Є різні шляхи активізації навчальної діяльності учнів з фізики в школі. Це стосується і шкіл для дітей з вадами зору. Одним з ефективних з-поміж інших є застосування ігрового методу навчання.
Використання ігрової діяльності на уроках фізики в школах для дітей в вадами зору
Фізика – одна із самих цікавих і водночас самих важких предметів, які вивчаються у школі. Пізнаючи нові поняття, явища, закони, діти краще можуть пізнати навколишній світ, його красу, різноманітність, велич. Важливе значення має не тільки теоретичне засвоєння певних понять, отриманих під час навчального процесу, але і практичне їх застосування. Мається на увазі – застосування теоретичних знань при розв’язуванні задач, дослідницькій роботі та й у повсякденному житті.
Є різні шляхи активізації навчальної діяльності учнів з фізики в школі. Це стосується і шкіл для дітей з вадами зору. Одним з ефективних з-поміж інших є застосування ігрового методу навчання, завдяки вродженій схильності дітей до нього. А це на сьогоднішній час є незаперечний факт. Завдяки цьому, вчителі, намагаючись зацікавити учнів своїм предметом на уроках, широко використовують ігрову діяльність. Якщо вдається виявити в учнів щирий інтерес, залучити їх до спільної творчості, то це вже успіх вчителя, це крок дитини до розуміння фізики, законів розвитку Всесвіту.
Ігрова діяльність дитини, що нормально бачить базується на ігровій дії, яка формується на основі маніпуляцій з предметами і на предметних діях. Поступове узагальнення й скорочення предметних дій – такий шлях виникнення ігрових дій у нормі. Формування ігрових дій у дітей в вадами зору відбувається зовсім по-іншому. Такі діти спираються на порівняно бідний і обмежений досвід практичних дій, на погано розвинену моторику.
Процес формування справжньої ігрової дії в дітей зі зниженим зором здійснюється при використанні ними мови, при наявності сприятливої для гри мотиваційної установки на прийняття допомоги, що надається дорослим для того, аби бідна за змістом ігрова дія збагатилася конкретними діями, відповідними ролі, яку виконує дитина. Надзвичайно важливим моментом для початку гри дітей зі зниженим зором має стати наявність відповідних уявлень.
«Духовне життя дитини, - писав В.О.Сухомлинський, - повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, музики, фантазії, творчості. Без цього вона – засушена квітка». Видатний педагог ставить гру в один ряд зі всякою активною творчістю.
Всі дослідники відзначають не тільки навчальну, а й у більшій мірі корекційно-розвиваючу функцію дидактичної гри. В спеціальній дидактиці і методиці однозначно визначається, що використання гри, ігрових ситуацій є продуктивним засобом розвитку дитини зі зниженим зором, корекції її пізнавальної, емоційно-вольової, мотиваційної сфер.
Граючись на уроці, діти зі зниженим зором почувають себе психологічно розкутими, що сприяє прояву їхніх творчих здібностей, нівелює негативне ставлення до об'єктивно важкої навчальної праці. Позитивний досвід хочеться повторити на вищому рівні складності завдань. При цьому непомітно для себе дитина «втягується» у навчальну працю, пізнає її радість. Усвідомлення «Я це можу» зміцнює впевненість у собі і породжує потребу «Мені це необхідно, цікаво і зовсім не страшно».
Таким чином, гра в навчальному процесі створює мотивацію, близьку до природної, збуджує інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні навички. Порівняно з іншими формами навчання і виховання перевага гри полягає в тому, що вона досягає своїх цілей непомітно для вихованця, тобто не вимагає ніяких способів насильства над особистістю дитини.
Незважаючи на привабливість ідеї включення ігрової діяльності в навчальний процес, треба зазначити, що ігри доречні й ефективні не на всіх уроках. Неприродно буде виглядати, приміром, ігрова контрольна робота чи гра протягом усього уроку під час вивчення зовсім нового матеріалу.
Тому під час планування, підготовки і проведення гри на уроці треба дотримуватися таких принципів і правил:
Застосування цих правил і принципів дуже важливі для вчителів, які працюють з дітьми зі зниженим зором, адже вони надзвичайно чутливі та емоційні.
Дидактична гра сприяє підвищенню рівня культури учня. Серед ігор, що використовують учителі, переважають кросворди, чайнворди, вікторини (О.Пруцакова). Однак, підвищуючи рівень знань учнів, вони не впливають на їхні ціннісні орієнтації, свідомість. Водночас існує багато ігор, розроблених як зарубіжними, так і вітчизняними педагогами, спрямованих на формування системного мислення, свідомості та ціннісних орієнтацій, природоохоронної діяльності.
І на останок хочеться навести декілька дидактичних ігор, які можна використовувати власне при закріпленні теоретичних знань на практиці:
Тут кожній команді пропонують зібрати установку чи прилад із даного обладнання та пояснити принцип їх дії, наприклад:
1. Завдання: сконструювати прилад-зволожувач, який випаровує воду зі значної поверхні і протягом тривалого часу.
2. Завдання: скласти коло, в якому електрична лампочка вмикається одночасно з вмиканням дзвінка, і вимикається, якщо натиснути на кнопку дзвінка.
Обладнання: штатив, пляшка, тарілка, посудина з водою, серветки, гумові й скляні трубочки.
У цьому місті живуть різні фізичні прилади. «Градоначальник» пропонує гостям (командам), що прибули до міста, пояснити, де застосовуються ці прилади, як вони втілюють у життя закони фізичної країни. Завдання можна ускладнити, запропонувавши продемонструвати прилади в дії.
Мензурки, динамометри, аерометри, барометри, сполучені посудини та ін.
Термометри, реостати, електровимірювальні прилади, електричні султани, електромагніти та ін.
1