Урок з правознавства на тему "Вступ. Право і закони в житті людини і суспільства", 9 клас

Про матеріал
Урок з правознавства на тему "Вступ. Право і закони в житті людини і суспільства", 9 клас (до підручника О.Д. Наровлянський - Основи правознавства). Конспект уроку можна використовувати на вступному занятті.
Перегляд файлу

 

Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області

 

 

 

 

Конспект уроку з правознавства на тему: Вступ. Право і закони в житті людини і суспільства.

C:\Users\User\Desktop\images.jpg9 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          Вчитель: Дудник С.М.

Мета: зясувати особливості навчального курсу «Основи правознавства»; формувати зацікавленість учнів у його вивченні; ознайомити учнів із змістом, завданнями і структурою курсу, побудовою підручника, який буде використовуватись в роботі та системою роботи з ним.

Після цього уроку учні зможуть:

  • Пояснити роль права та законів в житті людини і суспільства;
  • Згадати і назвати найдавніші правові пам’ятки в історії людства;
  • Пояснити завдання та структуру предмета «Основи правознавства»;
  • Висловлювати власні очікування щодо вивчення предмета;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник «Основи правознавства» - О.Д. Наровлянський, роздатковий матеріал (картки), стікери, портрет Джона Локка

                                                         Хід уроку

  1. Організаційний момент уроку

Психологічна настанова «До успіху».

Доброго дня! Я вітаю вас на уроці правознавства. Завдання наші такі:

  • Не просто слухати, а чути
  • Не просто дивитись, а бачити
  • Не просто відповідати, а міркувати
  • Дружно і плідно працювати

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Наш урок ми розпочнемо з вірша та епіграфа, які допоможуть вам зрозуміти про що будемо вести мову.

  • Я родом звідти, де співають села,
  • Де танцями розгойдані мости.
  • Скажу я гордо, що я маю право
  • На цій землі і жити і рости.

         
А тепер давайте з вами звернемо увагу на слова відомого англійського педагога та філософа Джона Локка.

Епіграф

                    Мета закону – не нищення, не обмеження свободи, а її збереження і розширення. Бо там, де законів немає, немає й свободи.

                                                                                                 Джон Локк

 Аналіз вірша та епіграфа, бесіда з учнями.

  • Чому одну людину люблять, поважають, а іншу – ні?
  • За що можна поважати людину?
  • А чи обов’язково повинні бути правила і закони?
  • Хіба без них не можна?

Вч.  Як ви думаєте, про що ми будемо вести мову на уроці?

                                              (Відповіді учнів)

  1. Вивчення нового матеріалу

                   План

  1. Значення права і законів у житті людини і суспільства.
  2.  Зміст, завдання і структура підручника. Як працювати вдома та на уроках.

Оголошення теми та мети уроку.

Вч. Ми зясуємо особливості навчального курсу «Основи правознавства», ознайомимося із змістом, завданнями, структурою курсу, побудовою підручника та Інтернет-ресурсами, які допомагатимуть вам у вивченні цього курсу.

  • А чого очікуєте ви від вивчення нового навчального предмета «Основи правознавства»? Напишіть, будь-ласка, на стікерах свої очікування та прикріпіть до краю парти. В кінці уроку ми перевіримо, чи справдились ваші очікування.
  • Подумайте, чому навчальний предмет носить назву «Основи правознавства»? Спробуйте визначити, які корисні знання та навички може дати вивчення курсу основ правознавства.

                            (Бесіда з учнями)

Робота з поняттям

Правознавство – це суспільна наука, яка вивчає право як особливу систему соціальних норм, а також різні аспекти правозастосовчої діяльності.

Вч. В кожній демократичній державі має бути якомога більше людей, які поважають право і свідомо дотримуються його норм. Саме з такою метою ви і вивчатимете такий курс, який не тільки збільшить обсяг знань, а й переконає вас у тому, що потрібно дотримуватися правових норм, законів.

 Із уроків історії та інших предметів (математика, біологія, хімія) ви дізнались, що у суспільстві та в природі все підпорядковане законам. Закони бувають різні. Є закони природи, є Божі закони. Також кожна держава живе й функціонує за законами.

 

  Пригадайте з курсу історії і назвіть правові пам’ятки, як приклад того, що суспільство прагнуло розробити універсальні закони життя.

                                       (Варіанти відповідей учнів)

  1. XIст. – «Руська правда» Ярослава Мудрого.
  2. 1529,1566,1588рр. – Литовські статути, що захищали інтереси польсько-литовської шляхти.
  3. Магдебурзьке право,яке встановлювало порядок виборів і функцій органів міського самоврядування.
  4. 1710р. – П. Орлик «Пакти й Конституції законів і вольностей Війська Запорозького».

 Із всесвітньої історії

  1. Закони Хаммурапі (Вавилон – XIIIст. до н.е.)
  2. Закони Драконта(«драконові закони») – VIIст. до н. е. –Давня Греція.
  3. Закони Солона (Греція – VII-поч.Vст. до н.е.)
  4. Закони 12 таблиць (Стародавній Рим)
  5. Закони Лікурга (Спарта – VIIIст. До н. е.)
  6. Закони Ману (Стародавня Індія – IIст. до н.е. – IIст. н.е.)
  7. Кодекс Юстиніана (Візантія – VIст.)
  8. «Варварські правди» - «Салічна правда» - поч. VIст.

Бесіда з учнями

  1. Чому люди мають знати закони?
  2. В яких документах містяться закони держави?(Конституція, Декларація прав людини(1948р.), Декларація прав дитини(1959р.)
  3. Які права мають учні та де вони закріплені? (Статут школи)

 

Робота з поняттями

Право – це система загальнообов’язкових норм (правил поведінки), які виражають загальні та індивідуальні інтереси (волю) населення країни, регулюють суспільні відносини, визначаються та охороняються державою, забезпечують всіма заходами державного впливу, у т.ч. заходами примусу.

 

Держава – особлива форма організації суспільства, яка передбачає створення спеціального апарату управління, покликаного керувати суспільними процесами на певній території шляхом надання своїм вимогам загальнообов’язкового характеру, у т. ч. за допомогою примусу.

 

Закон – нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, що регулює найважливіші суспільні відносини шляхом встановлення загальнообов’язкових правил, прийнятих особливому порядку (законодавчим органом влади), або безпосередньо народом.

 

Вч. Які правові знання і навички маєте отримати ви?

      Учні отримують картки, ознайомлюються із завданнями та виконують їх (див. додаток №1).                                    

(Робота в парах)

 

Після опрацювання карток проводиться підсумкова бесіда

  1. Як ви розумієте зміст їхніх висловлювань?
  2. Як вони пов’язані між собою та з метою предмета «Основи правознавства»?
  3. Як би ви визначили мету навчального курсу, спираючись на наведені висловлювання?

   Учитель спільно із учнями визначає зміст, завдання та структуру підручника, а також систему роботи з ним, звертаючи увагу на Інтернет-ресурси, що допомагатимуть їм у вивченні нового предмета.

IV. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

      Робота з картками

  Виконання вправ (див. додаток№2).

  1.             Підсумок уроку

Бесіда за методом уявного мікрофона

  • «Сьогодні на уроці: я навчився(лась)…
  • Мені сподобалося…
  • Я дізнався(лась)…

Аналіз відповідей учнів, пов’язаних з очікуванням від вивчення курсу «Основи правознавства».

  1. Домашнє завдання:

Опрацювати матеріал підручника (вступ) –с.3-6; вивчити поняття.

       Виконати вправи на вибір: 1) підготувати есе «Застосування правових знань: мій власний досвід»; 2) поставте 1-2 відкритих запитання за темою уроку та дайте відповіді на них за формою.

Запитання

Відповідь

 

 

Література

  1. Машика В.Т. Усі уроки. Основи правознавства, 9кл. – Харків: «Основа», 2017р.
  2. Наровлянський О.Д. – Основи правознавства, 9кл. – Київ: «Грамота», 2017р.
  3. Святокум О.Є., Святокум І.О. – Основи правознавства, 9кл. – Харків: «Ранок», 2017р.


Додаток № 1

 

Завдання 1. Ознайомтеся з наведеними нижче висловлюваннями. Як ви розумієте їхній зміст?

  1. Те, чого сьогодні навчається в класі одне покоління, стане нормою життя наступного. (А. Лінкольн)
  2. Право не повинне так регулювати життя, щоб людина втратила свободу дій. Право  за своєю суттю має давати орієнтири, але напрямок людина обирає сама. А далі діє принцип: дозволено все, що не заборонено. У нас є суд, свобода сторін, які можуть домовитися тим або іншим чином. Неможливо (та й не потрібно) закріплювати в законі всі можливі варіанти поведінки людини. (А. Сулейманова)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

 

  1. Визначте хронологічний порядок виникнення держав

А) Київська Русь

Б) Єгипетське царство

В) Держава Хлодвіга

Г) Афінська держава

      2. Визначте, у яких ситуаціях відносини між людьми врегульовуються правовими нормами.

      Ситуація 1. Максим хоче запропонувати Віталієві стати його другом.

      Ситуація 2. Марія бажає влаштуватися на роботу

      Ситуація 3. Олег і Марина бажають укласти між собою шлюб.

     Ситуація 4. Василина хоче охрестити свою новонароджену дитину

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Глушко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 жовтня 2020
Переглядів
11852
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку