Стаття "Використання ігрових технологій на уроках фізичної культури для розвитку мотивації та самореалізації учнів в контексті компетентісного підходу"

Про матеріал
Використання ігрових технологій на уроках фізичної культури для розвитку мотивації та самореалізації учнів в контексті компетентісного підходу. Ігрові методи навчання на уроці фізичної культури у школі дають можливість підвищити інтерес учнів до навчання. Дозволяють дізнатися більше інформації на прикладах конкретних дій, змодельованих у грі, допомагають дітям під час гри навчитися приймати відповідальні рішення у складних ситуаціях.
Перегляд файлу

Використання ігрових технологій на уроках фізичної культури

для розвитку мотивації та самореалізації учнів

в контексті компетентісного підходу

 

Метою освітньої галузі фізичної культури є гармонійний фізичний розвиток особистості учня, підвищення функціональних можливостей організму, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок, розширення рухового досвіду через формування стійкої мотивації учнів до занять фізичною культурою і спортом.

Роль школи сьогодні - підготувати дітей до життя, навчити їх критично мислити, аналізувати, опрацьовувати ті обсяги інформації, які вони отримують звідусіль, та вибирати необхідне.

Різноманіття гаджетів дає колосальну кількість інформації. Енциклопедичні знання вже не є самоціллю під час навчання, тому система освіти відповідно має змінюватись, крокувати в ногу з часом та навчати того, що актуальне та цінується, має практичне значення. Реалізатором цих викликів є компетентісне навчаня - динамічне поєднання знань, умінь та цінностей. Саме в комплексі це дає результат. Знання в цьому випадку - не самоціль, а радше засіб формування умінь.

Набуті знання й уміння важливо навчитись застосовувати в життєвих ситуаціях як повсякденних так і в нестандартних, нових для дитини. Це дасть змогу сфомувати ціннісне ставлення до набутих знань, навчитись адаптуватись та знаходити шляхи вирішення будь-яких ситуацій.

Компетентісне навчання - це робота з інформацією та опанування здобувачами освіти компетентностей, тобто, сукупність особистісних якостей - здібностей, знань, умінь, навичок та застосуванння їх в певній соціально і особистісно-значущій сфері.

Стан здоров'я  має важливе значення для оптимального функціонування організму школяра, ефективного засвоєння ним знань, умінь та навичок. Науковці відзначають, що для забезпеченням міцного здоров'я потрібно привести спосіб життя школяра відповідно до вікових закономірностей росту та розвитку організму.

Використання ігрових технологій на уроках фізичної культури дає змогу побудувати урок емоційно, цікаво, що викликає в учнів бажання бути учасниками процесу, проявити/показати свої кращі здібності та уміння, заохочує учнів розвивати свої фізичні якості, які потрібні для оволодіння складною технікою з модулів Програми навчання. Унікальність ігрових технологій в їх доступності, поступовому зростанню складності, зв’язок ігрової діяльності з іншими формами роботи на уроці.

Компетентісний підхід на уроках фізичної культури дає змогу учням  співпрацювати між собою та з учителем, вести діалог та застосовувати вчителю формувальне оцінювання. Творча співпраця учителя і учнів викликає позитивні емоції, стимулює активну діяльність, підвищує рівень самооцінки учнів, творчий пошук як учнів так і вчителя.

Рухливі ігри сприяють розвитку мотивації до занять фізичною культурою, тому що задовольняють природню потребу організму дитини у русі та сприяють збагаченню її рухового досвіду. А також закріплюються та вдосконалюються такі особистісні якості дитини як дружелюбність, терпіння, цікавість, допитливість, прагнення бути кращим, спритність, кмітливість тощо. Дієвою є й мотивація своїми особистими досягненнями у виконанні тих чи інших вправ, динамікою зростання особистих результатів.

Вимушене дистанційне навчання стало викликом для всіх учасників освітнього процесу: вчителів, учнів, батьків.

Основною метою організації дистанційного навчання є досягнення вмотивованого, свідомого, відповідального виконання фізичних вправ учнями. Можливості онлайн спілкування та індивідуальна траєкторія навчання, дозволяють вчителю, через тісну комунікацію з учнями, досягнути цієї мети.

Найстійкішою мотивацією є внутрішня (когнітивна), тобто мотивація усвідомленої дії. У дистанційному навчанні вона відіграє головну роль.

Діалог між учителем і учнями є важливим в ході онлайн спілкування. При цьому необхідно, щоб здобувач освіти отримував якісний зворотній зв'язок, це додатковий стимул та мотивація. Важливо створювати для окремого учня ситуації успіху поряд з однолітками.

Створення ситуації успіху в умовах занять фізичною культурою, стає чи не найголовнішим засобом підвищення мотивації учнів і створенням дієвої, взаємодії з вчителем, заснованої на довірі.

В умовах дистанційного навчання особливо важливо хвалити учнів, відзначати їхні досягнення й успіхи, навіть невеликі.

Онлай-уроки містять вправи, які відповідають різним варіативним модулям, які спрямовані на ефективне засвоєння учнями навчального матеріалу. В одних випадках викладається готова інформація у формі пояснення, практичного показу і виконання вправ. В інших випадках матеріал вивчається шляхом постановки вчителем проблеми та розкриття шляхів і видів навчальної діяльності учнів для її доказового рішення.

Теми уроків фізкультури охоплюють присідання та випади, планку, згинання розгинання рук в упорі лежачи, біг на одному місці, стрибки зі скакалкою, стрибки у довжину з місця, вправи на прес, впрви з м’ячем та багато іншого.

Завдання для самостійного виконання фізичних вправ мають бути спрямовані на підвищення рухового режиму у вільний час, досягнення рекреаційно-оздоровчого ефекту.

Основні форми самостійних занять: ранкова гігієнічна гімнастика, фізичні вправи протягом дня, виконання елементів спеціальної фізичної підготовки варіативних модулів навчальної програми «Фізична культура».

Оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури може здійснюватися за такими видами діяльності:

1. Засвоєння техніки виконання фізичної вправи.

2. Виконання навчального нормативу (з урахуванням динаміки особистого результату).

3. Виконання навчальних завдань під час проведення уроку.

4. Засвоєння теоретико - методичних знань.

При цьому оцінка за виконання нормативу не є домінуючою. Учитель має зробити так, щоб урок фізичної культури був не просто уроком, а подією, на яку б хотілося бігти. Учні мають бути мотивовані не оцінкою, а результатом і своїм прогресом.

Ігрові методи навчання на уроці фізичної культури у школі дають можливість підвищити інтерес учнів до навчання. Дозволяють дізнатися більше інформації на прикладах конкретних дій, змодельованих у грі, допомагають дітям під час гри навчитися приймати відповідальні рішення у складних ситуаціях.

Підсумком використання ігрових технологій на уроках фізичної культури є формування, розширення, засвоєння, закріплення, узагальнення умінь і навичок рухливої діяльності учнів, дає можливість вчителю налаштувати позитивне ставлення учнів до уроку фізичної культури та забезпечує ефективне формування у школярів позитивної мотивації до здорового способу життя.  

 

Використані джерела:

 

Закон України Про освіту

Закон України Про повну загальну середню освіту

Методичні рекомендації щодо навчання змісту предмета «Фізична культура» https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/metodichni-rekomendaciyi

Нова Українська школа https://nus.org.ua/

 

Тетяна БОЙЧЕНКО  | 12.03.2023

 

1

 

docx
Додано
12 березня 2023
Переглядів
1025
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку