Психолого-педагогічна характеристика учнів з різними видами порушень розвитку

Про матеріал
Психолого-педагогічна характеристика учнів з різними видами порушень розвитку. Що впливає на вияв порушення, що є спадковим, а що може бути набутим
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Психолого-педагогічна характеристика учнів з різними видами порушень розвитку. Виконали : Студенти групи ПоІнклз-45 Андрушкевич Анастасія,Корнутич Ірина,Пищ Зоряна

Номер слайду 2

План1. Діти з розумовою відсталістю- Причини виникнення розумової відсталості-Ступені розумової відсталості-Психологічні особливості та проблеми розвитку дітей2. Діти з порушеннями слуху- Причини порушень слуху- Класифікація глухих та слабочуючих дітей за станом слухової функції- Особливості та проблеми психічного розвитку дітей з вадами слуху3. Діти з проблемами зору-Причини порушення зору- Особливості та проблеми психічного розвитку дітей з вадами зору4. Діти з ДЦП-Причини виникнення ДЦП-Міжнародна класифікація ДЦП-Особливості та проблеми психічного розвитку дітей з ДЦП5. Діти з РДА- Види РДА- Особливості та проблеми психічного розвитку дітей з РДА6. Діти з синдромом Дауна- Особливості та проблеми психічного розвитку дітей зсиндромом Дауна7. Діти з ЗПР- Види ЗПР- Причини відставання у розвитку дітей з ЗПР- Особливості та проблеми психічного розвитку дітей з ЗПР8. Мовленнєві порушення у дітей- Причини мовленнєвих порушень- Порушення усного мовлення- Порушення писемного мовлення-Психологічні особливості та проблеми розвитку дітей з мовленнєвимипорушеннями

Номер слайду 3

Діти з розумовою відсталістю. Розумова відсталість – це особлива форма психічного недорозвинення, яке зумовлене органічним ураженнямголовного мозку.

Номер слайду 4

Причини виникнення розумовоївідсталості1. Екзогенні причини/зовнішні/:-Ураження пренатального періоду:- інтоксикація матері та плоду;- інфекційні захворювання матері;- паразитарні зараження матері під час вагітності;- порушення обміну речовин.2. Проблеми перинатального періоду:- родові травми;- інфекційні захворювання.3. Ендогенні причини /внутрішні/:- генетичний фактор;- запалювальні хвороби мозку та його оболонок;- синдром Дауна.

Номер слайду 5

Ступені розумової відсталостіТрадиційно виділяють три ступені розумової відсталості: ідіотію, імбецильність, дебільність. За сучасною міжнародною класифікацією психічнихзахворювань виділяється чотири ступені розумовоївідсталості, які співвідносні з показниками рівнярозумового розвитку:-• глибокий (F - 73) - ідіотія (IQ = 0-19);-• важкий (F - 72) - виразна імбецильність (IQ = 20-34);-• помірний (F - 71) - легка імбецильність (>ІQ = 35-49);-• легкий (F - 70) - дебільність (IQ = 50-69).

Номер слайду 6

Психологічні особливості тапроблеми розвитку дітей з. РВ• низька потреба у пізнанні;• уповільнене, фрагментарне сприйняття; ∙• відсутня вибірковість сприйняття;• труднощі сприйняття простору і часу;• ригідність розумових процесів;• мислення на рівні конкретних понять;• нестійка увага, з труднощами перемикання ірозподілу;• нестійкі емоції, переживання неглибокі і поверхневі.

Номер слайду 7

Діти з порушеннями слуху. Діти з порушеннями слуху поділяються на двігрупи: глухі та слабочуючі. Глухі діти мають вроджену або придбануглухоту, внаслідок чого не можуть самостійнооволодіти мовленням.

Номер слайду 8

Слабочуючі діти мають зниження слухута поділяються на дві групи:1.- слабочуючі, які володіють мовленням зневеликими недоліками/порушеннязвуковимови, відхилення в граматичномуладі мовлення/2. - слабочуючі з глибокимнедорозвиненням мовленнєвої функції/короткі вирази, окремі слова сильноспотворені/

Номер слайду 9

Причини порушень слуху:• спадковий фактор; екзогенні та ендогенні впливи на розвиток дитини;•придбана глухота внаслідок інфекційних захворювань.

Номер слайду 10

Класифікація глухих та слабочуючихдітей за станом слухової функції:1. Неспроможність сприймати звуки.2. Здатність розрізняти низькі і високі звукові частоти,але без розрізнення звуків мовлення.3. Здатність чути голосні звуки.4. Здатність розрізняти розмовну мову

Номер слайду 11

Особливості та проблеми психічногорозвитку дітей з вадами слуху• відставання в розвитку обумовлено тимчасовим фактором втрати слуху;• обмеженість мислення;• труднощі словесно-логічного мислення;• пам'ять, увага, невербальний інтелект знаходяться у межахвікової норми;• труднощі в засвоєнні навчальних навичок;• можливі прояви характеру: замкнутість, негативізм,нерішучість, лякливість;• почуття самотності.

Номер слайду 12

Діти з проблемами зору. Відповідно до ступеня порушення функції зорового аналізатора дітей ізстійкими дефектами зору поділяють на сліпих та слабозорих:• Сліпими є діти, в яких зорові відчуття або зовсім відсутні, через що обидваока втрачають здатність до сприйняття світла і розрізнення кольору(абсолютна, тотальна сліпота), або зберігається відчуття світла чи незначнийзалишковий зір.• У слабозорих дітей гострота зору на оці, яке краще бачить при корекціїзвичайними засобами (окуляри) , становить від 0,05 до 0,4. До цієї категоріївідносять також дітей з дещо більшою гостротою центрального зору, якімають інші дефекти зорової функції ( різке звуження межі поля зору). Навідміну від сліпих, у слабозорих дітей навіть сильно порушений зір єпровідним аналізатором, тобто здійснює в основному безпосереднєсприйняття предметів і явищ навколишньої дійсності. Слабозорі дітизустрічаються частіше, ніж сліпі.

Номер слайду 13

Причини порушення зору. Порушення у функціонуванні системи зору можуть бути:- спадковими;- вродженими;- набутими. Однак така класифікація є досить умовною. Ту чи іншу патологію нерідко можна віднести відразу до трьох видів. Причини порушення зору іноді криються в різних захворюваннях:- патології серця і судин, ЛОР-органів і нирок, легень та центральної нервовоїсистеми;- ендокринної системи і при хворобах крові;- авітамінозах і відхиленнях в перебігу обмінних процесів в організмі.;- інфекційного характеру, як скарлатина і кашлюк, кір та вітрянка, дизентерія, дифтерія .

Номер слайду 14

Особливості та проблеми психічногорозвитку дітей з вадами зору• увага, пам'ять, логічне мислення розвиваються в межах норми;• обмеженість уявлень, складності формування співвідношення між абстрактними знаннями і конкретними уявленнями /у сліпих дітей/;• труднощі просторового сприйняття, аналізу і синтезу;• знижена розумова і фізична працездатність;• спостерігається невпевненість, пасивність, схильність до самоізоляції, дратівливість, агресивність;• почуття самотності.

Номер слайду 15

Діти з ДЦПДЦП – захворюванняцентральної нервовоїсистеми, яке пов'язане зродовою травмою дитини. Проявляється в руховихпорушеннях:дитині складнозберігати позу, виконуватидовільні рухи. Можуть бути ісупутні порушення психіки,зору, слуху, мови.

Номер слайду 16

Причини виникнення ДЦПРаннє ураження головного мозку,внаслідок:- інфекційних та хронічних захворювань,- інтоксикацій матері під час вагітності;- «резус конфлікту»;- родових травм.

Номер слайду 17

Міжнародна класифікація. ДЦП1. Спастичний тип. Основний неврологічний симптом – постійне підвищення тонусу певноїгрупи м'язів. Найчастіше пацієнт не може розслабити згинальні м'язи,підвищується сухожилкові рефлекси, з'являється схильність до формуванняпатологічних поз, утворюються контрактури суглобів. Цей тип ДЦПнайбільш поширений ( до 80%). При ньому уражаються моторні зони. Спастичний тип, у свою чергу, має наступну класифікацію:- спастична геміплегія,- спастична диплегія,- спастична моноплегія (зустрічається рідко),- спастична квадриплегія.2. Гіперкінетична форма ДЦП. Його ще називають атетоідним або діскінетичним типом. Для нього характерна постійна зміна тонусу. Неконтрольовані рухи (гіперкінези)зустрічаються у 10-20% пацієнтів.

Номер слайду 18

3. Атактичний тип ДЦП зустрічається відносно рідко. При цьому типі уражається мозочок. За статистикою – до 5% від усіх випадків ДЦП. При цьому типі дитячого церебрального паралічу тонус м'язів знижений. У зв'язку з постійнимимимовільними рухами хворий не може нормально рухатися, хода його нестійка. Особливо страждає координація око-рука. Розумові здібності різко знижені.4. Поєднаний тип, для якого характерне більш дифузне ураження мозку, становить до 10% пацієнтів, які страждають на ДЦП.

Номер слайду 19

Особливості та проблемипсихічного розвитку дітей з ДЦП• сповільненість психічних процесів (цереброастенічний синдром у дітей);• труднощі переключення на інші види діяльності;• недостатність концентрації уваги, знижений обсяг механічної пам'яті;• низька пізнавальна активність;• недостатність просторових уявлень ;• емоційна лабільність;• проблеми самооцінки і особистісна незрілість, утриманські установки;• сором'язливість, вразливість, замкнутість.

Номер слайду 20

Діти з синдромом Дауна. Синдром Дауна – це генетичне захворювання, при якому каріотипскладається з 47 хромосом замість звичайних 46. При утворенні статевих клітин під час мейозу парні хромосомиповинні розходитися, але якщо з якоїсь причини цього не сталося, підчас зачаття дитини з’являється третя 21-а хромосома.

Номер слайду 21

Особливості та проблеми психічногорозвитку дітей з синдромом Дауна• відставання у моторному розвитку /тонка і загальна моторика/;• можливі проблеми зі слухом і зором;• проблеми з розвитком мовлення і розумінням зверненої мови;• труднощі концентрації уваги, слабка слухова пам'ять;• труднощі з вмінням узагальнювати, розмірковувати, доводити;• труднощі з встановленням послідовності дій, явищ, предметів та ін.;• сповільненість психічних процесів;• проблеми формування навичок самообслуговування;труднощі соціалізації.

Номер слайду 22

Діти з РДАРанній дитячий аутизм — особлива аномалія психічного розвитку, якій характерні стійкі і своєрідні порушення комунікативної поведінки, емоційного контакту дитини з навколишнім світом і вміння правильно реагувати на зовнішні ситуації.

Номер слайду 23

Основні ознаки аутизму1. Порушення мовлення. Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/health/country/10065581-shist-osnovnih-oznak-autizmu-u-ditini.html2. Відсутність емоційного контакту з людьми. Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/health/country/10065581-shist-osnovnih-oznak-autizmu-u-ditini.html3. Усамітнення. Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/health/country/10065581-shist-osnovnih-oznak-autizmu-u-ditini.html4. Напади агресіїДетальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/health/country/10065581-shist-osnovnih-oznak-autizmu-u-ditini.html5. Слабкий інтерес до іграшок. Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/health/country/10065581-shist-osnovnih-oznak-autizmu-u-ditini.html6. Стереотипність поведінки, страх змін. Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/health/country/10065581-shist-osnovnih-oznak-autizmu-u-ditini.html

Номер слайду 24

Слід виокремити три основні особливості, властиві всім дітям, які страждають на аутизм: ·ослаблення здатності до соціальної взаємодії;·ослаблення вербальної та невербальної комунікацій;·переважання повторюваних стереотипних інтересів і дій.

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Діти з ЗПРЗатримка психічного розвитку - цеуповільнення темпу розвитку психічнихпроцесів, яке частіше виявляється під часвступу до школи і виражається в недостатності загального запасу знань, обмеженості уявлень, незрілості мислення, малій інтелектуальнійцілеспрямованості, переважанні ігровихінтересів, швидкого перенасичення вінтелектуальній діяльності.

Номер слайду 27

Види ЗПРЗгідно класифікації К. С. Лебединської• Затримка розвитку конституціональної етіології – неускладнений психофізичний інфантилізм, при якому когнітивна і емоційна сфери знаходяться на ранньому етапі розвитку.• ЗПР соматогенної етіології виникає внаслідок тяжких захворювань, перенесених в період раннього дитинства.• ЗПР психогенної етіології є результатом несприятливих умов виховання (гіперопіка, імпульсивність, лабільність, авторитаризм з боку батьків).• ЗПР церебрально-органічної етіології – це наявність невиразної органічної недостатності нервової системи, частіше резидуального характеру, внаслідок патології вагітності (важкі токсикози, інфекції, інтоксикації і травми, несумісність крові матері і плоду по резус - фактору), недоношеності, асфіксії і травми при пологах, постнатальних нейроінфекцій, токсико - дистрофуючих захворювань перших років життя.

Номер слайду 28

Причини відставання урозвитку дітей з ЗПРЗПР може виникнути внаслідок різних причин, умовно їх можнарозділити на біологічні та соціальні. До біологічних причин відносяться:• ураження ЦНС в період внутрішньоутробного розвитку: травми та інфекції під час вагітності, шкідливі звички матері, гіпоксія плоду;• недоношеність, симптоми жовтяниці;• гідроцефалія;• вади розвитку головного мозку;• епілепсія;• вроджені ендокринні патології;• спадкові захворювання – фенілкетонурія, гомоцистинурія, гістидинемія,синдром Дауна;• тяжкі інфекційні захворювання (менінгіт, менінгоенцефаліт, сепсис);• захворювання серця, нирок;• порушення сенсорних функцій.

Номер слайду 29

До соціальних причин можна віднести:• обмеження життєдіяльності дитини;• несприятливі умови виховання, педагогічна занедбаність;• часті психотравми у житті дитини.

Номер слайду 30

Особливості та проблемипсихічного розвитку дітей з ЗПР• психофізичний інфантилізм;• емоційна незрілість;• ігрові мотиви;• нездатність до вольового зусилля;• невміння планувати свою діяльність;• звужений обсяг пам'яті;• низький рівень довгострокової пам'яті;• нестійка увага, прояви гіперактивності;• добре розвинене наочно-дієве мислення;• низький рівень логічного мислення.

Номер слайду 31

Мовленнєві порушення у дітей. Мовленнєві порушення – це відхилення відмовленнєвої норми, прийнятої в мовномусередовищі, які частково або повністюперешкоджають мовленнєвому спілкуванню,обмежують можливості пізнавального розвиткуі соціокультурної адаптації.

Номер слайду 32

Причини мовленнєвих порушень: Причини відхилень від норми бувають органічними і функціональними. До органічних відносяться серйозні анатомо-фізіологічні порушення механізму мовлення. Вони можуть бути обумовлені:- недостатнім ступенем зрілості кори головного мозку;- відхиленнями у будові і координованій роботі голосових і дихальних систем, органів артикуляції;Причинами цього можуть бути несприятливі фактори, що впливають в період внутрішньоутробного розвитку або дитячому або ранньому дошкільному віці, такі як:- внутрішньоутробна патологія (токсикози, вірусні й ендокринні захворювання матері, прийом лікарських препаратів, несумісність по резус-фактору, алкоголізм, куріння, наркоманія);- ураження мозку під час пологів;- захворювання, перенесені в перші роки життя дитини.

Номер слайду 33

Порушення усного мовлення Дислалія – порушення звуковимови при нормальному слухові, яке виникає внаслідок функціоннальних або органічних причин. Ринолалія – порушення тембру голосу та звуковими фізіологічними дефектами мовного апарату. Дизартрія – порушення вимовної сторони мовлення (розлади різних сторін вимови, голосових функцій, темпу й ритму) . Заїкання- порушення темпоритмічної організації мовлення, зумовлене судомним станом мовного апарату. Алалія – відсутність або недорозвиток мовлення внаслідок органічного ураження мовних зон кори головного мозку у внутрішньоутробному або ранньому періоді розвитку дитини. Афазія – повна або часткова втрата мовлення, зумовленалокальними ураженнями головного мозку.

Номер слайду 34

Функціональні порушення виникають внаслідок впливусоціальних причин:- наслідування старшим,- поганих соціально-побутових умов;- неправильного виховання (гіпертурботи абопедагогічної занедбаності);- стресів і психічних захворювань;- труднощах емоційного, мовленнєвого спілкування іконтактів з дорослими.

Номер слайду 35

Порушення писемного мовлення• Дислексія – часткове специфічнепорушення процесу читання (утрудненнявпізнання та розпізнавання літер;ускладнення злиття літер у склади і складиу слова).• Дисграфія – часткове специфічнепорушення процесу письма (зменшуванняабо пропуск літер, викривленнязвукоскладової структури та речення).

Номер слайду 36

Психологічні особливості тапроблеми розвитку дітей змовленнєвими порушеннями• нестійкість уваги і пам'яті;• обмеженість мислення;• труднощі в засвоєнні навчальних навичок;• відхилення в емоційно-вольовій сфері:дратівливість, збудливість;• соматичні проблеми: швидкавтомлюваність, рухова розгальмованість,порушення сну, часті головні болі;• особливості характеру: замкнутість,негативізм, афективні розлади, апатія,байдужість, нерішучість, лякливість,вразливість.

Номер слайду 37

Список інклюзивної літератури, яку можна використовувати на уроках в початковій школі:1. Лущевська О., Гайдамака Є. «Опікуни для жирафа»2. Мориквас І. «Магда і вітер»3. Лущевська О. «Авіа, пташиний диспетчер»4. Еліот Р. «Просто тому що...»5. Драчковська О. «Зайчик-нестрибайчик та його смілива мама»6. Бачинський А. «140 децибелів тиші»7. Р. Дж. Паласіо "Диво"

Номер слайду 38

QR- коди Мультфільмів

Номер слайду 39

Список використаних джерел:1. Епіфанцева Т. Б. Настільна книга педагога дефектолога/ Под ред. Епіфанцевої Т. О.; 2-е вид.2. Діти з відхиленнями развития /сост. Н. Д. Шматко.- М.,19973. Ипполитова М. В., Бабенкова Р. Д., Мастюкова О. М. Виховання дітей з церебральним паралічем у сім’ї . – М., 1993.4. Логопедія. Підручник, друге видання, перероблене та доповнене. За ред. М. К. Шеремет. - К.: Видавничій дім «Слово", 2010. - 672 с.5. Інклюзивна освіта [http://inklyuzivna-osvita.webnode.com.ua]6. Даунсайд ап. [https://downsideup.org/ru]7. Аутизм – инфо [http://autism-info.ru]

Номер слайду 40

 «Діти — найперше діти, а особливості і діагнози — другорядне».

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
31 січня 2022
Переглядів
5268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку