Соціалізація особистості через розвиток творчих здібностей молодших школярів
|
Березюк В.С., учитель початкових класів |
Сьогодні, в умовах швидкого зростання ритму і темпу нашого життя, на перший план серед вимог до людини як члена суспільства виходить її індивідуальність та здатність до творчої взаємодії індивіда і суспільства на основі предметно-перетворювальної діяльності, результатом якої є гармонізація відносин особистості й соціуму.
У сучасній педагогіці проблема соціалізації дитини молодшого шкільного віку поступово виходить на перший план. Це пов'язано з безліччю факторів: мінливою соціальною ситуацією розвитку дитини, її індивідуальністю та здатністю до творчої взаємодії з суспільством на основі предметно-пере-творювальної діяльності, результатом якої є гармонізація відносин особистості й соціуму.
За таких умов посилюється актуальність питань щодо соціалізації людини: її гармонійне входження в суспільство, адаптація до змінних умов
життя, дотримання соціальних норм та вимог, прийняття й передача з покоління в покоління системи національних, культурних та релігійних цінностей, здатність будувати конструктивні стосунки, відчуття себе членом певної спільноти, перенесення своїх знань в нові умови, творчий підхід
у вирішенні життєвих ситуацій та ін.
Науковці відмічають, що «творчість обумовлює вміння вирішувати нові завдання, орієнтуватися в нових умовах, долати різноманітні труднощі, пробуджує і стимулює розвиток інтересу до діяльності, оскільки завжди пов’язана з відкриттям нового, пошуком чогось раніше невідомого.
Формування творчих здібностей учнів обумовлено розвитком особистісних рис, як-от: впевненість у своїх силах, оптимізм, висока самооцінка, самостійність і самоорганізація, здатність до критичного аналізу і формулювання проблеми, схильність до ризику, допитливість, точність, сміливість, оригінальність, толерантне ставлення до ідей інших людей, образність, швидкість, гнучкість мислення, концентрація уваги. Важливо
зауважити, що ці риси допомагають дитині успішно адаптуватися в соціумі як сьогодні, так і в майбутньому. Для успішної соціалізації необхідно вчити школярів виробляти готовність до доцільних дій в нових обставинах життя, тому виникає питання про можливість управління даним процесом.
Перші практичні кроки по реалізації підходу до діяльності, що спирається на повагу до дитини, переконали в тому, що соціалізація дитини буде здійснюватися більш ефективно, якщо:
1. Забезпечити включеність дітей в реальні соціально-значимі відносини.
2. Регулювати відносини дітей і дорослих на основі гармонізації загальнолюдських і реальних цінностей.
3. Гармоніювати права дитини на основі взаємозв'язку педагогічного управління і дитячого самоврядування.
Творчі здібності є у всіх, але творчий «генетичний скарб» сам по собі не відкриється, поки не виникне потреба у суспільства і не з‘явиться можливість реалізації у особистості.
Одним зі шляхів розвитку творчості є процес винайдення еталонів, під якими розуміють раціональні орієнтири в будові інформації. Засвоєння таких орієнтирів (еталонів), з одного боку, сприяє тому, що інформація фіксується в структурній формі, з другого забезпечує більш ефективне здійснення розумових операцій при переробленні інформації. Отже, творчий процес — це робота з інформацією, необхідною для вирішення проблемного питання. Відомо, що для створення нового, насамперед, потрібно зруйнувати старе, щоб використовуючи його конструктивні елементи, скласти нову конструкцію. Як відомо, в основі творчої діяльності лежить здатність переносити способи розв‘язання тих чи інших проблем на умови проблемної ситуації.
Так в своїй практиці на уроках української мови використовую вправи за аналогією та за асоціацією.
1.Дається два слова. Потрібно знайти ланцюжок слів-образів, які би починалися першим словом і закінчувалися другим. Наприклад, сніг – тролейбус, або капелюх – помідор.
2.Ланцюг асоціацій починає будь-яке слово-символ або образ. Потім промовляється наступне слово, що вільно виникло за асоціацією і так далі.
3.Завдання – назвати вид аналогії:
серце – насос (за функцією)
сонце – горошина (за формою)
бритва – коса (за функцією)
вітер – вентилятор (за функцією)
фото – картина (за образом)
Ураховуючи те, що навчання в сучасній початковій школі повинно орієнтуватися на оволодіння учнями узагальненими способами дій, формування в них умінь поєднувати різні види діяльності, вибудовувати логіку розв’язування пізнавальної, навчальної та практичної задачі, робота щодо навчання учнів працювати за алгоритмами може бути вибудувана досить варіативно: застосування готових алгоритмів; відновлення логіки алгоритму, що припускає елементи частково-пошукової діяльності; перенесення алгоритму в нестандартні ситуації, в основі якого лежить продуктивна діяльність учня; конструювання алгоритму, що характеризується творчим підходом, високою пізнавальною активністю і самостійністю. Так на уроках використовую:
« Правопис ненаголошених голосних»
1 крок: перевірити, в якій частині слова голосний, що перевіряється.
2 крок: знайти в слові наголошений склад.
3 крок: дібрати до слова кілька споріднених слів або змінити його форму.
4 крок: порівняти слово, що перевіряється, з перевірним словом. Визначити правильне написання. 5 крок: записати слово, перевірити написане.
1. крок: накресли два відрізки по 12 см.
2. крок: поділи перший на 4 рівні частини.
3. крок: поділи другий відрізок на 6 рівних частин.
4. крок: зафарбуй четверту і шосту частини.
5. крок: порівняй їх. Перевір вимірюванням. Запиши.
Ефективним способом розвитку творчих здібностей учнів є передача інформації у вигляді опорних сигналів — схем, букв, рисунків, символів, знаків, кольорової гами. Систематичне створення учнями опорних сигналів дозволяє підвищити якість знань, виховати пізнавальну самостійність, зміцнити почуття власної гідності, упевненість у своїх силах і здібностях.
Так на уроках використовую інтелект карти, блок схеми, опорні таблиці
Урок читання
Створення інтелект карти до тексту «Яка стежка найкраща»
Опорні схеми «Гора та горб»
Опорна таблиця
За моїми зразками учні створюють свої .
Основна мета інтеграції різних видів творчої діяльності — підвищення рівня інтелектуального та творчого розвитку учнів, найбільш повне розкриття їх творчого потенціалу, розвиток особистості кожної дитини. Формами інтегрованої роботи під час вивчення природничо-математичних дисциплін є інтегровані заняття і творчі проекти, дослідницькі заходи, кейс-технології. Творчий проект — це робота, яка вимагає натхнення, самостійності та креативності. Виконання творчого проекту розвиває творчі здібності, логіку, уміння і навички.
Отже, цілеспрямована і систематична робота педагога щодо розвитку творчих здібностей дитини є передумовою успішної соціалізації особистості. Лише за умови залучення школярів до творчості можна виховати творчу особистість.
Література