Стаття "Соціалізація особистості через розвиток творчих здібностей молодших школярів"

Про матеріал
Цілеспрямована і систематична робота педагога щодо розвитку творчих здібностей дитини є передумовою успішної соціалізації особистості. В матеріалі викладено власне бачення вчителя як на уроках в початкових класах можна залучати школярів до творчості та виховувати творчу особистість.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Соціалізація особистості через розвиток творчих здібностей молодших школярів   

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Березюк В.С.,

учитель початкових класів

 

 

 

       Сьогодні,  в умовах  швидкого  зростання  ритму  і темпу нашого життя, на перший план серед вимог до людини як члена суспільства виходить її індивідуальність та здатність до творчої  взаємодії  індивіда  і суспільства  на  основі  предметно-перетворювальної  діяльності,  результатом  якої  є  гармонізація відносин  особистості  й соціуму.   

 У сучасній педагогіці проблема соціалізації дитини молодшого шкільного віку поступово виходить на перший план. Це пов'язано з безліччю факторів: мінливою соціальною ситуацією розвитку дитини, її індивідуальністю та здатністю до творчої взаємодії  з суспільством  на  основі  предметно-пере-творювальної  діяльності,  результатом  якої  є  гармонізація відносин  особистості  й соціуму.

     За  таких  умов  посилюється актуальність    питань  щодо  соціалізації  людини:  її гармонійне входження в суспільство, адаптація до змінних умов

життя,  дотримання  соціальних  норм  та  вимог,  прийняття й передача  з покоління  в покоління  системи  національних, культурних  та  релігійних  цінностей,  здатність  будувати конструктивні стосунки, відчуття себе членом певної спільноти, перенесення  своїх  знань  в нові  умови,  творчий  підхід

у вирішенні життєвих ситуацій та ін.

Науковці  відмічають,  що «творчість  обумовлює  вміння вирішувати  нові  завдання,  орієнтуватися  в нових  умовах, долати  різноманітні  труднощі,  пробуджує і стимулює  розвиток інтересу до діяльності, оскільки завжди пов’язана з відкриттям нового,  пошуком  чогось  раніше  невідомого.

Формування творчих здібностей учнів обумовлено розвитком особистісних рис, як-от: впевненість у своїх силах, оптимізм, висока самооцінка, самостійність і самоорганізація, здатність до критичного аналізу і формулювання проблеми, схильність до ризику, допитливість, точність, сміливість, оригінальність, толерантне ставлення до ідей інших людей, образність, швидкість,  гнучкість  мислення,  концентрація  уваги.  Важливо

зауважити,  що  ці  риси  допомагають  дитині  успішно  адаптуватися в соціумі як сьогодні, так і в майбутньому.  Для успішної соціалізації необхідно вчити школярів виробляти готовність до доцільних дій в нових обставинах життя, тому виникає питання про можливість управління даним процесом.

       Перші практичні кроки по реалізації   підходу до діяльності, що спирається на повагу до дитини, переконали в тому, що соціалізація дитини буде здійснюватися більш ефективно, якщо:

1. Забезпечити включеність дітей в реальні соціально-значимі відносини.

2. Регулювати відносини дітей і дорослих на основі гармонізації загальнолюдських і реальних цінностей.

3. Гармоніювати права дитини на основі взаємозв'язку педагогічного управління і дитячого самоврядування.

     Творчі здібності є у всіх, але творчий «генетичний скарб» сам по собі не відкриється, поки не виникне потреба у суспільства і не з‘явиться можливість реалізації у особистості.

      Одним зі шляхів розвитку творчості є процес винайдення еталонів, під якими розуміють раціональні орієнтири в будові інформації. Засвоєння таких орієнтирів (еталонів), з одного боку, сприяє тому, що інформація фіксується в структурній формі, з другого забезпечує більш ефективне здійснення розумових операцій при переробленні інформації. Отже, творчий процес — це робота з інформацією, необхідною для вирішення проблемного питання. Відомо, що для створення нового, насамперед, потрібно зруйнувати старе, щоб використовуючи його конструктивні елементи, скласти нову конструкцію. Як відомо, в основі творчої діяльності лежить здатність переносити способи розв‘язання тих чи інших проблем на умови проблемної ситуації.

    Так в своїй практиці на уроках української мови використовую вправи за аналогією та за асоціацією.

1.Дається два слова. Потрібно знайти ланцюжок слів-образів, які би починалися першим словом і закінчувалися другим. Наприклад, сніг – тролейбус, або капелюх – помідор.

2.Ланцюг асоціацій починає будь-яке слово-символ або образ. Потім промовляється наступне слово, що вільно виникло за асоціацією і так далі.

3.Завдання – назвати вид аналогії:

 серце – насос (за функцією)

 сонце – горошина (за формою)

бритва – коса (за функцією)

вітер – вентилятор (за функцією)

фото – картина (за образом)

    Ураховуючи те, що навчання в сучасній початковій школі повинно орієнтуватися на оволодіння учнями узагальненими способами дій, формування в них умінь поєднувати різні види діяльності, вибудовувати логіку розв’язування пізнавальної, навчальної та практичної задачі, робота щодо навчання учнів працювати за алгоритмами може бути вибудувана досить варіативно: застосування готових алгоритмів; відновлення логіки алгоритму, що припускає елементи частково-пошукової діяльності; перенесення алгоритму в нестандартні ситуації, в основі якого лежить продуктивна діяльність учня; конструювання алгоритму, що характеризується творчим підходом, високою пізнавальною активністю і самостійністю.  Так на уроках використовую:

  1. Алгоритми за правилами

« Правопис ненаголошених голосних»

1 крок: перевірити, в якій частині слова голосний, що перевіряється.

2 крок: знайти в слові наголошений склад.

 3 крок: дібрати до слова кілька споріднених слів або змінити його форму.

4 крок: порівняти слово, що перевіряється, з перевірним словом. Визначити правильне написання. 5 крок: записати слово, перевірити написане.

  1.  Математичні алгоритми

1. крок: накресли два відрізки по 12 см.

2. крок: поділи перший на 4 рівні частини.

3. крок: поділи другий відрізок  на 6 рівних частин.

4. крок: зафарбуй  четверту і шосту частини.

5. крок:  порівняй їх. Перевір  вимірюванням. Запиши.

     Ефективним способом розвитку творчих здібностей учнів є передача інформації у вигляді опорних сигналів — схем, букв, рисунків, символів, знаків, кольорової гами.  Систематичне створення учнями опорних сигналів дозволяє підвищити якість знань, виховати пізнавальну самостійність, зміцнити почуття власної гідності, упевненість у своїх силах і здібностях.

       Так на уроках  використовую  інтелект карти, блок схеми, опорні таблиці

Урок читання

Створення інтелект карти до тексту «Яка стежка найкраща»

 

C:\Users\Вика\Desktop\ФОНИ\images 1.jpg

 

Опорні схеми «Гора та горб»

 

        

 

 

Опорна таблиця

За моїми зразками учні створюють свої .

     Основна мета інтеграції різних видів творчої діяльності — підвищення рівня інтелектуального та творчого розвитку учнів, найбільш повне розкриття їх творчого потенціалу, розвиток особистості кожної дитини. Формами інтегрованої роботи під час вивчення природничо-математичних дисциплін є інтегровані заняття і творчі проекти, дослідницькі заходи, кейс-технології. Творчий проект — це робота, яка вимагає натхнення, самостійності та креативності. Виконання творчого проекту розвиває творчі здібності, логіку, уміння і навички.

Отже, цілеспрямована і систематична робота педагога щодо розвитку  творчих  здібностей  дитини  є  передумовою  успішної соціалізації особистості. Лише за умови залучення школярів до творчості можна виховати творчу особистість.

Література

  1. Доценко С.Розвиток творчих здібностей учнів початкової школи у процесі вивчення предметів природничо-математичного циклу(теоретичні та методологічні засади).// Монографія. Харків.-2018.
  2. Кузьменко Ю. В., Жиляєва Л. С. Розвиток творчих здібностей дитини як передумови успішної соціалізації особистості .// Таврійський вісник освіти. – 2015. – № 1(49).

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
5 травня 2020
Переглядів
1037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку