Берташ Л.П.,
вчитель історії та правознавства
КЗЗСО І - ІІІ ступенів №10
Жовтоводської міської ради
Дніпропетровської області
ТЕХНОЛОГІЯ «ПЕРЕВЕРНУТОГО НАВЧАННЯ»
«Якщо ми навчатимемо сьогодні так,
як ми навчали вчора, ми вкрадемо в дітей завтра»
Джон Дьюї
Необхідність змін у системі навчання є природним і закономірним явищем. В наш час стрімкого розвитку комп’ютерних технологій широко використовується змішане навчання, під яким розуміють освітню технологію, що реалізовуються в умовах поєднання очної форми уроку й електронного навчання. Я,особисто, намагаюсь не стояти осторонь вимог часу, і сьогодні хочу запропонувати Вам одну із таких технологій – це технологію «перевернутого навчання.» Суть зазначеної технології полягає в тому, що пояснення вчителя учні слухають вдома, а домашні завдання виконують в класі.
Технологія «перевернутого» навчання, або «перевернутого» класу виникла на початку 2000-х років в США. Початківцями «перевернутих» уроків є вчителі хімії Джонатан Бергманн та Аарон Самс. У 2008 році вони почали записувати відеоролики своїх уроків і перетворювати їх на домашні завдання для своїх учнів. «Коли учні приходять до класу, вони роблять це не для того, щоб дізнатися новий зміст; вони показують, як застосувати те, що вони дізналися вдома за допомогою відео,»- так коментує свою методику навчання Аарон Семс.
Сьогодні я хочу вам запропонувати те раціональне, що я використовую у своїй роботі на уроках правознавства, запозичивши з технології перевернутого навчання. Позитивним у цій технології я бачу те, що учень може переглянути і прослухати виклад нового матеріалу стільки разів, скільки йому треба, щоб зрозуміти його. Водночас він може звернутися до підручника і додаткових ресурсів. За такої форми уроку, школяр відчуває відповідальність за виконання домашнього завдання, адже від цього залежатиме його успішність на уроці, де учні активно працюють над завданням, а не пасивно слухають учителя. Уроки за такою технологією доцільно проводити в тому випадку, коли обсяг матеріалу об’ємний, а часу на вивчення теми відводиться мало.
В застосуванні технології «перевернутого навчання» я бачу ряд переваг над традиційним навчанням:
1. Вона спонукає учнів до самостійного навчання і постійної взаємодії одного з одним.
2. Вивільняє час на спілкування сам на сам з учителем (Я маю можливість проводити більше часу віч-на-віч з тими, кому потрібна підтримка і допомога.)
3. В учнів з’являється можливість працювати у своєму темпі (Можливість поставити на паузу, перемотати і переглянути відеоматеріал дозволяє учням розподілити час навчання на власний розсуд. Можна пропустити те, що здається зрозумілим, і повторити те, що виявилось складним.)
4. Сприяє повноцінному опануванню матеріалу.
5. Зрівнює можливості учнів.
6. Бореться з невідвідуваністю. Відеоматеріал доступний всім учням. Навіть тим, хто з якихось причин пропустив урок. Мені не потрібно піклуватися про додаткові заняття.
7. Відмінний спосіб діагностики. За допомогою блогу, я відслідковую, з чим учні відмінно справляються, а над чим їм доводиться попрацювати.
8. В учнів є можливість навчати один одного.
9. З’являється можливість залучати до навчального процесу батьків (Батьки теж можуть переглядати відеоматеріал і, в свою чергу, допомагати своїм дітям в засвоєнні матеріалу.)
Як же реалізувати перевернуте навчання?. Єдиної схеми роботи для такого типу навчання в світі ще не вироблено. Я пропоную на прикладі уроку правознавства за темою «Спадкове право» простежити як це проводжу я.
Відповідно до програми курсу «Правознавства», на тему «Спадкове право» відводиться одна година. Але ця тема є дуже актуальною в житті. Рано чи пізно, але кожна людина зустрічається віч-на-віч з проблемами успадкування майна, і моє завдання дати учням поняття про спадкове право, навчити діяти у відповідних ситуаціях.
Свою роботу починаю зі складання плейлисту, включаючи до нього наступний матеріал:
- включаю теоретичний матеріал, що передбачений програмою;
- готую витяги відповідних статей Цивільного кодексу України про спадкове право;
- готую презентацію по даній темі;
- підбираю відеоролики про окремі положення спадкового права. (Відеоролики сама я не готую, а використовую можливості освітнього ресурсу Інтернету. Найчастіше - це консультації відомих правознавців.)
Визначаю очікувані результати:
Наприклад:
Опрацювавши матеріал, Ви повинні:
- вміти пояснити хто такі спадкодавець і спадкоємець, що таке заповіт та як його складати, визначати умови його дійсності;
- знати порядок отримання спадку;
- аналізувати правові ситуації, які регулюються спадковим правом.
Весь цей матеріал розміщую на власному блозі. Учні переглядають, підготовлений мною, плейлист вдома.
На уроці використовую інтерактивні форми роботи, які залучають дітей до активної діяльності. Урок починаю з актуалізації опорних знань учнів. Мета - вияснити, як учні зрозуміли теоретичний матеріал. Методом мікрофону я визначаю, як учні засвоїли основні поняття теми. Наприклад:
1. Дати визначення поняттям: спадщина, спадкодавець, спадкоємець.
2. Доберіть правильну відповідь:
- Спадкування – це…
- Спадкове право – це…
А. Сукупність майнових прав і обов'язків померлої людини.
Б .Перехід прав і обов’язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців)
В. Сукупність правових норм, які регулюють суспільні відносини щодо порядку переходу прав і обов’язків після смерті фізичної особи до інших фізичних і юридичних осіб за правом спадкування.
Переходимо до практичних дій.
Наприклад:
Є майно померлої особи. Як його успадкувати? Які ж ви знаєте шляхи успадкування? (Методом мозкового штурму визначаємо, що учні знають про заповіт.)
Дайте визначення заповіту.
Які загальні вимоги до оформлення заповіту прописані у законі?
Які види заповітів ви знаєте.
Робота в парах. Наприклад:
Перед вами зразок заповіту. Визначте:
– вид заповіту;
– пропущені прогалини в заповіті;
– проаналізуйте,використовуючи Цивільний кодекс, Книгу шосту, главу 85,чи не порушено вимоги до складення заповіту.
Закон захищає права спадкоємців, які при житті матеріально залежали від померлого, утримувалися ним.
Уявімо таку ситуацію:
Спадкодавець заповів своє майно релігійній організації. Після його смерті залишились неповнолітня донька, працююча дружина і мати пенсіонерка. Хіба ж не повинні вони отримати зі спадщини певні засоби для існування? Мораль свідчить, що повинні. А що встановлює закон? Звертаємося до статті 1241 Цивільного кодексу України і визначаємо як буде вирішена ця ситуація (робота з документом). Хто має право на обов’язкову долю у спадщині?
Однак більшість людей у нашій країні не складає заповітів, тому закон передбачає спадкування за законом. Що ви знаєте про це? (черги спадкування)
Наприклад:
Розподіліть названих осіб за чергами спадкування(заповніть таблицю):
мати – 1, племінник – 2 , бабуся – 3, хрещений батько – 4, тітка – 5, дочка – 6, двоюрідний брат – 7, усиновлювач – 8, утримуванець померлого (останніх 6 років) – 9, чоловік – 10.
Таблиця1 - Черги спадкування
Черги спадкування |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Особи, які належать до цієї черги спадкування |
|
|
|
|
|
Переходимо до розв’язування юридичних ситуацій:
Громадянин С. залишив заповіт, яким розпорядився усе майно, яке в нього є (на суму 24000грн.) передати музею пам’яті діда. У нього залишились син (21 рік, водій) та дочка(14 років, учениця). До вас, як до юридичного консультанту, звернулися жінка померлого (45 років, працює на заводі) та його мати (66 років пенсіонерка) Надайте їм обґрунтовану відповідь про можливість отримання спадку.
Критерії відповіді.
1. Указати вид спадкування.
2. Визначити спадкоємців.
3. Указати отримані долі у спадку у гривнях.
Скласти алгоритм дій «Як успадкувати майно»
Для цього потрібно прийти до нотаріуса і написати заяву про прийняття спадщини. При собі мати :
- документ ,що посвідчує особу;
- свідоцтво про смерть спадкодавця.
Процес успадкування майна включає не тільки правову сторону, а й моральну, тому я пропоную вам методом «Прес» скласти твір – ессе, використовуючи вислів Лаватера «Ніколи не кажіть,що знаєте людину, якщо не ділили з нею спадок»
Я вважаю, що…
тому,що…
наприклад…
Отже, я вважаю…
Наприклад:
- Я вважаю, що не можна говорити про людину, що ти її знаєш, якщо не ділив з нею спадок;
- тому що процес успадкування майна дуже часто викликає негаразди в родинах. Наприклад: відома співачка Людмила Зикіна після смерті залишила у спадок багато коштовностей у вигляді прикрас, а родина протягом тривалого часу не може їх між собою розділити.
- Отже, я вважаю за необхідне кожній людині за життя, скласти заповіт на своє майно, аби уникнути негараздів у своїй родині.
Таким чином, даний фрагмент уроку дає змогу відстежити, як учні на практиці застосовують ключові положення теми, виконуючи завдання разом зі вчителем та однокласниками , які в традиційному навчанні задавалися б учням на виконання додому.
Відео мого майстер-класу «Технологія перевернутого навчання» ви можете переглянути за посиланням в мережі Інтернет : https://youtu.be/kSijegXn4SU
Список літератури:
1. Дишлєва С. ІКТ-технології та їх роль в навчально-виховному процесі» / С.Дишлєва [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://qoo.by/2Cu .
2. Пилипчук О. «Перевернене» навчання інформатики / О.Пилипчук [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://qoo.by/2Bl .
3. Приходькіна Н. О. Використання технології «переверненого» навчання у професійній діяльності викладачів вищої школи / Н. О.Приходькіна [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://qoo.by/2Bk .
4. Рашевська Н.В. Змішане навчання як психолого-педагогічна проблема / Н. В. Рашевська // Вісник Черкаського університету. – 2010. – №191. – С. 89-96.
5. Рашевська Н. В. Програмні засоби мобільного навчання [Електронний ресурс] / Рашевська Наталя Василівна // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2011. – № 1 (21). – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/ITZN/2011_1/Rashevska.pd
6. Цивільний кодекс України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, № 44, ст. 356 7. Блог вчителя історії та правознавства [Електронний ресурс].- Режим доступу: lidiya2014.blogspot.com 206 8. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: youtu.be/kSijegXn4SU