Успішні результати шкільної краєзнавчої роботи великою мірою залежить саме від того, як учитель сам розуміє цю роботу і чи зможе він зацікавити нею своїх вихованців.
Різноманітна і неформальна краєзнавча діяльність може перетворити достатньо рутинний навчально-виховний процес на творчу потребу, зробити урок, похід чи екскурсію цікавими і привабливими.
Мета статті – теоретично та емпірично розглянути проблеми використання історичної краєзнавчої роботи в школі.
Доценко Людмила Леонтіївна
Комунальний заклад
«Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 63
Харківської міської ради Харківської області»
вчитель історії, вчитель вищої категорії
Традиційні та новітні технології краєзнавчої роботи у школі.
Постановка наукової проблеми та її значення. Успішні результати шкільної краєзнавчої роботи великою мірою залежить саме від того, як учитель сам розуміє цю роботу і чи зможе він зацікавити нею своїх вихованців.
Різноманітна і неформальна краєзнавча діяльність може перетворити достатньо рутинний навчально-виховний процес на творчу потребу, зробити урок, похід чи екскурсію цікавими і привабливими.
Мета статті – теоретично та емпірично розглянути проблеми використання історичної краєзнавчої роботи в школі
Основне завдання:
· Дослідити значення краєзнавчої роботи в загальноосвітній школі;
· Визначити методичні основи краєзнавчої роботи в школі;
· Визначити і дослідити форми краєзнавчої роботи в школі та краєзнавчих досліджень учнів в поза навчальний час;
·Дослідити практику використання краєзнавчого матеріалу в загальноосвітній школі.
Виклад основного матеріалу й обґрунтування отриманих результатів дослідження.
Проблеми краєзнавства мають комплексний міждисциплінарний характер, у розв’язанні яких важлива роль належить географії, історії, біології, етнографії та іншим наукам. Їх методи досліджень і застосовує краєзнавство.
Краєзнавче виховання в Україні велося ще за часів Київської Русі: підлітки залучались до ремесел і домашньої роботи, вивчали побут, культуру рідного краю, видовий склад та особливості місцевої флори і фауни.
У XVI-XVII ст. у братських школах південно-західної Русі широко пропагувались краєзнавчі ідеї.
Одне з чільних місць у краєзнавчо-педагогічній спадщині належить українській козацькій педагогіці, головна мета якої – формування козака-лицаря, мужнього громадянина, захисника рідної землі, з українською національною свідомістю, дійовим патріотизмом, високим рівнем духовності.
Інтенсивною розробкою питань з краєзнавства, у 60-ті роки XIX століття займалися видатні педагоги К. Ушинський і Н. Вессель, які були авторами перших методичних посібників з предмета. Так К. Ушинський включив, наприклад, в «Рідне слово» (1861 р.) вказівки що до «вивчення околиць».
«Вітчизнознавством» називав краєзнавство Н. Вессель і вбачав у ньому основу всієї освіти, вказуючи на те, що «весь курс навчання потрібно будувати на ґрунті використання місцевого конкретного матеріалу, тобто на основі краєзнавчого підходу, краєзнавчого принципу».[8, с. 37]
На території України краєзнавство поширилося в XIX столітті.
Краєзнавчі ідеї пропагувало Кирило-Мефодіївське товариство.
У публікаціях кирило-мефодіївців – В. Білозерського, М. Гулака, М. Костомарова, П. Куліша, О. Макаровича, йдеться про українське національне відродження і панславізм, побудову майбутнього суспільства на засадах християнської моралі, рівність усіх слов’янських народів та ін. Кирило-мефодіївці піклувались про розвиток народної освіти, поширювали ідеї краєзнавчого вивчення міст і сіл України тощо.[9, с. 47]
В 70-х роках XIX ст. у Києві засновано «Товариство Нестора Літописця», а в 1872-1878 роках була проведена етнографічно-статистична експедиція П. Чубинського, яка започаткувала систематичну краєзнавчу роботу на Україні.
Значну роль у розвитку краєзнавства відіграла організація «Руська трійця». Під час народознавчих мандрівок учасники «Руської трійці» вивчали ремесла і архітектуру, одяг і господарство, торгівлю і релігію, розшифровували рукописні книги та давні документи, вивчаючи за допомогою цього історію і розповідаючи про неї сучасникам. Складена членами «Руської трійці» програма-опитувальник, була спробою вироблення наукової основи краєзнавчої роботи. Ця, перша, програма з краєзнавства в Україні успішно використовувалась у роботі послідовників «Руської трійці», як програмний документ в роботі вчителів краєзнавців.
Проблеми краєзнавчого вивчення особливостей конкретної територій вивчали і гуртки товариства « Просвіта», які створювалися в Україні в 1905-1907 роках.
Завдяки комплексній системі навчання краєзнавство в УРСР успішно розвивалося в 20-30 роках XX століття. У 1918-1922 роках цей предмет називався «Вивчення рідного краю», а з 1922 року в педагогічних інститутах були введені спеціальні курси – «Краєзнавство», «Основи краєзнавства», «Методика краєзнавства».[9, с. 75-76]
Найінтенсивніше велася краєзнавча роботи в 1960-1980 роках на всій територій Радянського Союзу. Краєзнавчо-туристичні експедиції учнів досліджували територію за такими напрямами: по місцях бойової слави, географічний, історичний, екологічний тощо.
Педагогічна доцільність краєзнавства і краєзнавчої роботи в школі осмислювалась у творчості багатьох видатних педагогів України. Науковий доробок К.Д.Ушинського, С.Ф. Русової, Г.Г.Ващенка та інших педагогів кінця ХІХ – початку ХХ століття у цій сфері достатньо відомий. Ретроспективний аналіз ролі і місця краєзнавчої роботи у системі освіти і педагогічної думки 20-30-х років ХХ ст. подають Т.О.Самоплавська [14] та Л.Л.Бабенко[1]. Їм належать концептуальні висновки про розгортання практичної діяльність з краєзнавства у загальноосвітній школі того часу і відображення цього процесу у педагогічній думці.
Торкаються цієї проблеми В. Бугрій [3], Н. Рудницька[19], С.Оришко[16], які розглядають становлення і розвиток системи краєзнавчої роботи у школах північно-східної України, на Волині та інших регіонах країни з початку ХХ ст. та в період 20-30-х років ХХ ст. У 50-80-х роках спостерігаємо напрацювання з методики окремих напрямів краєзнавчих досліджень в умовах школи. Систему вивчення населення, його матеріальної і духовної культури пропонує С.С.Мохначук [13], а методику розселення, оцінку якості забезпечення трудовими ресурсами – О.В. Гринчук [6].
З проголошенням Україною незалежності у 1991 році впали ідеологічні засади тоталітарної держави, школа і педагогічна думка повернулися до національних засад побудови навчально-виховного процесу, з новими структурою і змістом. На початку 90-х років рекомендовані Міністерством освіти України напрями національного виховання націлювали освітні заклади на цілеспрямовану роботу по залученню школярів до краєзнавчої діяльності в межах руху учнівської молоді за збереження і примноження традицій, звичаїв, обрядів народу України «Моя земля – земля моїх батьків».
У науковому вимірі це поступово характеризується осмисленням і розкриттям проблем національного виховання та національної освіти.
Звідси зростає увага до осмислення ролі краєзнавства у формуванні національно свідомої особистості на основі гуманізації, демократизації і єдності ціннісних орієнтацій. У цьому контексті на початку 90-х років О. В. Столяренко [20] дослідила процес виховання гуманності на основі вивчення народознавства, а
В.Г.Шульженко [23] обґрунтувала шляхи виховання духовності учнів на основі літературного краєзнавства. Аналізуючи екологічні аспекти експедиційної діяльності школярів у процесі вивчення рідного краю, Г.П. Пустовіт [18] доводить, що осмислення природи з позиції її реального сприйняття активізує більш глибоке усвідомлення єдності людини і природи не тільки у фізичному, а й духовному вимірі і відповідно має незаперечний гуманізуючий ефект. В центрі уваги дослідників постають проблеми формування національної свідомості, патріотичного виховання (Т.Є.Бондаренко [2], Г.М.Гуменюк [4], О.П.Кошолап [10]), формування соціальної активності учнів (Л.В.Петько [17]) та інше.
Оригінальними є сучасні дослідження щодо педагогічних умов підготовки вчителів до краєзнавчої роботи у школі (В.В.Обозний [15] і Т.М.Міщенко [12]), методики використання літературного краєзнавства у підвищенні кваліфікації вчителів (А.В.Лисенко [11]), підготовка майбутнього педагога до експедиційної роботи (В.А. Денисенко [5]) тощо.
Організовуючи краєзнавчу роботу, вчитель повинен виходити із специфіки свого регіону. Не кожен учитель історії підготовлений теоретично і практично до організації цієї пошукової, дослідницької роботи, не кожен володіє знаннями з організації музеїв. У такому випадку варто обмежитися роботою з охорони пам'яток історії та культури, які є в будь-якому куточку нашої неосяжної Батьківщини.
Коли йде мова про краєзнавство в школі, слід розрізняти рівні пізнавальної краєзнавчої роботи учнів. Умовно можна говорити про три рівня. На першому рівні відбувається отримання учнями «готових» знань про край зі слів учителя, з навчальних посібників і повідомлень засобів масової інформації. На другому рівні - це вже самостійне придбання знань, що забезпечує умови для більш активної пізнавальної роботи учнів. Джерелами таких знань можуть бути, окрім навчальних посібників науково-популярна література, публікації у місцевій та центральній періодичної преси, матеріали шкільних та державних музеїв, ресурси Інтернету.
Третій рівень - вивчення школярами історії рідного краю в ході поглибленого дослідницького пошуку, представляє науковий інтерес.
Перший з цих рівнів є головним, часом єдиним в початкових класах. Для основної школи характерні перший і другий рівні. У старших класах 9-річної школи і в середній школі зростає питома вага краєзнавчої роботи, характерною для третього рівня. У ній, як правило, беруть участь школярі, особливо захоплені історією, які глибоко цікавляться рідним краєм.
«Поле» краєзнавства значно розширилося за останнє десятиліття. Вивчаються різні сторони життя краю в їх єдності. Одним з ключових напрямків досліджень та навчальних занять стає вивчення конкретних людських доль, в першу чергу близьких людей - членів сім'ї, земляків, вивчення повсякденного життя з його живими подробицями. Ширше стали використовуватися архівні документи, у тому числі колишніх закритих фондів, матеріали «спецхранів» музеїв і бібліотек. У краєзнавців з'явилася можливість слухати і записувати спогади і розповіді тих, хто багато років змушений був мовчати . Сьогодні саме завдяки краєзнавству учень має можливість глибше усвідомити положення: історія - це історія людей; коріння людини - в історії і традиціях своєї родини, свого народу, в минулому рідного краю і країни. Краєзнавство сприяє вирішенню завдань соціальної адаптації вихованців школи, формуванню у них готовності жити і працювати у рідному селі, районі, краї, брати участь у їх розвитку, соціально-економічному і культурному оновленні. Це одна з актуальних соціально-педагогічних завдань нашого часу. В даний час значного поширення в школі отримали факультативи та гуртки з краєзнавства. У них займаються учні, які виявляють глибокий інтерес до історії краю. Факультатив з краєзнавства вдало поєднує в собі кращі форми, методи, прийоми як позакласної, так і урочної системи роботи з учнями. Проведення факультативних занять з краєзнавства вимагає від вчителя:
· Вивчення методологічних основ шкільного історичного краєзнавства;
· Ознайомлення з джерелами з історії краю, історіографією та бібліографією опублікованих робіт;
· Безпосередньої участі у вивченні історії краю та залучення учнів до пошуково-дослідницької діяльності. Для того щоб факультативний курс був цікавий, вибирають проблеми з історії краю. Ці проблеми мають у своєму розпорядженні достатню джерельну базу, що сприяє поглибленому вивченню історії [6, С. 178]. Крім факультативів є маса форм позакласної краєзнавчої роботи. Вона підрозділяється на масові, групові, індивідуальні. Масові форми краєзнавчої роботи - вечори, олімпіади, вікторини, конференції, клуби, створення шкільних краєзнавчих куточків, музеїв, зустрічі з учасниками історичних подій. Групові форми позакласної роботи з краєзнавства - гуртки, товариства, екскурсії, походи, експедиції, випуск газет, журналів. Індивідуальні форми роботи з краєзнавства припускають читання літератури з місцевої історії, роботу з документами.
Форми позакласної роботи знаходяться в тісному взаємозв'язку. З масової роботи випливає, виростає гурткова робота. Результати занять у гуртку часто виносять на загальношкільні вечори, конференції. Індивідуальна робота є необхідним елементом як масових, так і групових форм. «Гурток є та ланка, за яке потрібно вчепитися для того, щоб витягнути весь ланцюг різноманітних форм позакласної роботи ...» [3, С. 27]. Зараз в школах популярні краєзнавчі гуртки двох видів: 1) охоплюють весь комплекс краєзнавчого матеріалу;
2) тематичні предметні гуртки. Робота історико-краєзнавчих гуртків здійснюється у двох напрямках: теоретичному (лекції, бесіди) і практичному (екскурсії, походи). У програмі роботи гуртка важливо виділити два моменти: єдність історії краю, його частин з історією країни в цілому та особливості історичного розвитку краю.
Робота гуртків закінчується підсумковим заняттям. Воно може бути проведено у формі вечора або конференції.
Основним методом роботи гуртка є самостійність учнів. Кожен член гуртка з урахуванням індивідуальних інтересів вибирає тему і самостійно над нею працює. У результаті роботи гуртка кожен з його членів оволодіває вміннями і навичками самостійної дослідницької діяльності . Таким чином, в процесі роботи гуртка накопичується багатий і цікавий матеріал у вигляді альбомів, доповідей, рефератів, фотоматеріалів, а також розробки вечорів, конференцій і т.д. Всі ці матеріали можна і потрібно зосередити в шкільних музеях та використовувати у навчально-виховній роботі. Історико-краєзнавчі гуртки по мірі їх розвитку і збільшення нерідко переростають у шкільні учнівські товариства, а потім в клуби. Товариство та клуб є вищою формою позакласної краєзнавчої роботи в школі. Часто вони мають свій девіз, статут. Клуби організовуються в тих школах, де краєзнавством займаються вчителі різних предметів, а його зміст носить комплексний характер.
Члени клубу беруть участь в археологічних експедиціях, глибше пізнають історію краю і розширюють науковий кругозір. Усередині клубу проводяться різні види роботи: вікторини, олімпіади, експедиції, конференції. Факультативи, клуби, гуртки розширюють кругозір, світогляд школярів, допомагають педагогам у виховній роботі, залишають багатющі фонди професійним історикам-краєзнавцям [5, C. 197]. Шкільний музей є однією з форм роботи з розвитку творчої самодіяльності і активності учнів у процесі збору, дослідження, обробки, оформлення і пропаганди матеріалів-джерел з історії природи і суспільства, що мають виховну і науково-пізнавальну цінність. Шкільний музей покликаний сприяти формуванню в учнів громадянськості і гуманізму, патріотизму. Розширенню кругозору та вихованню пізнавальних інтересів і здібностей, сприяти розвитку активності учнів, оволодіння ними пошуковими, практичними навичками дослідницької роботи, служити цілям вдосконалення навчально-виховного процесу.
Висновок Сучасний етап духовного розвитку суспільства характеризується величезним зростанням інтересу до історії, до героїчного минулого нашої країни. Він є одним із проявів всебічного розвитку особистості в розвинутій демократичній державі.
Історичне краєзнавство - перспективна галузь знань. Це визначається, насамперед, багатогранністю, творчим, дослідницьким характером краєзнавства, його доступністю для людей різних спеціальностей, соціальних і вікових груп. Шкільне краєзнавство переживає зараз період підйому, міцніє, удосконалює свої форми і методи роботи. Розвиток і життєздатність шкільного історичного краєзнавства визначається його важливою роллю у навчально-виховному процесі.
Перш за все, необхідно пам'ятати про значення краєзнавства у справі виховання патріотизму та громадянськості. Любов до Батьківщини завжди конкретна: це любов до свого дому, міста, села, рідного краю. А для того щоб полюбити свій край, необхідно знати його історію. Джерелом для шкільного історичного краєзнавства можуть служити всі відомі науці види історичних джерел. Робота з ними відрізняється значною своєрідністю, як за своєї кінцевої мети, так і за методами. Робота вчителя - краєзнавця більш багатопланова, ніж суто наукове дослідження. Учитель повинен постійно мати на увазі три аспекти вивчення матеріалу - загальнонауковий, краєзнавчий та навчально-виховний. За допомогою роботи шкільних музеїв, факультативів, гуртків історичного краєзнавства здійснюється навчально-виховна діяльність школи, створюється широка можливість для різноманітних форм і методів роботи з учнями, а так само для самостійної науково-пошукової діяльності школярів. Головне завдання вчителя історії - зацікавити школярів процесом історичного пізнання.
Історико-краєзнавча робота може і повинна увійти в життя кожної школи. Її творчий характер послужить вихованню активних молодих громадян України.
Література