Стаття "Створення умов для розвитку і реалізації творчого потенціалу учнів"

Про матеріал
Завдання педагога - допомогти учням усвідомити свої здібності і талант, розвивати їх; дати можливість кожному відчути радість зростання в умовах успіху. 
Перегляд файлу

Створення умов для розвитку і реалізації творчого потенціалу учнів

 

Олена Медяник, викладач предметів  професійно-теоретичноъ пыдготовки 

 

Кожен учень має певні здібності. Завдання педагога - допомогти учням усвідомити свої здібності і талант, розвивати їх; дати можливість кожному відчути радість зростання в умовах успіху. У цьому процесі цінний не лише результат, але й сам процес пошуку, спроби, помилки -  тобто все, що розвиває творчу думку майбутнього професіонала, привчає мислити і діяти сьогодні  креативно та самостійно.

 

Кожна людина має певні здібності. Завдання педагога - допомогти учням усвідомити свої здібності і талант, розвивати їх; дати можливість кожному відчути радість зростання в умовах успіху. У цьому процесі цінний не лише результат, але й сам процес пошуку, спроби, помилки -  тобто все, що розвиває творчу думку майбутнього професіонала, привчає мислити і діяти  креативно та самостійно.

Виховання освіченої, творчої особистості – одне з пріоритетних стратегічних завдань реформування професійної освіти в нашій країні.  Сучасні тенденції розвитку освіти і суспільства спонукають до  розвитку здібностей і умінь нестандартного, креативного, художнього мислення учнів, формування творчої особистості.

 Концепція розвитку професійної (професійно-технічної) освіти передбачає створення умов для формування у здобувачів освіти цінностей обраної професії, виховання особистості, здатної до професійного зростання й мобільності в сучасних умовах, підготовку до майбутнього трудового, професійного життя.

 Особлива увага приділяється розвитку творчого потенціалу здобувачів освіти, розкриттю таланта майстра своєї справи на кожному етапі навчання. Творчість не виростає на порожньому місці і базується на розвинених мисленні та уяві, інтелекті. В психології творчість визначається головним чином в двох аспектах:

             як процес створення нового, такого, чого ніколи раніше не було;

             як сукупність властивостей особи, які забезпечують її включеність в цей процес.

Саме тому головна  мета діяльності викладача – створити умови для розвитку особистості учня, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомити свої здібності, віру у власні сили. 

Завдання викладача - допомогти особистості учня зрости в успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, дати зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь необхідно прикласти зусилля. Тоді результат буде еквівалентним витраченим зусиллям.

В Полтавському професійному ліцеї сфери послуг готують майбутніх фахівців з перукарської, візажної справи, манікюрників, кравців. Всі ці професії передбачають творчий підхід, вміння створювати нові, оригінальні моделі, образи. Тому педагоги ліцею особливу увагу приділяють розвитку креативності учнів, їх творчих здібностей. 

Для розвитку та формування творчого професіонала необхідна реалізація комплексу педагогічних завдань:

-                      формування позитивної мотивації учнів до навчання;

-                      виявлення і підтримка обдарованих, талановитих учнів; 

-                      активізація пізнавальної діяльності учнів з метою отримання міцних знань та  формування умінь для подальшого їх використання в майбутній професійній діяльності;

-                      створення умов для творчої самореалізації, формування інтересу до обраної професії, прагнення до майстерності;

-                      сприяння підвищенню самооцінки учня. 

Крім того кожен викладач ставить перед собою особливі завдання, які допомагають йому виховувати в учнях творчість, креативність.  

Завданнями, які на кожному уроці ставлю перед собою я:

-                      запалити в кожному серці вогник допитливості;

-                      розвивати уяву і фантазію;

-                      розвивати увагу, спостережливість;

-                      формувати мовленнєві вміння, комунікативно-творчі здібності;

-                      робити навчання цікавим, пізнавальним, розвивальним;

-                      розвивати креативне мислення;

-                      вчити працювати з навчальною літературою та використовувати ІКТ; - виховувати національну самосвідомість, духовність.

Для ефективного розвитку творчих, інтелектуальних здібностей, пізнавальної активності, самостійності, самореалізації  необхідним є використання в роботі з учнями різноманітних нестандартних, творчих завдань. Наприклад, створення історичних моделей одягу та головних уборів із різноманітних тканин і матеріалів власноруч на манекені. Або поступове створення майбутніми візажистами-стилістами нового  образу за допомогою зміни зачіски та макіяжу. Для цього учні спочатку освоюють комп’ютерну програму «Віртуальиий  стиліст», в якій роблять віртуальний образ. Потім втілюють його на справжніх моделях і  самостійно  оцінюють результати тренажу. Ті, хто пройшов навчання у  «тренажерному» комп’ютерному класі, набувши первинних знань, можуть закріпити ці знання на виробничій практиці в майстернях навчального закладу та перукарнях міста. 

Підготовці сучасного кравця, закрійника сприяє використання в умовах навчального закладу системи автоматизованого проєктування одягу (САПР):  від процесу побудови лекал деталей одягу до створення повноцінної колекції. Перші кроки виховання креативності – створення майбутніми фахівцями сукні з однієї деталі, тобто модульне проєктування одягу. 

Виробничий рівень сучасних підприємств ставить нові задачі. Навіть на початку своєї виробничої діяльності учень може зустрітися із виробничою ситуацією, в якій необхідно неординарно мислити. І тоді класичні програмні матеріали з фахової підготовки не завжди підкажуть метод вирішення проблеми. Допоможе креативність та творчий підхід, які ми і намагаємось виховувати.

Клопітка і системна робота на уроках, диференційований підхід до учнів, вимогливість у поєднанні з творчим горінням дають стабільні результати: учні із задоволенням працюють на уроках теоретичного і виробничого навчання, беруть активну участь у проведенні позаурочних заходів. 

 Начального часу недостатньо для втілення учнями своїх фантазій та реалізації їх творчого потенціалу. Участь у різноманітних творчих змаганнях, конкурсах, фестивалях є невід’ємною частиною роботи кожного навчального мистецького закладу. Це своєрідний іспит на рівень професіоналізму у створення креативних образів як для учнів, так і для викладачів. 

Для таких креативних, творчих особистостей в ліцеї започатковано конкурс майбутніх дизайнерів-модельєрів «Золота голка» та робота гуртка Театр мод. Сходження на професійний Еверест - клопітка робота  з учнями над створенням унікальних  колекцій: «Квіткова феєрія», «Карнавал» та «Материнський оберіг. Скарби нації», які отримали високі оцінки визнаними фахівцями міста Полтави та України. Робота Театру мод - це пошук, виявлення і підтримка обдарованих, талановитих учнів, можливість продемонструвати професіоналізм, реалізувати творчий потенціал, фантазію і заявити про себе. 

Найвища ступінь задоволення педагога повʹязана із появою професійної зацікавленості у майбутніх дизайнерів одягу,  розвиток в них почуття  краси і стилю, розуміння значення професіоналізму для особистого становлення. Серце педагога переповнюється радістю від почуття щастя дизайнерів-початківців при отриманні перших професійних нагород.

Нерідко люди, закінчуючи якийсь навчальний заклад, нарікають, що їх сподівання не виправдалися – їм просто «не дали» потрібних знань, не навчили всього, що треба, або ж «вчили не так». Проте трапляються справжні обранці, котрі не перестають доводити оточуючим – усі знання і можливості прямо перед вами, варто лише докласти зусиль, проявити бажання та наполеглевість.  

Для Тетяни Мальованої, Діани Ануарової, Наталії Давитян  участь у конкурсі «Золота голка» стала поштовхом для створення власного бізнесу. Сьогодні вони - власниці мережі крамниць-ательє у  нашому місті та за його межами. Під час навчання, крім участі у конкурсі,  вони показали свої таланти як дизайнери. І зараз цікавляться сучасними напрямками декоративноужиткового мистецтва, виготовляють вироби в стилі Hand-made. Таких результативних  прикладів  з життя випускників ліцею можна наводити ще велику кількість. Так,  найголовніше в роботі вчителя - отримати  результати  виховання творчості. 

Девіз моєї педагогічної діяльності: «УЧНЯ НЕ МОЖНА НАВЧИТИ,

ЙОГО МОЖНА ТІЛЬКИ ЗАЦІКАВИТИ!»

Рекомендації  педагогам

професійно-технічних навчальних закладів:

1)                 любити свою справу і заряджати учнів своїм інтересом до професії;

2)                 бути ідеалом професіонала, на якого можуть рівнятися учні; 

3)                 передавати свій досвід, знання щиро, виховуючи в учнів любов до обраної професії;

4)                 підтримувати учнів в їхніх вдалих професійних починаннях та допомагати у вирішенні проблемних ситуацій;

5)                 створювати на практичних і теоретичних заняттях ситуацію успіху;

6)                 бути уважними до власних висловлювань, оцінюючи результати праці учнів, бо в цей період особливо важливою для молоді є оцінка з боку інших; 

7)                 з метою адаптації до практичної виробничої діяльності в навчанні використовувати такі розвиваючі форми як рольові ігри та навчальні завдання.

 

 

 

 

pdf
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку