал учнів, навчіть їх оцінювати себе”, - так наголошував Р. Стіггенз.
Сюжетні схеми
Молодець ! У мене все вийшло.
Добре ! Буду старатись.
Мені прикро, але я спробую ще раз.
На цьому етапі уроку проводжу тестування, даємо інтерв’ю, проводимо різні ігри ,, Розмова по телефону’’, технологія ,,Мікрофон’’, ,,Дерево рішень’’, продовжуємо незакінчені речення. Наприклад:
Оцінювання учнями роботи в групі
1.Візьміть личка та намалюйте посмішку залежно від того, як ви працювали на уроці.
Працював активно !
Старався !
Працював нижче своїх можливостей.
- Зробіть для себе висновок.
2. У кожного учня листок оцінювання.
Моя оцінка |
Оцінка групи |
Оцінка вчителя |
Творчий підсумок
На аркуші паперу діти обводять свою долоню і на кожному пальчику дають відповіді на запитання (записані на дошці).
Великий – що найбільше вам сподобалось на уроці?
Вказівний – з яким настроєм пройшов урок?
Середній – що нового ви дізналися?
Безіменний – який головний герой сподобався ? Чому?
Мізинчик – яку рису характеру ви хотіли б у собі вдосконалити?
Долоньки з написами зачитуються за бажанням дітей, а потім прикріплюються на дошку.
На старті пошуку!
Навчити учнів добре читати – одне з найважливіших завдань школи. Урок читання – це урок творчості, а творцями його є самі учні. Виховувати в дитині любов до книги можна лише словом, яке переростає у справу. Потрібно намагатися, ,,щоб слово звучало для учня, як музика!’’ (В.О. Сухомлинський).
Скільки б не працювала, труднощів в моїй роботі не зникають, лише змінюється їх характер. Намагаюся й надалі перетворювати клас у справжню робочу майстерню.
Продовжую працювати під девізом : ,,На старті пошуку ”, вивчаю із задоволенням інші передові досвіди із педагогічних журналів, вибираю ,,родзинку” для душі і впроваджую у свою роботу , проводячи спостереження та дослідження в своєму класі, аналізуючи досвід попередніх років, роблю висновки, які допомагають почуватися впевнено в різних життєвих ситуаціях, щоб зберегти міцне фізичне здоров’я своїх учнів.
Література :
1. Початкова школа. 2012 р. № 6. ст. 11-15, № 7 2012 рік ст. 49-51, № 2 2013 рік ст. 4-6, № 3 2013 рік ст.17- 19 , № 6 2013 рік ст. 7-10.
2. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2011. – №7. – С. 1-18.
3. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина: [вибр. тв. в 5-ти т. – Т. 3] / В.О. Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1977. – С. 7-279.
4. Сухомлинський В.О. Як виховати справжню людину: [вибр. тв. в 5-ти т. – Т. 2] /
5. В.О. Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1976. – С. 498 -570.
1