Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області
Конспект уроку з правознавства на тему: Вступ. Право і закони в житті людини і суспільства.
9 клас
Вчитель: Дудник С.М.
Мета: з’ясувати особливості навчального курсу «Основи правознавства»; формувати зацікавленість учнів у його вивченні; ознайомити учнів із змістом, завданнями і структурою курсу, побудовою підручника, який буде використовуватись в роботі та системою роботи з ним.
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник «Основи правознавства» - О.Д. Наровлянський, роздатковий матеріал (картки), стікери, портрет Джона Локка
Хід уроку
Психологічна настанова «До успіху».
Доброго дня! Я вітаю вас на уроці правознавства. Завдання наші такі:
Наш урок ми розпочнемо з вірша та епіграфа, які допоможуть вам зрозуміти про що будемо вести мову.
А тепер давайте з вами звернемо увагу на слова відомого англійського педагога та філософа Джона Локка.
Епіграф
Мета закону – не нищення, не обмеження свободи, а її збереження і розширення. Бо там, де законів немає, немає й свободи.
Джон Локк
Аналіз вірша та епіграфа, бесіда з учнями.
Вч. Як ви думаєте, про що ми будемо вести мову на уроці?
(Відповіді учнів)
План
Оголошення теми та мети уроку.
Вч. Ми з’ясуємо особливості навчального курсу «Основи правознавства», ознайомимося із змістом, завданнями, структурою курсу, побудовою підручника та Інтернет-ресурсами, які допомагатимуть вам у вивченні цього курсу.
(Бесіда з учнями)
Робота з поняттям
Правознавство – це суспільна наука, яка вивчає право як особливу систему соціальних норм, а також різні аспекти правозастосовчої діяльності.
Вч. В кожній демократичній державі має бути якомога більше людей, які поважають право і свідомо дотримуються його норм. Саме з такою метою ви і вивчатимете такий курс, який не тільки збільшить обсяг знань, а й переконає вас у тому, що потрібно дотримуватися правових норм, законів.
Із уроків історії та інших предметів (математика, біологія, хімія) ви дізнались, що у суспільстві та в природі все підпорядковане законам. Закони бувають різні. Є закони природи, є Божі закони. Також кожна держава живе й функціонує за законами.
Пригадайте з курсу історії і назвіть правові пам’ятки, як приклад того, що суспільство прагнуло розробити універсальні закони життя.
(Варіанти відповідей учнів)
Із всесвітньої історії
Бесіда з учнями
Робота з поняттями
Право – це система загальнообов’язкових норм (правил поведінки), які виражають загальні та індивідуальні інтереси (волю) населення країни, регулюють суспільні відносини, визначаються та охороняються державою, забезпечують всіма заходами державного впливу, у т.ч. заходами примусу.
Держава – особлива форма організації суспільства, яка передбачає створення спеціального апарату управління, покликаного керувати суспільними процесами на певній території шляхом надання своїм вимогам загальнообов’язкового характеру, у т. ч. за допомогою примусу.
Закон – нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, що регулює найважливіші суспільні відносини шляхом встановлення загальнообов’язкових правил, прийнятих особливому порядку (законодавчим органом влади), або безпосередньо народом.
Вч. Які правові знання і навички маєте отримати ви?
Учні отримують картки, ознайомлюються із завданнями та виконують їх (див. додаток №1).
(Робота в парах)
Після опрацювання карток проводиться підсумкова бесіда
Учитель спільно із учнями визначає зміст, завдання та структуру підручника, а також систему роботи з ним, звертаючи увагу на Інтернет-ресурси, що допомагатимуть їм у вивченні нового предмета.
IV. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Робота з картками
Виконання вправ (див. додаток№2).
Бесіда за методом уявного мікрофона
Аналіз відповідей учнів, пов’язаних з очікуванням від вивчення курсу «Основи правознавства».
Опрацювати матеріал підручника (вступ) –с.3-6; вивчити поняття.
Виконати вправи на вибір: 1) підготувати есе «Застосування правових знань: мій власний досвід»; 2) поставте 1-2 відкритих запитання за темою уроку та дайте відповіді на них за формою.
Запитання |
Відповідь |
|
|
Література
Додаток № 1
Завдання 1. Ознайомтеся з наведеними нижче висловлюваннями. Як ви розумієте їхній зміст?
Додаток № 2
А) Київська Русь
Б) Єгипетське царство
В) Держава Хлодвіга
Г) Афінська держава
2. Визначте, у яких ситуаціях відносини між людьми врегульовуються правовими нормами.
Ситуація 1. Максим хоче запропонувати Віталієві стати його другом.
Ситуація 2. Марія бажає влаштуватися на роботу
Ситуація 3. Олег і Марина бажають укласти між собою шлюб.
Ситуація 4. Василина хоче охрестити свою новонароджену дитину