стаття " Технологія особистісно орієнованого навчання"

Про матеріал
У статті описано структуру особистісно-орієнтованої педагогічної діяльності, розкрито вимоги особистісно-орієнтованого навчання, охарактеризовано суть технології особистісного орієнтованого навчання.
Перегляд файлу

                                                                      Дудченко Наталія Олександрівна,

                                                 учитель вищої категорії

Бездрицької загальноосвітньої

школи І – ІІІ ступенів

Бездрицької сільської ради

Сумського району  Сумської області

 

ТЕХНОЛОГІЯ ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ

 

Анотація. У статті описано структуру особистісно-орієнтованої педагогічної діяльності, розкрито вимоги особистісно-орієнтованого навчання, охарактеризовано суть технології особистісного орієнтованого навчання.

Ключові слова: педагогічна технологія, особистісно орієнтоване навчання, технологія особистісного орієнтованого навчання

Постановка проблеми. Зміни, що відбуваються в сучасному суспільстві, предявляють нові вимоги до молоді, яка в недалекому майбутньому стане не тільки активним компонентом держави, але й провідною силою в його подальшому розвитку.

Досить часто освітній процес стає все менш плідним а його результативність все менш ефективною. Отже виникає необхідність принципово іншого підходу до визначення змісту освіти, а також до вироблення нових технологій навчання і розвитку особистості школяра.

Аналіз останніх публікацій. Проблеми педагогічних технологій представлено в дослідженнях таких учених, як А. Алексюк, І. Богданова, Л. Бондарєва, Н. Васильєва, С. Ведеместер, П. Воловик, М. Вулман, О. Гохберг, О. Грищенко, Г. Еллінгтон, О. Євдокім, І. Зязюн, М. Кларк, О.І Кульчицька, П. Мітгелл, А. Нісімчук, О. Падалка, Ф. Персиваль, О. Пєхота, Л. Пуховської, Г.С.

Сазоненко, С. Сисоєва, П. Сікорський, Л. Січаєва, І. Смолюк,Ю С. Снолдінг, Р. Томас, Я. Цехмістер, О. Шпак, Ф. Янушкевич та ін. Окремі аспекти інноваційних педагогічних технологій організації навчального процесу були предметом дисертаційних досліджень таких вчених як О. Гохберг, Євдокім І. Богданова Л. Пуховська С. Сисоєва Н. Васильєва. [3, с. 24–121].

Мета статті полягає в обґрунтуванні  впровадження сучасних технологій навчання зорієнтованих на особистість, необхідності використання різних технологій особистісно-орієнтованого навчання спрямованих на формування компетентностей.

Виклад основного змісту. Суттєвою ознакою сучасних інноваційних процесів у сфері навчання і виховання є їх технологізація – неухильне дотримання змісту і послідовності етапів впровадження нововведень. Історично поняття «технологія»  у значенні науки про майстерність виникло у зв’язку з технічним прогресом. Провідним у будь-якій технології вважається детальне визначення кінцевого результату і точне його досягнення. Усі технології поділяються на промислові та соціальні. До промислових належать технології переробки сировини, виготовлення продукції. Вони вимагають неухильного дотримання стандартів виробництва. Головні питання, на які спрямована технологія як дієве поняття – це як навчати, як виховувати, як розвивати[1 с.7 - 9].

За визначенням ЮНЕСКО: «Педагогічна технологія – це системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів і їхніх взаємодій, що мають своїм завданням оптимізацію форм освіти». Звідси робимо висновок про важливість розвитку й впровадження у життя суспільства невиробничих, зокрема педагогічних технологій[3 с. 11].

Як зазначає І. Дичківська, історію становлення педагогічної технології відтворює така схема: задум впровадити інженерний підхід («інженерна педагогіка») – технічні засоби навчання – алгоритмізація навчання – програмоване навчання – технологічний підхід – педагогічна технологія (дидактичний аспект) – поведінкова технологія (аспекти виховання).[2 с. 42]

На часі активне впровадження особистісно орієнтованого навчання. Місцем реалізації будь – яких задумів вчителя був і залишається урок. Метою особистісно орієнтованого уроку є створення умов для виявлення пізнавальної активності учнів. Для досягнення цієї мети використовуються різні форми та методи навчальної діяльності, які дозволяють розкрити суб’єктивний досвід учнів:створення атмосфери зацікавленості кожного учня в результатах роботи всього класу; стимулювання учнів до висловлювань, використання різних способів виконання завдань без побоювань помилитися, отримати хибну відповідь тощо; використання протягом уроку дидактичного матеріалу, який дозволяє отримати учневі найбільш значущі для нього вид та форму змісту навчального матеріалу;  оцінювання досягнень учня протягом усього процесу його діяльності, а не тільки за кінцевим результатом; заохочення прагнення учня знаходити свій спосіб роботи, аналізувати протягом уроку роботи інших учнів, вибирати та засвоювати найбільш раціональні з них;створення на уроці педагогічних ситуацій спілкування, які б дозволяли кожному учневі виявляти ініціативу, самостійність, виборність у справах роботи, створення обстановки для природного самовираження учня.

Технологія особистісно орієнтованого уроку (за С. Подмазіним).Для того щоб бути суб'єктом навчальної діяльності, учень має оволодіти її основними етапами:

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Етап орієнтації включає:

– мотивацію вчителем запланованої діяльності, позитивну настанову на роботу;

– орієнтацію учнів щодо місця пропонованого знання в цілому курсі, розділі, темі з допомогою схем, таблиць, опор, вербальних установок тощо;

– визначення особистісного досвіду учнів і пов'язання цього досвіду з проблемами заняття.

II. Етап визначення мети передбачає:

  – визначення на уроці разом з учнями значущої мети здійснення тієї діяльності, яка запланована вчителем (що може дати робота учням саме на цьому уроці для складання тематичного заліку, державної атестації, майбутнього життя);

  • визначення показників досягнення поставлених завдань.

Методи і прийоми реалізації першого та другого етапів: актуалізація, проблематизація, інтрига, ігрова ситуація, прийоми розвитку пізнавального інтересу.

III.         Етап проектування включає:

– виконання запропонованої вчителем діяльності шляхом залучення учнів до виконання випереджальних завдань, підготовки повідомлень, рефератів, виготовлення та відбору наочності;

– складання плану роботи;

– обговорення плану уроку.

IV. Етап організації виконання плану діяльності передбачає:

– подання можливих варіантів і способів виконання навчальної діяльності (усна чи письмова форма, типи завдань, форми звітності, індивідуальна робота чи робота в групах, робота з текстом чи з іншими засобами одержання інформації);

– вибір учнями способу фіксації нового матеріалу(конспект, схема, таблиця, опора, план, тези, висновки тощо);

      – варіативність домашнього завдання (диференціація за рівнем складності та способом виконання).

Методи та засоби психолого-педагогічної підтримки діяльності учнів: заохочення, створення яскравих наочно-образних уявлень; навчально-пізнавальна гра; створення ситуації успіху, пізнавального інтересу; створення проблемної ситуації; спонукання до пошуку альтернативних рішень; виконання творчих завдань; кооперація учнів; створення ситуації взаємодопомоги тощо.

V. Етап контрольно-оцінювальний:

– залучення учнів до контролю за перебігом навчальної діяльності шляхом заохочення їх до різних видів контролю, самоконтролю, взаємоконтролю, роботи в групах;

– участь учнів у виправленні помилок і недоліків у знаннях, усвідомлення їх причин шляхом взаємо- та самоаналізу;

– надання учням можливості самостійно або за участі вчителя, інших учнів порівнювати отримані ним результати з критеріями стандарту, закладеного у навчальній програмі;

–використання механізмів оцінного методу (позитивного ставлення до успіхів школяра), оцінювання (виставлення рівневих оцінок за дванадцятибальною системою оцінювання навчальних досягнень, поурочного бала, рейтинг) не тільки результатів, а й самого процесу навчання.

VI. Заключний етап передбачає:

– усвідомлення учнями ситуації досягнення мети;

– відчуття успіху;

– підкріплення позитивної мотивації стосовно діяльності, тобто реалізацію оцінного методу [4, с.43-49].

Особистісно орієнтована технологія навчання складається з ланок - особистісно орієнтованих ситуацій, опинившись в яких, дитина повинна шукати сенс, пристосувати їх до своїх інтересів, створити образ чи модель свого життя, обрати творчий момент, дати критичну оцінку. Для вирішення такого завдання недостатньо наявних знань, потрібні пізнавальні пошуки.

Типовою ознакою особистісно орієнтованої підготовки учнів є врахування у навчально-виховній роботі особистісних характеристик його учасників учнів, педагогічних працівників, батьків [5с. 116–148].

Висновки. Узагальнюючи, можна відзначити, що реалізація будь-якої технології навчання залежить від підготовленості вчителя. Передусім він має подолати монологічність у навчально-виховній діяльності; орієнтуватися на педагогіку партнерства, співпраці, відмовитися від авторитаризму.

Список використаних джерел

1. Бєлий В. Роль і місце технології в освітянській політиці. Погляд практика з глибини /В.Бєлий // Директор школи. – 2004. – № 18. – С. 7 – 9.

2. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: підручник 3-тє видання, виправлене («Академвидав»). 2015 - 304 с.

3.  Перспективні освітні технології: Науково-методичний посібник / За ред. Г.С. Сазоненко. – К.: Гопак, 2000. – 560 с.

4. Подмазін С. І. // Сучасні шкільні технології : [упоряд. : І. Рожнятовська, В. Зоц]. – К. : Ред. загальнопед. газ., 2004 – Ч. 1 – С. 43–69. – (Б-ка «Шк.св.»)

5. Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник / М.М. Фіцула. – К.: Академвидав, 2006. – 350 с.

 

 

Слухач________________     _____________________________________

                    Підпис                                ПІП                   мобільний телефон

 

Керівник_____________    Гиря О.О    к.пед.н., доцент

                        Підпис                        ПІП      науковий ступінь, вчене звання

 

Дата захисту________________    

Термін навчання__________________

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
1324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку