Стаття "Сучасний стан вищої освіти Німеччини"

Про матеріал
На сьогоднішній день Німеччина гармонійно поєднує старі університетські традиції, інноваційні методи управління освітою і науково-дослідну діяльність, що призводить до високої якості освіти.
Перегляд файлу

СУЧАСНИЙ СТАН ВИЩОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ

Система вищої освіти  знаходиться в процесі модернізації. Велике значення набувають порівняльні дослідження якості освіти, які допомагають відслідковувати зміни, коригувати напрямки реформ і планувати подальший успішний розвиток освіти.

   Німеччина одна з перших підписала Болонську угоду про реорганізацію системи вищої освіти і є прикладом ефективної та добре проведеної модернізації вищої освіти.

   На сьогоднішній день одним із репрезентативних моніторингів є Академічний рейтинг університетів світу (ARWU), який з високою часткою об'єктивності дозволяє оцінити якість вищої освіти в міжнародному контексті і визначити проблеми, які обумовлюють її непродуктивність. Щороку понад 1200 університетів входять в рейтинг ARWU, і 500 кращих публікуються.

   Система вищої освіти Німеччини включає більше 440 вузів. Її основу складають університети і спеціалізовані (професійні) вузи. Поряд з ними існують педагогічні, теологічні вузи, вищі школи управління, мистецтв. Німецькі вузи є переважно державними; лише в останні роки було створено кілька приватних університетів. Університетська освіта націлена на підготовку всебічно розвиненої людини, що володіє широким кругозором професіонала.

   У німецькій системі вищої освіти є університети трьох категорій. До першої відносяться створені в епоху Середньовіччя класичні університети - Гейдельберг, Фрайбург, Тюбінген та ін. Тут, поряд з новими, традиційно сильні філософський, медичний і теологічний факультети. До другої категорії відносяться перетворені в університети колишні галузеві вузи. Це - технічні університети Аахена, Ганновера, Дармштадта, Мюнхена, Штутгарта та інших міст. У третю категорію включені нові державні і приватні університети, відкриті близько 40 років тому в Бохумі, Білефельді, Констанці, Регенсбурзі, інших містах.

    Система вищої освіти ФРН представляє різні типи вищих навчальних закладів, які здатні задовольнити потреби кожного студента.

   Hochschule - це ВНЗ, як правило, гуманітарної спрямованості.

   Інший тип вищого навчального закладу - Fachhochschule - на українську мову можна перекласти, як університет прикладних наук або вища спеціальна школа. Особливістю Fachhochschule є тісний зв'язок між теорією і практикою. Вони готують висококласних фахівців для окремих галузей, як правило, це - інженерна справа, управління бізнесом, дизайн і соціальні спеціальності.

   Universität - крупніше, ніж Hochschule і Fachhochschule. Кількість факультетів і предметів, що вивчаються може бути дуже велике (до 400). Тут студенти займаються суто науковою діяльністю, тут проводяться фундаментальні і прикладні дослідження. В університеті представлені такі області знання, як медицина, природні, технічні та гуманітарні науки, правознавство, теологія, економіка, соціологія та аграрні науки. Широкий вибір предметів в рамках одного факультету дозволяє отримати міждисциплінарна освіта і спеціалізуватися на різних аспектах дослідження.

   Technische Universität - університет технічної освіти. Там детально досліджуються окремі сфери науки: хімії, фізики, машинобудування, електроніки, електротехніки, матеріалознавства і т.п.

   Існує також ряд спеціалізованих вищих навчальних закладів. Наприклад, педагогічні училища, теологічні школи, художні та художньо-музичні школи, школи кінематографії і т.п.

    У Німеччині проголошений принцип «академічної свободи», згідно з яким свобода надана не тільки вузам в питаннях управління, а й кожному студенту. У Німеччині не існує жорсткої системи навчання в загальному обов'язковому порядку. Тобто багато що залежить від самостійності, відповідальності і самодисципліни студента. Студент німецького вузу не відвідує заняття зі своїми однокурсниками, але відповідно до обраної спеціальності та її навчальною програмою складає свій навчальний план і організовує свій час, щоб відповідати загальним вимогам по даній спеціальності, які досить високі.

   Німецькі вищі навчальні заклади побудовані так: спочатку дворічний базовий курс (Grundstudium), який закінчується здачею проміжних іспитів (Zwischenprüfung) або ще так званий переддипломний іспит (Diplom-Vorprüfung). Успішне складання цих іспитів дозволяє на наступному рівні, тобто перейти на дворічний професійний курс (Hauptstudium). Навчання на даному курсі включає в себе поглиблене вивчення дисциплін спеціалізації, триває, як правило, ще 5 семестрів і закінчується випускними або державними іспитами (Staatsexamen) на отримання диплома (Diplom).

   Академічні ступені, які присвоюються німецькими університетами, відрізняються від тих, які прийняті в англомовних країнах. Адже в Німеччині на даний момент паралельно існують дві структури навчання у ВНЗ :

       1. нова дворівнева система бакалавр-магістр;

       2. традиційна навчальна програма з отриманням диплома (спеціаліста) або магістра (Magister Artium).

   Так у Федеративній Республіці Німеччини прийнято видавати диплом про вищу освіту (Diplom), який отримують випускники більшості математичних, природничих, економічних і соціально - наукових факультетів. Найбільш поширена ступінь з присудженням після закінчення навчання на гуманітарних факультетах - магістр (Magister Artium).

        Випускникам вищих навчальних закладів не університетського типу видається із зазначенням типу вузу (Diplom FH).

        Також довчившись на старших курсах університету, студенти можуть отримати університетський диплом :

         - бакалавр (BA - Bachelor) - це перший диплом, який дає базові знання за фахом і методичні навички, а також право на професійну діяльність. Тривалість навчання складає 3-4 роки, для допуску необхідний атестат про закінчену середню освіту (Abitur). Для отримання ступеня бакалавра необхідно набрати в залежності від навчального плану від 180 до 240 кредитних одиниць.

         - магістр (MA - Master) - це другий диплом після 1-2 років навчання (60-120 кредитних одиниць). Початок навчання або відразу після бакалаврату, або після декількох років професійної діяльності. У магістратурі робиться акцент на більш глибоку спеціалізацію і наукову роботу. Магістратура разом з дипломом фахівця є передумовою для допуску до аспірантури.

        Звісно, випускники ВНЗ мають право продовжувати наукову діяльність в аспірантурі (Promotion), яка розглядається в Німеччині як третя ступінь Болонського процесу. Написання дисертації можливо тільки в університетах. Підготовка дисертації, пов'язана з проведенням незалежного наукового дослідження, яка триває від 2 до 4 років після отримання магістерського або еквівалентної ступеня (Diplom / ErstesStaatsexamen / MagisterArtium). Ступінь кандидата наук (Doktor) присвоюється після написання дисертації та успішної здачі усного іспиту або захисту дисертації.

      Отже, розвиток системи вищої освіти в Федеративній Республіці Німеччини, класичному децентралізованому державі, яка об'єднує 16 земель з правом «виключної компетенції» в сфері освіти, відбувався відповідно до історично створених соціально-економічних та політичних умов, які визначали вибір шляхів, сформованих культурною політикою в країні протягом майже 60-ти останніх років. Також не менш істотним фактором були і продовжували залишатися національні німецькі традиції в сфері культури і освіти. Адже на сьогоднішній день Німеччина гармонійно поєднує старі університетські традиції, інноваційні методи управління освітою і науково-дослідну діяльність, що призводить до високої якості освіти.

docx
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку