Метою статті є висвітлення питань про впровадження в освітній процес STEM, інтегрованого підходу до навчання, в рамках якого академічні науково-технічні концепції вивчаються в контексті реального життя. Переваги та шляхи реалізації STEM-освіти.
STEM - ОСВІТА В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ: НЕОБХІДНІСТЬ І ПЕРЕВАГИ
Сьогодні відбувається процес інтелектуальної інформатизації суспільства, тобто людство переходить на абсолютно новий якісний рівень свого розвитку. Це обумовлюється розвитком науки і техніки, інтелектуальних інформаційних технологій, розвитком робототехнологічних систем. Високотехнологічні інновації, інтелектуальні потоки інформації, наукові розробки перетворюють всі сфери нашого життя. Сучасних школярів насамперед цікавить - конструювання, моделювання, програмування, робототехніка, 3Dпроектування і багато іншого, пов’язаного з інтелектуальними технологіями. Для реалізації цих інтересів необхідні більш складні компетенції і навички. Важливо, досліджувати і винаходити, а також знати і вміти. Необхідно одночасно розвиватися в таких ключових академічних областях, як наука, математика, технології та інженерія, які можна об'єднати одним словом - STEM (science, technology, engineering and mathematics).
STEM є інтегрований підхід навчання, в рамках якого академічні науково-технічні концепції вивчаються в контексті реального життя. Мета такого підходу - створення стійких зв'язків між школою, суспільством, роботою і цілим світом, що сприяють розвитку STEMграмотності та конкурентоспроможності в світовій економіці.
Головним трендом в світовій освіті є STEM. Повсюдно зростає затребуваність в фахівцях інженерного напрямку, з'являються нові інтелектуальні професії,. Впровадження нового міждисциплінарного і проектного підходу до навчання, дозволить школярам посилити дослідний і науково-технологічний потенціал, розвинути навички критичного, інноваційного та творчого мислення, вирішення проблем, комунікації та командної роботи.
З 2018-2019 року в шкільну освіту впроваджується інноваційний освітній проект всеукраїнського рівня "Я – дослідник", який є основою для вивчення природничих наук в більш старших класах.
Крім того, з минулого навчального року розпочато оснащення всіх шкіл ІКТ, цифровими освітніми ресурсами, доступом до мережі Інтернет. Також в 2018 році в старших класах інформатика вивчається на основі вибіркових модулів.
Особлива увага в Україні приділяється розвитку освітньої робототехніки. Проводиться щорічна Всеукраїнська олімпіада з робототехніки WRO. Крім того в Україні проходить щорічний Міжнародний фестиваль робототехніки FIRST LEGO League Junior для дітей 6-10 років який своєю метою надихає дітей початкової школи вивчати науку, технологію, математику а також долучатись до вирішення актуальних світових питань за допомогою їхньої улюбленої іграшки – конструктора LEGO. Також є Програма FIRST LEGO League створена для дітей 9-16 років, трьома ключовими аспектами якої є робототехніка, дослідження та лідерство.
Наша країна рухається в одному напрямку з розвиненими країнами. STEM-освіта є мостом, що з'єднує навчання і кар'єру. Його концепція готує дітей до технологічно розвиненому світі. Фахівцям майбутнього потрібні всебічна підготовка і знання з самих різних освітніх областей природних наук, інженерії, технології та математики.
Переваги STEM технології:
1. STEM-освіта стає зоною посиленого фінансування: зростаюче число різноманітних некомерційних організацій надають школам гранти для реалізації робототехнологічних проектів.
2. Тим часом STEM - це найширший вибір можливостей професійного розвитку (ефективність використання ще й тому, що в країні набирає обертів загальнонаціональна кампанія за впровадження технологій навчання дисциплін STEM).
3. Надання школярам доступу до технологій. Сьогодні, коли світ пронизаний всюдисущими комп'ютерними мережами, діти створюють цифровий контент, обмінюються їм і споживають його в небачених досі масштабах. Вони працюють з хмарними технологіями, запускають веб-сайти, знімають фільми на телефони і самі розробляють ігри.
3. STEM технології означають створення такого середовища навчання, яка дозволяє школярам бути більш активними. Діти залучені в своє власне навчання, їм краще запам'ятати те, чому вони навчилися, коли вони залучені в процес, а, не будучи пасивними спостерігачами.
4. STEM технології вимагають від школярів великих здібностей мислити критично, працювати як в команді, так і самостійно.
Спеціалістам майбутнього потрібна всебічна підготовка. Педагог повинен розуміти, що сьогодні в світі відбувається зміна ціннісних орієнтацій сучасного суспільства, його мети, норм, світогляду, саме під впливом «високих технологій». Вчителю постійно доводиться змінюватися, перебудовувати свою роботу.
У сьогоднішньому сучасному цифровому суспільстві людина вже не мислить себе без електронної підтримки і супутніх інформаційних технологій. Сучасне цифрове обладнання стає невід'ємною частиною у всіх сферах людського життя і в медицині, і в науці, і в освіті і навіть в мистецтві.
Умови для впровадження STEM технології:
1. Необходімо вибудувати розгалужену систему пошуку, підтримки і супроводу талановитих дітей.
2. Необхідно розвивати творче середовище для виявлення особливо обдарованих дітей в кожній загальноосвітній школі. Старшокласникам потрібно надати можливість навчання в заочних, дистанційних і он-лайн школах, які дозволяли б їм незалежно від місця проживання освоювати програми профільної підготовки.
3. Одновременно слід розвивати систему підтримки сформованих талановитих дітей. Це, перш за все, освітні установи цілодобового перебування. Слід поширювати наявний досвід діяльності фізико-математичних шкіл і інтернатів для обдарованих дітей.
4. Робота з обдарованими дітьми повинна бути економічно доцільною. Учитель, завдяки якому школяр добився високих результатів, повинен отримувати нагороду.
5. Необхідно запровадити систему моральних і матеріальних стимулів підтримки вітчизняного вчительства. А головне - привернути до вчительської професії молодих талановитих людей.
У STEM-освіті активно розвивається креативний напрям, що включає творчі та художні дисципліни (промисловий дизайн, архітектура і індустріальна естетика і т.д.). У найближчому майбутньому в світі буде різко не вистачати: IT-фахівців, програмістів, інженерів, фахівців високо технологічних виробництв та ін. В ході модернізації освіти не одна зі шкіл не повинна залишитися осторонь. Це звичайно стосується в першу чергу і оснащення інформаційними ресурсами і технологіями, комп'ютерним обладнанням та оргтехнікою, доступом до мережі Інтернет. Природно, що завдяки новому обладнанню, новим можливостям у дітей посилюється не тільки мотивація до навчання, а й поліпшується якість знань з предметів. Майбутнє, яке втілює синтез науки і мистецтва, хвилює нас вже зараз. Саме тому вже сьогодні потрібно думати, як виховати найкращих представників наближається майбутнього.
Хоча і говорять, що дитина це відкрита книга, але з кожним роком її чомусь все важче стає читати, учитель повинен шукати способи, методи, як це завдання вирішити. Вчителі повинні не тільки передавати нашим дітям те, чим володіємо самі, а й самі вчитися для них, і у них.
Незабаром з'являться професії, які зараз навіть уявити важко, всі вони будуть пов'язані з технологією і високо технологічним виробництвом на стику з природничими науками. Особливо будуть затребувані фахівці біо- та нано-технологій. І ми повинні вже зараз готувати наших учнів до цього.