Стаття "Використання ІКТ на уроках англійської мови."

Про матеріал
Розвиток освіти в Україні стимулював пошук інтенсивних методів навчання. Інноваційні методи в освіті - педагогічні методи, що базуються на використанні сучасних досягнень науки й інформаційних технологій. Вони спрямовані на підвищення якості підготовки фахівців, розвиток творчих здібностей, уміння самостійно приймати рішення.Використання комп’ютера та цифрових ресурсів у процесі вивчення іноземної мови є одним із найголовніших напрямів роботи викладача іноземної мови.
Перегляд файлу

Усенко Т.Й.,

викладач іноземної мови

СТХТ НУХТ

 

Використання ІКТ на заняттях англійської мови

 

Розвиток  освіти в Україні стимулював інтенсивні пошуки шляхів трансформування освітнього процесу на гуманістичних засадах, які знаходять своє відображення в освітніх інноваціях, що поширюються внаслідок інноваційної освітньої діяльності. Творче зростання, формування педагогічної майстерності кожного учасника педагогічного процесу, надання викладачеві свободи творчого вибору форм, методів, засобів навчання передбачає нові підходи до організації підвищення його кваліфікації – системи методичної роботи.

 

Модель сучасної вищої школи  повинна мати єдиний освітній простір, що формує умови для вільного руху інформації, швидкого доступу до неї всіх учасників навчального процесу. Цього можна  досягти  шляхом  використання  інформаційно-комунікативних  технологій  під  час  навчально-виховного процесу. Використання комп’ютера та цифрових  ресурсів  у  процесі  вивчення  іноземної мови є одним із найголовніших напрямів роботи викладача іноземної мови.

 

Одним з важливих напрямів в системі освіти вищої школи стає розробка і впровадження педагогічних технологій, що відповідають вимогам часу. В наші дні стрімкий розвиток техніки призвів до технізації сучасного суспільства, яке, розширюючи можливості людини, зумовлює зміни в системі життєвих цінностей і норм. Наслідком подібного перетворення став розвиток мережі Internet, яка послужила початком нового еволюційного процесу, що називається інформатизацією.

 

Ми вже не уявляємо сучасне заняття без використання інформаційних технологій. ІКТ стають невід'ємним помічником у підвищенні інтересу учнів до навчальних проблем і розвитку образного мислення. Усе це веде до нової системи знань, зміни свідомості, переосмислення усієї картини світу: відбувається автоматизація самої людини, яка в спілкуванні з людьми проявляє себе по-різному.

 

Інноваційні методи в освіті - педагогічні методи, що базуються на використанні сучасних досягнень науки й інформаційних технологій. Вони спрямовані на підвищення якості підготовки фахівців, розвиток творчих здібностей, уміння самостійно приймати рішення. Основними інноваційними методами в освіті є: методи проблемного і проектного навчання, моделювання, дослідницькі методи, модульне навчання, ігрові технології, метод мозкового штурму, метод кейс-стади, метод творчих завдань, методи активного навчання, контекстного навчання і навчання на основі досвіду. Інноваційні методи можуть реалізовуватися як в традиційній формі, так і в дистанційній технології навчання із застосуванням електронних мультимедійних підручників і навчальних посібників; проблемно-орієнтованого міждисциплінарного підходу до вивчення учбових дисциплін; проектно-організаційних технологій навчання, роботі в команді над комплексним рішенням практичних завдань. Оскільки головною метою навчання іноземним мовам є формування і розвиток комунікативної культури студентів і навчання практичному оволодінню іноземною мовою, то учитель іноземної мови повинен створити умови для практичного оволодіння мовою кожним студентом. Вибрати необхідні методи навчання, які дозволили б кожному студенту проявити свою активність, свою творчість, а також активізувати пізнавальну діяльність в процесі навчання іноземним мовам - ось необхідні умови ефективного використання інноваційних технологій. Ще нещодавно вирішити ці завдання не представлялося можливим в силу відсутності реальних умов для їх виконання при традиційному підході до освіти і традиційних засобах навчання.

Досягти мети освіти допоможуть нові педагогічні і інформаційні технології. Зростає роль і значущість інформації як найважливішого чинника, що визначає характер і спрямованість розвитку педагогічного процесу. При цьому можна сміливо стверджувати, що візуалізація кожного етапу освітнього процесу дозволяє матеріалізувати хід навчання, дає можливість "доторкнутися" до результатів. Візуалізація дає можливість легко підводити проміжні і підсумкові результати заняття, повторювати і закріплювати новий матеріал. Мотивація студентів на зайнятті може бути збільшена за рахунок використання інтерактивних засобів навчання.

 

Використання нових інформаційних технологій в педагогічному процесі розширює набір педагогічних прийомів в навчанні, додає нові форми організації учбової діяльності.

 

Специфіка кожного навчального предмета накладає свої особливості на використання електронних засобів в навчальному процесі. Предмети гуманітарного циклу дозволяють урізноманітнювати коло прийомів, використаних при створенні цифрового освітнього ресурсу. На уроках англійської мови комп'ютер виступає не лише в ролі носія інформації, але і в ролі співрозмовника. Цей співрозмовник завжди ввічливий і коректний. Те, що не завжди може дати викладач студентові з об'єктивних причин - великої наповнюваності групи, різнорівневої підготовки студентів, може компенсувати комп’ютер.

 

Сьогодні метою  діяльності педагога  є  створення  умов  для  переходу освіти на новий якісний рівень, який дозволяє створити комфортні та гармонійні умови для розвитку студентів під час проведення занять, виходячи із сучасних вимог до заняття (використання ІКТ).

 

Задачі діяльності:

 

  • Забезпечення підготовки і перепідготовки педагогічних  працівників  із  використанням  нових  інформаційний  технологій  у  професійній діяльності.

 

  • Створення  матеріально-технічних  умов  для здійснення процесів інформатизації освіти.

 

  • Адаптація  та  впровадження  комп’ютерних розвивальних,  навчальних  та  інформаційних технологій.

 

  • Підвищення  ефективності  навчального  процесу за рахунок впровадження комп’ютерних навчальних технологій.

 

  • Формування  інформаційного  мислення  студентів.

 

 Очікувані результати:

 

  • Підвищення якості викладання іноземної мови шляхом  ефективного  використання  сучасних педагогічних та інформаційно-комунікативних технологій.

 

  • Розширення можливості індивідуалізації і диференціації навчання студентів.

 

  • Прищеплення студентам навичок роботи із сучасними технологіями, що сприяє їх адаптації до соціальних умов.

 

  • Постійне  динамічне  оновлення  змісту,  форм, процесів навчання та виховання.

 

  • Створення  засобів  наочності,  розробка  матеріалів для комп’ютеризованих занять.

 

 

Використання ІКТ в процесі вивчення англійській мові сприяє інтелектуальному творчому розвитку студентів. Інтернет-ресурси сьогодні дозволяють:

• заповнити дефіцит джерел навчального матеріалу;

 • розвивати навички і вміння інформаційно-пошукової діяльності; 

• об'єктивно оцінювати знання і вміння.

 

Отже, назвемо найпопулярніші елементи ІКТ у навчальному процесі: 

  • електронні підручники і посібники, що демонструються за допомогою комп'ютера і  мультимедійного проектора, 
  • інтерактивні дошки, 
  • електронні енциклопедії і довідники
  • тренажери і програми тестування,
  •  освітні ресурси Інтернету,
  •   DVD і CD диски з картинами і ілюстраціями, 
  • відео і аудіотехніка, 
  • інтерактивні карти і атласи,
  •  інтерактивні конференції і конкурси
  • матеріали для дистанційного навчання,
  •  науково-дослідні роботи і проекти 
  • дистанційне навчання.

 

Важливим аспектом використання ІКТ на уроках англійської мови є проектна діяльність у поєднанні з мультимедійною презентацією. Загальновідомо, що мультимедійні презентації активно увійшли до процесу вивчення англійської мови. Студенти використовують Інтернет для збору матеріалу. Однією з можливостей використання мультимедійних технологій на занятті є підготовка і проведення комбінованих, інтегрованих занять. Створення презентацій передбачає субьектно-об'єктні стосунки: викладач-творець або студент-творець.

  

Сучасні підходи до вивчення англійської мови підкреслюють важливість використання комп'ютера на заняттях, а проект і презентація - це можливість виразити свої власні ідеї в зручній для студентів творчо продуманій формі.

 

Використання інформаційних технологій у поєднанні з методом проекту дозволяє студентам практично застосовувати свої знання, уміння і навички, тому і є однією з форм організації дослідницької і пізнавальної діяльності, при якій успішно реалізується кооперативна колективна діяльність, що дозволяє підвищити мотивацію вивчення англійської мови.

 

В центрі уваги такого робочого процесу стоїть сам студент з можливістю вільного вираження своєї думки. Студенти знаходять практичне застосування навичок володіння іноземною мовою.

 

Для мене, викладача, такий метод відкриває безмежне поле діяльності для організації роботи над найрізноманітнішими темами, на різних кроках навчання. Користуючись своїм особистим досвідом, можу сказати, що  така організація навчальної діяльності дає можливість кожному студенту не лише висловитися, показати свої уміння, знання і навички, але й отримати позитивну оцінку.

 

Більш того, в своїй педагогічній діяльності я прийшла до висновку, що в сучасних умовах, враховуючи велику і серйозну зацікавленість студентів інформаційними технологіями, я можу використовувати цю можливість як потужний інструмент розвитку мотивації на уроках англійської мови.

 

Заняття з використанням презентацій Microsoft Power Point

 

На мій погляд, сучасні педагогічні технології такі, як заняття з використанням презентацій Microsoft Power Point:

- допомагають реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні;

-  забезпечують індивідуалізацію і диференціацію навчання з урахуванням здібностей студентів, їх рівня знань, схильностей тощо.  Візуальна насиченість учбового матеріалу робить його яскравим,  переконливим і сприяє інтенсифікації процесу його засвоєння. Комп'ютерні презентації дозволяють акцентувати увагу студентів на значимих моментах інформації, що викладається, і створювати наочні ефектні зразки у вигляді ілюстрацій, схем, діаграм, графічних композицій тощо. Презентація дозволяє впливати відразу на  декілька видів пам'яті: зорову, слухову, емоційну і в деяких випадках моторну.

  

Володіючи такою  можливістю, як інтерактивність, комп'ютерні презентації  дозволяють ефективно адаптувати учбовий матеріал під особливості студентів. Посилення інтерактивності  призводить до інтенсивнішої участі в процесі навчання  студента, що сприяє підвищенню ефективності сприйняття і запам'ятовування навчального матеріалу.

 

Використання готових мультимедійних продуктів і комп'ютерних навчальних систем

 

Даний напрям є найбільш поширеним у сфері навчання іноземним мовам за допомогою ІКТ. Число створених комп'ютерних програм для вивчення англійської мови вже перевищує число “звичайних” підручників, але їх якість досі залишається незадовільною. Всі вони засновані на використанні готових мультимедійних навчальних курсів, що пропонують вправи на закріплення фонетичного, граматичного та лексичного матеріалів.

Матеріал даних навчальних “посібників” представлений у вигляді інтерактивних вправ і часто складається з теоретичного і практичного розділів по різних аспектах, включених в обов'язковий мінімум змісту освіти з англійської мови. Дана частина програми може використовуватися як додаткова робота на уроці.

У програмі може бути також передбачений зворотній зв'язок при виконанні певних операцій користувачем: наголошуються успіхи, при необхідності видаються повідомлення-підказки. Комп'ютерні навчальні програми рекомендовані на всіх етапах навчання при формуванні і вдосконаленні граматичних, фонетичних і лексичних навичок. 

 

Навчальні фільми

В наш час ми можемо скористатися навчальними фільмами та відеоматеріалами з будь-яких тем, створеними найбільшими британськими та американськими освітніми видавництвами. Як правило це готовий інтерактивний продукт, що містить субтитри, тестові завдання та різноманітні вправи.

 

Тестові системи

Існує велика кількість електронних (інтерактивних) тестів, які легко можна застосовувати на уроках англійської мови. Також на ринку є тестові оболонки, за допомогою яких можна створювати власні тести, відповідно до потреб заняття.

Електронні тести з багатоваріантним вибором стали невід'ємною частиною перевірки знань учнів. Вони зручні тим, що :

 

  • не вимагають друкарської основи;

 

  • відбувається програмна перевірка правильності відповіді;

 

  • накопичуються набрані бали з виведенням оцінки у кінці тестування.

 

Використання ІКТ в позакласній роботі

Сьогодні ІКТ впроваджуються не лише на традиційних заняттях, але і все частіше використовуються при організації позакласної роботи студентів. Перш за все, це підготовка і оформлення різних проектів, рефератів, доповідей, проведення позакласних заходів і ігор, створення газети англійською мовою.

 

В ході роботи над навчальними проектами студенти звертаються до різних інформаційних ресурсів: електронні енциклопедії, мультимедійні програми, пошукові системи мережі Інтернет. Для редагування, обробки і представлення отриманих результатів студенти працюють з текстовими і графічними редакторами, часто виконують звіти про виконану роботу за допомогою презентацій, фото слайдів або відеороликів. Участь у таких проектах дуже важлива для учнів, оскільки вони набувають необхідних навичок організації самостійної роботи та дослідницької діяльності.

 

Використання засобів мережі Інтернет і електронної пошти

Усім відомо, що Інтернет – це глобальна інформаційна мережа, яка включає електронну пошту, пошукові системи і допомагає здійснювати доступ до різних інформаційних ресурсів. Використання мережі Інтернет відкриває студентам прекрасну можливість взяти участь у всеукраїнських і міжнародних дистанційних олімпіадах та проектах з англійської мови, які проводяться різними організаціями. У таких олімпіадах кількість учасників, як правило, не обмежена, тому свої сили можуть спробувати всі без виключення,  хто цікавиться іноземними мовами.

 

Наступним напрямком використання ресурсів мережі Інтернет є здійснення студентами листування по електронній пошті в процесі вивчення іноземної мови. Листування з носіями мови в рамках міжнародних комунікаційних проектів є прекрасним засобом формування міжкультурної компетенції, що особливо важливо в рамках профільного вивчення іноземної мови. Листування по електронній пошті дозволяє встановити міжкультурні зв'язки, зруйнувати стереотипи і загальноприйняті погляди.

 

У  результаті  ми  досягаємо  головної  мети  навчання — виховання особистості, яка здатна розвиватися в умовах сучасного суспільства.

 

 

Література:

1. Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам / Гальскова Наталья Дмитриевна.— 2-е изд., перераб. и доп. — М.: АРКТИ, 2003. — 192 с. — (Метод. биб-ка).

2.Коптюг Н. Интернет-проект как дополнительный источник мотивации учащихся / Коптюг  Надежда // Иностранные языки в школе. – 2003. -  №3. – с.62-65.

Інформація про автора:

Усенко Тамара Йосипівна, викладач англійської мови Смілянського технікуму харчових технологій Національного університету харчових технологій, вчитель вищої категорії,

Тел.063-6311346

1

 

doc
До підручника
Англійська мова (10-й рік навчання, рівень стандарту) 11 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
2497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку